Specifiek interventiebeleid NVWA visketen zeevisserij (IB02-SPEC 48, versie 02)

[Regeling vervallen per 13-01-2024.]
Geraadpleegd op 31-10-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-12-2023.
Geldend van 01-12-2023 t/m 12-01-2024

Besluit van de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 16 november 2021, tot vaststelling van het Specifiek interventiebeleid visketen zeevisserij

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

1. Onderwerp

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Het specifiek interventiebeleid voor de visketen zeevisserij beschrijft binnen de kaders van het Algemeen Interventiebeleid de klassenindeling en interventies voor specifieke overtredingen in het domein visketen zeevisserij en geeft daarmee invulling van het Algemeen Interventiebeleid (NVWA-IB02).

Overtredingen met betrekking tot de visketen zeevisserij waarin dit document niet voorziet worden voorgelegd aan de Afdeling Expertise van de Divisie Regie & Expertise van de Directie Handhaven van de NVWA.

2. Begrippen

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

2.1. Definities

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Voor de definities wordt verwezen naar het Algemeen Interventiebeleid (NVWA-IB02).

  • OM Openbaar Ministerie (Justitie)

  • PV Proces Verbaal

  • RvO Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

  • Behavi Bestuurlijke rapportage handhaving

  • GVB Gemeenschappelijk Visserijbeleid

2.2. Wettelijke basis

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Het domein zeevisserij kenmerkt zich door veel Europese wetgeving. Deze wetgeving is uitgewerkt op nationaal niveau. De wettelijke basis voor het specifiek interventiebeleid is de Visserijwet 1963 en onderliggende besluiten en regelingen, te weten de Uitvoeringsregeling Zeevisserij en de Beleidsregel ernstige inbreuken van het GVB (Gemeenschappelijk Visserijbeleid).

3. Werkwijze

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

3.1. Het bepalen van de ernst van de overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het Algemeen Interventiebeleid (NVWA-IB02).

Het overtreden van de regelgeving voor de zeevisserij kan ernstige gevolgen hebben voor natuur en milieu. Uitgangspunt van het specifiek interventiebeleid zeevisserij is dat de ernst van de gevolgen bepalend is voor de indeling van de overtreding in klassen, ongeacht of die gevolgen direct of pas na verloop van tijd optreden. Tenzij in dit specifieke interventiebeleid anders is bepaald, geldt het volgende:

  • Er is sprake van een klasse B overtreding wanneer een van de doelstellingen van de regelgeving voor de zeevisserij wordt overtreden, namelijk een duurzame exploitatie van visbestanden en biodiversiteit in het ecosysteem.

  • Er is sprake van een klasse C overtreding wanneer er weliswaar geen sprake is van een overtreding in klasse B, maar dat de handeling of gedraging dusdanig ongewenst is dat herhaling van de overtreding moet worden voorkomen.

  • Er is sprake van een klasse D overtreding wanneer (het gevolg van) het feit eenvoudig en snel kan worden hersteld en er geen gevolgen zijn voor natuur en milieu.

In de interventiematrix is bij een aantal overtredingen zowel overtredingsklasse B als C gedefinieerd. In deze gevallen wordt, indien de betreffende overtreding voldoet aan een van de navolgende kwalificaties, overtredingsklasse B toegepast:

  • De overtreding is kwalificeerbaar als ernstige inbreuk conform de Beleidsregel ernstige inbreuken GVB

  • De aard en omvang van de overtreding is ernstig

  • De overtreding is in hoge mate verwijtbaar

  • De overtreding betreft een structurele tekortkoming

  • De overtreding betreft een langdurende overtreding

In de overige gevallen wordt overtredingsklasse C toegepast.

In de bijlagen zijn de bepalingen van de geldende wetgeving ingedeeld in een overtredingsklasse met bijbehorende interventie.

Afwijken van de in dit document voorgeschreven interventie is alleen mogelijk in overleg met, en na akkoord van, het afdelingshoofd. De onderbouwing om af te wijken wordt vastgelegd.

