Ecologische kwaliteitsspecificaties voor benzine en diesel zijn vermeld in de tabellen
8 tot en met 11.
Tabel 1: Grenswaarden voor personenauto's en lichte voertuigen
|
Referent iemassa (RW) (kg)
|
Grenswaarden
|
Koolstofmonoxide
|
Kool-waterstoffen
|
Stikstofoxiden
|
Koolwaterstoffen en stikstofoxiden gecombineerd
|
Deeltjesa
|
Categorie
|
Klasse
|
Toe te passen vanafb
|
|
L1 (g/km)g
|
L2 (g/km)
|
L3 (g/km)
|
L2+L3 (g/km)
|
L4 (g/km)
|
benzine
|
diesel
|
benzine
|
diesel
|
benzine
|
diesel
|
benzine
|
diesel
|
diesel
|
A
|
Mc
|
|
1-1-2001
|
Alleg
|
2,3
|
0,64
|
0,20
|
–
|
0,15
|
0,50
|
–
|
0,56
|
0,05
|
N1d
|
I
|
1-1-2001e
|
RW ≤ 1305
|
2,3
|
0,64
|
0,20
|
–
|
0,15
|
0,50
|
–
|
0,56
|
0,05
|
|
II
|
1-1-2002
|
1305 < RW ≤ 1760
|
4,17
|
0,80
|
0,25
|
–
|
0,18
|
0,65
|
–
|
0,72
|
0,07
|
|
III
|
1-1-2002
|
1760 < RW
|
5,22
|
0,95
|
0,29
|
–
|
0,21
|
0,78
|
–
|
0,86
|
0,10
|
B
|
Mc
|
|
1-1-2006
|
alle
|
1,0
|
0,50
|
0,10
|
–
|
0,08
|
0,25
|
–
|
0,30
|
0,025
|
N1d
|
I
|
1-1-2006f
|
RW ≤ 1305
|
1,0
|
0,50
|
0,10
|
–
|
0,08
|
0,25
|
–
|
0,30
|
0,025
|
|
II
|
1-1-2007
|
1305 < RW ≤ 1760
|
1,81
|
0,63
|
0,13
|
–
|
0,10
|
0,33
|
–
|
0,39
|
0,04
|
|
III
|
1-1-2007
|
1760 < RW
|
2,27
|
0,74
|
0,16
|
–
|
0,11
|
0,39
|
–
|
0,46
|
0,06
|
a) Voor motoren met compressieontsteking.
b) De registratie, verkoop of ingebruikneming van nieuwe voertuigen die niet voldoen
aan de respectieve grenswaarden, wordt geweigerd per de in deze kolom genoemde datums
en typegoedkeuring hoeft niet langer gegarandeerd te zijn vanaf twaalf maanden voorafgaand
aan deze datums.
c) Uitgezonderd voertuigen met een maximummassa van meer dan 2.500 kg.
d) En de voertuigen uit categorie M omschreven in noot c.
e) 1-1-2002 voor de voertuigen uit categorie M nader omschreven in noot c.
f) 1-1-2007 voor de voertuigen uit categorie M nader omschreven in noot c.
g) Tot 1 januari 2003 worden voertuigen in deze categorie die uitgerust zijn met motoren
met compressieontsteking en niet voor de openbare weg bestemd zijn, en voertuigen
met een maximummassa van meer dan 2.000 kg die ontworpen zijn om meer dan zes inzittenden
te vervoeren, met inbegrip van de bestuurder, beschouwd als voertuigen van categorie
N1, klasse III, in rij A.
