Bijlage bij artikel 1 van de Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2023–2024
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
Lijst toegestane instrumenten Criterium Intelligentie schooljaar 2023–2024
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
Tenzij in de testhandleiding anders is aangegeven, hoeft men geen Flynn-correctie
toe te passen. Wanneer leerlingen eind groep 7 naar het lwoo of pro gaan, mogen onderstaande
intelligentietesten die bestemd zijn voor groep 8 leerlingen worden afgenomen wanneer
de leerling in groep 3 of hoger gedoubleerd is.
De scores op de IQ-testen mogen niet ouder zijn dan twee jaar, zijnde de periode tussen
de datum van afname en datum van indiening van het volledige dossier. Om te voorkomen
dat leerlingen onnodig extra getest moeten worden, moet men extra alert zijn wanneer
bij een test is vermeld dat deze ‘voor het laatst is toegestaan’. Dat betekent dat
men zowel moet kijken naar het criterium van maximaal twee jaar als naar de datum
van publicatie in de Staatscourant van de Regeling screenings- en testinstrumenten
lwoo en pro van enig schooljaar. Vanaf de publicatiedatum is bekend welke testen het
schooljaar daaropvolgend niet meer gebruikt kunnen worden voor de aanvraag van een
aanwijzing lwoo of een toelaatbaarheidsverklaring pro. Dit impliceert dat wanneer
bij een test vermeld is in de Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro
dat deze ‘voor het laatst is toegestaan’, die test alleen voor een aanvraag kan worden
gehanteerd indien de betreffende test niet ouder is dan twee jaar en is afgenomen
voor de publicatiedatum in de Staatscourant van die Regeling.
Lijst toegestane instrumenten Criterium Intelligentie schooljaar 2023–2024
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
ADIT: Adaptieve Digitale Intelligentie Test, A-VISION, 2013
|
Groep 6,7 en 8
|
Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.
|
Cito Intelligentietest VO, Cito 2013
|
Klas 1 t/m 3 regulier VO
|
Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.
|
IDS-2: Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren, Hogrefe Uitgevers
2018
|
5–20 jaar
|
|
NIO: Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, Boom test onderwijs, 2018
|
Groep 7, 8 en klas 1, 2 en 3 VO
|
Afname van april-juli groep 7.
Niet bedoeld voor leerlingen uit het v(s)o.
Groepsgrootte maximaal 15 bij afname bij leerlingen in sbo en pro. Attentie bij afname
potentiële pro-leerlingen
|
NSCCT: Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, De Rijnlandse School, 2014
|
Groep 4 t/m 8
|
Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.
|
RAKIT-2: REVISIE AMSTERDAMSE KINDER INTELLIGENTIE TEST, Pearson Benelux B.V.
|
4 t/m 12;6 jaar
|
Deze test moet vóór de 12e verjaardag zijn afgenomen.
|
SON-R 6–40, Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest, Hogrefe Uitgevers, 2011
|
6 t/m 40 jaar
|
Met name te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend
lezen en spelling > 50%) en leerlingen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.
|
WISC-V-NL: Wechsler Intelligence Scale for Children Fifth Edition, Pearson Benelux
B.V., 2018
|
6–17 jaar
|
Voorlopig toegestaan; er zijn nog onvoldoende onderzoekresultaten naar de criteriumvaliditeit
bekend.
Zie voor Totaal IQ (TIQ) opmerking onder deze tabel.
|
Opmerkingen bij Criterium Intelligentie:
Een IQ-test die volgens de handleiding door een leerkracht mag worden afgenomen, moet
altijd onder de verantwoordelijkheid van een bevoegd deskundige worden geïnterpreteerd.
Pas op met het gebruik van schriftelijk af te nemen klassikale tests ingeval er sprake
is van een leerling met grote leerachterstanden; met name op begrijpend lezen of bij
onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal.
Bij het intelligentiecriterium wordt uitgegaan van een Totaal IQ (TIQ). Wanneer daarvoor
de WISC-V-NL gebruikt wordt, dient met behulp van zeven subtests (zoals aangegeven
in de handleiding van de WISC-V-NL) het Totaal IQ (TIQ) bepaald worden. De betreffende
zeven subtesten geven tezamen een puntscore. Voor het intelligentiecriterium mag niet
worden uitgegaan van betrouwbaarheidsintervallen.
