U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 28-09-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 18-05-2022. Geldend van 18-05-2022 t/m heden
Beleidsregel sponsoring commerciële media-instellingen 2022
Het Commissariaat voor de Media,
Gelet op afdeling 3.2.3 en de artikelen 3.29a, 3.29d, 7.11 en 7.12 van de Mediawet 2008 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluit:
Deze beleidsregel is van toepassing op het media-aanbod van commerciële media-instellingen in de zin van de Mediawet 2008, daaronder begrepen commerciële mediadiensten op aanvraag (zoals VOD-diensten en video-uploaders).
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
– wet: Mediawet 2008;
– media-aanbod: programma-aanbod (televisie en radio) en audiovisueel media-aanbod op aanvraag (VOD-diensten en video);
– video: audiovisueel media-aanbod op aanvraag dat door een gebruiker is gecreëerd en door die gebruiker of een andere gebruiker naar een videoplatform is geüpload.
1 Media-aanbod bestaande uit nieuws, actualiteiten of politieke informatie wordt niet gesponsord (artikel 3.15, tweede lid van de wet).
2 Onder media-aanbod bestaande uit nieuws wordt verstaan: media-aanbod dat bestaat uit het brengen van nieuwsfeiten die eventueel beperkt worden geduid en (live) verslagen van nieuwswaardige gebeurtenissen.
3 Onder media-aanbod bestaande uit actualiteiten wordt verstaan: media-aanbod dat bestaat uit het verder uitdiepen, duiden en in een context plaatsen van nieuwsfeiten van dat moment.
4 Onder media-aanbod bestaande uit nieuws en actualiteiten wordt in elk geval niet verstaan:
– media-aanbod bestaande uit een weerbericht;
– media-aanbod bestaande uit verkeersinformatie.
5 Onder media-aanbod bestaande uit politieke informatie wordt verstaan: media-aanbod waarin wordt bericht over politici, (standpunten van) politieke partijen en het politieke besluitvormingsproces.
1 In de begripsomschrijving van sponsoring staat dat sprake moet zijn van het verstrekken van financiële of andere bijdragen (artikel 1.1, eerste lid van de wet).
2 Onder ‘andere bijdragen’ wordt niet verstaan een bijdrage die niet of niet-identificeerbaar wordt getoond of vermeld, en:
a. die door een derde in bruikleen is gegeven; of
b. waarvan de waarde in verhouding tot de totale kosten van de totstandkoming of aankoop van het media-aanbod van ondergeschikte betekenis is, maar in ieder geval niet hoger dan € 1.000,– per televisieprogramma en € 200,– per radioprogramma.
3 De naam van degene die een bijdrage als bedoeld in het tweede lid verstrekt, wordt uitsluitend vermeld of vertoond:
a. op een neutrale wijze aan het begin of einde van het media-aanbod; en
b. gecombineerd met niet meer dan de woorden ‘met dank aan’.
4 Dit artikel is niet van toepassing op bijdragen die worden verstrekt ten behoeve van de totstandkoming van video’s.
Bij de toepassing van artikel 3.16, tweede lid, van de wet wordt verstaan onder:
a. naam: de statutaire naam of handelsnaam van de sponsor of evenementensponsor;
b. (beeld)merk: benamingen, tekeningen, letters, cijfers, vormen van waren of van verpakkingen en alle andere voor grafische voorstelling vatbare tekens die dienen om de sponsor of evenementensponsor te onderscheiden van andere partijen;
c. ander onderscheidend teken van de sponsor: ieder ander teken waarmee de sponsor of evenementensponsor kan worden onderscheiden.
1 Bij gesponsord media-aanbod wordt aan het begin of het einde daarvan duidelijk vermeld dat en door wie het media-aanbod is gesponsord (artikel 3.16, eerste lid, van de wet). Hieraan wordt in ieder geval voldaan als bij deze vermelding gebruik wordt gemaakt van een van de volgende teksten:
a. dit programma is (mede) mogelijk gemaakt door;
b. deze video is (mede) mogelijk gemaakt door;
c. dit programma is gesponsord door;
d. deze video is gesponsord door;
e. voor dit programma ben ik betaald door;
f. voor deze video ben ik betaald door; of
g. de volgende producten heb ik gekregen van;
mits deze vermelding bij video’s ook is opgenomen in de bijbehorende beschrijving.