3.2. Het bepalen van de interventie bij een overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Sanctionerende interventie

Het wettelijke uitgangspunt voor de handhaving van de Visserijwet 1963 en onderliggende besluiten en regelingen is dat overtredingen strafrechtelijk af worden gedaan.

Het Openbaar Ministerie (OM) ontvangt hiervoor een proces verbaal (PV) van de NVWA, waarna verdere besluitvorming over de geconstateerde overtreding een verantwoordelijkheid is van het OM.

Corrigerende interventie

Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies worden ingezet. Voor welke corrigerende interventie gekozen wordt, verschilt van geval tot geval. Voorbeelden hiervan zijn een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang. Corrigerende interventies hebben als doel de bestaande overtredingen te beëindigen en nieuwe te voorkomen. Een corrigerende interventie moet proportioneel zijn, toegesneden op de specifieke situatie van de overtreder. Een corrigerende interventie mag niet ingrijpender voor de overtreder zijn dan strikt noodzakelijk om de overtreding te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen.

Indien er sprake is van een ernstige inbreuk in het kader van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (op basis van de Beleidsregel ernstige inbreuken GVB), wordt, naast een proces-verbaal ten behoeve van het OM, een Behavi opgemaakt ten behoeve van de RvO. De RvO is verantwoordelijk voor de besluitvorming over de geconstateerde overtreding.

Overgaan tot ingrijpender corrigerende interventies, zoals het schorsen of intrekken van een vergunning, is een bevoegdheid die toekomt aan de vergunningverlener. Hiervoor kan een Behavi worden opgemaakt ten behoeve van de vergunningverlener indien kan worden gemotiveerd waarom een minder ingrijpende corrigerende interventie onvoldoende effect heeft gehad of zal hebben. De vergunningverlener is verantwoordelijk voor de besluitvorming over de toepassing van een ingrijpender corrigerende interventie.

3.3. Herhaalde overtreding en stapeling

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Herhaalde overtreding

Er is sprake van een herhaalde overtreding wanneer tijdens een (her)inspectie binnen een periode van 3 jaar dezelfde wettelijke norm, of een wettelijke bepaling die hetzelfde doel beoogt, waarop reeds een interventie werd toegepast, opnieuw wordt overtreden.

Stapeling

Tijdens een (her)inspectie kunnen meerdere overtredingen binnen het toezichtdomein visketen zeevisserij geconstateerd worden. Alle overtredingen worden vastgelegd. Voor maximaal 5 overtredingen wordt er een interventie opgelegd. Het criterium daarbij is de ernst van de overtreding. Bij meerdere overtredingen (uit verschillende overtredingsklassen) kan er, gezien de ernst van de overtredingen of de omstandigheden waaronder deze zijn begaan, voor worden gekozen om een proces-verbaal op te maken

5. Vervanging

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Deze beleidsregel vervangt het op 1 februari 2015 vastgestelde Specifiek interventiebeleid zeevisserij (IB02-SPEC 48, versie 01). Ten opzichte van versie 01 zijn de wettelijke normen en overtredingsklassen vollediger en eenduidiger geformuleerd. Bestaande regels in de bijlage met meerdere wettelijke normen zijn waar nodig uitgesplitst naar evenzoveel regels. Tenslotte is het Word document en de bijlage ingericht volgens een uniforme opzet, geldend voor alle domeinen.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Specifiek interventiebeleid NVWA visketen zeevisserij (IB02-SPEC 48, versie 02)”.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 3 januari 2022

De bijlagen van dit spec zijn te vinden op de internetpagina van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (www.nvwa.nl/interventiebeleid).

wetten.nl - Regeling - Beleidsregel ernstige inbreuken GVB 2019 - BWBR0042764

Deze beleidsregel wordt in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

namens deze:

G.C.J.M. Bakker

inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Bijlagen

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

[Red: Gepubliceerd op www.nvwa.nl/interventiebeleid.]