U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervalt per 01-01-2025.]Geraadpleegd op 12-10-2024. Geldend van 01-01-2023 t/m heden
Regeling Festivals en publiekspresentaties creatieve industrie 2023-2024
Het bestuur van de stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,
gelet op artikel 10, vierde lid van de Wet op het specifiek cultuurbeleid, met goedkeuring van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
besluit:
1 De taak van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is om, vanuit het culturele perspectief, de rijke ontwerptraditie die Nederland heeft, te continueren en te vernieuwen door het proces van experimenteren, onderzoeken en maken te stimuleren en goed opdrachtgeverschap te bevorderen.
2 Het bestuur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie verstrekt, in overeenstemming met zijn statuten en volgens bepalingen vastgesteld in de wet en subsidieregelingen, subsidies aan natuurlijke personen en rechtspersonen die bijdragen aan het bevorderen van hoogwaardige kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering van de hedendaagse Nederlandse creatieve industrie.
De in deze regeling gebruikte begrippen hebben dezelfde betekenis als in de Regeling op het specifiek cultuurbeleid. Specifiek binnen deze regeling wordt verstaan onder:
1. bestuur: de directeur-bestuurder van de stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, als bedoeld in artikel 5 van de statuten;
2. Stimuleringsfonds: de stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie;
3. festival: een reeks van onderling samenhangende activiteiten die gedurende een in tijd beperkte periode onder een gemeenschappelijke noemer worden georganiseerd;
4. publiekspresentatie: eenmalige activiteit gericht op het tonen van werk of projecten aan een breed publiek;
5. creatieve industrie: het werkterrein van de disciplines vormgeving, architectuur en digitale cultuur inclusief mogelijke crossovers tussen deze disciplines;
6. culturele instelling of organisatie: een niet op winst gerichte privaatrechtelijke rechtspersoon met een ondersteunende, producerende of initiërende functie binnen de creatieve industrie;
7. cofinanciering: aanvullende financiering in de vorm van een andere subsidie, sponsoring, investering of bijdrage, naast de gevraagde subsidie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie;
8. subsidieplafond: het beschikbare bedrag binnen een subsidieronde;
9. zaaglijn: het punt waarop binnen een subsidieronde de subsidie voor de positief beoordeelde en in eindscore gerangschikte aanvragen samen opgeteld het subsidieplafond bereikt;
10. landsdelen:
a. Noord: Friesland, Groningen, Drenthe;
b. Oost: Gelderland, Overijssel;
c. Midden: Utrecht, Flevoland;
d. Zuid: Zeeland, Brabant, Limburg;
e. West: Noord-Holland, Zuid-Holland;
f. Het Caribisch deel van het Koninkrijk: de zelfstandige landen Aruba, Curaçao, Sint-Maarten en de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
1 Deze regeling is van toepassing op aanvragen van culturele instellingen of organisaties gericht op het organiseren van grootschalige festivals of uitzonderlijke presentaties binnen de context van de Nederlandse creatieve industrie, met een belangrijke publieksfunctie.
2 De festivals of presentaties dragen bij aan het vergroten van het publieksbereik, interesse voor en verdieping van de creatieve industrie.
3 Met de regeling geeft het Stimuleringsfonds invulling aan de volgende beleidsdoelstelling:
Bevorderen van een gezonde en vernieuwende ontwerpinfrastructuur.
1 Een subsidie wordt altijd verleend onder de voorwaarde dat door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voldoende gelden aan het Stimuleringsfonds ter beschikking worden gesteld.
2 Het subsidieplafond wordt per subsidieronde vastgesteld, waarbij een subsidieverdeling wordt gemaakt over de landsdelen Noord, Zuid, West, Oost en Midden en het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het beschikbare subsidieplafond per landsdeel wordt bij het openstellen van een subsidieronde kenbaar gemaakt op de website van het Stimuleringsfonds www.stimuleringsfonds.nl.