Nieuw op de lijst
N.v.t.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
N.v.t.
Lijst toegestane instrumenten Sociaal-Emotionele diagnostiek schooljaar 2023–2024
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
De scores op de SE-testen mogen niet ouder zijn dan één jaar gerekend vanaf de datum
van aanmelding bij het samenwerkingsverband. De scores op de gehanteerde instrumenten
ten behoeve van sociaal emotionele diagnostiek mogen niet ouder zijn dan één jaar,
zijnde de periode tussen de datum van afname en datum van indiening van het volledige
dossier.
Om te voorkomen dat leerlingen onnodig extra getest moeten worden, moet men extra
alert zijn wanneer bij een test is vermeld dat deze ‘voor het laatst is toegestaan’.
Dat betekent dat men zowel moet kijken naar het criterium van maximaal twee jaar als
naar de datum van publicatie in de Staatscourant van de Regeling screenings- en testinstrumenten
lwoo en pro van enig schooljaar. Vanaf de publicatiedatum is bekend welke testen het
schooljaar daaropvolgend niet meer gebruikt kunnen worden voor de aanvraag van een
aanwijzing lwoo of een toelaatbaarheidsverklaring pro. Met andere woorden: een test
waarvan vermeld is in de Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro dat
deze ‘voor het laatst is toegestaan’ kan alleen voor een aanvraag worden gehanteerd
indien de betreffende test niet ouder is dan één jaar en is afgenomen voor de publicatiedatum
van die Regeling in de Staatscourant.
Sociaal-emotionele diagnostiek bij potentiële leerlingen voor lwoo of pro is volgens
de Regeling alleen van toepassing voor de toelaatbaarheidsbepaling van betreffende
leerlingen met een IQ tussen de 90 en 120. Schriftelijke zelfbeoordelingsvragenlijsten
zijn meestal te moeilijk voor leerlingen met grote leerachterstanden op het gebied
van begrijpend lezen en/of beperkt begrip van de Nederlandse taal. Er worden daarom
beperkingen gesteld aan het gebruik van zelfbeoordelingsvragenlijsten door deze leerlingen.
Leerlingen zijn met zelfbeoordelings-vragenlijsten toetsbaar wanneer ze op Begrijpend
Lezen het niveau halen van een DLE 40 of hoger (gemiddelde score van leerlingen aan
het eind van groep 6 of hoger). Wanneer deze leerling een begrijpend leesniveau heeft
van een gemiddelde leerling in groep 6 (DLE 30–40) moet de onderzoeker nagaan of een
zelfbeoordelingslijst wel een juiste keuze is. Bij een begrijpend leesniveau DLE <
30 (gemiddelde score van leerlingen in groep 3, 4 of 5) wordt sterk afgeraden een
zelfbeoordelingsvragenlijst te gebruiken bij het onderzoek van SE ontwikkeling. Voor
het persoonlijkheidsonderzoek kan de diagnostisch geschoolde en BIG-geregistreerde
psycholoog of orthopedagoog of orthopedagoog-generalist in dat geval gebruik maken
van gegevens uit het onderwijskundig rapport, van beoordelingslijsten door ouders
en/of leerkracht én van gegevens op basis van eigen observatie. Voor zover de vragenlijsten
van score-aanduidingen zijn voorzien van het type ‘klinisch bereik’, ‘risicogebied’,
‘zorgscore’ en dergelijke, mogen alleen de scores die in een dergelijk bereik vallen
gebruikt worden als argumentatie voor ondersteuningsbehoefte.
Lijst toegestande instrumenten sociaal-emotionele diagnostiek schooljaar 2023–2024
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Agressie Vragenlijst (AGV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018
|
4–18 jaar
|
|
Autisme Spectrum Vragenlijst (ASV), Bohn Stafleu van Loghum, 2013
|
4–18 jaar
|
|
Kanjervragenlijst, Instituut voor Kanjertrainingen B.V., 2012
|
Groep 5 t/m 8
|
|
Leermotivatie 6–7–8, Boom test onderwijs, 2009
|
Groep 6 t/m 8
|
Naamswijziging sinds maart 2021. Voorheen heette deze test: Leermotivatietest Basisonderwijs.