Tabel 2: Grenswaarden voor zware voertuigen – ESC-tests (European steady-state cycle) en ELR-tests
(European load-response)
Rij
|
Toe te passen vanafa
|
Koolstof-monoxide (g/kWh)
|
(g/kWh)
|
Stikstof-oxiden (g/kWh)
|
Deeltjes (g/kWh)
|
Rook (m-1)
|
A
|
1-10-2001
|
2,1
|
0,66
|
5,0
|
0,10 / 0,13b
|
0,8
|
B1
|
1-10-2006
|
1,5
|
0,46
|
3,5
|
0,02
|
0,5
|
B2
|
1-10-2009
|
1,5
|
0,46
|
2,0
|
0,02
|
0,5
|
a Met ingang vanaf de vermelde datums en met uitzondering van voertuigen en motoren
bestemd voor de export naar landen die geen Partij zijn in dit Protocol, en van vervangingsmotoren
voor in gebruik zijnde voertuigen, verbieden Partijen de registratie, verkoop, ingebruikneming
of het gebruik van nieuwe voertuigen die worden aangedreven door een motor met compressieontsteking
of een gasmotor en de verkoop en het gebruik van nieuwe motoren met compressieontsteking
of gasmotoren als hun emissies niet voldoen aan de respectieve grenswaarden. Vanaf
twaalf maanden voorafgaand aan deze datums kan typegoedkeuring worden geweigerd als
niet aan de grenswaarden wordt voldaan.
b Voor motoren met een cilinderinhoud van minder dan 0,75 dm3 per cilinder en een nominale vermogenssnelheid van meer dan 3.000 omwentelingen per
minuut.
Tabel 3: Grenswaarden voor zware voertuigen – ETC-test (European Transient Cycle)a)
Rij
|
Toe te passen vanafb
|
Koolstof-monoxide (g/kWh)
|
Koolwaterstoffen uitgezonderd methaan (g/kWh)
|
Methaanc(g/kWh)
|
Stikstof-oxiden (g/kWh)
|
Deeltjesd
|
A (2000)
|
1-10-2001
|
5,45
|
0,78
|
1,6
|
5,0
|
0,16 / 0,21e
|
B1 (2005)
|
1-10-2006
|
4,0
|
0,55
|
1,1
|
3,5
|
0,03
|
B2 (2008)
|
1-10-2009
|
4,0
|
0,55
|
1,1
|
2,0
|
0,03
|
a) De omstandigheden voor de controle op de aannemelijkheid van de ETCtests bij het
meten van de emissies van gasmotoren ten opzichte van de grenswaarden die van toepassing
zijn in rij A, worden opnieuw onderzocht en, voorzover noodzakelijk, gewijzigd in
overeenstemming met de procedure die is vastgelegd in artikel 13 van Richtlijn 70/156/EEC.
b) Vanaf de vermelde datums en met uitzondering van voertuigen en motoren bestemd voor
de export naar landen die geen Partij zijn in dit Protocol, en van vervangingsmotoren
voor in gebruik zijnde voertuigen, verbieden Partijen de registratie, verkoop, ingebruikneming
of het gebruik van nieuwe voertuigen die worden aangedreven door een motor met compressieontsteking
of een gasmotor en de verkoop en het gebruik van nieuwe motoren met compressieontsteking
of gasmotoren als hun emissies niet voldoen aan de respectieve grenswaarden. Vanaf
twaalf maanden voorafgaand aan deze datums kan typegoedkeuring worden geweigerd als
niet aan de grenswaarden wordt voldaan.
c) Alleen voor aardgasmotoren.
d) Niet van toepassing op gasmotoren in fase A en fasen B1 en B2.
e) Voor motoren met een slagvolume van minder dan 0,75 dm3 per cilinder en een nominale toerental van meer dan 3.000 omwentelingen per minuut.
Tabel 4: Grenswaarden (fase I) voor dieselmotoren van mobiele, niet voor de openbare weg bestemde
machines (meetprocedure ISO 8178)
Netto-vermogen (P)(kW)
|
Toe te passen vanafa
|
Kool-stof-mono-xide (g/kWh)
|
Kool-water-stoffen (g/kWh)
|
Stikstof-oxiden (g/kWh)
|
Deeltjes (g/kWh)
|
130 ≤ P < 560
|
31-12-1998
|
5,0
|
1,3
|
9,2
|
0,54
|
75 ≤ P < 130
|
31-12-1998
|
5,0
|
1,3
|
9,2
|
0,70
|
37 ≤ P < 75
|
31-12-1998
|
6,5
|
1,3
|
9,2
|
0,85
|
a) Vanaf de vermelde datum en met uitzondering van machines en motoren bestemd voor
de export naar landen die geen Partij zijn in dit Protocol, staan Partijen de registratie,
voorzover van toepassing, en het in de handel brengen van nieuwe motoren, al of niet
geïnstalleerd in machines, alleen toe als zij voldoen aan de in de tabel vermelde
grenswaarden. Typegoedkeuring voor een motortype of -familie wordt met ingang van
30 juni 1998 geweigerd als niet voldaan wordt aan de grenswaarden.
