Bijlage
[Regeling vervallen per 01-01-2022]
Paragraaf 1 – Definities
-
1. In deze beleidsregels wordt een onderscheid gemaakt tussen Project en Infrastructureel
Project. Het Project is voorwerp van ondersteuning in het kader van deze beleidsregels.
Daarbij wordt verstaan onder:
-
2. Voorts wordt in deze beleidsregels verstaan onder:
-
a.
Ontvangende Overheid: De centrale of een decentrale overheid in het land waar een Infrastructureel Project
wordt ontwikkeld en waarmee de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland namens de Staat
der Nederlanden een Schenkingsarrangement afsluit voor de bekostiging en uitvoering
van een Project.
-
b.
Terms of Reference: De door de Ontvangende Overheid en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland opgestelde
opdrachtbeschrijving voor het uitvoeren van een Project. De Terms of Reference omvatten
een beschrijving van het Infrastructurele Project en een overzicht van de activiteiten
en producten die de opdrachtnemer moet uitvoeren ten behoeve van de uitvoering van
het Project.
-
c.
Schenking: Een schenking in de vorm van geldelijke ondersteuning of in natura aan de Ontvangende
Overheid ten behoeve van een Project.
-
d.
Schenkingsarrangement: Een arrangement tussen de Staat der Nederlanden en de Ontvangende Overheid waarin
de voorwaarden voor en de afspraken met betrekking tot de op grond van deze beleidsregels
verstrekte Schenking zijn vastgesteld.
Paragraaf 2 – Doel
-
1.
Develop2Build heeft ten doel activiteiten te ondersteunen die passen binnen het beleid voor privatesectorontwikkeling
van de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Doel van privatesectorontwikkeling
is het bevorderen van duurzame en inclusieve groei in lage- en middeninkomenslanden
door een verbetering van het ondernemingsklimaat. Toegankelijke en goed functionerende
infrastructuur is een essentiële voorwaarde voor het ontwikkelen van een private sector,
die effectief ondernemerschap en buitenlandse handel en investeringen mogelijk maakt
en die mensen in lage- en middeninkomenslanden in staat stelt te voorzien in hun eigen
levensonderhoud door groei van werkgelegenheid en productiviteit.
-
2.
Develop2Build draagt hier aan bij door Ontvangende Overheden te ondersteunen bij het ontwikkelen
en aanbesteden van Infrastructurele Projecten zodat die technisch, sociaal-maatschappelijk
en financieel-economisch rijp zijn om geïmplementeerd te worden. Hierbij is oog voor
de impact op mens, milieu en maatschappij. Develop2Build spitst zich daarbij toe op infrastructuur die ondersteunend is aan het Nederlandse
speerpuntenbeleid op het gebied van water, voedselzekerheid en seksuele en reproductieve
gezondheidszorg en rechten (SRGR), alsmede het doel om klimaatrelevante investeringen
te bevorderen.
-
3.
Develop2Build richt zich hoofdzakelijk op de allerarmste landen waar het vaak ontbreekt aan de
financiële middelen, administratieve capaciteit en technische expertise om ontwikkelingsrelevante
en kwalitatief hoogstaande Infrastructurele Projecten te ontwikkelen en aan te besteden.
Paragraaf 3 – Identificatie en formulering Project
-
1. Ter uitvoering van deze beleidsregels identificeert, formuleert en ondersteunt de
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland namens de Staat der Nederlanden Projecten die
aantoonbaar bijdragen aan het doel en die voldoen aan de vereisten van deze beleidsregels.
Deze Projecten kunnen ook betrekking hebben op een al deels ontwikkeld Infrastructureel
Project.
-
2. Bij de identificatie en formulering van Projecten werkt de Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland samen met de Ontvangende Overheid. Zij consulteren daarbij de belangrijkste
stakeholders, zoals Nederlandse ambassades ter plaatse, andere (Nederlandse) uitvoerders,
programma’s en faciliteiten, private initiatiefnemers, (lokale) maatschappelijke organisaties
en kennisinstellingen. Hierbij is aandacht voor de positie en belangen van vrouwen
en jongeren.
