PROTOCOL
[Treedt in werking per 18-12-2009]
I.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Het is wel te verstaan dat de bepalingen van het Verdrag die zijn opgesteld in overeenstemming
met de overeenkomstige bepalingen van het OESO-modelverdrag ter zake van dubbele belasting
van inkomen en vermogen of het VN-modelverdrag inzake dubbele belasting tussen ontwikkelde
landen en ontwikkelingslanden in het algemeen geacht worden dezelfde betekenis te
hebben als weergegeven in de toelichtingen van de OESO en de VN op die bepalingen.
De in de voorgaande zin neergelegde afspraak is niet van toepassing op een daarmee
strijdige uitlegging door de bevoegde autoriteiten overeengekomen na de inwerkingtreding
van het Verdrag. De toelichtingen – zoals van tijd tot tijd gewijzigd – bieden een
middel voor de uitlegging. In geval van verschillen tussen de uitlegging weergegeven
in de toelichtingen bij het OESO- en VN-model, dient in onderling overleg overeenkomstig
artikel 26 zo nodig te worden gezocht naar een gemeenschappelijke uitlegging.
II.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Het is wel te verstaan dat dit Verdrag van toepassing is op belastingen naar het vermogen
zodra Nederland na de ondertekening van dit Verdrag een algemene belasting naar het
vermogen zou invoeren.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Een natuurlijke persoon die aan boord van een schip woont zonder een werkelijke woonplaats
in een van de Verdragsluitende Staten te hebben, wordt geacht inwoner te zijn van
de Verdragsluitende Staat waarin het schip zijn thuishaven heeft.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Het is wel te verstaan dat ten aanzien van een persoon die bevoegd is te onderhandelen
over alle elementen en details van een overeenkomst op een wijze die de onderneming
bindt, gesteld kan worden dat hij deze bevoegdheid uitoefent in een Verdragsluitende
Staat, ook wanneer de overeenkomst wordt ondertekend door een andere persoon in de
andere Verdragsluitende Staat waar de onderneming gevestigd is.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Het is wel te verstaan dat rechten tot exploratie en exploitatie van natuurlijke rijkdommen
worden beschouwd als onroerende zaken die zijn gelegen in de Verdragsluitende Staat
op wiens zeebodem en ondergrond daarvan deze rechten betrekking hebben, alsmede dat
deze rechten geacht worden te behoren tot de activa van een vaste inrichting in die
Staat. Voorts is het wel te verstaan dat de hiervoor genoemde rechten ook omvatten
rechten op belangen bij, of de voordelen uit vermogensbestanddelen die voortvloeien
uit die exploratie of exploitatie.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Met betrekking tot artikel 7, eerste en tweede lid, geldt dat, indien een onderneming van een Verdragsluitende Staat in de andere Verdragsluitende
Staat goederen of koopwaar verkoopt of een bedrijf uitoefent door middel van een aldaar
gevestigde vaste inrichting, de voordelen van die vaste inrichting niet worden bepaald
op basis van het totale door de onderneming ontvangen bedrag, doch slechts op basis
van dat deel van de inkomsten van de onderneming dat aan de werkelijke werkzaamheden
van de vaste inrichting voor die verkopen of die bedrijfsuitoefening is toe te rekenen.
Met name bij overeenkomsten betreffende het toezicht op, de levering, installatie
of constructie van nijverheids- en handelsuitrusting of wetenschappelijke uitrusting
of gebouwen alsmede bij openbare werken, worden, indien de onderneming een vaste inrichting
heeft, de voordelen van die vaste inrichting niet bepaald op basis van het totale
bedrag van de overeenkomst, doch slechts op basis van dat deel van de overeenkomst
dat werkelijk wordt uitgevoerd door de vaste inrichting in de Verdragsluitende Staat
waar de vaste inrichting is gevestigd. De voordelen die betrekking hebben op het deel
van de overeenkomst, dat wordt uitgevoerd door het hoofdkantoor van de onderneming,
zijn slechts belastbaar in de Verdragsluitende Staat waarvan de onderneming inwoner
is.
