Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Staat Koeweit inzake luchtdiensten
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
De Regering van het Koninkrijk der Nederlanden en
De Regering van de Staat Koeweit,
hierna te noemen de Overeenkomstsluitende Partijen,
Geleid door de wens aan de ontwikkeling van luchtdiensten tussen het Koninkrijk der
Nederlanden en de Staat Koeweit bij te dragen en de internationale samenwerking op
dit gebied zoveel mogelijk te bevorderen,
Geleid door de wens op deze diensten de beginselen en bepalingen van het op 7 december
1944 te Chicago voor ondertekening opengestelde Verdrag inzake de Internationale Burgerluchtvaart
toe te passen,
Zijn overeengekomen als volgt:
Artikel 1
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
Tenzij uit de inhoud van deze Overeenkomst anders mocht blijken, wordt voor de toepassing
van deze Overeenkomst verstaan onder:
-
a) „het Verdrag”: het Verdrag inzake de Internationale Burgerluchtvaart, op 7 december
1944 te Chicago voor ondertekening opengesteld, met inbegrip van alle overeenkomstig
artikel 90 van het Verdrag aangenomen bijlagen en alle overeenkomstig de artikelen
90 of 94 van dat Verdrag aangenomen wijzigingen van de bijlagen of van het Verdrag;
-
b) „luchtvaartautoriteiten”: wat de Staat Koeweit betreft, de Directeur-Generaal van
de Burgerluchtvaart; wat het Koninkrijk der Nederlanden betreft, de Directeur-Generaal
van de Rijksluchtvaartdienst, of in beide gevallen, elke persoon of instelling die
gemachtigd is de functies te vervullen die door de genoemde autoriteiten worden uitgeoefend;
-
c) „aangewezen luchtvaartmaatschappij”: een luchtvaartmaatschappij die een Overeenkomstsluitende
Partij schriftelijk aan de andere Overeenkomstsluitende Partij overeenkomstig het
bepaalde in artikel 3 van deze Overeenkomst heeft aangewezen als de luchtvaartmaatschappij
die de overeengekomen luchtdiensten op de overeenkomstig het eerste lid van artikel
2 van deze Overeenkomst omschreven routes gaat exploiteren;
-
d) „grondgebied”, „luchtdienst”, „internationale luchtdienst” en „landingen anders dan
voor verkeersdoeleinden”: hetzelfde als in de artikelen 2 en 96 van het Verdrag;
-
e) „Tabel”: de Tabel bij deze Overeenkomst of de overeenkomstig het bepaalde in het derde
lid van artikel 12 van deze Overeenkomst gewijzigde versie. De Tabel vormt een integrerend
onderdeel van deze Overeenkomst en alle verwijzingen naar de Overeenkomst houden mede
verwijzing in naar de Tabel, tenzij anders is bepaald.
Artikel 2
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
-
1 Elke Overeenkomstsluitende Partij verleent aan de andere Overeenkomstsluitende Partij
de in deze Overeenkomst omschreven rechten ten einde haar aangewezen luchtvaartmaatschappij
in staat te stellen internationale luchtdiensten op de in de Tabel omschreven routes
in te stellen en te exploiteren (hierna te noemen „overeengekomen diensten”, respectievelijk
„omschreven routes”).
Artikel 3
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
-
2 De Overeenkomstsluitende Partij die deze rechten verleent, dient, met inachtneming
van het in het derde en vierde lid van dit artikel bepaalde, zonder onnodig uitstel
de genoemde vergunning om de overeengekomen luchtdienst te exploiteren, te verlenen,
mits ten aanzien van de overeengekomen diensten overeenkomstig het bepaalde in artikel
10 van deze Overeenkomst een tarief is vastgesteld.
-
4 Elk der Overeenkomstsluitende Partijen heeft het recht de uitoefening van de in artikel
2 van deze Overeenkomst genoemde rechten te onthouden aan een door de andere Overeenkomstsluitende
Partij aangewezen luchtvaartmaatschappij, indien deze luchtvaartmaatschappij niet
in staat is op een daartoe strekkend verzoek aan te tonen dat een aanmerkelijk deel
van de eigendom van en het feitelijk toezicht op deze luchtvaartmaatschappij berusten
bij de Overeenkomstsluitende Partij die de luchtvaartmaatschappij heeft aangewezen
of bij onderdanen of maatschappijen van deze Overeenkomstsluitende Partij.
