De Regeringen van:
Brunei Darussalam,
Het Koninkrijk Cambodja,
De Republiek Indonesië,
De Democratische Volksrepubliek Laos,
Maleisië,
De Republiek Unie van Myanmar,
De Republiek der Filipijnen,
De Republiek Singapore,
Het Koninkrijk Thailand,
en
De Socialistische Republiek Vietnam,
Zijnde de lidstaten van de Associatie van Zuidoost-Aziatische Staten („ASEAN”,) (hierna
gezamenlijk „ASEAN-lidstaten” en afzonderlijk „ASEAN-lidstaat” genoemd) enerzijds,
en
Het Koninkrijk België,
De Republiek Bulgarije,
De Tsjechische Republiek,
Het Koninkrijk Denemarken,
De Bondsrepubliek Duitsland,
De Republiek Estland,
Ierland,
De Helleense Republiek,
Het Koninkrijk Spanje,
De Franse Republiek,
De Republiek Kroatië,
De Italiaanse Republiek,
De Republiek Cyprus,
De Republiek Letland,
De Republiek Litouwen,
Het Groothertogdom Luxemburg,
Hongarije,
De Republiek Malta,
Het Koninkrijk Der Nederlanden,
De Republiek Oostenrijk,
De Republiek Polen,
De Portugese Republiek,
Roemenië,
De Republiek Slovenië,
De Slowaakse Republiek,
De Republiek Finland,
en
Het Koninkrijk Zweden,
Verdragsluitende partijen bij het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (hierna gezamenlijk „de EU-Verdragen” genoemd) en lidstaten van de Europese Unie
(hierna gezamenlijk „de EU-lidstaten” en afzonderlijk „de EU-lidstaat” genoemd), en
de EUROPESE UNIE (hierna „de Unie” of „de EU” genoemd), anderzijds,
De wens uitdrukkend hun belangen op het gebied van luchtvervoer te bevorderen als
middel om bij te dragen tot nauwere politieke en economische banden tussen de twee
regio’s;
Erkennende dat efficiënte luchtverbindingen belangrijk zijn om handel, toerisme, investeringen
en sociaaleconomische ontwikkeling te bevorderen;
De wens uitdrukkend de luchtdiensten te verbeteren en een internationaal luchtvaartsysteem
te bevorderen op basis van een billijk en concurrerend klimaat, non-discriminatie
en gelijke kansen tot mededinging voor luchtvaartmaatschappijen;
De wens uitdrukkend het hoogst mogelijke niveau van veiligheid en beveiliging van
het luchtvervoer te garanderen en bevestigend dat zij zich grote zorgen maken over
daden of bedreigingen die gericht zijn tegen luchtvaartuigen en die de veiligheid
van personen of goederen in gevaar brengen, een negatieve impact hebben op de exploitatie
van luchtvaartuigen en het vertrouwen van de reizigers in de veiligheid van de burgerluchtvaart
ondermijnen;
Vaststellend dat de ASEAN-lidstaten en de EU-lidstaten partij zijn bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944;
Vastberaden om de potentiële voordelen van regelgevende samenwerking maximaal te benutten;
Erkennende dat concurrerende luchtdiensten en een levensvatbare luchtvervoerssector
belangrijke voordelen kunnen opleveren;
De wens uitdrukkend een gelijk speelveld voor luchtvaartmaatschappijen te bevorderen,
erkennende dat concurrentie voordelen kan opleveren en dat bepaalde subsidies een
nadelig effect kunnen hebben op de concurrentie en de basisdoelstellingen van deze
Overeenkomst in gevaar kunnen brengen;
Voornemens voort te bouwen op bestaande overeenkomsten en regelingen tussen de partijen,
teneinde te zorgen voor de openstelling van de markttoegang en zoveel mogelijk voordelen
te creëren voor passagiers, expediteurs, luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en
hun personeelsleden, de samenleving en andere begunstigden;
Het belang bevestigend van bescherming van het milieu bij de ontwikkeling en tenuitvoerlegging
van het internationaal luchtvaartbeleid;
Bevestigend dat er behoefte is aan dringende maatregelen tegen de klimaatverandering
en aan blijvende samenwerking om de broeikasgasemissies in de luchtvaartsector terug
te dringen, conform de multilaterale akkoorden op dit gebied, waaronder de relevante
instrumenten van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (hierna „de ICAO” genoemd);
Bevestigend dat de belangen van de consument moeten worden beschermd, met inbegrip
van de bescherming die wordt geboden door het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale
luchtvervoer, gesloten te Montreal op 28 mei 1999, en dat een hoog niveau van consumentenbescherming
moet worden bereikt, en erkennende dat er behoefte is aan wederzijdse samenwerking
op dit gebied;
Erkennende dat de groei aan commerciële mogelijkheden niet mag leiden tot een afzwakking
van de arbeidsnormen van de partijen, en het belang bevestigend om oog te hebben voor
de impact van deze Overeenkomst op de werknemers, de werkgelegenheid en de arbeidsomstandigheden
en van de voordelen die ontstaan wanneer aanzienlijke economische winsten van open
en concurrerende markten gepaard gaan met ambitieuze arbeidsnormen voor werknemers;
Wijzend op de wens om te zoeken naar manieren om de toegang tot kapitaal voor de luchtvaartsector
te faciliteren met het oog op een verdere ontwikkeling van het luchtvervoer;
De wens uitdrukkend een overeenkomst inzake luchtvervoer te sluiten, ter aanvulling
van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944,