Inspectiekader CO-stelsel

Geraadpleegd op 25-12-2025.
Geldend van 13-08-2024 t/m heden.

Inspectiekader CO-stelsel

1. Inleiding

Dit inspectiekader bevat een nadere operationalisering van het Toezichtkader CO-stelsel en werkt uit hoe de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) haar controles en inspecties inricht en uitvoert in het stelsel van certificering voor werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties (CO-stelsel).

Bijlage 272280.png

1.1. Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw

De TloKB is een zelfstandig bestuursorgaan en heeft hoofdtaken ten aanzien van drie stelsels: kwaliteitsborging bouw, erkende kwaliteitsverklaringen en werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties.

Binnen het CO-stelsel, zie figuur 1, voert de TloKB de volgende deeltaken uit, die tot doel hebben de kwaliteit te verbeteren van de werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties met het oog op reductie van koolmonoxide-ongevallen:

  • Het toetsen en aanwijzen van certificatieschema’s en certificerende instellingen.1

  • Het bijhouden van een register van certificatieschema’s, certificerende instellingen en certificaathouders.

  • Het toezicht op het functioneren en de effectiviteit van CO-stelsel in de praktijk:

    • Nalevingstoezicht bij de schemabeheerder en certificerende instelling met als doel vast te stellen dat zowel de schemabeheerder, de certificerende instelling, als de certificaathouder het aangewezen certificatieschema naleven. – Kwaliteitstoezicht op de werking van het CO-stelsel als geheel.

  • Het monitoren van (bijna-)ongevalmeldingen en gevaarlijke situaties.

  • Het monitoren en evalueren van het CO-stelsel voor een (goede) beoordeling van de effectiviteit van dit stelsel.

1.2. Doel inspectiekader

Het kader geeft schemabeheerders, certificerende instellingen, de Raad voor Accreditatie en het bevoegd gezag inzicht in wat zij van de TloKB kunnen verwachten wat betreft inspecties. Dit kader beschrijft welke informatie de TloKB verzamelt en hoe de TloKB op basis van deze informatie komt tot een oordeel.

1.3. Wettelijke basis inspectiekader

Dit inspectiekader is op te vatten als een beleidsregel. Artikel 4:83 Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt dat de bekendmaking van een beleidsregel zijn wettelijke basis vermeldt. De wettelijke basis voor deze beleidsregel is vastgelegd in artikel 2 en 3 van het Mandaat.2

In artikel 2 van het Mandaat verleent de Minister mandaat aan het bestuur van de TloKB voor de uitoefening van de bevoegdheden, waaronder toezicht en handhaving, terzake:

In artikel 3 van het Mandaat staat: “Het op grond van dit besluit verleende mandaat en machtiging ten behoeve van de toelatingsorganisatie omvat mede de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels met betrekking tot de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 2 van het mandaat.”

De ambtenaren van de TloKB zijn op grond van het Mandaat aangewezen als ambtenaren belast met het toezicht op de naleving van de voorgenoemde wet- en regelgeving op grond van het voorgenoemde Mandaat.

Gedragingen die in strijd zijn met het bepaalde bij of krachtens voorgenoemde wet- en regelgeving, zijn overtredingen (artikel 5:1 lid 1 Awb). Onder een overtreder verstaat de TloKB degene (schemabeheerder of certificerende instelling) die de overtreding pleegt of medepleegt. (artikel 5:1 lid 2 Awb).

Algemene regels van toepassing op toezicht

In de Algemene wet bestuursrecht, in de Woningwet en in het Mandaatbesluit staan de bevoegdheden van de toezichthouders, waaronder:

Het beschrijft ook dat eenieder verplicht is om aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde redelijke termijn alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden (art: 5:20 Awb).

Voor de betrokkenen staan er in de Awb de spelregels voor bezwaar en (hoger) beroep (rechtsbescherming) in.

1.4. Missie en visie, kernwaarden en kwaliteiten

Het inspectiekader bouwt voort op de missie, visie en kernwaarden en met inzet van de kwaliteiten van de TloKB. Het inspectiekader geeft invulling aan het wettelijke kader en draagt bij aan een beter vertrouwen in kwaliteit van bouwen.

Missie

De TloKB ziet toe op het stelsel van kwaliteitsborging van bouwwerken, bouwproducten en werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties. Eigenaren en gebruikers krijgen zo bouwwerken die veiliger, gezonder, duurzamer, bruikbaarder en toegankelijker zijn.