Noot: Dit zijn motor-uit-grenswaarden waaraan voldaan moet worden voordat de gassen
een katalysator of een andere reinigingsvoorziening in de uitlaat bereiken.
Tabel 5: Grenswaarden (fase II) voor dieselmotoren van mobiele, niet voor de openbare weg bestemde
machines (meetprocedure ISO 8178)
Netto-vermogen (P) (kW)
|
Toe te passen vanafa
|
Koolstof-monoxide (g/kWh)
|
Kool-water-stoffen (g/kWh)
|
Stikstof-oxiden (g/kWh)
|
Deeltjes (g/kWh)
|
130 ≤ P < 560
|
31-12-2001
|
3,5
|
1,0
|
6,0
|
0,2
|
75 ≤ P < 130
|
31-12-2002
|
5,0
|
1,0
|
6,0
|
0,3
|
37 ≤ P < 75
|
31-12-2003
|
5,0
|
1,3
|
7,0
|
0,4
|
18 ≤ P < 37
|
31-12-2000
|
5,5
|
1,5
|
8,0
|
0,8
|
a) Met ingang van de vermelde datum en met uitzondering van machines en motoren bestemd
voor de export naar landen die geen Partij zijn in dit Protocol, staan Partijen de
registratie, voorzover van toepassing, en het in de handel brengen van nieuwe motoren,
al of niet geïnstalleerd in machines, alleen toe als zij voldoen aan de in de tabel
vermelde grenswaarden. Typegoedkeuring voor een motortype of -familie wordt vanaf
twaalf maanden voorafgaand aan deze datums geweigerd als niet voldaan wordt aan de
grenswaarden.
Tabel 6: Grenswaarden voor motorfietsen en drie- en vierwielers (> 50 cm3; > 45 km/u) toe te passen vanaf 17 juni 1999a)
Motortype
|
Grenswaarden
|
2-takt
|
CO = 8 g/km HC = 4 g/km NOx = 0,1 g/km
|
4-takt
|
CO = 13 g/km HC = 3 g/km NOx = 0,3 g/km
|
a) Typegoedkeuring wordt geweigerd vanaf de vermelde datum als de emissies van het voertuig
niet voldoen aan de grenswaarden.
Noot: Voor drie- en vierwielers moeten de grenswaarden vermenigvuldigd worden met
1,5.
Tabel 7: Grenswaarden voor bromfietsen (≤ 50 cm3; < 45 km/u);
Fase
|
Toe te passen vanafa)
|
Grenswaarden
|
CO (g/km)
|
HC + NOx (g/km)
|
I
|
17-61999
|
6,0b)
|
3,0b)
|
II
|
17-6-2002
|
1,0c)
|
1,2
|
a) Typegoedkeuring wordt geweigerd vanaf de vermelde datums als de emissies van het
voertuig niet voldoen aan de grenswaarden.
b) Voor drie- en vierwielers geldt: vermenigvuldigen met 2.
c) Voor drie- en vierwielers: 3,5 g/km.
