Terugwerkende kracht
 Voor dit onderdeel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie 
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
 
                                       
                                       Het object van het accountantsonderzoek betreft de bestuurlijke verantwoording 2020.
                                          Het CAK stelt de bestuurlijke verantwoording op in overeenstemming met de vereisten
                                          van het model.
                                       
                                       De bestuurlijke verantwoording bestaat uit drie componenten:
                                       
                                       
                                          - 
                                             
1. matrices bestuurlijke verantwoording;
                                           
                                          - 
                                             
2. een financiële verantwoording van de activa en passiva (inclusief vergelijkende cijfers
                                                - balansmutaties) zowel op kasbasis als op basis van het toerekeningsbeginsel en verloopoverzichten
                                                en toelichtingen daarop;
                                           
                                          - 
                                             
3. andere informatie die bestaat minimaal uit de volgende onderdelen:
                                             
                                                - 
                                                   
a. voorwoord en inleiding;
                                                 
                                                - 
                                                   
b. de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het financieel beheer;
                                                 
                                                - 
                                                   
c. de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid en doelmatigheid van de financiële
                                                      stromen;
                                                 
                                                - 
                                                   
d. de bestuursverklaring met eventuele bijlagen;
                                                 
                                                - 
                                                   
e. de kengetallen en prestatie-indicatoren;
                                                 
                                                - 
                                                   
f. de verantwoording over klachten en bezwaar.
                                                 
                                             
                                           
                                       
                                       
                                       Ad 1: Matrices bestuurlijke verantwoording
                                       
                                       Bij de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen
                                          maakt het CAK gebruik van de matrix bestuurlijke verantwoording. De matrix geeft aan
                                          bij welke financiële stromen (op kasbasis) het CAK is betrokken, wat de omvang is
                                          van deze financiële stromen, welke taken en verantwoordelijkheden het CAK heeft ten
                                          aanzien van deze financiële stromen en welke voorbehouden gelden in verband met de
                                          opdrachtverstrekking en gegevensaanlevering door derden. In de kolom bestuurlijke
                                          verantwoording geeft het CAK aan hoe en in hoeverre de rechtmatigheid van de financiële
                                          stromen door het CAK is gewaarborgd.
                                       
                                       De matrix voor VWS is uitgewerkt in het model in bijlage 3 ‘Model Matrix bestuurlijke
                                          verantwoording VWS’ van dit model. De matrix voor de NZa is uitgewerkt in het model
                                          in bijlage 4 ‘Model Matrix bestuurlijke verantwoording NZa’. De matrices geven de
                                          volgende financiële stromen weer op kasbasis, die een rol spelen bij de concrete invulling
                                          van het rechtmatigheidsbegrip bij het CAK:
                                       
                                       Inzake VWS:
                                       
                                       
                                       
                                       
                                          Inzake NZa:
                                          
                                       
                                       
                                          Aflopende regelingen en taken:
                                          
                                       
                                       
                                          - 
                                             
3. Financiering van de AWBZ-erkende instellingen;
                                           
                                          - 
                                             
4. 
                                                Subsidieregeling Eerstelijns Verblijf 2016;
                                           
                                          - 
                                             
5. Eigenbijdrageregeling Zorg zonder Verblijf (AWBZ);
                                           
                                          - 
                                             
6. Eigenbijdrageregeling Zorg met Verblijf (AWBZ);
                                           
                                          - 
                                             
7. Compensatie van het verplicht eigen risico (CER);
                                           
                                          - 
                                             
8. Afdracht interest geldmiddelen Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) en Zorgverzekeringsfonds
                                                (Zvf).
                                           
                                       
                                       
                                       
                                          Doorlopende regelingen en taken:
                                          
                                       
                                       