Visie

De TloKB speelt een publieke sleutelrol in de verbetering van de bouwkwaliteit. De TloKB laat toetsmethoden toe en ziet toe op het juiste gebruik van deze methoden in de bouwpraktijk. Zo kan iedereen vertrouwen op de kwaliteit van bouwwerken, bouwproducten en werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties.

Kernwaarden

De TloKB voert haar taken uit vanuit drie kernwaarden:

  • Onafhankelijk: de TloKB neemt besluiten en adviseert met het oog op het maatschappelijk belang van een goede bouwkwaliteit.

  • Transparant: de TloKB geeft inzicht in de overwegingen die ten grondslag liggen aan het te nemen besluiten en adviezen, en draagt deze uit.

  • Zorgvuldig: d e TloKB neemt alle relevante aspecten in ogenschouw en staat open voor uiteenlopende maatschappelijke signalen.

Kwaliteiten

Bij de uitvoering van de taken zet de TloKB de volgende vier kwaliteiten in:

  • Professioneel: de TloKB verstaat haar vak en is op de hoogte van de ontwikkelingen relevant voor de bouwsector.

  • Inlevend: de TloKB voert vanuit een open houding overleg met betrokken partijen, weegt alle belangen en onderhoudt een relevant maatschappelijk netwerk.

  • Kosteneffectief: de TloKB gaat in haar taakuitvoering doelmatig om met de aan hen verstrekte middelen.

  • Doortastend: de TloKB verzamelt alle informatie die nodig is voor heldere en consistente besluitvorming in toelating en handhaving.

1.5. Beleidsregels CO-toezicht

In de aanwijzingskaders en in de aanwijzingsbeschikking staan de voorschriften opgenomen waaraan de aangewezen schemabeheerders en certificerende instellingen dienen te blijven voldoen.

De TloKB stelt voor ieder stelsel waar zij toezichthoudende taken heeft beleidsregels op in de vorm van kaders en een protocol werkwijze. Daarin legt zij de invulling vast van het toezicht, de inspecties en de handhaving en de daarbij te hanteren werkwijze: • een toezichtkader;

  • een inspectiekader;

  • een handhavingskader; en

  • een protocol werkwijze toezicht (inspectie en handhaving).

1.6. Controles en inspecties binnen het CO-stelsel

Het doel van het CO-stelsel is dat naleving van de eisen uit de certificatieschema’s leidt tot werkzaamheden door certificaathouders aan gasverbrandingsinstallaties die bijdragen aan een reductie van koolmonoxideongevallen.

Wanneer het CO-stelsel door systematisch toetsen leidt tot aantoonbaar kwalitatief veilige werkzaamheden aan installaties en tot het structureel vermogen om te leren van afwijkingen, draagt dit bij aan het reduceren van het aantal (bijna-) koolmonoxideongevallen.

Aanvullend toezicht

De TloKB houdt conform de wet- en regelgeving toezicht op het CO-stelsel.3

Dit houdt in dat het toezicht aanvullend is op het toezicht door de Raad voor Accreditatie. Het toezicht door de TloKB zal daarmee terughoudend zijn en zal in overleg met de Raad voor Accreditatie plaatsvinden. Het toezicht dat de TloKB namens de Minister uitvoert is gericht op een goede werking van het stelsel.

Controles

De TloKB kiest in dit kader voor controles op ontvangen informatie en voor inspecties. De TloKB voert informatiecontroles uit aan de hand van controlecriteria zoals omschreven in paragraaf 2.3. De TloKB zal aan de hand van de ervaring die zij opdoet, haar inspecties meer definitief invullen en vormgeven.

De TloKB behandelt in hoofdstuk 2 en 3 de aspecten van controles. De TloKB onderscheidt twee hoofdvormen van toezicht, nalevingstoezicht op schemabeheerders en certificerende instellingen en kwaliteitstoezicht op het CO-stelsel.

De TloKB verstaat onder de controle het beoordelen van de verslagen die schemabeheerders en certificerende instellingen uiterlijk op 1 maart van elk jaar aanleveren aan de TloKB. De TloKB verstaat onder inspectie het verzamelen van informatie op locatie en het beoordelen van deze informatie zoals is opgenomen in het toezichtproces met de volgende opzet in figuur 2.4

Bijlage 272281.png
Figuur 2: Opzet toezicht

Om tot onderbouwde oordelen te komen ten aanzien van de naleving door de schemabeheerders en certificerende instellingen en de werking van het CO-stelsel, kan de TloKB informatie verzamelen bij de schemabeheerders, certificerende instellingen, certificaathouders en bij consumenten en eigenaren van gasverbrandingsinstallaties. Dit kan door het toepassen van verschillende inspectiemethoden volgens het Protocol werkwijze CO-stelsel.

