Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

[Regeling vervalt per 05-11-2025.]
Geraadpleegd op 22-05-2025. Gebruikte datum 'geldig op' 24-03-2025.
Geldend van 24-03-2025 t/m heden

Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 20 februari 2025, nr. IENW/BSK-2024/325685, houdende vaststelling van vervangende grenswaarden geluidbelasting en vrijstelling van regels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met groot onderhoud aan het banenstelsel op de luchthaven Schiphol (Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2025) (KetenID WGK27133)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, onderdelen a en b, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • gebruiksjaar 2025: de periode van 1 november 2024 tot en met 31 oktober 2025;

  • LVB: Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;

  • LVNL: Luchtverkeersleiding Nederland.

Artikel 2. Vervangende grenswaarden geluidbelasting

  • 1 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden in het gebruiksjaar 2025 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten, de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: Grenswaarden geluidbelasting in Lden handhavingspunten

    Handhavingspunt

    Grenswaarde

    2025 incl. onderhoud

    2025 excl. onderhoud

    delta dB

    Vervangende grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    55,98

    53,92

    54,01

    -0,09

    55,89

    56,89

    2

    57,70

    55,18

    55,28

    -0,10

    57,60

    58,60

    3

    58,75

    55,28

    55,38

    -0,10

    58,65

    59,65

    4

    58,26

    54,45

    54,61

    -0,16

    58,10

    59,10

    5

    57,91

    53,12

    53,14

    -0,02

    57,89

    58,89

    6

    57,40

    53,47

    53,00

    0,47

    57,40

    58,40

    7

    57,59

    53,42

    53,52

    -0,10

    57,49

    58,49

    8

    58,57

    54,30

    54,41

    -0,11

    58,46

    59,46

    9

    57,02

    53,38

    53,46

    -0,08

    56,94

    57,94

    10

    59,22

    56,91

    57,03

    -0,12

    59,10

    60,10

    11

    58,76

    56,43

    56,58

    -0,15

    58,61

    59,61

    12

    58,45

    56,48

    56,61

    -0,13

    58,32

    59,32

    13

    57,48

    55,94

    56,05

    -0,11

    57,37

    58,37

    14

    56,81

    54,55

    54,60

    -0,05

    56,76

    57,76

    15

    57,94

    55,67

    55,72

    -0,05

    57,89

    58,89

    16

    56,94

    55,04

    54,43

    0,61

    56,94

    57,94

    17

    57,15

    56,03

    55,62

    0,41

    57,15

    58,15

    18

    61,25

    62,28

    62,02

    0,26

    61,51

    62,51

    19

    53,90

    53,63

    53,65

    -0,02

    53,88

    54,88

    20

    57,73

    61,65

    58,17

    3,48

    61,21

    62,21

    21

    57,47

    55,51

    56,23

    -0,72

    56,75

    57,75

    22

    57,53

    53,47

    54,67

    -1,20

    56,33

    57,33

    23

    56,71

    54,92

    55,38

    -0,46

    56,25

    57,25

    24

    57,56

    55,76

    55,84

    -0,08

    57,48

    58,48

    25

    57,91

    58,27

    58,46

    -0,19

    57,91

    58,91

    26

    55,43

    54,87

    54,72

    0,15

    55,43

    56,43

    27

    56,19

    55,58

    55,41

    0,17

    56,19

    57,19

    28

    55,51

    54,87

    54,65

    0,22

    55,51

    56,51

    29

    57,04

    54,81

    54,89

    -0,08

    56,96

    57,96

    30

    57,46

    57,68

    57,46

    0,22

    57,68

    58,68

    31

    58,78

    56,23

    56,19

    0,04

    58,78

    59,78

    32

    56,96

    55,51

    55,23

    0,28

    56,96

    57,96

    33

    56,77

    54,02

    53,93

    0,09

    56,77

    57,77

    34

    57,32

    55,37

    55,46

    -0,09

    57,23

    58,23

    35

    57,17

    54,93

    55,03

    -0,10

    57,07

    58,07

  • 2 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden in het gebruiksjaar 2025 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten, de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: Grenswaarden geluidbelasting in Lnight handhavingspunten