                                       
                                       Ad 2: Financiële verantwoording
                                       
                                       In de bestuurlijke verantwoording worden overzichten inclusief toelichtingen opgenomen
                                          van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK uitgevoerde
                                          wettelijke taken in het verantwoordingsjaar (inclusief vergelijkende cijfers) op kasbasis
                                          en op basis van het toerekeningsbeginsel. Van deze activa en passiva worden verloopoverzichten
                                          en toelichtingen opgenomen van vorderingen en schulden (minimaal verloopoverzichten
                                          van de rekening-courantposities en de openstaande vorderingen inclusief een uitsplitsing
                                          van deze openstaande vorderingen naar ouderdom voor de posten die betrekking hebben
                                          op de Wlz, AWBZ en Wmo).
                                       
                                       De te hanteren sjablonen en modellen die gebruikt worden in de bestuurlijke verantwoording
                                          worden vooraf met partijen afgestemd. De te hanteren uitgangspunten en waarderingsgrondslagen
                                          zijn opgenomen in bijlage 1 ‘Waarderingsgrondslagen’ van dit model.
                                       
                                       Analyse debiteurenpositie
                                       
                                       Het CAK neemt in het ‘Financieel overzicht activa en passiva van de financiële stromen
                                          van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel’, als onderdeel van
                                          de bestuurlijke verantwoording, debiteurenvorderingen op. Deze vorderingen worden
                                          gewaardeerd tegen nominale waarde. Er wordt in dit onderdeel van de bestuurlijke verantwoording
                                          geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen voor de debiteurenvorderingen omdat het
                                          risico voor oninbaarheid voor rekening van het desbetreffende fonds of de desbetreffende
                                          gemeente is. Het CAK neemt wel in zijn bestuurlijke verantwoording een analyse op
                                          van de debiteurenpositie die voldoet aan de informatiebehoefte van de fondsbeheerder
                                          of indien gewenst de gemeenten om de voorziening voor oninbaarheid te kunnen bepalen.
                                          Zie verder paragraaf 4.3.1 ten aanzien van de specifieke toetsingscriteria.
                                       
                                       Ad 3: Andere informatie
                                       
                                       De andere informatie in de bestuurlijke verantwoording bestaat minimaal uit bovengenoemde
                                          onderdelen a tot en met f. Onderdeel a het voorwoord en de inleiding spreken hierbij
                                          voor zich. De verantwoording bij overige onderdelen worden onderstaand nader beschreven.
                                       
                                       Onderdeel b De verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het financieel
                                          beheer
                                       
                                       Voor een nadere toelichting op de minimaal voorgeschreven inhoudelijke aandachtpunten
                                          in de bestuurlijke verantwoording wordt verwezen naar paragraaf 3.1 van het model.
                                       
                                       Onderdeel c De verantwoording over de borging van de rechtmatigheid en doelmatigheid
                                          van de financiële stromen;
                                       
                                       Bij de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid en doelmatigheid geeft
                                          het CAK aan op welke manier en in hoeverre de rechtmatigheid en doelmatigheid van
                                          de in de bestuurlijke verantwoording opgenomen financiële stromen is gewaarborgd.
                                       
                                       Gelet op de positie en de taken van het CAK is het rechtmatigheidsbegrip naar de 13
                                          specifieke taken en regelingen, zoals opgenomen in paragraaf 1.1, onder te verdelen. Als in deze taken en regelingen wordt voldaan aan de voorschriften
                                          van de wet- en regelgeving, dan zijn de betreffende processen en de daaruit voortvloeiende
                                          financiële stromen als rechtmatig aan te merken.
                                       
                                       Voor specifieke taken en regelingen zijn de beoordelings- respectievelijk toezichtstaken
                                          verdeeld tussen VWS en de NZa (zie het model paragraaf 1.3 en 1.4). In de paragrafen
                                          van hoofdstuk 4 in het model is het rechtmatigheidsbegrip per taak of regeling uitgewerkt.
                                          Ook wordt aangegeven hoe dit begrip concreet ingevuld moet worden, met een directe
                                          koppeling naar de betreffende financiële stroom. De matrix bestuurlijke verantwoording
                                          VWS en de matrix bestuurlijke verantwoording NZa vormen hierbij een hulpmiddel om
                                          de financiële stromen, taken en verantwoordelijkheden van het CAK schematisch weer
                                          te geven.
                                       