3 De maximale bijdrage aan een festival of publiekspresentatie vanuit deze regeling bedraagt € 75.000,00.
1 Een subsidie wordt alleen verleend als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
a. Het project sluit aan op de taakopvatting van het Stimuleringsfonds zoals verwoord in artikel 1 en de reikwijdte en doelstellingen zoals verwoord in artikel 3.
b. De aanvragende partij is een culturele instelling of organisatie en staat ingeschreven in het Handelsregister van de Nederlandse Kamer van Koophandel of bij een van de Kamers van Koophandel die vallen binnen het Koninkrijk der Nederlanden.
c. Het festival of de presentatie draagt bij aan de versterking van de domeinen vormgeving, architectuur of digitale cultuur binnen het Koninkrijk.
d. Met uitzondering van festivals en presentaties die plaatsvinden in het Caribisch deel van het koninkrijk geldt dat er sprake is van een publieksstrategie gericht op het bereik van minimaal 1.000 fysieke bezoekers.
e. Het festival of de presentatie vindt plaats binnen de zes in artikel 4 lid 2 genoemde landsdelen.
f. Het festival of de presentatie vindt plaats binnen 18 maanden na de beschikkingsdatum.
g. Er is sprake van een begrotingstekort en de behoefte aan een subsidie is, naar het oordeel van het bestuur, aangetoond.
h. Van de werkwijze van de aanvragende partij kan redelijkerwijs worden verwacht dat de door de aanvrager gestelde doelen zullen worden bereikt.
i. De aanvragende partij is niet tekortgeschoten in het nakomen van zijn subsidieverplichtingen in het kader van een project waarvoor het Stimuleringsfonds eerder een subsidie heeft verleend.
2 De aanvragende partij onderschrijft en verhoudt zich tot de codes:
a. Fair Practice Code;
b. Code Diversiteit en Inclusie;
c. Governance Code Cultuur 2019.
1 Er wordt geen subsidie verleend aan of voor:
a. instellingen die een structurele subsidierelatie hebben met de rijksoverheid of die subsidie ontvangen op grond van de Regeling 4-jarige instellingssubsidie van het Stimuleringsfonds;
b. festivaledities of presentaties die al zijn gesubsidieerd op grond van een andere subsidieregeling van het Stimuleringsfonds;
c. festivaledities of presentaties waarvoor op het moment van indienen al een aanvraag in behandeling is binnen een andere subsidieregeling van het Stimuleringsfonds;
d. activiteiten die al hebben plaatsgevonden of die starten voor de beschikkingsdatum;
e. festivaledities of presentaties waarbij geen sprake is van een redelijke mate van cofinanciering gegeven de opzet;
f. festivaledities of presentaties, waarvoor na een geheel of gedeeltelijk afwijzend besluit door het bestuur opnieuw een aanvraag wordt ingediend, zonder dat er sprake is van door de aanvrager benoemde gewijzigde omstandigheden of nieuwe feiten;
g. festivaledities of presentaties waarvoor al tweemaal eerder subsidie is aangevraagd en waarbij de aanvragen zijn geweigerd of negatief zijn beoordeeld;
h. aanvragen die niet op tijd zijn ingediend of niet volledig zijn;
i. arbeidskosten voor medewerkers van rijks-, provinciale en gemeentelijke instellingen;
j. het verwerven van eigendommen, materialen of apparatuur die ook na afloop van het festival of de presentatie een waarde vertegenwoordigen;
k. activiteiten en kosten die direct samenhangen met het oprichten van een bedrijf of organisatie.
1 Het Stimuleringsfonds maakt via de website www.stimuleringsfonds.nl jaarlijks bekend binnen welke periode op grond van deze regeling een subsidieaanvraag kan worden ingediend.