Artikel 4
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
-
1 Elk der Overeenkomstsluitende Partijen heeft het recht de uitoefening van de in artikel
2 van deze Overeenkomst omschreven rechten door een aangewezen luchtvaartmaatschappij
op te schorten of ten aanzien van de uitoefening van deze rechten door die luchtvaartmaatschappij
die voorwaarden te stellen die zij noodzakelijk acht, indien de luchtvaartmaatschappij
in gebreke blijft de wetten of de voorschriften van de Overeenkomstsluitende Partij
die de rechten verleent, na te komen of anderszins in gebreke blijft die dienst te
exploiteren in overeenstemming met de in deze Overeenkomst gestelde voorwaarden; tenzij
het onmiddellijk opschorten of stellen van voorwaarden noodzakelijk wordt geacht om
hernieuwde inbreuken op de wetten en voorschriften te voorkomen of in het belang is
van de veiligheid der luchtvaart, wordt dit recht slechts uitgeoefend na overleg met
de andere Overeenkomstsluitende Partij.
Artikel 5
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
De kosten die op het grondgebied van elk der Overeenkomstsluitende Partijen aan luchtvaartuigen
van de aangewezen luchtvaartmaatschappij van de andere Overeenkomstsluitende Partij
in rekening worden gebracht voor het gebruik van luchthavens en andere luchtvaartfaciliteiten,
mogen niet hoger zijn dan de kosten in rekening gebracht aan luchtvaartuigen van een
nationale luchtvaartmaatschappij die soortgelijke internationale nachtdiensten uitvoert.
Artikel 6
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
-
1 Luchtvaartuigen die door de door een Overeenkomstsluitende Partij aangewezen luchtvaartmaatschappij
op internationale diensten worden gebruikt, alsook hun normale uitrustingsstukken,
reservedelen, voorraden motorbrandstof en smeermiddelen, proviand (met inbegrip van
etenswaren, dranken en tabaksartikelen) die zich aan boord bevinden van die luchtvaartuigen,
zijn bij binnenkomst op het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Partij
vrijgesteld van alle douanerechten, inspectiekosten en andere rechten of heffingen,
onder voorwaarde dat die uitrustingsstukken en voorraden aan boord van de luchtvaartuigen
blijven totdat zij weer worden uitgevoerd.
-
2 Voorraden motorbrandstof, smeermiddelen, reservedelen, normale uitrustingsstukken
en proviand, die zijn ingevoerd op het grondgebied van de ene Overeenkomstsluitende
Partij door of ten behoeve van de aangewezen luchtvaartmaatschappij van de andere
Overeenkomstsluitende Partij, of die aan boord zijn genomen van de luchtvaartuigen
die door deze aangewezen luchtvaartmaatschappij worden geëxploiteerd en slechts bestemd
zijn voor gebruik tijdens de exploitatie van internationale diensten, zijn vrijgesteld
van alle op het grondgebied van eerstgenoemde Overeenkomstsluitende Partij op te leggen
nationale rechten en heffingen, met inbegrip van douanerechten en inspectiekosten,
zelfs indien deze voorraden bedoeld zijn voor gebruik op het deel van de reis dat
voert over het grondgebied van de Overeenkomstsluitende Partij waar zij aan boord
zijn genomen. De bovengenoemde goederen kunnen op verzoek onder toezicht of controle
van de douane worden gehouden.
-
3 De normale boorduitrustingsstukken, reservedelen, proviand en voorraden motorbrandstoffen
en smeermiddelen, die zich aan boord van de luchtvaartuigen van een der Overeenkomstsluitende
Partijen bevinden, kunnen op het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Partij
slechts worden uitgeladen met toestemming van de douane-autoriteiten van die Partij,
die kunnen eisen dat deze materialen onder hun toezicht worden gesteld totdat zij
weer worden uitgevoerd of overeenkomstig de douanevoorschriften een andere bestemming
hebben gekregen.
Artikel 7
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
Passagiers op doorreis over het grondgebied van een der Overeenkomstsluitende Partijen
worden ten hoogste onderworpen aan een zeer vereenvoudigde controle. Bagage in direct
transitoverkeer is vrijgesteld van douanerechten en andere soortgelijke heffingen.
Artikel 8
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
-
2 Bij de exploitatie van de overeengekomen luchtdiensten op de overeenkomstig het eerste
lid van artikel 2 van deze Overeenkomst omschreven routes, houdt de aangewezen luchtvaartmaatschappij
van elk der Overeenkomstsluitende Partijen rekening met de belangen van de aangewezen
luchtvaartmaatschappij van de andere Overeenkomstsluitende Partij, zodat de luchtdiensten
die de laatstgenoemde luchtvaartmaatschappij op dezelfde routes of delen daarvan exploiteert,
hierdoor niet op onredelijke wijze worden getroffen.