Tabel 8: Milieuspecificaties voor in de handel gebrachte brandstoffen die worden gebruikt voor
voertuigen die uitgerust zijn met motoren met elektrische ontsteking
Type: Benzine
Parameter
|
Een-heid
|
Grenzena)
|
Test
|
Minimum
|
Maximum
|
Methodeb)
|
Datum publicatie
|
RON-getal
|
|
95
|
–
|
EN 25164
|
1993
|
MON-getal
|
|
85
|
–
|
EN 25163
|
1993
|
Dampspanning volgens Reid, zomerperiodec)
|
KPa
|
–
|
60
|
EN 12
|
1993
|
Distillatie:
|
|
|
|
|
|
verdampt bij 100 °C
|
% (v/v)
|
46
|
–
|
EN-ISO 3405
|
1988
|
verdampt bij 150 °C
|
% (v/v)
|
75
|
–
|
|
|
Koolwaterstoffen-analyse:
|
|
|
|
|
|
– olefinen
|
% (v/v)
|
–
|
18,0d)
|
ASTM D1319
|
1995
|
– aromaten
|
|
–
|
42
|
ASTM D1319
|
1995
|
– benzeen
|
|
–
|
1
|
project EN 12177
|
1995
|
Zuurstofgehalte
|
% (m/m)
|
–
|
2,7
|
EN 1601
|
1996
|
Oxygenaten:
|
|
|
|
|
|
– Methanol (er moeten stabilisatoren worden toegevoegd)
|
% (v/v)
|
–
|
3
|
EN 1601
|
1996
|
– Ethanol (stabilisatoren kunnen nodig zijn)
|
% (v/v)
|
–
|
5
|
EN 1601
|
1996
|
– Isopropylalco-hol
|
% (v/v)
|
–
|
10
|
EN 1601
|
1996
|
– Tert-butylalcohol
|
% (v/v)
|
(v/v)
|
7
|
EN 1601
|
1996
|
– Isobutylalcohol
|
% (v/v)
|
–
|
10
|
EN 1601
|
1996
|
– Ethers met 5 of meer koolstofatomen per molecule
|
% (v/v)
|
–
|
15
|
EN 1601
|
1996
|
Overige oxygenatene)
|
% (v/v)
|
–
|
10
|
EN 1601
|
1996
|
Zwavelgehalte
|
mg/kg
|
–
|
150
|
Project EN–ISO/DIS 14596
|
1996
|
a) De in de specificatie genoemde waarden zijn „werkelijke waarden’’. Bij de vaststelling
van de grenswaarden is uitgegaan van ISO 4259 Petroleum Products – Determination and
application of precision data in relation to methods of test en bij de vaststelling
van een minimumwaarde is met een minimumverschil van 2R boven nul rekening gehouden
(R = reproduceerbaarheid). De resultaten van de verschillende metingen worden geïnterpreteerd
aan de hand van de in ISO 4259 (gepubliceerd in 1995) gegeven criteria.
b) EN: Europese norm, ASTM: American Society for Testing and Materials, DIS: Draft international
standard.
c) De zomerperiode begint uiterlijk 1 mei en eindigt niet voor 30 september. Voor lidstaten
met arctische omstandigheden begint de zomerperiode uiterlijk 1 juni en eindigt zij
niet voor 31 augustus en bedraagt de dampspanning volgens Reid maximaal 70 kPa.
d) Behalve voor gewone loodvrije benzine (MON-getal minimaal 81 en RONgetal minimaal
91), waarvoor het olefinegehalte maximaal 21% (v/v) is. Deze grenzen vormen geen belemmering
voor het op de markt van een lidstaat brengen van een andere loodvrije benzine met
octaangetallen die lager zijn dan hier vermeld.
e) Overige mono-alcoholen waarvan het distillatie-eindpunt niet hoger is dan het distillatie-eindpunt
dat vastgesteld is in nationale specificaties of, zo deze ontbreken, in industriële
specificaties voor motorbrandstoffen.
Noot: De Partijen zien erop toe dat er uiterlijk per 1 januari 2000 op hun grondgebied
slechts benzine in de handel kan worden gebracht die beantwoordt aan de milieutechnische
specificaties van tabel 8. Wanneer een Partij vaststelt dat het verbieden van benzine
met een zwavelgehalte dat niet voldoet aan de specificaties voor het zwavelgehalte
in tabel 8, maar die het huidige gehalte niet overschrijdt, ernstige problemen zou
opleveren voor haar industrieën met betrekking tot het vóór 1 januari 2000 doorvoeren
van de noodzakelijke veranderingen in de fabrieken, kan zij de termijn voor het in
de handel brengen binnen haar grondgebied verlengen tot uiterlijk 1 januari 2003.
