Bijlage 2. Controleverklaring
De accountant geeft een controleverklaring af bij het financieel verslag. In deze
bijlage is een opsomming gegeven van de minimale en specifieke punten die in de controleverklaring
opgenomen dienen te worden. De strekking van het oordeel kan behalve goedkeurend ook
met beperking, met oordeelonthouding of afkeurend zijn. In dat geval dient de accountant
zijn verklaring hierop aan te passen. De controleverklaring van de accountant is gebaseerd
op de modellen van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).
Ons oordeel betreffende de getrouwheid
Naar ons oordeel zijn de in de bestuurlijke verantwoording 2024 van het CAK opgenomen
financiële overzichten van activa en passiva van de financiële stromen wettelijke
taken (‘de financiële overzichten’) op basis van het toerekeningsbeginsel op 31 december
2024 en de financiële stromen zoals opgenomen in de matrix bestuurlijke verantwoording
over 2024, in alle van materieel belang zijnde aspecten, juist en volledig in overeenstemming
met het Model jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording 2024.
Wij hebben de financiële overzichten van activa en passiva van de financiële stromen
wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel per 31 december 2024 zoals
opgenomen in hoofdstuk x van de bestuurlijke verantwoording op pagina xx tot en met
xx van het CAK te Den Haag gecontroleerd.
De financiële overzichten bestaan uit:
-
– het overzicht van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK
uitgevoerde wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel ultimo verantwoordingsjaar
2024 (inclusief vergelijkende cijfers), voorzien van een toelichting;
-
– de algemene toelichting op de activa en passiva van de financiële stromen van de door
het CAK uitgevoerde wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel in het
verantwoordingsjaar 2024, alsmede de grondslagen voor waardering van activa en passiva
op basis van het toerekeningsbeginsel;
-
– de analyse van de debiteurenpositie;
-
– de verloopoverzichten van de activa en passiva op basis van het toerekeningsbeginsel
in 2024 (inclusief vergelijkende cijfers) voorzien van een toelichting.
Ons oordeel betreffende de rechtmatigheid
Naar ons oordeel zijn de in de matrix bestuurlijke verantwoording 2024 van het CAK
verantwoorde financiële stromen over 2024, inzake:
-
1 betalingen van zorgaanspraken Wlz;
-
2 afdracht eigen bijdragen Wlz;
-
3 afdracht eigen bijdragen Wmo;
-
4 interest geldmiddelen Flz en Wmo.
in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig, in overeenstemming met de
specifiek voor het CAK van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals vastgelegd
in het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording 2024.
Wij hebben de matrix die in bestuurlijke verantwoording 2024 is opgenomen in hoofdstuk x
van de bestuurlijke verantwoording op pagina xx tot en met xx van het CAK te Den Haag
gecontroleerd. De matrix bestaat uit:
-
1 betalingen van zorgaanspraken Wlz;
-
2 afdracht eigen bijdragen Wlz;
-
3 afdracht eigen bijdragen Wmo;
-
4 interest geldmiddelen Flz en Wmo.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden en het Protocol Accountantsonderzoek CAK Bestuurlijke
verantwoording 2024 vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven
in de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de financiële overzichten
en de matrix bestuurlijke verantwoording’.
Benadrukking van de basis voor financiële verslaggeving en beperking in gebruik en
verspreidingskring
Wij vestigen de aandacht op paragraaf xx in de toelichting van de financiële overzichten
waarin de basis voor financiële verslaggeving uiteen is gezet. De basis voor de financiële
verslaggeving betreft de grondslagen zoals beschreven in het Model Jaarverslaggeving
CAK bestuurlijke verantwoording 2024. Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van
deze aangelegenheid.
Onze controleverklaring is geadresseerd aan en uitsluitend bestemd voor de raad van
bestuur van het CAK ter verantwoording aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport (VWS), de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en het Zorginstituut Nederland
en kan niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Op de controleverklaring kan niet
door derden worden gesteund aangezien derden niet op de hoogte zijn van het doel van
de werkzaamheden en de resultaten onjuist kunnen interpreteren. Onze controleverklaring
mag niet (geheel of gedeeltelijk) aan derden anders dan aan genoemde partijen worden
verstrekt zonder onze uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming. Wij aanvaarden
geen aansprakelijkheid, zorgplicht en/of verantwoordelijkheid jegens andere partijen
dan het CAK.
Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording 2024 opgenomen andere informatie
Naast de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording en onze controleverklaring
daarbij omvat de bestuurlijke verantwoording ook andere informatie, die bestaat uit:
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:
-
– met de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording verenigbaar
zijn en geen materiële afwijkingen bevatten;
-
– alle informatie bevat die op grond van het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke
verantwoording 2024 vereist is.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke
verantwoording en toelichtingen daarop of anderszins, overwogen of de andere informatie
materiële afwijkingen bevat. Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten
in het Protocol Accountantsonderzoek CAK Bestuurlijke verantwoording 2024 en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden
bij de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording.