3.1.4. Toelichting op de exploitatierekening
[Regeling vervallen per 20-07-2023 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2023]
De cijfers in de kolom Begroting dienen overeen te stemmen met de begroting die de
Minister heeft goedgekeurd. Voor een goed inzicht licht het Commissariaat afwijkingen
groter dan 10% tussen de opgenomen begroting en de realisatie per post in bovenstaand
model toe.
De jaarrekening wordt ingericht zoveel mogelijk met overeenkomstige toepassing van
Titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (art. 35 Kaderwet zelfstandige bestuursorganen). Voor de specificaties van de in het model vermelde hoofdposten gelden geen voorschriften.
Onderstaande aandachtspunten geven nadere aanwijzingen voor specifieke exploitatierekeningposten:
3.1.4.2. Lasten
[Regeling vervallen per 20-07-2023 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2023]
Personeelslasten
Personeelslasten dienen in de toelichting gespecificeerd te worden tenminste naar
onderstaande categorieën en per categorie voorzien van vergelijkende cijfers voorgaand
jaar en de begroting:
-
− bruto salarissen;
-
− werkgeversdeel sociale lasten;
-
− vakantiegeld;
-
− kosten pensioenpremie;
-
− kosten inhuur tijdelijk personeel;
-
− overige personeelskosten.
Het Commissariaat geeft het percentage externe inhuur aan ten opzichte van de totale
personeelskosten.
Het aantal medewerkers in Full Time Equivalent dat ultimo boekjaar in dienst is bij
het commissariaat en het gemiddeld aantal medewerkers in Full Time Equivalent dat
over het boekjaar in dienst is geweest, worden door het Commissariaat toegelicht.
Ten aanzien van de wachtgeldkosten licht het Commissariaat de kosten toe die betrekking
hebben op de voorziening in kader van eigen risico WW en BWW (inclusief aantal fte’s)
en overige wachtgeldkosten voor bijvoorbeeld het College.
Bezoldiging leden van het College van Commissarissen en directieleden
Het Commissariaat licht de personele lasten toe in overeenstemming met de toelichtingsvereisten
in RJ 640.413 en RJ 271 Personeelsbeloningen (waaronder paragraaf 7 vereisten voor Wet normering topinkomens).
In de toelichting wordt opgave gedaan van de bezoldiging van de gezamenlijke bestuurders
en gewezen bestuurders (leden van het College van Commissarissen en directieleden)
en voor de gezamenlijke toezichthouders en gewezen toezichthouders, met vermelding
van de toegepaste wachtgeldregelingen. De bedragen dienen in het boekjaar ten laste
van het Commissariaat te zijn verantwoord. Op overeenkomstige wijze wordt afzonderlijk
opgave gedaan van de bezoldiging van de gezamenlijke directieleden en gewezen directieleden.
Een opgave die herleid kan worden tot een enkele natuurlijke persoon mag achterwege
blijven.
Namen van alle leden van het College van Commissarissen, directieleden en toezichthouders
dienen eveneens te worden vermeld. Per lid van het college, directielid en toezichthouder
wordt de vorm van bezoldiging (gesalarieerd parttime of fulltime en/of vacatiegeld
en eventuele onkostenvergoeding) aangegeven. Bij parttime salariëring wordt het parttime
percentage vermeld.
Onder bestuurders wordt verstaan die personen die deel uitmaken van het statutaire
bestuursorgaan.
Onder directieleden wordt verstaan die personen die deel uitmaken van de statutaire
directie. Tevens worden hieronder begrepen die personen die bij de statuten algemene
bevoegdheden hebben verkregen.
Onder toezichthouders wordt verstaan die personen die krachtens de wet of statuten
met het toezicht op het college zijn belast. Leden van een ledenraad worden hier niet
onder begrepen.
Er wordt separaat opgave gedaan van degenen van wie het belastbaar loon het gemiddelde
belastbare loon van de ministers in het boekjaar te boven is gegaan.
Onderzoeks-/advieslasten
Onder onderzoek- en advieslasten worden de kosten de werkzaamheden van externe partijen
opgenomen. Deze kosten worden gespecificeerd naar toezichtskosten en bedrijfsvoering-/organisatiekosten.
Overige lasten
Deze algemene kosten zijn een verzamelpost van kantoorkosten, verzekeringen, abonnementen
lidmaatschappen, accountants- en administratiekosten en dergelijke.