    Handhavingspunt

    Grenswaarde

    2025 incl. onderhoud

    2025 excl. onderhoud

    delta dB

    Vervangende grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    52,99

    50,38

    50,53

    -0,15

    52,84

    53,84

    2

    50,42

    46,31

    46,46

    -0,15

    50,27

    51,27

    3

    47,89

    42,63

    42,78

    -0,15

    47,74

    48,74

    4

    47,72

    41,84

    41,99

    -0,15

    47,57

    48,57

    5

    52,18

    48,11

    48,17

    -0,06

    52,12

    53,12

    6

    51,90

    48,20

    48,27

    -0,07

    51,83

    52,83

    7

    49,96

    46,58

    46,70

    -0,12

    49,84

    50,84

    8

    48,51

    45,40

    45,46

    -0,06

    48,45

    49,45

    9

    46,83

    44,07

    44,14

    -0,07

    46,76

    47,76

    10

    47,44

    45,19

    45,18

    0,01

    47,44

    48,44

    11

    48,54

    45,80

    45,82

    -0,02

    48,52

    49,52

    12

    49,87

    46,96

    46,96

    0

    49,87

    50,87

    13

    50,53

    47,19

    47,19

    0

    50,53

    51,53

    14

    52,44

    47,89

    47,81

    0,08

    52,44

    53,44

    15

    52,41

    47,63

    49,04

    -1,41

    51,00

    52,00

    16

    51,32

    46,54

    47,95

    -1,41

    49,91

    50,91

    17

    52,38

    47,16

    48,57

    -1,41

    50,97

    51,97

    18

    47,51

    45,04

    45,04

    0

    47,51

    48,51

    19

    46,02

    41,85

    41,97

    -0,12

    45,90

    46,90

    20

    46,15

    43,57

    43,59

    -0,02

    46,13

    47,13

    21

    43,75

    40,63

    40,54

    0,09

    43,75

    44,75

    22

    44,17

    41,19

    41,10

    0,09

    44,17

    45,17

    23

    45,79

    43,07

    43,10

    -0,03

    45,76

    46,76

    24

    46,15

    41,90

    42,04

    -0,14

    46,01

    47,01

    25

    48,84

    45,77

    45,91

    -0,14

    48,70

    49,70

Artikel 3. Vrijstellingen

  • 1 Gedurende de periode van 24 maart 2025 tot en met 1 april 2025 waarin de Kaagbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor:

    • a. landingen op baan 22 (Oostbaan richting het zuidwesten) voor zover geen van de andere banen beschikbaar of bruikbaar is;

    • b. starts vanaf baan 09 (Buitenveldertbaan richting het oosten);

    • c. starts vanaf baan 27 (Buitenveldertbaan richting het westen).

  • 2 Gedurende de periode van 10 mei 2025 tot en met 28 september 2025 waarin de Buitenveldertbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor landingen op baan 22 (Oostbaan richting het zuidwesten) voor zover geen van de andere banen beschikbaar of bruikbaar is.

  • 3 Gedurende de periode van 29 september 2025 tot en met 12 oktober 2025 waarin grond- en vluchtcontroles van het Instrument Landing System plaatsvinden, is de minimum vlieghoogte bij de nadering van de Buitenveldertbaan voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur, in afwijking van artikel 3.1.2, derde lid, van het LVB, 2000 voet.

  • 4 Gedurende de periode van 13 oktober 2025 tot en met 26 oktober 2025 waarin de Polderbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor starts vanaf baan 36C (Zwanenburgbaan richting het noorden).

  • 5 Gedurende de periode van 13 oktober 2025 tot en met 26 oktober 2025 waarin de Polderbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.1, eerst lid, en 3.1.3, eerste en derde lid, van het LVB met betrekking tot de luchtverkeerwegen die voor vertrekkend verkeer vanaf baan 36C (Zwanenburgbaan richting het noorden) zijn aangewezen in bijlage 1 van het LVB op kaart 02/21.

