Sanctionerende interventie
Overtredingen van de normen die zien op de kwaliteit van de hennep of hasjiesj en
de verpakking hiervan, uit de Wet EGC, worden doorgaans bestuurlijk beboet maar kunnen, indien de ernst van de overtreding
of de omstandigheden waaronder zij is begaan daartoe aanleiding geven, aan het Openbaar
Ministerie (OM) worden voorgelegd voor strafrechtelijke afdoening en/of intrekken
van de aanwijzing door de Ministers (Minister voor Medische Zorg en Minister van Justitie
en Veiligheid). Het OM beslist of het overgaat tot strafrechtelijke afdoening.
De kolommen ‘interventies’ en ‘follow-up na overtreding; interventies bij herhaalde
overtreding’ in de bijlagen van dit document vermelden uitsluitend de bestuurlijke boete als sanctionerende interventie
die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk
als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden
kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces-verbaal op
te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Op voorhand is niet in de bijlagen
van dit document aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke sanctionerende
interventie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op bovengenoemde kolommen
in de bijlagen.
Bij niet-naleving van de regels van het experiment kan in beginsel zowel strafrechtelijk
worden vervolgd als bestuursrechtelijk worden gehandhaafd, maar uitgangspunt is dat
bestuurlijke handhaving het primaat heeft. Afbakening tussen het strafrechtelijke
traject, door OM en politie, en het bestuursrechtelijke traject is beschreven in het
Toezicht- en
Handhavingsarrangement EGC. Evenals wanneer wordt geëscaleerd van bestuursrechtelijk
handhaving naar strafrechtelijke handhaving. In alle gevallen geldt overigens dat
een strafrechtelijke sanctionerende interventie (een proces-verbaal) te allen tijde
kan worden gecombineerd met een bestuursrechtelijke corrigerende interventie (een
herstelmaatregel).
Corrigerende interventie
Corrigerende interventies hebben als doel te bevorderen dat bestaande overtredingen
worden beëindigd en nieuwe worden voorkomen. Een corrigerende interventie moet proportioneel
zijn, toegesneden op de specifieke situatie van de overtreder. Een corrigerende interventie
mag niet ingrijpender voor de overtreder zijn dan strikt noodzakelijk om de overtreding
te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen. Overgaan tot ingrijpender corrigerende
interventies is mogelijk indien kan worden gemotiveerd waarom een minder ingrijpende
corrigerende interventie onvoldoende effect heeft gehad of zal hebben.
Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies
worden ingezet. Dat kan nuttig zijn zodra blijkt dat sanctionerende interventies (alleen)
onvoldoende leiden tot naleving van de regelgeving. Voor welke corrigerende interventie
gekozen wordt verschilt van geval tot geval.
Overtredingen van artikel 22 (aan de aanwijzing verboden voorschriften), artikel 30 (afficheringsverbod), artikel 32 (administratie) van het Besluit EGC en artikel 11 en 12 (monsterneming door teler) van de regeling EGC worden met een corrigerende interventie
afgedaan omdat in de regelgeving niet is voorzien dat de NVWA hier met een bestuurlijke
boete tegen optreedt.
Specifieke corrigerende interventie
Als een of meer overtredingen worden geconstateerd die in ernst, aantal en tijdsbestek
een corrigerende interventie rechtvaardigen wordt met een specifieke corrigerende
interventie ingegrepen. Dit ingrijpen kan betrekking hebben op:
Aan een specifieke corrigerende interventie kan, voor zover van toepassing, een last
onder dwangsom of last onder bestuursdwang worden verbonden.
Als opnieuw overtredingen worden geconstateerd wordt opnieuw een corrigerende interventie
ingezet als ernst, aantal en tijdsbestek van de overtreding(en) dit rechtvaardigt.
Zonodig met ingrijpendere maatregelen of, voor zover van toepassing, een hogere dwangsom.
Intrekken aanwijzing
Conform het besluit aanwijzing toezichthouders naleving Wet experiment gesloten coffeeshopketen
[...] en machtiging voor uitvoering en handhaving van die wet, zal informatie over niet-naleving en genomen handhavingsbesluiten, bedoeld in artikel
8, eerste lid, onderdelen a of b
, worden gedeeld met de Ministers voor Medische Zorg en de Minister van Justitie en
Veiligheid. Op basis van de informatie over niet-naleving, kunnen de Minister voor
Medische Zorg en de Minister van Justitie en Veiligheid besluiten de aanwijzing van
een teler conform artikel 34 van het besluit EGC in te trekken.
Ontbreken unieke identificatiemarkering op etiket of verpakkingen met meer dan 5 gram
Wanneer de unieke identificatiemarkering op het etiket ontbreekt of een verpakking
meer dan 5 gram hennep of hasjiesj bevat, kan de inspecteur contact opnemen met IJenV
om nader te bepalen hoe deze overtreding wordt afgehandeld omdat dit de geslotenheid
van de keten kan raken.