2 De aanvraag voor subsidie wordt via dedigitale aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds ingediend.
3 Aanvragen worden in de Nederlandse of Engelse taal opgesteld.
Een aanvraag bevat:
1. een volledig ingevuld aanvraagformulier;
2. een projectplan dat voldoende inzicht biedt in het doel, de opzet en de planning van het festival of presentatie;
3. een sluitende begroting en dekkingsplan, waarbij de uitgangspunten van de Fair Practice Code worden gevolgd;
4. een communicatieplan, inclusief een uitgewerkte publieksstrategie en verwachte prestatiegegevens;
5. een digitaal gewaarmerkt uittreksel van maximaal één jaar oud uit het Handelsregister van de Nederlandse Kamer van Koophandel of van een van de Kamers van Koophandel die vallen binnen het Koninkrijk der Nederlanden;
6. een representatieve afbeelding van het festival of de presentatie, bestemd voor communicatie-uitingen door het Stimuleringsfonds en waarvan de benodigde rechten van de afbeelding bij de aanvrager liggen;
7. de statuten;
8. intentieverklaringen van of samenwerkingsovereenkomsten met de belangrijkste projectpartners of makers;
9. indien van toepassing, een verklaring over de afspraken met betrekking tot intellectueel eigendom, specifiek als het gaat om het creëren van nieuwe werk.
1 Het Stimuleringsfonds toetst of de aanvraag compleet is, voldoet aan de voorwaarden en aansluit bij de taakopvatting van het Stimuleringsfonds zoals verwoord in artikel 1 en past binnen de reikwijdte van de regeling zoals verwoord in artikel 3. Is dat het geval, dan legt het bestuur de aanvraag ter advisering voor aan een onafhankelijke adviescommissie.
2 Bij de formulering van het advies baseert de adviescommissie zich uitsluitend op de door de aanvrager verstrekte gegevens.
3 Een positief advies kan vergezeld gaan van een beargumenteerde aanbeveling over de hoogte van de te verlenen subsidie en van onderbouwde aanbevelingen met betrekking tot de uitvoering dan wel het niet ondersteunen van specifiek genoemde activiteiten.
4 De adviescommissie hanteert de Werkwijze Adviescommissies Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Hierbij geldt de versie zoals gepubliceerd op de website van het Stimuleringsfonds op het moment van indienen.
1 De adviescommissie hanteert bij de beoordeling van een aanvraag de volgende criteria, die in gelijke mate worden gewogen:
a. De bijdrage van het festival of de presentatie aan het versterken van de publieke belangstelling voor de creatieve industrie in het desbetreffende landsdeel;
b. De mate waarin het festival of de presentatie inhoudelijk van betekenis is voor de creatieve industrie;
c. De mate waarin het voorstel doeltreffend is in opzet, publieksstrategie en draagvlak voor het festival of de presentatie; en
d. De bijdrage van het festival of de presentatie aan de diversiteit en inclusie binnen het werkterrein van de creatieve industrie.
1 Overschrijdt het totaal van de aanvragen met een positief advies het beschikbare budget van de ronde binnen een landsdeel, dan worden de voorstellen binnen dit landsdeel geprioriteerd. Daarbij wordt de volgende procedure gehanteerd:
a. De positief beoordeelde aanvragen worden gerangschikt op basis van de gemiddelde eindscore op de criteria, genoemd in Artikel 10. lid 1.
b. Het beschikbare budget binnen het landsdeel wordt toegekend aan de aanvragers waarvan de aanvraag het hoogst is geplaatst op de ranglijst. Aan de hoogst geplaatsten wordt de door de commissie geadviseerde bijdrage verleend, zolang het totaal daarvan het subsidieplafond niet overschrijdt. Aan de aanvrager bij wie toekenning zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond wordt het bedrag toegekend dat resteert tot aan het subsidieplafond.
2 Als aanvragen op basis van de gemiddelde eindscore gelijk eindigen op de ranglijst, en het subsidieplafond wordt met deze aanvragen bereikt, dan worden deze gelijk geëindigde aanvragen onderling als volgt gerangschikt:
a. De gelijk geëindigde voorstellen worden als eerste geprioriteerd op basis van de toegekende score op het criterium ‘de bijdrage van het festival of de presentatie aan het versterken van de publieke belangstelling voor de creatieve industrie in het desbetreffende landsdeel’;
b. De alsdan gelijk beoordeelde voorstellen worden geprioriteerd op basis van de toegekende score op ‘de mate waarin het festival of de presentatie inhoudelijk van betekenis is voor het vakgebied’;
c. Binnen de alsdan gelijk beoordeelde voorstellen wordt de prioriteit gegeven aan het voorstel dat het meeste bijdraagt aan diversiteit en inclusie binnen het werkterrein van de creatieve industrie.
