Terugwerkende kracht
Voor
dit
onderdeel
is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Het object van het accountantsonderzoek betreft de bestuurlijke verantwoording 2020.
Het CAK stelt de bestuurlijke verantwoording op in overeenstemming met de vereisten
van het model.
De bestuurlijke verantwoording bestaat uit drie componenten:
-
1. matrices bestuurlijke verantwoording;
-
2. een financiële verantwoording van de activa en passiva (inclusief vergelijkende cijfers
- balansmutaties) zowel op kasbasis als op basis van het toerekeningsbeginsel en verloopoverzichten
en toelichtingen daarop;
-
3. andere informatie die bestaat minimaal uit de volgende onderdelen:
-
a. voorwoord en inleiding;
-
b. de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het financieel beheer;
-
c. de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid en doelmatigheid van de financiële
stromen;
-
d. de bestuursverklaring met eventuele bijlagen;
-
e. de kengetallen en prestatie-indicatoren;
-
f. de verantwoording over klachten en bezwaar.
Ad 1: Matrices bestuurlijke verantwoording
Bij de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen
maakt het CAK gebruik van de matrix bestuurlijke verantwoording. De matrix geeft aan
bij welke financiële stromen (op kasbasis) het CAK is betrokken, wat de omvang is
van deze financiële stromen, welke taken en verantwoordelijkheden het CAK heeft ten
aanzien van deze financiële stromen en welke voorbehouden gelden in verband met de
opdrachtverstrekking en gegevensaanlevering door derden. In de kolom bestuurlijke
verantwoording geeft het CAK aan hoe en in hoeverre de rechtmatigheid van de financiële
stromen door het CAK is gewaarborgd.
De matrix voor VWS is uitgewerkt in het model in bijlage 3 ‘Model Matrix bestuurlijke
verantwoording VWS’ van dit model. De matrix voor de NZa is uitgewerkt in het model
in bijlage 4 ‘Model Matrix bestuurlijke verantwoording NZa’. De matrices geven de
volgende financiële stromen weer op kasbasis, die een rol spelen bij de concrete invulling
van het rechtmatigheidsbegrip bij het CAK:
Inzake VWS:
Inzake NZa:
Aflopende regelingen en taken:
-
3. Financiering van de AWBZ-erkende instellingen;
-
4.
Subsidieregeling Eerstelijns Verblijf 2016;
-
5. Eigenbijdrageregeling Zorg zonder Verblijf (AWBZ);
-
6. Eigenbijdrageregeling Zorg met Verblijf (AWBZ);
-
7. Compensatie van het verplicht eigen risico (CER);
-
8. Afdracht interest geldmiddelen Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) en Zorgverzekeringsfonds
(Zvf).
Doorlopende regelingen en taken:
Ad 2: Financiële verantwoording
In de bestuurlijke verantwoording worden overzichten inclusief toelichtingen opgenomen
van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK uitgevoerde
wettelijke taken in het verantwoordingsjaar (inclusief vergelijkende cijfers) op kasbasis
en op basis van het toerekeningsbeginsel. Van deze activa en passiva worden verloopoverzichten
en toelichtingen opgenomen van vorderingen en schulden (minimaal verloopoverzichten
van de rekening-courantposities en de openstaande vorderingen inclusief een uitsplitsing
van deze openstaande vorderingen naar ouderdom voor de posten die betrekking hebben
op de Wlz, AWBZ en Wmo).
De te hanteren sjablonen en modellen die gebruikt worden in de bestuurlijke verantwoording
worden vooraf met partijen afgestemd. De te hanteren uitgangspunten en waarderingsgrondslagen
zijn opgenomen in bijlage 1 ‘Waarderingsgrondslagen’ van dit model.
Analyse debiteurenpositie
Het CAK neemt in het ‘Financieel overzicht activa en passiva van de financiële stromen
van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel’, als onderdeel van
de bestuurlijke verantwoording, debiteurenvorderingen op. Deze vorderingen worden
gewaardeerd tegen nominale waarde. Er wordt in dit onderdeel van de bestuurlijke verantwoording
geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen voor de debiteurenvorderingen omdat het
risico voor oninbaarheid voor rekening van het desbetreffende fonds of de desbetreffende
gemeente is. Het CAK neemt wel in zijn bestuurlijke verantwoording een analyse op
van de debiteurenpositie die voldoet aan de informatiebehoefte van de fondsbeheerder
of indien gewenst de gemeenten om de voorziening voor oninbaarheid te kunnen bepalen.
Zie verder paragraaf 4.3.1 ten aanzien van de specifieke toetsingscriteria.
Ad 3: Andere informatie
De andere informatie in de bestuurlijke verantwoording bestaat minimaal uit bovengenoemde
onderdelen a tot en met f. Onderdeel a het voorwoord en de inleiding spreken hierbij
voor zich. De verantwoording bij overige onderdelen worden onderstaand nader beschreven.
Onderdeel b De verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het financieel
beheer
Voor een nadere toelichting op de minimaal voorgeschreven inhoudelijke aandachtpunten
in de bestuurlijke verantwoording wordt verwezen naar paragraaf 3.1 van het model.