In dat geval moet de Partij in een verklaring die samen met de akte van bekrachtiging,
aanvaarding, goedkeuring of toetreding moet worden neergelegd, uitdrukkelijk vermelden
dat zij voornemens is de termijn te verlengen en het Uitvoerend Orgaan schriftelijk
inlichten over de redenen daarvoor.
Tabel 9: Milieuspecificaties voor in de handel gebrachte brandstoffen die worden gebruikt voor
voertuigen die uitgerust zijn met motoren met compressieontsteking
Type: Dieselbrandstof
Parameter
|
Een-heid
|
Grenzena)
|
Test
|
Mini-mum
|
Maxi-mum
|
Methodeb)
|
Datum publicatie
|
Cetaangetal
|
|
51
|
–
|
EN-ISO 5165
|
1992
|
Dichtheid bij 15 °C
|
kg/m3
|
–
|
845
|
EN-ISO 3675
|
1995
|
Distillatiepunt: 95%
|
C
|
–
|
360
|
EN-ISO 3405
|
1988
|
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen
|
% (m/m)
|
–
|
11
|
IP 391
|
1995
|
Zwavelgehalte
|
Mg/kg
|
–
|
350
|
Project EN–ISO/DIS 14596
|
1996
|
a) De in de specificatie genoemde waarden zijn „werkelijke waarden”. Bij de vaststelling
van de grenswaarden is uitgegaan van ISO 4259 Petroleum Products – Determination and
application of precision data in relation tot methods of test en bij de vaststelling
van een minimumwaarde is met een minimumverschil van 2R boven nul rekening gehouden
(R = reproduceerbaarheid). De resultaten van de verschillende metingen worden geïnterpreteerd
aan de hand van de in ISO 4259 (gepubliceerd in 1995) gegeven criteria.
b) EN: Europese norm, IP: The Institute of Petroleum, DIS: Draft international standard.
Noot: De Partijen zien erop toe dat er uiterlijk per 1 januari 2000 op hun grondgebied
slechts dieselolie in de handel kan worden gebracht die beantwoordt aan de milieutechnische
specificaties van tabel 9. Wanneer een Partij vaststelt dat het verbieden van diesel
met een zwavelgehalte dat niet voldoet aan de specificaties voor zwavelgehalte in
tabel 9, maar die het huidige gehalte niet overschrijdt, ernstige problemen zou opleveren
voor haar industrieën met betrekking tot het vóór 1 januari 2000 doorvoeren van de
noodzakelijke veranderingen in hun fabrieken, kan zij de termijn voor het in de handel
brengen binnen haar grondgebied verlengen tot uiterlijk 1 januari 2003. In dat geval
moet de Partij in een verklaring die samen met de akte van bekrachtiging, aanvaarding,
goedkeuring of toetreding moet worden neergelegd, uitdrukkelijk vermelden dat zij
voornemens is de termijn te verlengen en het Uitvoerend Orgaan schriftelijk inlichten
over de redenen daarvoor.
Tabel 10: Milieuspecificaties voor in de handel gebrachte brandstoffen die worden gebruikt voor
voertuigen die uitgerust zijn met motoren met elektrische ontsteking
Type: Benzine
Parameter
|
Een-heid
|
Grenzena)
|
Test
|
Mini-mum
|
Maxi-mum
|
Methodeb)
|
Datum publi-catie
|
RON-getal
|
|
95
|
|
EN 25164
|
1993
|
MON-getal
|
|
85
|
|
EN 5163
|
1993
|
Dampspanning, zomerperiode
|
kPa
|
–
|
|
|
|
Distillatie:
|
|
|
|
|
|
Verdampt bij 100 °C
|
% (v/v)
|
–
|
–
|
|
|
Verdampt bij 150 °C
|
|
–
|
–
|
|
|
Koolwaterstoffen-analyse:
|
|
|
|
|
|
– olefinen
|
% (v/v)
|
–
|
|
|
|
– aromaten
|
% (v/v)
|
–
|
35
|
ASTM D1319
|
1995
|
– benzeen
|
% (v/v)
|
–
|
|
|
|
Zuurstofgehalte
|
% (m/m)
|
–
|
|
|
|
Zwavelgehalte
|
mg/kg
|
–
|
50
|
project EN-ISO/DIS 14596
|
1996
|
a) De in de specificatie genoemde waarden zijn „werkelijke waarden”. Bij de vaststelling
van de grenswaarden is uitgegaan van ISO 4259 Petroleum Products – Determination and
application of precision data in relation tot methods of test en bij de vaststelling
van een minimumwaarde is met een minimumverschil van 2R boven nul rekening gehouden
(R = reproduceerbaarheid). De resultaten van de verschillende metingen worden geïnterpreteerd
aan de hand van de in ISO 4259 (gepubliceerd in 1995) gegeven criteria.
