Onderdeel van het integriteitsbeleid van NWO is onder meer een training Gewenst Gedrag
voor medewerkers. Daarnaast zal het bewaken van de organisatorische integriteit tot
de taken kunnen behoren van de Compliance Officer. Maar wat zijn uiteindelijk de mogelijke
wegen, om te bewandelen in geval van (een vermoeden van) schending van een integriteitsnorm?
-
1.
Meldpunt wetenschappelijke integriteit
NWO heeft een Klachtenregeling Wetenschappelijke Integriteit. Op grond hiervan kan
eenieder bij NWO klagen over schending van de wetenschappelijke integriteit, zoals
plagiaat, datamanipulatie etc, als een financieringsrelatie met NWO bestaat én als
de klacht niet op enige grond aan een commissie wetenschappelijk integriteit van de
betrokken instelling kan worden voorgelegd. Klachten worden ingediend bij het Meldpunt
Wetenschappelijke Integriteit (meldpuntintegriteit@nwo.nl), die deze volgens de genoemde
klachtenregeling afhandelt. ZonMw is bij dit meldpunt aangesloten.
-
2.
Klachtenregeling
Daarnaast kent NWO een algemene klachtenregeling. Die voorziet in de behandeling van
klachten die geen betrekking hebben op wetenschappelijke integriteit, maar – naast een veelheid aan denkbare onderwerpen – wel andersoortige
integriteitskwesties kunnen betreffen. Voor dergelijke klachten is er ook een meldpunt
(klachten@nwo.nl).
-
3.
Vertrouwenspersoon
Iedereen kan te maken krijgen met (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten
of discriminatie, samen te vatten als “ongewenst gedrag”. Niet elke situatie hoeft
tot een klacht te leiden, soms is een oplossing te bereiken middels een gesprek. Soms
echter, is het indienen van een klacht het laatste middel. Daarvoor heeft NWO (externe)
vertrouwenspersonen, die kunnen bemiddelen, begeleiden en ondersteunen. De vertrouwenspersoon
wordt aangesteld op grond van de Gedragscode seksuele intimidatie, agressie, geweld,
pesten en discriminatie, die is opgenomen in Uitvoeringsregeling 13 bij de cao.
Ook persoonlijke morele dilemma’s die niet direct een klacht behelzen, kunnen met
de vertrouwens-persoon worden besproken.
Op grond van de al genoemde UR 13 bij de cao, kan zo nodig ook een formele klacht
wegens ongewenst gedrag worden ingediend bij de Raad van Bestuur, die daarop dan beslist
na advies van de Adviescommissie Personeelsaangelegenheden.
De vertrouwenspersonen voor medewerkers van NWO-D zijn Anton de Leeuw en Lillian Vermeulen,
werkzaam bij CVP-Plus. Zij zijn bereikbaar via 070-2600032, of info@cvp-plus.nl.
-
4.
Klokkenluidersregeling
NWO gaat er natuurlijk vanuit, dat binnen de organisatie op een verantwoorde en eerlijke
manier wordt gewerkt. Het kan echter zijn, dat er zaken niet goed gaan, of zelfs dat
sprake is van misstanden. Dan is het belangrijk, dat dat wordt gesignaleerd en veilig
kan worden gemeld.
Als je een misstand vermoedt, kun je daar soms misschien gewoon de collega(‘s) in
kwestie op aanspreken, of je vermoeden melden bij je leidinggevende. Voor het geval
dat dat niet kan, of niets oplevert, is er ook een klokkenluidersregeling, neergelegd
in Uitvoeringsregeling 14. Klokkenluiden is het door een werknemer bekend maken van
een (vermoeden van een) misstand, die plaatsvindt onder verantwoordelijkheid van NWO,
waarbij het maatschappelijk belang in het geding is. Denk aan een (dreigend) strafbaar
feit, gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu. Iedere NWO-medewerker
moet op een veilige en effectieve manier onbelemmerd een (vermoeden van een) misstand
kunnen melden, zonder te hoeven vrezen voor gevolgen. Deze meldingen kunnen worden
gedaan aan een Vertrouwenspersoon Klokkenluiden, waarna de Raad van Bestuur een onderzoek
instelt.
De vertrouwenspersoon Klokkenluidersregeling voor medewerkers van NWO-D is Marco de
Vos, bereikbaar via 0521-595247 en per email: devos@astron.nl.
-
5.
Melding conform Fraudeprotocol
Als het over integriteit gaat, is ook het voorkomen en bestrijden van fraude van belang.
De afdeling Internal Audit (IA) van NWO adviseert onder andere over de kwaliteit van
de interne beheersing van processen binnen NWO en is betrokken bij onderzoek naar
vermoedens van fraude.
Bij vermoedens van fraude, dient acuut te worden gehandeld, volgens de stappen die
worden genoemd in het Fraudeprotocol.