Normering 2009 is ongewijzigd.
|
LOVS VISEON 2.0, Cito, 2016
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Leervoorwaardentes (LVT)t, Bohn Stafleu van Loghum, 2011
|
4–18 jaar
|
|
NPV-J-2: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst 2, Boom uitgevers Amsterdam,
2011
|
9–16 jaar
|
|
PMT-K-2: Prestatie Motivatietest voor Kinderen 2, Pearson Benelux B.V., 2011
|
Groep 7/8 en leerjaar 1 VO
|
|
Sociaal emotionele vragenlijst (SEV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018
|
4–18 jaar
|
|
Vragenlijst Emotionele Intelligentie Quotient (EIQ), Bohn Stafleu van Loghum, 2015
|
8–18 jaar
|
|
Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV), Bohn Stafleu van Loghum, 2012
|
9–18 jaar
|
|
ZIEN! Pedagogisch Expertsysteem voor het primair onderwijs. Driestar Onderwijsadvies,
2012
|
Groep 1 t/m 8
|
Betreft de leerkrachtversie van ZIEN! Er is een versie groep 1 t/m 4 en versie groep
5 t/m 8. Er is geen verschil in items maar er worden andere handelingssuggesties gegeven
|
ZIEN! Leerling 5 – 8 Sociale vaardigheden, Driestar Onderwijsadvies, 2015
|
Groep 5 t/m 8
|
Het betreft de Digitale leerlingversie.
|
ZIEN! Leerling 5 – 8 Leer- en leefklimaat, Driestar Onderwijsadvies, 2016
|
Groep 5 t/m 8
|
Het betreft de Digitale leerlingversie. De beoordeling voor de schaal Pestgedrag is
onvoldoende
|
Opmerkingen bij Criterium Sociaal-Emotionele diagnostiek:
Tests of screeningsmiddelen die het beeld geven van sociaal-emotionele ontwikkeling
van de leerling en die volgens de handleiding door een leerkracht mag worden afgenomen
moet altijd onder de verantwoordelijkheid van een bevoegd deskundige worden geïnterpreteerd.Daarbij
is het zaak de relatie leerprestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling aan te geven.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
– Leermotivatie 6–7–8, Boom test onderwijs, 2009.
In 2023 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.
Dit jaar nieuw op de lijst
-
– Agressie Vragenlijst (AGV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018
-
– Autisme Spectrum Vragenlijst (ASV), Bohn Stafleu van Loghum, 2013
-
– Sociaal emotionele vragenlijst (SEV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018
-
– Vragenlijst Emotionele Intelligentie Quotient (EIQ), Bohn Stafleu van Loghum, 2015
-
– Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV), Bohn Stafleu van Loghum, 2012
Toegestane instrumenten onderzoek leerachterstanden schooljaar 2023–2024
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
Afname van leervorderingenonderzoek
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
Voor het weergeven van de leervorderingen wordt in principe altijd gevraagd om de
meest recent afgenomen toetsen. Wanneer een leerling van 1-2-2023 tot en met 30-9-2023
wordt aangemeld, moeten de didactische toetsen in het schooljaar 2022–2023 of daarna
zijn afgenomen. Bij aanmelding vóór 1-2-2023 mogen de gegevens van de didactische
toetsen die in het onderwijskundig rapport worden gebruikt niet ouder zijn dan zes
toetsmaanden (juli en augustus worden niet meegerekend). Alle genoemde leervorderingentoetsen
die geschikt zijn voor groep 8 mogen ook gebruikt worden voor het didactisch toetsen
van leerlingen in het eerste leerjaar voortgezet onderwijs. De didactische leeftijd
(DL) is in dat geval 60 en dezelfde regels die voor groep 8 gelden ten aanzien van
adaptief toetsen, gelden ook hier.