2 Een vermelding zoals bedoeld in het eerste lid bevat in ieder geval niet:
a. een positieve kwalificatie;
b. een slagzin, die aanspoort tot het afnemen van producten of diensten, in het bijzonder door specifieke aanprijzing daarvan;
c. een herkenningsmelodie;
d. een adres, e-mailadres, telefoonnummer; of
e. een internetadres of kanaal op een videoplatform, tenzij dit de handelsnaam van de sponsor betreft.
3 Tussen 06.00 uur en 21.00 uur worden sponsors die zich bezighouden met de productie of verkoop van alcoholhoudende dranken op een neutrale manier vermeld of vertoond (artikel 3.16, tweede lid, onder a van de wet). Hieronder wordt verstaan: een vermelding of vertoning uitsluitend bestaande uit de naam of het (beeld)merk van de sponsor, en bij vertoning in een stilstaand beeld. Deze verplichting geldt niet voor audiovisueel media-aanbod op aanvraag.
4 In de vermelding kunnen afzonderlijke sponsors gezamenlijk of in combinatie met elkaar worden vermeld of getoond. Per sponsor wordt niet meer dan één naam, (beeld)merk en ander onderscheidend teken vermeld of getoond.
1 In de begripsomschrijving van sponsoring staat dat de bijdrage wordt verstrekt door een onderneming of natuurlijke persoon die zich gewoonlijk niet bezighoudt met de verzorging van mediadiensten of media-aanbod (artikel 1.1, eerste lid van de wet).
2 Als een andere partij dan bedoeld in het eerste lid een bijdrage heeft gegeven voor de productie of aankoop van media-aanbod om de verspreiding daarvan te bevorderen of mogelijk te maken, wordt ter informatie van het publiek duidelijk vermeld dat en door wie de bijdrage is gegeven (artikel 3.18 van de wet). Artikel 4 en 6 van deze beleidsregel zijn daarbij van toepassing.
3 Partijen als bedoeld in het tweede lid zijn in ieder geval overheidsinstellingen en andere instellingen die geen onderneming uitoefenen.
1 Bij media-aanbod dat bestaat uit het verslag of de weergave van een evenement dat niet voornamelijk bestemd is om te worden uitgezonden, mogen de namen of (beeld)merken van die personen, bedrijven of instellingen die een financiële of andere bijdrage hebben gegeven voor de totstandkoming van het evenement worden vermeld of getoond (artikel 3.19, eerste lid van de wet).
2 Onder een evenement dat niet voornamelijk bestemd is om te worden uitgezonden wordt verstaan: een evenement dat ook zou hebben plaatsgevonden wanneer het niet als media-aanbod zou zijn of worden uitgezonden.
3 Het vermelden of tonen van een naam of (beeld)merk van een evenementensponsor in de titel van media-aanbod bestaande uit het verslag of de weergave van een evenement, wordt niet beschouwd als sluikreclame, mits deze vermeldingen niet overheersend zijn.
Het vermelden en vertonen van de sponsor in het media-aanbod mag het publiek niet door middel van specifieke aanprijzingen aansporen tot het kopen of huren van producten of afname van diensten van de sponsor (artikel 3.17, tweede lid van de wet). Het publiek wordt geacht door middel van specifieke aanprijzingen te zijn aangespoord tot het afnemen van producten of diensten als deze in een wervende context worden geplaatst.
1 Deze beleidsregel wordt aangehaald als Beleidsregel sponsoring commerciële media-instellingen 2022.
2 De Beleidsregels sponsoring commerciële media-instellingen 2012 wordt ingetrokken.
3 Deze beleidsregel wordt bekendgemaakt door kennisgeving ervan in de Staatscourant en op de website van het Commissariaat voor de Media (www.cvdm.nl).
4 Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na plaatsing in de Staatscourant.
COMMISSARIAAT VOOR DE MEDIA,
R. Eringa-Wensing
voorzitter
P.V. Eijsvoogel
commissaris
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Beleidsregel sponsoring commerciële media-instellingen 2022", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.