Toelichtende beschrijving van het voorontwerp voor het Cabergkanaal, bedoeld in artikel
10, paragraaf 2.
Algemeen
Onder het Cabergkanaal wordt verstaan de 4 km lange, directe verbinding tussen het
bassin van Briegden en de gekanaliseerde Maas.
Op bijgaande overzichtskaart, schaal 1:10.000, is het Cabergkanaal aangegeven.
Kanaalpeil
Het plateau ten westen van de Maas ligt op een peil van NAP + 60.00 m tot NAP + 65.00
m. De overgang naar het Maasdal wordt gevormd door een steile rand ten oosten van
de weg Maastricht-Smeermaas-Maaseik. Dit is de aangewezen plaats om een sluis te bouwen.
Het kanaalpeil van het bovenpand is gelijk aan het kanaalpeil van het Albertkanaal,
nl. NAP + 57,68.m.of (+ 60.00) Staf. Het kanaalpeil van het benedenpand is gelijk
aan het stuwpeil van de gekanaliseerde Maas, nl. NAP + 44.00 m of (46.32) Staf. De
afmetingen van de sluis bedragen 200 m x 16m met 13.68 m verval.
Dwarsprofiel
Het gekozen dwarsprofiel voor het kanaal heeft een breedte op de waterspiegel van
78 m en een diepte van 5 m over een breedte van 48 m. De oppervlakte van het natte
profiel bedraagt F = 315 m2.
Vrije Doorvaarthoogte
Als vrije doorvaarthoogte is 7 m aangehouden, aangezien deze doorvaarthoogte zowel
op het Julianakanaal als op het Albertkanaal aanwezig is, resp. wordt nagestreefd.
De vrije hoogte op het benedenpand zal beschikbaar moeten zijn boven het vaarpeil
op de Maas, dat in de voorhavenmond van het Julianakanaal NAP + 45,80 m of (+ 48,12
m) Staf bedraagt en in de voorhavenmond van het Cabergkanaal daaraan gelijk zal zijn.
Omschrijving tracé
De ligging van het gewijzigde tracé is als volgt:
-
Vanuit het Dok van Briegden is de as: van het tracé gelegen in het verlengde van de
as van het Albertkanaal.
-
De aansluiting aan het Dok van Briegden vindt plaats door middel van een zogenaamde
„trompetaansluiting”.
-
Na de passage van grenspaal 98 loopt dit kanaal met een flauwe bocht (r = 3000 m)
noordwaarts.
-
De Brusselseweg wordt over het benedenhoofd van de sluis geleid. De Brusselseweg wordt
op ongeveer 700 m afstand van het spoorwegviaduct gekruist. De voorhaven van het benedenpand
van het kanaal wordt ongeveer 600 m lang.
-
De spoorlijn en de omgelegde weg van Smeermaas worden onder een vrij flauwe bocht
(ca. 45°) over het kanaal gevoerd.
-
Sluis Bosscherveld en de daarover geleide weg worden afgebroken. Vanaf het Voedingskanaal
komt de verlegde Bosscherweg evenwijdig aan de spoorlijn te liggen.
-
Het tracé van het kanaal buigt ongeveer ter hoogte van de geprojecteerde overbrugging
van het Cabergkanaal door de gecombineerde brug van weg en spoorwegverkeer in zuidelijke
richting af (r = 750 m).
-
Direct nabij de gecombineerde spoorweg-/wegbrug komt aan de noordzijde een nieuwe
ontsluiting van de Zuid-Willemsvaart.
-
Het Cabergkanaal volgt verder ongeveer het huidige Kanaal door het Bosscherveld. De
aansluiting op de Maas wordt sterk verruimd, vnl. door verlegging van de noordelijke
oever van het huidige Verbindingskanaal. De stuw bij Borgharen, de overlaat en de
toegang tot het Julianakanaal blijven ongewijzigd.
-
Er zal een nieuwe sluis in de Zuid-Willemsvaart gebouwd moeten worden. Deze sluis
(14 m x 120 m) voor 1350 tons schepen komt op ca. 700 m van de grens tussen Nederland
en België te liggen. Over het benedenhoofd is een weg geprojecteerd die aansluit op
de verbinding Bosscherweg-Brusselseweg langs de spoorbaan.
Raming
De globale bouwkosten van het Cabergkanaal worden op prijspeil ’84 geschat op 136,5
miljoen gulden of 2.593,5 miljoen Bfr., zoals onderstaande raming aangeeft. Hierin
zijn niet begrepen de kosten van schadeloosstellingen en de aankoop van industrie-
en fabrieksgebouwen.
|
miljoen gulden
|
miljoen Bfr.
|
Bouw van de sluis
|
60
|
1.140
|
Bouw sluis Z.W.-vaart
|
18
|
342
|
Spoorwegbrug
|
7
|
133
|
Grondweg en grondaankoop
|
21
|
399
|
Oever- en bodemvoorzieningen
|
24,5
|
465,5
|
Onvoorzien en diversen
|
6
|
114
|
Schadeloosstellingen
|
P.M.
|
P.M.
|
|
———
|
———
|
|
|
|
|
136,5
|
2.593,5
|
Verdeling der kosten
Indien tot uitvoering van het Cabergkanaal besloten wordt, zou omtrent de verdeling
der kosten nog nader overleg moeten worden gepleegd. Mocht de wijziging van het tracé
onverhoopt toch tot extra kosten leiden, dan is Nederland bereid deze kosten voor
zijn rekening te nemen.