-
3 De overeengekomen diensten die worden onderhouden door een aangewezen luchtvaartmaatschappij
hebben als eerste doel de verschaffing, met inachtneming van een redelijke beladingsgraad,
van capaciteit die voldoet aan de huidige en redelijkerwijs te verwachten behoefte
aan vervoer van passagiers, post en vracht, afkomstig van of bestemd voor het grondgebied
van de Overeenkomstsluitende Partij die de luchtvaartmaatschappij heeft aangewezen.
Het recht van de aangewezen luchtvaartmaatschappij van elk der Overeenkomstsluitende
Partijen om op het punt op het grondgebied van de andere Overeenkomstsluitende Partij
internationaal vervoer aan boord te nemen of af te zetten bestemd voor, of komend
uit derde landen, wordt uitgeoefend overeenkomstig het beginsel dat dit vervoer van
aanvullende aard zal zijn en dat de capaciteit is afgestemd op:
-
a) de vervoersbehoeften tussen het grondgebied van de Overeenkomstsluitende Partij die
de luchtvaartmaatschappij heeft aangewezen en de punten op de omschreven routes;
-
b) de vervoersbehoeften van de gebieden via dewelke de overeengekomen dienst gaat, nadat
rekening is gehouden met andere vervoersdiensten die zijn ingesteld door de luchtvaartmaatschappijen
van de Staten die tezamen dit gebied vormen, en
-
c) de eisen welke de exploitatie van lange afstandsdiensten stelt.
Artikel 9
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
-
1 De aangewezen luchtvaartmaatschappijen doen de luchtvaartautoriteiten van de Overeenkomstsluitende
Partijen uiterlijk 30 dagen voor het begin van de exploitatie van de luchtdiensten
op overeenkomstig het eerste lid van artikel 2 van deze Overeenkomst omschreven routes,
mededeling van de aard van de dienst, de typen luchtvaartuigen die zullen worden gebruikt,
en de vluchttabellen. Deze bepaling is eveneens van toepassing op later aan te brengen
wijzigingen.
-
2 De luchtvaartautoriteiten van elk der Overeenkomstsluitende Partijen verschaffen de
luchtvaartautoriteiten van de andere Overeenkomstsluitende Partij op een daartoe strekkend
verzoek die periodieke of andere statistische gegevens welke redelijkerwijze kunnen
worden verlangd om te kunnen beoordelen of eventueel veranderingen dienen te worden
aangebracht in de capaciteit, door de aangewezen luchtvaartmaatschappij van de eerstgenoemde
Overeenkomstsluitende Partij verschaft op de overeenkomstig het eerste lid van artikel
2 van deze Overeenkomst omschreven route. Deze gegevens dienen alle inlichtingen te
bevatten die nodig zijn voor het bepalen van het aantal passagiers en de hoeveelheid
post en vracht die zijn vervoerd.
Artikel 10
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
-
1 De tarieven voor een overeengekomen dienst moeten worden vastgesteld op een redelijk
niveau, waarbij behoorlijk rekening dient te worden gehouden met alle in aanmerking
komende factoren waaronder begrepen de exploitatiekosten, een redelijke winst, de
kenmerken van de dienst op de verschillende routes (zoals de snelheidsnormen en de
accommodatie) en de tarieven van andere luchtvaartmaatschappijen op een deel van de
omschreven route. Deze tarieven zullen worden vastgesteld overeenkomstig de volgende
bepalingen van dit artikel.
-
2 De in het eerste lid van dit artikel vermelde tarieven dienen, indien mogelijk, ten
aanzien van elk van de omschreven routes in overeenstemming tussen de aangewezen luchtvaartmaatschappijen
te worden vastgesteld, en zo nodig in overleg met andere luchtvaartmaatschappijen
die de gehele route of een gedeelte van die route exploiteren, en deze overeenstemming
dient zo mogelijk te worden bereikt door gebruikmaking van de procedure ter vaststelling
van tarieven van de Internationale Luchtvervoersvereniging (International Air Transport
Association). De aldus vastgestelde tarieven dienen de goedkeuring te verwerven van
de luchtvaartautoriteiten van beide Overeenkomstsluitende Partijen en dienen uiterlijk
30 dagen voor de voorgestelde datum waarop deze tarieven van kracht worden aan deze
autoriteiten te worden voorgelegd.
-
3 Indien de aangewezen luchtvaartmaatschappijen niet tot overeenstemming kunnen komen
omtrent een of meer van deze tarieven, of indien om enige reden een tarief niet kan
worden vastgesteld overeenkomstig het bepaalde in het tweede lid van dit artikel,
trachten de luchtvaartautoriteiten van de Overeenkomstsluitende Partijen in onderling
overleg het tarief vast te stellen.