Vaardigheidsscores of functioneringsniveaus omzetten naar DLE’s
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
Het aanleveren van Didactische Leeftijds Equivalenten (DLE) is voorwaarde bij de doorverwijzing
van leerlingen naar het lwoo en het pro. In leerlingvolgsystemen die in het primair
onderwijs gehanteerd worden, worden niet bij alle toetsen een koppeling gemaakt met
DLE’s in de rapportages. Men gebruikt bijvoorbeeld voor de rapportage vaardigheidsscores
en/of functioneringsniveaus. In de handleiding van betreffend leerlingvolgsysteem
is te vinden hoe de benodigde DLE´s opgevraagd en/of berekend kunnen worden. Ook zijn
de betreffende tabellen te gebruiken in de publicatie DLE-Schalen voor de omzetting van ruwe scores (papieren versie) of vaardigheidsscores (digitale
versie) naar DLE’s.
Het is niet mogelijk om een directe verbinding te leggen tussen de scores op papieren
toetsen en digitale versies, omdat in beide gevallen langs een andere route de resultaten
worden verkregen. Het is daarom noodzakelijk te vermelden welke toetsversie is gebruikt
en de daarvoor van toepassing zijnde normen te hanteren.
Hulp voor dyslectische leerlingen wanneer doortoetsen en terugtoetsen mogelijk is
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
Voor dyslectische leerlingen kan het nuttig zijn om te weten wat betreffende leerling
kan met en zonder ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van voorleessoftware. Voor
deze leerlingen is de volgende procedure aan te bevelen. Laat de toets op het huidige
of iets hogere niveau maken met de hulpmiddelen die de leerling ook in de klas gebruikt.
Noteer de behaalde score en ook de ervaring en de werkwijze met betrekking tot de
motivatie. Neem vervolgens de toets van een jaar onder het huidige niveau af strikt
conform de instructie van de handleiding. Neem deze score op in de aanvraag en verwerk
de uitkomsten van de eerste afname in de toelichting op de scores. In de aanvraag
wordt op deze wijze duidelijk wat het niveau van de leerling is met en zonder hulp.
Leg goed vast welke hulp geboden is en om welke redenen. In de beoordeling van de
aanvraag wordt dus de score gebruikt die verkregen is zonder dat van hulp of hulpmiddelen
gebruik gemaakt is.
Door- en terugtoetsen
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
Bij jaargroep gebonden toetsen zoals de Cito-volgsystemen dienen de Commissies die
over de aanvragen beslissen uit te gaan van toetsen die aansluiten bij het werkelijke
didactische niveau van de leerling (adaptief toetsen). Dit betekent dat schoolverlaters
op de basisschool soms toetsen moeten maken die in jaargroepen daarvoor gebruikt worden.
De handleiding van de Cito 3.0 toetsen geeft aan hoe op maat getoetst moet worden.
Bij die toetsen wordt door- of teruggetoetst volgens die instructies.
Adaptief toetsen
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
Kandidaten voor lwoo en pro hebben leerachterstanden. Bij adaptieve toetsing door
de basisschool worden toetsen afgenomen die de leerling op basis van zijn eigen leerniveau
redelijk zou moeten kunnen maken. Een leerling die qua leerlijn in groep 6 zit, laat
men niet een te moeilijke toets van groep 8 maken. Het gebruik van de toets van groep
6 is kindvriendelijker en de score niet alleen betrouwbaarder, maar geeft ook meer
inzicht in wat een leerling kan.
Door- of terugtoetsen
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
De algemene regel is dat voor een goede niveaubepaling een toetsversie gebruikt moet
worden die het beste past bij het feitelijke leerniveau van de leerling. Mocht uit
de uitslag blijken dat bij nader inzien toch niet de juiste toetsversie is gekozen,
dan moet er in principe worden door- of teruggetoetst. Maar waaraan zie je dat? Wanneer
moet er dan worden door- of teruggetoetst? Dat verschilt per toetssoort. Bij leerjaargebonden
toetsen moet in principe worden door- of teruggetoetst als de feitelijke uitslag meer
dan één leerjaar (in DLE’s uitgedrukt: meer dan 10 punten) van de verwachte score
af ligt. Een groep van toetsen waar door- of terugtoetsen aan de orde zou kunnen zijn,
betreft bijvoorbeeld:
-
– LOVS Technisch lezen onderdeel Leestempo
-
– LOVS Begrijpend lezen, Cito 3.0
-
– LOVS Spelling, Cito 3.0
-
– LOVS Rekenen-wiskunde, Cito 3.0
Stel: u vermoedt dat de leerling op het niveau van halfweg leerjaar 5 zal scoren.