De TloKB beoordeelt de ontvangen informatie en inspectiebevindingen met een van de volgende conclusies.

Tabel 1 Beoordelingen binnen het toezicht

Beoordeling

Onderbouwing

ter kennisneming (Tkn)

ter kennisneming is geen oordeel binnen het toezicht. De inspecteur stelt een ter kennisneming op wanneer de informatie of bevinding ter kennisneming relevant is voor de taak van de TloKB.

Voldoet (V)

Het oordeel voldoet is een oordeel binnen het toezicht. De inspecteur geeft het oordeel voldoet wanneer de informatie of bevinding voldoet aan het controle- of inspectiecriterium, ten tijde van de controle of inspectie.

Aandachtspunt (!)

Het oordeel aandachtspunt is een oordeel binnen het toezicht. De inspecteur geeft het oordeel aandachtspunt wanneer de informatie of bevinding wel voldoet aan het controle- of inspectiecriterium maar (later) mogelijk toch kan leiden tot ongewenste resultaten.

Voldoet niet (X)

Het oordeel voldoet niet is een oordeel binnen het toezicht. De inspecteur geeft het oordeel voldoet niet wanneer de informatie of bevinding niet voldoet aan het controle- of inspectiecriterium.

De bevindingen met oordeel voldoet niet behandelt de TloKB als tekortkoming en/of overtreding.

De informatie of bevindingen met de oordelen aandachtspunt en voldoet niet zal de TloKB gebruiken als mogelijke speerpunten bij de vervolgbeoordeling, vervolginspecties, eventuele handhaving of eventuele latere aanwijzing.

1.7. Opbouw van het inspectiekader CO-stelsel

In dit inspectiekader komt in hoofdstuk 2 de controle schemabeheerder binnen het nalevingstoezicht aan bod. Hoofdstuk 3 beschrijft controle certificerende instelling binnen het nalevingstoezicht.

2. Controle schemabeheerder binnen het nalevingstoezicht

2.1. Nalevingstoezicht op schemabeheerder

Het nalevingstoezicht door de TloKB bij de schemabeheerder heeft tot doel om vast te stellen of de schemabeheerder het verplichte evaluatieverslag over de werking van het certificatieschema heeft vastgelegd en tijdig heeft aangeleverd. De TloKB houdt hier, in aanvulling op het toezicht van de Raad voor Accreditatie, beperkt toezicht op artikel 7, onder f van de aanwijzingsbeschikking, waarin staat dat de schemabeheerder zijn jaarlijkse certificatieschemaevaluatie aanlevert.

Indien de wet- en regelgeving wijzigt, dient de schemabeheerder eerst een wijzigingsverzoek dan wel nieuwe aanvraag in te dienen. Ook dient de schemabeheerder een wijzigingsverzoek in te dienen als deze een interpretatiedocument of een document van gelijkwaardige strekking opstelt, dat als doel heeft het certificatieschema te wijzigen of nader toe te lichten. De schemabeheerder is verantwoordelijk voor het indienen van een wijzigingsverzoek dan wel een nieuwe aanvraag. De TloKB ziet enkel toe op het tijdig indienen van deze verzoeken.

2.2. Reguliere controles

De TloKB voert binnen het nalevingstoezicht controles uit op de door de schemabeheerder verstrekte zelfevaluatie.

Daarnaast is er ook een reguliere informatiestroom naast de zelfevaluatie en het jaarlijks verslag. Dit betreft: monitoring en analyse van de bovenwettelijke eisen zoals gesteld in het aangewezen certificatieschema.

Naar aanleiding van deze ontvangen informatie kan de TloKB aanvullende controles of inspecties uitvoeren.

De TloKB voert jaarlijks vanaf 1 maart de controles uit.

Controle evaluatieverslag schemabeheerder

Jaarlijks verstrekt de schemabeheerder aan de TloKB voor 1 maart het evaluatieverslag (Artikel 7 van de aanwijzingsbeschikking, onder f, ‘Evaluatieverslag over de werking van het Certificatieschema’).