  • 6 Gedurende de periode van 27 oktober 2025 tot en met 4 november 2025 waarin de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor starts vanaf baan 18L (Aalsmeerbaan richting het zuiden).

Artikel 4. Beperkingen en voorschriften

  • 1 Met het oog op de beperking van de geluidhinder wordt gedurende de periode van 24 maart 2025 tot en met 4 november 2025 de keuze voor het in gebruik nemen van een baancombinatie gebaseerd op de navolgende baanpreferentietabellen voor de periode van 6.00 uur tot 23.00 uur (tabel 1 tot en met 5) en voor de periode van 23.00 uur tot 6.00 uur (tabel 6 tot en met 8). Bij overschrijding van een grenswaarde in een handhavingspunt worden deze baanpreferentietabellen in het kader van het anticiperend handhaven betrokken bij de verantwoording van het baangebruik door LVNL.

    Tabel 1: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 24 maart 2025 tot en met 1 april 2025 van 6.00 uur tot 23.00 uur indien de Kaagbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht

    11

    36R

    36C

    36L

    36C

    36C

    36R

    36L

    09

    2

    18R

    18C

    18L

    18C

    18R

    27

    18L

    18C

    Marginaal zicht

    31

    36R

    36C

    36L

    09

    36C

    36R

    36L

    09

    1 Vanwege de fysieke kruising van de Aalsmeerbaan (18L/36R) en de Buitenveldertbaan (09/27) zal de Zwanenburgbaan (landen 36C) in de startpiek combinatie gebruikt worden als landingsbaan.

    Tabel 2: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 5 mei 2025 tot en met 10 mei 2025 van 6.00 uur tot 23.00 uur en 29 september 2025 tot en met 5 oktober 2025 van 6:00 uur tot 23.00 uur indien de Aalsmeerbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06

    27

    36L

    36C

    06

    18R

    09

    36C

    2

    18R

    18C

    24

    09

    Tabel 3: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 10 mei 2025 tot en met 28 september 2025 van 6.00 uur tot 23.00 uur indien de Buitenveldertbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06

    36R

    36L

    36C

    2

    18R

    18C

    24

    18L

    Goed zicht

    3

    36R

    36C

    36L

    36C

    4

    18R

    18C

    18L

    18C

    Marginaal zicht

    5

    18R

    18C

    18L

    24

    Tabel 4: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 13 oktober 2025 tot en met 26 oktober 2025 van 6.00 uur tot 23.00 uur indien de Polderbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06

    36R

    36C

    09

    2

    18C

    27

    24

    18L

    Tabel 5: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 27 oktober 2025 tot en met 4 november 2025 van 6.00 uur tot 23.00 uur indien de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06

    36R

    36L

    09

    2

    18R

    27

    24

    18L

    Tabel 6: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 24 maart 2025 tot en met 1 april 2025 van 23.00 uur tot 6.00 uur indien de Kaagbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    36C

    36L

    2

    18R

    18C

    Tabel 7: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 13 oktober 2025 tot en met 26 oktober 2025 van 23.00 uur tot 6:00 uur indien de Polderbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    06

    36C

    2

    18C

    24

    Tabel 8: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 27 oktober 2025 tot en met 4 november 2025 van 23.00 uur tot 6:00 uur indien de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    06

    36L

    2

    18R

    24

  • 2 Aanvullend op haar maandelijkse rapportage aan de inspecteur-generaal op grond van artikel 2.5 of 2.6 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol rapporteert LVNL gedurende de periode van 24 maart 2025 tot en met 4 november 2025 over de redenen van de inzet van een secundaire baan voor starts en landingen in de periode van 23.00 uur tot 6.00 uur tijdens de genoemde periode voor groot baanonderhoud.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 24 maart 2025 en vervalt met ingang van 5 november 2025.

Artikel 6. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2025.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

B. Madlener