                                       Ten aanzien van de invulling van het doelmatigheidsbegrip met betrekking tot het zo
                                          doelmatig mogelijk uitvoeren van het geheel en naar de 13 specifieke taken en regelingen
                                          onder te delen werkzaamheden voor de wettelijke taken door het CAK, wordt verwezen
                                          naar paragraaf 3.4 van het model.
                                       
                                       Onderdeel d De bestuursverklaring
                                       
                                       In de bestuursverklaring geeft de Raad van Bestuur van het CAK aan of de informatie
                                          in de bestuurlijke verantwoording een getrouw beeld geeft van de uitvoering van de
                                          wettelijke taken, in overeenstemming met het model en de te zake voor het CAK geldende
                                          wet- en regelgeving.
                                       
                                       Onderdeel e De kengetallen en prestatie-indicatoren
                                       
                                       Het CAK moet in de bestuurlijke verantwoording een aantal kengetallen en prestatie-indicatoren
                                          voor het verslagjaar en voor zover van toepassing het jaar voorafgaand aan het verslagjaar
                                          opnemen. Deze kengetallen en prestatie-indicatoren zijn in bijlage 5 ‘Definities kengetallen
                                          en prestatie-indicatoren’ van dit model opgenomen.
                                       
                                       Met het oog op eventuele controles achteraf legt het CAK duidelijk intern vast, hoe
                                          de aan de kengetallen en prestatie-indicatoren ten grondslag liggende gegevens tot
                                          stand zijn gekomen.
                                       
                                       In het kader van de tijdige vaststelling en inning van de eigen bijdrage Wlz en Wmo bij de cliënt zijn er specifieke werkafspraken gedefinieerd in de Regeling langdurige zorg (artikel 7.12, 7.13 en 7.14) en de Uitvoeringsregeling Wmo 2015 (hoofdstuk 2a) ten aanzien van de uitwisseling van gegevens tussen het CAK en de zorgkantoren en
                                          het CAK en de gemeenten. Het CAK besteedt in de bestuurlijke verantwoording 2020 als
                                          onderdeel van het ketenmanagement aandacht aan:
                                       
                                       
                                          - 
                                             
– de tijdige aanlevering van gegevens (van cliënten die noodzakelijk zijn voor de vaststelling
                                                en inning van de eigen bijdrage Wlz en Wmo) aan het CAK;
                                           
                                          - 
                                             
– de organisatie en uitkomst van periodieke bestandvergelijkingen van de administraties
                                                (houdende de relevante gegevens van cliënten) met zorgkantoren en gemeenten;
                                           
                                          - 
                                             
– de door het CAK genomen acties inclusief terugkoppeling aan zorgkantoren en gemeenten,
                                                naar aanleiding mogelijke problematiek bij het in samenwerkingsverband tijdig opleggen
                                                van de eigen bijdrage aan de cliënt.
                                           
                                       
                                       
                                       Onderdeel f De verantwoording over klachten en bezwaar
                                       
                                       Het CAK geeft in de bestuurlijke verantwoording aan op welke wijze in de organisatie
                                          is verankerd dat alle klachten en bezwaar van klanten op een klantgerichte manier
                                          en zo spoedig mogelijk worden behandeld. Het CAK moet de klachten en bezwaar zorgvuldig
                                          behandelen overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk negen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
                                       
                                       In de bestuurlijke verantwoording besteedt het CAK aandacht aan de organisatorische
                                          borging van de klachten- en bezwaarbehandeling binnen het CAK. Hierbij besteedt het
                                          CAK aandacht aan de wijze waarop zij bewaakt dat klachten en bezwaar zorgvuldig volgens
                                          de voorschriften van de Awb worden afgehandeld. Het CAK geeft in de bestuurlijke verantwoording aan op welke
                                          wijze lering wordt getrokken uit de ontvangen klachten en bezwaar en tot welke concrete
                                          verbeteringen in procedures en dergelijke dit heeft geleid.
                                       
                                       
                                          Terugwerkende kracht
                                          
                                             Stcrt. 2021, 16119, datum inwerkingtreding 01-04-2021, bevat een wijziging met terugwerkende
                                                kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2020.