Met betrekking tot artikel 7, eerste lid, geldt dat voordelen verkregen uit de verkoop van goederen of koopwaar van dezelfde
of vergelijkbare aard als die welke worden verkocht of uit andere bedrijfsactiviteiten
van dezelfde of vergelijkbare aard als die welke worden verricht via een vaste inrichting
mogen worden aangemerkt als toe te rekenen aan die vaste inrichting, mits aangetoond
wordt dat van de desbetreffende transactie gebruik is gemaakt teneinde in de Verdragsluitende
Staat waar de vaste inrichting is gevestigd belasting te vermijden.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Vergoedingen voor technische diensten, waaronder begrepen studies of onderzoeken van
wetenschappelijke, geologische of technische aard, of voor diensten van adviserende
of toezichthoudende aard, worden aangemerkt als vergoedingen waarop de bepalingen
van artikel 7 of artikel 14 van toepassing zijn.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Met betrekking tot artikel 9, eerste lid, is het wel te verstaan dat de omstandigheid dat gelieerde ondernemingen overeenkomsten
hebben afgesloten, zoals „costsharing”-overeenkomsten of algemene dienstverleningsovereenkomsten,
voor of gebaseerd op de toerekening van kosten van de leiding, de algemene beheerskosten,
de technische en zakelijke kosten, kosten voor onderzoek en ontwikkeling en andere
soortgelijke kosten, op zichzelf geen voorwaarde is als bedoeld in dat lid. Dit belet
een van de Verdragsluitende Staten evenwel niet deze overeenkomsten te controleren
op voorwaarden als bedoeld in artikel 9, eerste lid.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Indien aan de bron belasting is geheven die het belastingbedrag dat ingevolge de bepalingen
van de artikelen 10, 11 of 12 mag worden geheven te boven gaat, moeten verzoeken om teruggaaf van het daarboven
uitgaande belastingbedrag worden ingediend bij de bevoegde autoriteit van de Staat
die de belasting heeft geheven, binnen een tijdvak van vijf jaar na afloop van het
kalenderjaar waarin de belasting is geheven.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Het is wel te verstaan dat in het geval van Nederland inkomsten die worden ontvangen
in verband met de (gedeeltelijke) liquidatie van een lichaam of een inkoop van eigen
aandelen door een lichaam worden behandeld als inkomsten uit aandelen en niet als
vermogenswinsten.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Als financiële instelling als bedoeld in artikel 11, derde lid, onder iii, worden in het bijzonder mede verstaan de Nederlandse Financierings-Maatschappij
voor Ontwikkelingslanden NV en de Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden
NV. Ten aanzien van Azerbeidzjan wordt onder agentschap of instantie bedoeld in artikel 11, derde lid, onder iii, in het bijzonder mede verstaan het State Oil Fund van Azerbeidzjan.
Het voorts te verstaan dat de bevoegde autoriteiten van de Verdragsluitende Staten
van tijd tot tijd overeenstemming bereiken over de lijst van agentschappen en instanties
waarop artikel 11, derde lid, onder iii, van toepassing is.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Het is wel te verstaan dat de uitdrukking „lid van de raad van beheer” in het geval
van Nederland betekent een bestuurder of commissaris. Het is voorts wel te verstaan
dat „bestuurder” of „commissaris” van een Nederlands lichaam betrekking heeft op personen
die als zodanig zijn benoemd door de algemene vergadering van aandeelhouders of door
enig ander bevoegd orgaan van dat lichaam, en die zijn belast met de algemene leiding
van het lichaam, onderscheidenlijk met het toezicht daarop.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
-
2 Het is voorts wel te verstaan dat artikel 18 niet van toepassing is in gevallen waarin pensioenen en andere soortgelijke beloningen
geen periodiek karakter hebben, of indien de Verdragsluitende Staat waarvan de uiteindelijk
gerechtigde tot de pensioenen en andere soortgelijke beloningen inwoner is deze pensioenen
en andere soortgelijke beloningen vrijstelt. In dat geval mogen deze beloningen worden
belast in de Verdragsluitende Staat waaruit zij afkomstig zijn.
-
3 De uitdrukking „lijfrente” betekent een vaste som, periodiek betaalbaar op vaste tijdstippen,
gedurende een vastgesteld of voor vaststelling vatbaar tijdvak, ingevolge een verbintenis
tot het doen van betalingen, welke tegenover een voldoende en volledige tegenprestatie
in geld of geldswaarde staat.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Het is wel te verstaan dat artikel 21 niet van toepassing is op andere inkomsten indien de Verdragsluitende Staat waarvan
de uiteindelijk gerechtigde tot die inkomsten inwoner is die inkomsten vrijstelt.
In dat geval mogen deze inkomsten worden belast in de Verdragsluitende Staat waaruit
zij afkomstig zijn.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Met betrekking tot Nederland is het wel te verstaan dat voor de berekening van de
vermindering vermeld in artikel 23, tweede lid, de waarde van de in artikel 22, eerste lid, bedoelde vermogensbestanddelen wordt verminderd met de waarde van schulden verzekerd
door hypotheek op dat vermogen en dat de waarde van de in artikel 22, tweede lid, bedoelde vermogensbestanddelen wordt verminderd met de waarde van de tot de vaste
inrichting of het vaste middelpunt behorende schulden.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Het is wel te verstaan dat de uitwisseling van inlichtingen ook een belangrijk instrument
vormt bij het voorkomen van het ontgaan van belastingen, waaronder begrepen het voorkomen
van fraude en het vergemakkelijken van de uitvoering van wettelijke bepalingen tegen
wettelijk toegestane vermijding.
[Treedt in werking per 18-12-2009]
Met betrekking tot Nederland is artikel 27 voor staatkundige onderdelen of plaatselijke publiekrechtelijke lichamen niet van
toepassing op andere belastingen dan de belastingen waarop dit Verdrag van toepassing
totdat de nationale wetgeving van Nederland voorziet in een wettelijke basis daarvoor
overeenkomstig het OESO-model van 2003.