U zet dus toets M5 in met een DL van 25. U verwacht dus een score die ligt tussen
DLE 15 en 35. Als de toetsscore inderdaad binnen die range valt, hoeft er niet doorgetoetst
te worden. Valt de score daarbuiten, dan moet er in principe wel doorgetoetst worden
met een andere toetsversie. Zie daarvoor een tweetal voorbeelden hieronder.
Voorbeeld één: de leerling haalt op de M5-toets een score die correspondeert met een
DLE van 36. Dit is geen pro-score maar een score die past bij lwoo. De afwijking van
de gevonden score is groter dan 10 DLE-punten. Daarom legt u ter nadere verifiëring
van de juistheid van dit niveau nu de M6- of E6-toets voor om te zien waar het niveau
dan op uitkomt. U voegt beide toetsscores toe aan het onderwijskundig rapport.
Voorbeeld twee: opnieuw wordt een M5-toets afgenomen, maar nu blijkt de DLE die hoort
bij de score van de leerling maar 14 te bedragen. Ook hier is de afstand groter dan
10 DLE-punten, maar omdat de uitkomst nog steeds op pro-niveau ligt, is terug toetsen
niet noodzakelijk.
De toepassing van deze regel mag minder strikt gehanteerd worden als alle relevante
gegevens in een eenduidige richting wijzen en door- of terugtoetsen naar alle waarschijnlijkheid
niet tot een andere indicatie zal leiden. Echter: als de toets uitslag van de leerling
meer dan 10 DLE-punten van de gekozen toetsversie af ligt, moet in ieder geval worden
door- of teruggetoetst als:
-
– dit toetsresultaat duidelijk afwijkt van de gegevens uit het onderwijskundig rapport
of het leerlingvolgsysteem, of;
-
– er sprake is van strijdige gegevens (sommige scores verwijzen naar lwoo en andere
naar pro), of;
-
– er sprake is van een IQ tussen 75 en 80 (omdat dit het overlapgebied is tussen lwoo
en pro).
Als u op deze wijze te werk gaat, hoeft nooit meer dan twee keer getoetst te worden.
Uitgangspunt is dat de leerling de eerste keer een toets voorgelegd krijgt, die naar
de verwachting van de afnemer van de toets past bij het niveau van de leerling. De
eventuele tweede toets die u kiest sluit aan bij het op de eerste toets behaalde niveau.
Die twee gegevens zullen voor elke commissie die over de aanvragen beslist voldoende
zijn. Wel is het van groot belang dat u precies de toets instructies van de betreffende
toets handleiding volgt.
In onderstaande tabel wordt weergegeven hoe door- of terug te toetsen bij dit soort
toetsen.
Adviestabel door- en terugtoetsen E-toetsen Cito-LOVS
Niveau van de toets
|
Behaald DLE
|
Advies
|
Groep E4
|
< 10
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep E4
|
> 30
|
Kies een Toets van groep 5
|
Groep E5
|
< 20
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep E5
|
> 40
|
Kies een Toets van groep 6
|
Groep E6
|
< 30
|
Kies een Toets van groep 4¹
|
Groep E6
|
> 50
|
Kies een Toets van groep 7
|
Groep E7
|
< 40
|
Kies een Toets van groep 6 (zie noot 2)
|
Groep E7
|
> 60
|
Doortoetsen niet nodig: score valt buiten lwoo-criteria.
|
¹ Is de score lager dan het voorafgaande leerjaar dat u adaptief had gekozen, dan
is het advies: neem de toets van het leerjaar waar de behaalde DLE-score naar verwijst.
Dit kan twee of meer leerjaren lager worden als uw startniveau veel te hoog is geweest.