-
4 Indien de luchtvaartautoriteiten niet tot overeenstemming kunnen komen omtrent de
goedkeuring van een hun volgens het tweede lid van dit artikel voorgelegd tarief of
omtrent de vaststelling van een tarief volgens het derde lid, wordt de zaak overeenkomstig
de bepalingen van artikel 13 van deze Overeenkomst ter beslechting aan de Overeenkomstsluitende
Partijen voorgelegd.
Artikel 11
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
Elk der Overeenkomstsluitende Partijen verbindt zich de andere Overeenkomstsluitende
Partij het recht te verlenen tot het vrijelijk overmaken tegen de officiële wisselkoers
van de netto-inkomsten op haar gebied verworven uit het vervoer van passagiers, bagage,
post en vracht door de aangewezen luchtvaartmaatschappij van de andere Overeenkomstsluitende
Partij. Indien het betalingsverkeer tussen de Overeenkomstsluitende Partijen door
een bijzondere overeenkomst is geregeld, is die speciale Overeenkomst van toepassing.
Artikel 12
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
-
2 Elke Overeenkomstsluitende Partij kan te allen tijde de andere Overeenkomstsluitende
Partij om overleg verzoeken ter fine van de wijziging van dit Verdrag. Dit overleg
dient aan te vangen binnen een termijn van 60 dagen, te rekenen van de datum van ontvangst
van een zodanig verzoek. Elke wijziging van deze Overeenkomst waartoe na zulk overleg
wordt besloten, dient door elk der Overeenkomstsluitende Partijen te worden goedgekeurd
overeenkomstig haar grondwettelijke procedures en treedt in werking op de datum van
de uitwisseling van diplomatieke nota’s waarin deze goedkeuring is vervat.
-
3 Indien de wijziging slechts de Tabel betreft, dient het overleg plaats te vinden tussen
de luchtvaartautoriteiten van beide Overeenkomstsluitende Partijen. Indien deze autoriteiten
tot overeenstemming komen over een nieuwe of gewijzigde Tabel, treden de aldus overeengekomen
wijzigingen in werking zodra zij door een uitwisseling van diplomatieke nota’s zijn
bevestigd.
Artikel 13
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
-
3 Het scheidsgerecht neemt zijn beslissingen bij meerderheid van stemmen. Deze beslissingen
zijn voor beide Overeenkomstsluitende Partijen bindend. Elk der Overeenkomstsluitende
Partijen draagt zowel de kosten van haar eigen scheidsman, alsook die van haar vertegenwoordiging
in de scheidsrechterlijke procedures; de kosten van de Voorzitter en alle overige
kosten worden gelijkelijk door de Overeenkomstsluitende Partijen gedragen. Ten aanzien
van alle andere zaken stelt het scheidsgerecht zijn eigen procedureregels vast.
Artikel 14
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
Indien een door de Overeenkomstsluitende Partijen aanvaard algemeen multilateraal
verdrag of aanvaarde algemene multilaterale overeenkomst inzake luchtvervoer in werking
treedt, genieten de bepalingen van een zodanig verdrag of een zodanige overeenkomst
voorrang. Elke bespreking ten einde te bepalen in hoeverre de huidige Overeenkomst
is beëindigd, vervangen, gewijzigd of aangevuld door de bepalingen van het multilaterale
verdrag of de multilaterale overeenkomst, dient te geschieden overeenkomstig het bepaalde
in het tweede lid van artikel 12 van deze Overeenkomst.
Artikel 15
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
Elk der Overeenkomstsluitende Partijen kan te allen tijde de andere Overeenkomstsluitende
Partij mededelen dat zij besloten heeft deze Overeenkomst te beëindigen. Een afschrift
van de mededeling dient tegelijkertijd te worden gezonden aan de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie.
Indien deze mededeling is gedaan, loopt deze Overeenkomst af 12 maanden na de datum
van ontvangst door de andere Overeenkomstsluitende Partij van de mededeling waarin
de opzegging is vervat, tenzij de desbetreffende mededeling in overleg tussen de Overeenkomstsluitende
Partijen voor het einde van deze termijn wordt ingetrokken. Indien de andere Overeenkomstsluitende
Partij nalaat de ontvangst te bevestigen, wordt de mededeling geacht te zijn ontvangen
14 dagen na de datum van ontvangst van het afschrift daarvan door de Internationale
Burgerluchtvaartorganisatie.
Artikel 16
[Regeling vervallen per 01-10-2020]
Deze Overeenkomst, de Tabel en iedere wijziging zullen bij de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie
worden geregistreerd.
Artikel 17
[Regeling vervallen per 01-10-2020]