Onderdeel c De verantwoording over de borging van de rechtmatigheid en doelmatigheid
van de financiële stromen;
Bij de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid en doelmatigheid geeft
het CAK aan op welke manier en in hoeverre de rechtmatigheid en doelmatigheid van
de in de bestuurlijke verantwoording opgenomen financiële stromen is gewaarborgd.
Gelet op de positie en de taken van het CAK is het rechtmatigheidsbegrip naar de 13
specifieke taken en regelingen, zoals opgenomen in paragraaf 1.1, onder te verdelen. Als in deze taken en regelingen wordt voldaan aan de voorschriften
van de wet- en regelgeving, dan zijn de betreffende processen en de daaruit voortvloeiende
financiële stromen als rechtmatig aan te merken.
Voor specifieke taken en regelingen zijn de beoordelings- respectievelijk toezichtstaken
verdeeld tussen VWS en de NZa (zie het model paragraaf 1.3 en 1.4). In de paragrafen
van hoofdstuk 4 in het model is het rechtmatigheidsbegrip per taak of regeling uitgewerkt.
Ook wordt aangegeven hoe dit begrip concreet ingevuld moet worden, met een directe
koppeling naar de betreffende financiële stroom. De matrix bestuurlijke verantwoording
VWS en de matrix bestuurlijke verantwoording NZa vormen hierbij een hulpmiddel om
de financiële stromen, taken en verantwoordelijkheden van het CAK schematisch weer
te geven.
Ten aanzien van de invulling van het doelmatigheidsbegrip met betrekking tot het zo
doelmatig mogelijk uitvoeren van het geheel en naar de 13 specifieke taken en regelingen
onder te delen werkzaamheden voor de wettelijke taken door het CAK, wordt verwezen
naar paragraaf 3.4 van het model.
Onderdeel d De bestuursverklaring
In de bestuursverklaring geeft de Raad van Bestuur van het CAK aan of de informatie
in de bestuurlijke verantwoording een getrouw beeld geeft van de uitvoering van de
wettelijke taken, in overeenstemming met het model en de te zake voor het CAK geldende
wet- en regelgeving.
Onderdeel e De kengetallen en prestatie-indicatoren
Het CAK moet in de bestuurlijke verantwoording een aantal kengetallen en prestatie-indicatoren
voor het verslagjaar en voor zover van toepassing het jaar voorafgaand aan het verslagjaar
opnemen. Deze kengetallen en prestatie-indicatoren zijn in bijlage 5 ‘Definities kengetallen
en prestatie-indicatoren’ van dit model opgenomen.
Met het oog op eventuele controles achteraf legt het CAK duidelijk intern vast, hoe
de aan de kengetallen en prestatie-indicatoren ten grondslag liggende gegevens tot
stand zijn gekomen.
In het kader van de tijdige vaststelling en inning van de eigen bijdrage Wlz en Wmo bij de cliënt zijn er specifieke werkafspraken gedefinieerd in de Regeling langdurige zorg (artikel 7.12, 7.13 en 7.14) en de Uitvoeringsregeling Wmo 2015 (hoofdstuk 2a) ten aanzien van de uitwisseling van gegevens tussen het CAK en de zorgkantoren en
het CAK en de gemeenten. Het CAK besteedt in de bestuurlijke verantwoording 2020 als
onderdeel van het ketenmanagement aandacht aan:
-
– de tijdige aanlevering van gegevens (van cliënten die noodzakelijk zijn voor de vaststelling
en inning van de eigen bijdrage Wlz en Wmo) aan het CAK;
-
– de organisatie en uitkomst van periodieke bestandvergelijkingen van de administraties
(houdende de relevante gegevens van cliënten) met zorgkantoren en gemeenten;
-
– de door het CAK genomen acties inclusief terugkoppeling aan zorgkantoren en gemeenten,
naar aanleiding mogelijke problematiek bij het in samenwerkingsverband tijdig opleggen
van de eigen bijdrage aan de cliënt.
Onderdeel f De verantwoording over klachten en bezwaar
Het CAK geeft in de bestuurlijke verantwoording aan op welke wijze in de organisatie
is verankerd dat alle klachten en bezwaar van klanten op een klantgerichte manier
en zo spoedig mogelijk worden behandeld. Het CAK moet de klachten en bezwaar zorgvuldig
behandelen overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk negen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
In de bestuurlijke verantwoording besteedt het CAK aandacht aan de organisatorische
borging van de klachten- en bezwaarbehandeling binnen het CAK. Hierbij besteedt het
CAK aandacht aan de wijze waarop zij bewaakt dat klachten en bezwaar zorgvuldig volgens
de voorschriften van de Awb worden afgehandeld. Het CAK geeft in de bestuurlijke verantwoording aan op welke
wijze lering wordt getrokken uit de ontvangen klachten en bezwaar en tot welke concrete
verbeteringen in procedures en dergelijke dit heeft geleid.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2021, 16119, datum inwerkingtreding 01-04-2021, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2020.