Adviestabel door- en terugtoetsen M-toetsen Cito-LOVS
Niveau van de toets
|
Behaald DLE
|
Advies
|
Groep M4
|
< 5
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep M4
|
> 25
|
Kies een Toets van groep 5
|
Groep M5
|
< 15
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep M5
|
> 35
|
Kies een Toets van groep 6
|
Groep M6
|
< 25
|
Kies een Toets van groep 5 (zie noot 2)
|
Groep M6
|
> 45
|
Kies een Toets van groep 7
|
Groep M7
|
< 35
|
Kies een Toets van groep 6 (zie noot 2)
|
Groep M7
|
> 55
|
Kies een Toets van groep 8
|
Groep M8
|
< 45
|
Kies een Toets van groep 7 (zie noot 2)
|
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Technisch lezen schooljaar 2023–2024
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
(zie: afname leervorderingenonderzoek en door- en terugtoetsen)
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Technisch Lezen Tekst,
Boom test onderwijs, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Boom LVS Technisch Lezen Woorden,
Boom test onderwijs, 2021
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017
|
Groep 5 t/m 8
|
|
IEP LVS Technisch Lezen, 2020,
Bureau ICE
|
Groep 3 t/m 6
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs
|
Klepel-R, 2019, Pearson Benelux B.V.
|
Groep 3 t/m 8 regulier basisonderwijs en klas 1 en 2 van het regulier voortgezet onderwijs
(leeftijd: 6;6 t/m 14;5 jaar)
|
|
LOVS AVI, Cito, 2009
|
Groep 3 t/m 8
|
|
LVS AVI, Cito, 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
|
LOVS DMT, Cito, 2009
|
Groep 3 t/m 8
|
Afname van kaart 1, 2 en 3 verplicht, met samengestelde ruwe score als uitgangspunt
voor bepalen achterstand.
|
LVS DMT, Cito, 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
Afname van kaart 1, 2 en 3 verplicht, met samengestelde ruwe score als uitgangspunt
voor bepalen achterstand.
|
LOVS Technisch Lezen, Cito, 2010/2012
|
Groep 3 t/m 8
|
Onderdeel Leestempo
|
TPVO-TL: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet Onderwijs -Technisch Lezen,
A-VISION, 2008
|
Groep 5 t/m 8
|
Normering 2009.
|
Opmerkingen bij Technisch lezen:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
In 2023 zijn de normtabellen van onderstaande drie tests 15 jaar en verouderd of wordt
het product niet meer door de uitgever ondersteund. Derhalve zijn deze drie test dit
jaar voor het laatst toegestaan.
-
– LOVS AVI, Cito, 2009
-
– LOVS DMT, Cito, 2009
-
– TPVO-TL: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet Onderwijs, Technisch Lezen, A-VISION,
normering 2009
Dit jaar nieuw op de lijst
-
– Klepel-R, 2019, Pearson Benelux B.V.
-
– Boom LVS Technisch Lezen Woorden, 2021, Boom test onderwijs
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Begrijpend lezen schooljaar 2023–2024
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
(zie: afname leervorderingenonderzoek en door- en terugtoetsen)
Wanneer een leerling bij de afname van de toets Technisch Lezen lager scoort dan DLE
20 is afname van een toets Begrijpend Lezen voor leerlingen die naar het pro worden
verwezen niet noodzakelijk.
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, 2011
|
Groep 3 t/m 8
|
Naamswijziging sinds augustus 2019. Voorheen heette deze test: Schoolvaardigheidstoets
Begrijpend Lezen (SVT BL). Normering 2011 is ongewijzigd.
|
Begrijpend Lezen Speciale leerlingen, Cito, 2011
|
Voor functionerings- niveaus groep 3 t/m met 5
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het Speciaal (Basis) Onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs.
|
Begrijpend Lezen Speciale leerlingen, Cito, 2012
|
Voor functionerings- niveaus groep 6 t/m 8
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het Speciaal (Basis) Onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs.
Attentie bij afname potentiële pro -leerlingen.
|
Diatekst 678, Diataal 2020
|
Eind groep 5 t/m midden groep 8
|
Voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs.