De controle van het evaluatieverslag is een vorm van nalevingstoezicht en vindt plaats op het kantoor van de TloKB. Aan de hand van de overige niet genoemde criteria uit de aanwijzingskader en de artikelen uit aanwijzingsbeschikking kan de TloKB ook controles uitvoeren. Dit is niet waar op voorhand de focus op ligt. De volgende controlevraag zal de TloKB op basis van het evaluatieverslag beantwoorden.

“De schemabeheerder leverde het voorgeschreven evaluatieverslag over de werking van het certificatieschema vóór 1 maart van het opvolgende jaar aan bij de TloKB?”

Het Protocol Toelating & Aanwijzing, onder paragraaf 3.2, onder 2, van a t/m e, stelt dat de schemabeheerder de evaluatie over de werking van het certificatieschema tenminste de volgende onderwerpen bevat:5

  • a) Toepassingsvoorwaarden voor het certificatieschema.

  • b) Administratie van de certificaathouder.

  • c) Inrichting en proces van de uitvoering van de gecertificeerde werkzaamheden aan de gasverbrandingsinstallaties.

  • d) Werkwijze van de certificerende instelling.

  • e) Tussentijdse en afsluitende informatieplicht.

De TloKB vraagt ook hoe de schemabeheerder de Plan-Do-Check- Act-cyclus (PDCA-cyclus) toepast bij deze onderwerpen.

3. Controle certificerende instelling binnen het nalevingstoezicht

3.1. Nalevingstoezicht op certificerende instelling

Het nalevingstoezicht door de TloKB bij de certificerende instelling heeft tot doel, om vast te stellen of het door de certificerende instelling uit te voeren toezicht op de juiste toepassing door de certificaathouder plaatsvindt in overeenstemming met hetgeen hierover in het aangewezen certificatieschema is vastgelegd. De TloKB houdt hier, in aanvulling op de Raad voor Accreditatie, beperkt toezicht op de door de TloKB vastgestelde aanwijzingscriteria in hoofdstuk 5 van het Aanwijzingskader6:

  • Solvabiliteit certificerende instelling, COI-5.01; • Medewerking informatieverzoeken, COI-5.03; • Informatie in het jaarverslag, COI-5.05.

De aanwijzingscriteria Accreditatie certificerende instelling COI-1.01 en Reikwijdte en toepassingsgebied van de certificering COI-1.04 neemt de TloKB in het toezicht niet mee omdat dit indieningsvereisten zijn. De aanwijzingscriteria Kwaliteitssysteem van de certificerende instelling, onder C en D van COI-2.01 (C: behandeling Wooverzoeken en D: toepassing Archiefwet) en Bezwaar COI-2.10 neemt de TloKB niet altijd mee in haar beperkte toezicht. Behandeling Woo-verzoeken zijn juridisch geregeld en daarmee gewaarborgd. De Inspectie overheidsinformatie en erfgoed (IOE) houdt toezicht op de toepassing van de Archiefwet. Om dubbel toezicht en bijkomende onduidelijkheid omtrent bevoegdheden te voorkomen zal de TloKB hierop geen apart toezicht houden. Indien er aanleiding toe is, kan de TloKB de IOE benaderen en vragen om toezicht te houden. Het aanwijzingscriterium Bezwaar is opgenomen in het jaarlijks verslag van de certificerende instelling en zal daarmee via het controlecriterium “Vereiste minimale onderwerpen jaarlijks verslag” in het jaarlijks verslag aanwezig zijn, waardoor behandeling hiervan gebeurt bij de controle van het jaarlijks verslag. De Raad voor Accreditatie zal toezien op alle andere aanwijzingscriteria.

Onderwerpen uit aanwijzingsbeschikking waarop de TloKB toezicht houdt zijn voor de certificerende instelling:

  • informeert de certificerende instelling de TloKB per direct over ernstige afwijkingen (gerelateerd aan onafhankelijkheid of competentie van de medewerkers of waarbij uitgegeven certificaten zijn hersteld of herroepen) vastgesteld tijdens een beoordeling door de RvA (aanwijzingsbeschikking 8C);

  • verstrekt de certificerende instelling het CO-VRIJ-beeldmerk en ziet zij erop toe dat de certificaathouder het beeldmerk correct toepast, zoals vastgesteld in het reglement voor het beeldmerk voor werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties, (aanwijzingsbeschikking 8K);

  • verstrekt de certificerende instelling gegevens (vijf werkdagen na afgifte certificaat en twee werkdagen in het geval van schorsen of intrekken van certificaat) met betrekking tot certificaathouder ten behoeve van het register volgens een door de Toelatingsorganisatie beschikbaar gesteld format, (aanwijzingsbeschikking 8D, 8F, 8G, en 8I);

  • verstrekt de certificerende instelling iedere tweede week van een kwartaal over het afgelopen kwartaal een overzicht van (bijna-) ongevalmeldingen met daarbij aangegeven de gemeten concentratie koolmonoxide en een beschrijving van de ruimte waarin de concentratie is gemeten, (aanwijzingsbeschikking 8N).