In de toelichting specificeert het Commissariaat deze kosten, waarbij de accountantskosten
als een separate post verantwoord worden met de volgende specificatie:
Toerekening lasten naar taakgebieden
Het Commissariaat rekent de totale lasten toe aan de taakgebieden in relatie tot de
begroting. De wijze waarop deze lasten zijn verdeeld en de gehanteerde verdeelsleutels
worden door het Commissariaat toegelicht.
De verschillen met de begroting worden door het Commissariaat toegelicht.
Toerekening lasten naar taakgebieden (bedragen x € 1.000)
Taakgebieden1
|
Realisatie
|
Begroting
|
Verschil realisatie
Tov begroting
|
|
Aandeel
(%)
|
Bedrag
|
Aandeel
(%)
|
Bedrag
|
Aandeel (%)
|
Bedrag
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
100%
|
|
100%
|
|
|
|
1 Het Commissariaat vult hier de taakgebieden in conform de begroting.
Frictiekosten
De frictiekosten dienen als volgt gespecificeerd te worden, waarbij de relatie met
de mutaties in de balanspost en staat van baten en lasten wordt toegelicht.
Opgave van gerealiseerde frictiekosten
Categorie
|
Frictiekosten volgens aanvraag (in €)
|
Frictiekosten volgens verzoek tot uitbetaling (in €)
|
Gerealiseerde frictiekosten (in €)
|
Toelichting op verschil opgave en realisatie
|
Personeelskosten van ‘Werk naar Werk’ – kandidaten
|
Kosten dienstbetrekking
|
|
|
|
Kosten ontslagvergoeding
|
|
|
|
Kosten aanbieden tijdelijk contract
|
|
|
|
Kosten actieve bemiddeling en begeleiding naar passend werk
|
|
|
|
Kosten actieve bemiddeling werkzaam buiten het Commissariaat
|
|
|
|
Advieskosten
|
Met reorganisatie verbonden juridische en/of personele advieskosten
|
|
|
|
Accountantskosten
|
Kosten voor aanvraag en/of verzoeken voor uitbetaling
|
|
|
|
Kosten voor jaarlijkse verantwoording van de besteding
|
|
|
|
Toerekening fte’s naar taakgebieden
Het Commissariaat geeft een overzicht (zie onderstaande specificatie) van het gemiddeld
aantal fte’s dat over het boekjaar in dienst was bij het Commissariaat en tijdelijke
inhuur, verdeeld naar taakgebieden en licht de verschillen (groter dan 10%) met de
begroting en vorig jaar toe. De wijze waarop de fte’s zijn verdeeld en de gehanteerde
verdeelsleutels worden door het Commissariaat toegelicht.
Toerekening fte’s naar taakgebieden
Taakgebied1
|
Exclusief inhuur (in fte’s)
|
Inclusief inhuur (in fte’s)
|
|
boekjaar
|
Begroting
|
Vorig jaar
|
Boekjaar
|
Begroting
|
Vorig jaar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
1 Het Commissariaat vult hier de taakgebieden conform de begroting.
Handhavingsverzoeken
Onder handhavingskosten worden verstaan de kosten die samenhangen met activiteiten
die door het Commissariaat worden verricht ten behoeve van de naleving van wet- en
regelgeving (Mediawet), de kosten voor de uitvoering van wet- en regelgeving voor
zover gerelateerd aan het (doen) naleven van de daarin gestelde normen.
De handhavingskosten specificeert het Commissariaat als volgt:
-
• totale kosten;
-
• aantal behandelde handhavingsverzoeken (met verdeling in nationaal en internationaal);
-
• Indien sprake is van internationale verzoeken dan specificeert het Commissariaat de
kosten die daarmee samenhangen.
Saldo bijzondere baten en lasten
Hier verantwoordt het Commissariaat baten en lasten uit gewone bedrijfsuitoefening,
maar die door hun aard, omvang of incidentele karakter apart moeten worden gepresenteerd
en toegelicht (bijvoorbeeld boekwinst of -verlies bij afstoting van materiële vaste
activa, vrijval van voorziening, lasten uit reorganisatie). Hierbij dienen de actuele
Richtlijnen van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ 270.4) worden gevolgd.
Belangrijke gebeurtenissen na balansdatum
Het Commissariaat dient, voor zover van toepassing, in de toelichting een opgave op
te nemen van de gebeurtenissen na balansdatum met belangrijke financiële gevolgen
en de omvang ervan (RJ 640.414).