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017
|
Groep 5 t/m 8
|
|
IEP LVS (Begrijpend) Lezen, 2019,
Bureau ICE
|
Groep 4 t/m 8
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs
|
LOVS 2.0 Begrijpend Lezen, Cito, 2010
|
Groep 3 t/m 8
|
Papieren (groep 3 t/m 8) en digitale versie (groep 7 en 8). Normering sept 2013. Voor
de interpretatie van de LOVS 2.0 van het Cito is de normering van september 2013 voorgeschreven
(zie de publicatie DLE schalen indicatiestelling lwoo en pro voor instroom in schooljaar
2023–2024, uitgave 2022).
|
LOVS 3.0 Begrijpend lezen, Cito, 2014 – 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
Papieren versie.
|
Opmerkingen bij Begrijpend lezen:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
LOVS 2.0 Begrijpend Lezen, Cito, 2010, aangezien dit product niet meer door de uitgever
ondersteund wordt.
Dit jaar nieuw op de lijst
Diatekst 678, 2020, Diataal
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Spelling schooljaar 2023–2024
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
(zie: afname leervorderingenonderzoek en door- en terugtoetsen)
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Spelling Woorden en Werkwoorden, Boom test onderwijs, 2015
|
Groep 3 t/m 8
|
Deel ‘Spelling Woorden’
Naamswijziging sinds maart 2021. Voorheen heette deze test: Schoolvaardigheidstoets
Spelling (SVT SP). Normering 2015 is ongewijzigd.
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017
|
Groep 5 t/m 8
|
|
IEP LVS Taalverzorging,
Bureau ICE 2019
|
Groep 6 t/m 8
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs
|
PI-dictee, Boom test onderwijs, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
Als signaleringsinstrument en als diagnostisch instrument.
|
Spelling Speciale leerlingen (niet-werkwoorden), Cito, 2011
|
Voor functionerings-niveaus groep 3 t/m 5
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het Speciaal (Basis) Onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs.
|
Spelling Speciale leerlingen (niet-werkwoorden), Cito, 2012
|
Voor functionerings- niveaus groep 6 t/m 8
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het Speciaal (Basis) Onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs. Attentie
bij afname potentiële pro -leerlingen.
|
LOVS 2.0 Spelling (niet-werkwoorden), Cito 2010/2012.
|
Groep 3 t/m 8
|
Papieren en digitale versie. Voor de interpretatie van de LOVS 2.0 van het Cito is
de normering van september 2013 voorgeschreven (zie de publicatie DLE schalen indicatiestelling
lwoo en pro voor instroom in schooljaar 2023–2024, uitgave 2022).
|
LOVS 3.0 Spelling
Werkwoorden groep 7 en 8
Niet-werkwoorden groep 3 t/m 8
Cito, 2014 – 2017.
|
Groep 7 en 8
Groep 3 t/m 8
|
Papieren en digitale versies.
|
Opmerkingen bij Spelling:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
LOVS 2.0 Spelling (niet-werkwoorden), Cito 2010/2012, aangezien dit product niet meer
door de uitgever ondersteund wordt.
Dit jaar nieuw op de lijst
N.v.t.
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Inzichtelijk Rekenen schooljaar 2023–2024
[Regeling vervallen per 01-10-2023]
(zie: afname leervorderingenonderzoek en door- en terugtoetsen)
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Rekenen-Wiskunde, Boom test onderwijs, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017
|
Groep 5 t/m 8
|
|
IEP LVS Rekenen, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs
|
LOVS 2.0 Rekenen-Wiskunde,
Cito, 2010
|
Groep 3 t/m 8
|
Papieren- en digitale versie; normering sept 2013. Voor de interpretatie van de LOVS
2.0 van het Cito is de normering van september 2013 voorgeschreven (zie de publicatie
DLE schalen indicatiestelling lwoo en pro voor instroom in schooljaar 2023–2024, uitgave
2022).
|
LOVS 3.0 Rekenen-Wiskunde,
Cito, 2013 – 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
Papieren- en digitale versie.
|
Rekenen-Wiskunde Speciale leerlingen, Cito, 2011
|
Voor functionerings- niveaus groep 3 t/m 8
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het speciaal (basis) onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs. Attentie
bij afname potentiële pro -leerlingen.
|
SVT-RW: Schoolvaardigheidstoets Rekenen-Wiskunde, Boom test uitgevers, 2012
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Opmerkingen bij Inzichtelijk rekenen:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
LOVS 2.0 Rekenen-Wiskunde, Cito, 2010 aangezien dit product niet meer door de uitgever
ondersteund wordt.
Dit jaar nieuw op de lijst
N.v.t.