3.2. Reguliere controles

De TloKB voert binnen het nalevingstoezicht controles uit op het door de certificerende instelling verstrekte jaarlijks verslag. De TloKB kan daarnaast bij de certificerende instelling een informatieverzoek indienen. De hieruit ontvangen informatie kan de TloKB gebruiken als aanvulling op het jaarlijks verslag of voor een aparte controle.

Daarnaast is er ook een reguliere informatiestroom naast de zelfevaluatie en het jaarlijks verslag. Dit betreft:

  • beoordeling eindrapportages van de uitgevoerde accreditatieboordelingen

    (op kantoor en bijwoningen door de RvA);

  • monitoring en analyse van de bovenwettelijke eisen zoals gesteld in het aangewezen certificatieschema.

Naar aanleiding van deze ontvangen informatie kan de TloKB aanvullende controles of inspecties uitvoeren.

De TloKB voert jaarlijks vanaf 1 maart de controles uit.

Controle jaarlijks verslag certificerende instelling

Jaarlijks verstrekt de certificerende instelling aan de TloKB voor 1 maart haar jaarlijks verslag (COI-5.05, onder B, ’Informatie in het jaarlijks verslag’)

De controle van het jaarlijks verslag is een vorm van nalevingstoezicht en vindt plaats op het kantoor van de TloKB. Aan de hand van de overige hieronder niet genoemde criteria uit de aanwijzingskader en de artikelen uit aanwijzingsbeschikking kan de TloKB ook controles uitvoeren. Dit is niet waar op voorhand de focus op ligt.

De volgende controlevragen zal de TloKB op basis van de ontvangen jaarlijkse verslagen beantwoorden.

Tabel 2: Controlecriteria en controlevragen certificerende instelling

Wet- en regelgeving, Aanwijzings-criterium nummer of aanwijzingsbeschikking

Controlecriterium

Hoofdvraag

Bkl 11.26

Rb 1.15 & 1.16

COI-5.03

Medewerking informatieverzoeken

Werkt de certificerende instelling mee aan een informatieverzoek van de TloKB?

Verstrekt de certificerende instelling de volgende informatie:

• een monitoring en analyse van de bovenwettelijke eisen zo gesteld in het aangewezen certificatieschema;

• een eindrapportages van de uitgevoerde accreditatiebeoordeling (op kantoor en bijwoningen) van de RvA. Wanneer deze door de certificerende instelling ontvangen is.

Rb 1.21 COI-5.05

Tijdige levering jaarlijks verslag

Levert de certificerende instelling het voorgeschreven jaarlijks verslag vóór 1 maart van het opvolgende jaar aan bij de TloKB?

Bbl 6.46

Bkl 11.26

8N

COI-5.05

Vereiste informatie jaarlijks verslag

Bevat het jaarlijks verslag de informatie over het afgelopen jaar over:

• de uitgevoerde werkzaamheden;

• de rechtmatigheid van die werkzaamheden;

– waaronder een overzicht van de ingediende verzoeken in het kader van de Wet open overheid. Het overzicht bevat in ieder geval het onderwerp per Woo-verzoek, en de doorlooptijd van de afhandeling.

• de doeltreffendheid van die werkzaamheden;

• de (bijna-)ongevalmeldingen (gemeten ppm en beschrijving van de ruimte waarin de concentratie is gemeten)?

Het overzicht levert de certificerende instelling per kwartaal aan en hoeft daarom geen deel uit te maken van het jaarlijks verslag.

Op verzoek van de TloKB levert de certificerende instelling de grondoorzaak van de (bijna-) ongevallen aan.

Heeft de certificerende instelling deze gegevens iedere tweede week van het kwartaal tijdig verstrekte aan de TloKB?

Rb 1.21 & 1.37

8C, 8D, 8F 8G

8K en 8I

COI- 5.02 en 5.05

Vereiste minimale onderwerpen

jaarlijks verslag

Beschrijft het jaarlijks verslag van de certificerende instelling minimaal de volgende onderwerpen:

• het aantal inbedrijfstellingen;

Het jaarlijks verslag bevat het totale aantal meldingen van inbedrijfstelling die door de certificerende instellingen zijn ontvangen van de certificaathouders.