b) EN: Europese norm, ASTM: American Society for Testing and Materials, DIS: Draft international
standard.
Noot: De Partijen zien erop toe dat er uiterlijk per 1 januari 2005 op hun grondgebied
slechts benzine in de handel kan worden gebracht die beantwoordt aan de milieutechnische
specificaties van tabel 10. Wanneer een Partij vaststelt dat het verbieden van benzine
met een zwavelgehalte dat niet voldoet aan de specificaties voor zwavelgehalte in
tabel 10, maar die niet voldoet aan tabel 8, ernstige problemen zou opleveren voor
haar industrieën om met betrekking tot het doorvoeren vóór 1 januari 2005 van de noodzakelijke
veranderingen in hun fabrieken, kan zij de termijn voor het in de handel brengen binnen
haar grondgebied verlengen tot uiterlijk 1 januari 2007. In dat geval moet de Partij
in een verklaring, die samen met de akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring
of toetreding moet worden neergelegd, uitdrukkelijk vermelden dat zij voornemens is
de termijn te verlengen en het Uitvoerend Orgaan schriftelijk inlichten over de redenen
daarvoor.
Tabel 11: Milieuspecificaties voor in de handel gebrachte brandstoffen die worden gebruikt voor
voertuigen die uitgerust zijn met motoren met compressieontsteking
Type: Dieselbrandstof
Parameter
|
Een-heid
|
Grenzena)
|
Test
|
Mini-mum
|
Maxi-mum
|
Methodeb)
|
Datum publicatie
|
Cetaangetal
|
|
|
–
|
|
|
Dichtheid bij 15 °C
|
kg/m3
|
|
–
|
|
|
Distillatiepunt: 95%
|
C
|
–
|
|
|
|
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen
|
% (m/m)
|
–
|
|
|
|
Zwavelgehalte
|
mg/kg
|
-
|
50
|
project EN-ISO/DIS 14596
|
1996
|
a) De in de specificatie genoemde waarden zijn „werkelijke waarden”. Bij de vaststelling
van de grenswaarden is uitgegaan van ISO 4259 Petroleum Products – Determination and
application of precision data in relation tot methods of test en bij de vaststelling
van een minimumwaarde is met een minimumverschil van 2R boven nul rekening gehouden
(R = reproduceerbaarheid). De resultaten van de verschillende metingen worden geïnterpreteerd
aan de hand van de in ISO 4259 (gepubliceerd in 1995) gegeven criteria.
b) EN: Europese norm, DIS: Draft international standard.
Noot: De Partijen zien erop toe dat er uiterlijk per 1 januari 2005 op hun grondgebied
slechts benzine in de handel kan worden gebracht die beantwoordt aan de milieutechnische
specificaties van tabel 11. Wanneer een Partij vaststelt dat het verbieden van benzine
met een zwavelgehalte dat niet voldoet aan de specificaties voor zwavelgehalte in
tabel 11, maar die wel voldoet aan tabel 9, ernstige problemen zou opleveren voor
haar industrieën met betrekking tot het doorvoeren vóór 1 januari 2005 van de noodzakelijke
veranderingen in hun fabrieken, kan zij de termijn voor het in de handel brengen binnen
haar grondgebied verlengen tot uiterlijk 1 januari 2007. In dat geval moet de Partij
in een verklaring die samen met de akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring
of toetreding moet worden neergelegd, uitdrukkelijk vermelden dat zij voornemens is
de termijn te verlengen en het Uitvoerend Orgaan schriftelijk inlichten over de redenen
daarvoor.