3 Als het subsidieplafond binnen één of meerdere landsdelen niet is bereikt, dan wordt het resterende subsidiebudget voor dit landsdeel/deze landsdelen als volgt verdeeld onder de positief beoordeelde aanvragen in landsdelen waar het subsidieplafond wel is bereikt:
a. Als eerste wordt prioriteit gegeven aan voorstellen die op de zaaglijn zijn geëindigd. Indien het resterende subsidiebudget lager is dan het bedrag dat nodig is om deze voorstellen volledig te ondersteunen, wordt het resterende subsidiebudget procentueel verdeeld over deze voorstellen.
b. Indien er, nadat de voorstellen op de zaaglijn volledig zijn ondersteund nog subsidiebudget resteert, worden alle overige positief beoordeelde aanvragen gerangschikt op basis van Artikel 10 lid 1.
c. Het resterende budget wordt toegekend aan de aanvragers waarvan de aanvraag het hoogst is geplaatst op de ranglijst. Aan de hoogstgeplaatsten wordt de door de commissie geadviseerde bijdrage verleend, zolang het totaal daarvan het subsidieplafond niet overschrijdt. Aan de aanvrager bij wie toekenning zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond wordt het bedrag toegekend dat resteert tot aan het subsidieplafond.
1 Het bestuur informeert de aanvrager binnen tien weken na uiterlijke indieningsdatum schriftelijk over zijn besluit.
2 Het bestuur kan in dit besluit andere verplichtingen aan de subsidieverlening verbinden dan vermeld staan in artikelen 13 tot en met 15.
3 Het besluit tot verlening van een subsidie bevat een weergave van het advies en de overwegingen van het bestuur, de voorwaarden waaronder de subsidie beschikbaar wordt gesteld, de duur van de subsidieperiode, de verplichtingen die gelden voor de ontvanger, de maximale hoogte van de subsidie en informatie over betaling en voorschot.
4 Aan het verlenen van een subsidie kunnen door de ontvanger geen rechten worden ontleend met betrekking tot een volgende aanvraag.
1. Het Stimuleringsfonds betaalt in het geval van een toekenning bij wijze van voorschot 80% uit van het toegekende bedrag. Het resterende deel wordt uitbetaald na het besluit tot vaststelling van de subsidie, aan het einde van de subsidieperiode, tenzij de subsidie bij het besluit tot vaststelling lager wordt vastgesteld.
1 De subsidieontvanger voert een zodanig ingerichte projectadministratie dat daaruit te allen tijde de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen evenals de baten en lasten kunnen worden nagegaan.
2 De subsidieontvanger geeft desgevraagd aan het Stimuleringsfonds inzicht in de projectadministratie.
3 De subsidieontvanger bewaart de projectadministratie en de bijbehorende documenten gedurende zeven jaren na het vaststellen van de subsidie.
In alle publieke uitingen over de gesubsidieerde activiteiten vermeldt de subsidieontvanger het Stimuleringsfonds als subsidieverstrekker. Het logo van het Stimuleringsfonds wordt opgenomen in publicaties en verslagen die betrekking hebben op de gesubsidieerde activiteiten, net als op uitnodigingen, aankondigingen, websites en audiovisuele producties die hierop betrekking hebben. Als een subsidieontvanger logo’s opneemt van andere partijen wordt in verhouding tot de bijdrage het logo van het Stimuleringsfonds in een vergelijkbare grootte en opmaak weergegeven.