• een overzicht van de controles die de certificerende instelling heeft uitgevoerd, inclusief de resultaten van elke controle;

Het overzicht bevat het aantal vervolg en het aantal opvolgonderzoeken, het aantal en het soort afwijkingen vastgelegd per conformiteitseis van het certificatieschema.

• de door de certificerende instelling afgegeven, ingetrokken en geschorste certificaten;

Het overzicht bevat de schorsingen en intrekkingen met een heldere onderbouwing. De onderbouwing maakt duidelijk of het de schorsing of intrekking haar oorsprong vindt in:

– een afwijking van een conformiteitseis;

– een andere voorwaarde uit de certificatieovereenkomst;

– een verzoek van de certificaathouder om schorsing of intrekking, uitgesplitst naar certificaathouders die wel of geen openstaande afwijkingen hebben;

– of een situatie waarbij de certificerende instelling haar toezichtsactiviteiten bij de certificaathouder niet heeft kunnen uitvoeren.

De afgegeven certificaten zijn al in het register opgenomen. De certificerende instelling kan ervoor kiezen om dit in het jaarlijks verslag op te nemen. Heeft de certificerende instelling deze gegevens tijdig verstrekt ten behoeve van het register volgens een door de TloKB beschikbaar gesteld format?;

• wijzigingen in de voor de instelling relevante accreditaties, reglementen en procedures;

Op dit onderdeel volstaat een beknopte beschrijving waarbij de certificerende instelling slechts aangeeft welke accreditatie, reglementen en procedures met een relatie tot werkzaamheden binnen het CO-stelsel zijn gewijzigd. Bij wijziging van relevante accreditaties, reglementen en procedures zal de certificerende instelling immers een wijziging van de aanwijzing aanvragen.

• knelpunten die zich in de uitvoeringspraktijk hebben voorgedaan;

De knelpunten beschrijven zowel knelpunten voor het toezicht door de certificerende instelling op de naleving van de uitvoering van gecertificeerde werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties als knelpunten die de certificerende instelling constateert bij of verneemt van de certificaathouders bij de uitvoering van gecertificeerde werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties.

• de hoeveelheid en aard van de door de certificerende instelling ontvangen klachten en de wijze van afhandeling daarvan;

Het jaarlijks verslag bevat in ieder geval aan wie de klacht gericht is: certificaathouder, certificerende instelling of certificatieschema. Daarnaast bevat de beschrijving van de klacht het onderwerp, de wijze van afhandeling en de uitkomst per klacht. De uitkomst van een klacht kan bijvoorbeeld wijziging van relevante procedures of terugkoppeling aan de schemabeheerder zijn.

• ingediende bezwaren op beslissingen van de certificerende instelling over al dan niet verleende certificaten en de ingestelde beroepen tegen de beslissingen op bezwaar, alsmede de wijze van afhandeling daarvan?

Het overzicht bevat in ieder geval het onderwerp van het ingediende bezwaar, de wijze van afhandeling en de uitkomst van het bezwaar.

Bkl 3.74

Ob 10.26 a

COI-5.05

Certificatieschema vastgelegde informatie jaarlijks verslag

Bevat het jaarlijks verslag de in het certificatieschema extra bovenop bovenstaande punten vastgelegde informatie?

Beter vertrouwen in kwaliteit van bouwen

Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw

Februari 2024

Veraartlaan 10 | 2288 GM | Rijswijk

Postbus 20011 | 2500 EA | Den Haag

Telefoon: (070) 307 03 57

E-mail: info@tlokb.nl

  1. Protocol werkwijze Toelating & Aanwijzing, TloKB.nl, publicatiedatum 22 april 2022 ^ [1]
  2. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-15871.pdf ^ [2]
  3. Wijzing van de Woningwet in verband met de introductie van een stelsel van certificering voor werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties, memorie van toelichting, paragraaf 5.2 Toezicht en handhaving binnen het stelsel. ^ [3]
  4. Kaderstellende visie op toezicht, TK, 2000–2001, 27 831, nr. 1 ^ [4]
  5. Protocol werkwijze Toelating & Aanwijzing, TloKB.nl, publicatiedatum 22 april 2022 ^ [5]
  6. Aanwijzingskaders CO-stelsel, TloKB.nl, publicatie 17-05-2022 ^ [6]