In het geval een van de onderstaande situaties zich voordoet, brengt de subsidieontvanger het bestuur daarvan direct op de hoogte:
1. als de aanvrager verdacht wordt van een misdrijf en terecht moet staan voor een strafbaar feit;
2. de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt niet of niet geheel zullen plaatsvinden;
3. er niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan; of
4. er aanzienlijke artistieke of zakelijke wijzigingen zijn ten opzichte van het plan op basis waarvan subsidie is verleend.
1 Uiterlijk zestien weken na het verlopen van de subsidieperiode wordt een aanvraag tot vaststelling ingediend door de subsidieontvanger via de digitale aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds. Hiervoor wordt het verantwoordingsformulier gebruikt.
2 Als de activiteiten volgens plan zijn uitgevoerd en is voldaan aan alle aan de subsidie verbonden verplichtingen, dan stelt het bestuur de subsidie binnen tien weken na het indienen van de verantwoording overeenkomstig de verlening vast.
3 Als blijkt dat activiteiten niet of slechts gedeeltelijk zijn uitgevoerd, dan kan de subsidie lager worden vastgesteld.
4 Het bestuur kan de ontvanger nadere aanwijzingen geven over de controle op de naleving van de voorwaarden die zijn verbonden aan de verlening van de subsidie.
1 Bedraagt de subsidie minder dan € 25.000, dan toont de subsidieontvanger aan de hand van een kort inhoudelijk verslag en een financieel overzicht van alle gerealiseerde kosten en baten aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
2 Voor de verantwoording van de subsidie kan worden volstaan met een online ingevuld en ondertekend verantwoordingsformulier. Het resulterende uitgewerkte projectplan voor de uitvoeringsfase van het beoogde project kan als bijlage worden toegevoegd.
1 Bedraagt de subsidie € 25.000 of meer, dan toont de subsidieontvanger aan de hand van een inhoudelijk verslag aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
2 Het inhoudelijk verslag bevat een overzicht van de werkzaamheden waarvoor subsidie is verstrekt en van de daarmee bereikte resultaten.
3 Het verslag bevat, voor zover van toepassing, een analyse van verschillen tussen de voorgenomen activiteiten en de beoogde resultaten. Deze worden vermeld in de beschrijving van het project, en de feitelijke realisatie.
1 Bedraagt de subsidie € 25.000 of meer, dan moet de subsidieontvanger op basis van een eigen verklaring inzake werkelijke kosten en opbrengsten aantonen dat de activiteiten zijn verricht.
2 In de verklaring geeft de subsidieontvanger aan:
a. dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, zijn verricht;
b. wat het totale bedrag van de gerealiseerde subsidiabele kosten is;
c. wat het totale bedrag van de gerealiseerde opbrengsten, inclusief bijdragen van derden, is;
d. wat het totale bedrag van de gerealiseerde eigen bijdrage is.
Een belanghebbende kan tegen een besluit van het bestuur van het Stimuleringsfonds bezwaar maken door een bezwaarschrift in te dienen bij het bestuur. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn gaat in op de dag van de beschikkingsdatum. De procedure voor bezwaren is gepubliceerd op de website www.stimuleringsfonds.nl.
Het bestuur verstrekt geen vertrouwelijke informatie over een aanvraag aan derden. Het gaat hier om bedrijfs- en fabricagegegevens die door een aanvrager vertrouwelijk aan het Stimuleringsfonds zijn medegedeeld en om persoonsgegevens als bedoeld in de artikelen 22 tot en met 33 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de verstrekking voortvloeit uit een wettelijke verplichting dan wel kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.
1 Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023
2 Deze regeling vervangt de Regeling Festivals en publiekspresentaties creatieve industrie.
3 Het Subsidiereglement Stimuleringsfonds Creatieve Industrie 2018 is niet van toepassing op deze regeling.
4 Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2025 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de afwikkeling van de op basis van deze regeling verleende subsidies.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Festivals en publiekspresentaties creatieve industrie 2023-2024
Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst.
De stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,
S. Groeneveld
(directeur-bestuurder)
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling Festivals en publiekspresentaties creatieve industrie 2023-2024", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.