-
3. Identificatie van projecten geschiedt in lijn met de nationale en/of regionale prioriteiten
van de Ontvangende Overheid, bijvoorbeeld nationale actieplannen, investeringsplannen
en ontwikkelingsplannen, alsmede de investeringsplannen van internationale financiële
instellingen en multilaterale ontwikkelingsbanken voor de betreffende landen. Daarbij
stuurt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland aan op een evenwichtige spreiding
van Projecten over landen en sectoren, zoals verwoord in het jaarlijks vast te stellen
en op www.rvo.nl te publiceren strategisch plan. In het strategisch plan wordt jaarlijks
het minimaal aantal beoogde Schenkingsarrangementen vastgesteld.
Paragraaf 4 – Vereisten waaraan de te ontwikkelen Infrastructurele Projecten moeten
voldoen
Projecten als bedoeld in deze beleidsregels dienen bij te dragen aan de ontwikkeling
tot en met aanbesteding van Infrastructurele Projecten die uiteindelijk voldoen aan
de volgende vereisten:
-
a. Landenfocus: Het Infrastructurele Project wordt aangelegd in een van de landen op
de lijst opgenomen in de bij deze beleidsregels behorende annex 1.
-
b. Ontwikkelingsrelevantie: Ontwikkelingsrelevantie wordt in het kader van deze beleidsregels
getoetst aan de volgende doelstellingen:
-
• Het Infrastructurele Project levert een positieve bijdrage aan privatesectorontwikkeling,
dat wil zeggen dat de publieke infrastructuur via het verbeteren van het ondernemingsklimaat
bijdraagt aan inclusieve groei door lokaal ondernemerschap en toegenomen werkgelegenheid
en productiviteit waardoor mensen kunnen voorzien in hun eigen levensbehoefte.
-
• Het Infrastructurele Project past binnen de beleidsdoelstellingen van het land of
de regio in kwestie en voorziet in dat opzicht in de behoeften van de beoogde eindgebruikers,
zodat er sprake is van eigenaarschap en draagvlak.
-
• De impact van de aanleg van het Infrastructurele Project weegt in kwalitatief en kwantitatief
opzicht op tegen de kosten die hiervoor worden gemaakt. Daarbij staat value for money centraal.
-
• het Infrastructurele Project is duurzaam in de breedste zin van het woord, dat wil
zeggen dat het project technisch, institutioneel, financieel, juridisch, sociaal en
ecologisch duurzaam is en bestand is tegen de effecten van klimaatverandering. Het
project komt tot stand met de betrokkenheid van belanghebbenden en eindgebruikers.
Daarbij is ook oog voor lokale context en duurzame overdracht van kennis en vaardigheden,
waarbij er sprake moet zijn van voldoende commitment en capaciteit bij betrokken partijen,
dan wel een plan van aanpak om de capaciteit op niveau te brengen. Het gebruik van
fossiele brandstoffen in projecten op het vlak van energievoorziening is uitgesloten
als in de lokale situatie ook minder vervuilende alternatieven beschikbaar zijn.
-
c. Programmatische samenhang: Het Infrastructurele Project past in een programmatisch
samenhangende aanpak door focus en synergie:
-
• focus: de aan te leggen infrastructuur draagt niet alleen bij aan de ontwikkeling
van de private sector, maar is ook ondersteunend aan een van de prioriteiten van het
Nederlandse speerpuntenbeleid op het gebied van voedselzekerheid, water en seksuele
en reproductieve gezondheidszorg en rechten, alsook aan de Nederlandse doelstelling
ter bevordering van klimaatrelevante investeringen;
-
• synergie: de aan te leggen infrastructuur is ondersteunend aan of bouwt voort op de
Nederlandse agenda voor hulp, handel en investeringen, bijvoorbeeld door aan te sluiten
bij reeds ontplooide initiatieven in het kader van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid.
-
d. Internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen: Het Infrastructurele Project
wordt uitgevoerd met in achtneming van de IFC Environmental and Social Performance Standards en de OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen. Bij de ontwikkeling van
het Infrastructurele Project is rekening gehouden met de CFS Voluntary Guidelines on Responsible Goverance of Tenure of Land, Forests and Fisheries
in the Context of National Food Security.
-
e. Additionaliteit: Het Infrastructurele Project is additioneel aan de markt en dus commercieel
niet haalbaar.
-
f. Aanbesteding: Het Infrastructurele Project wordt aanbesteed met oog op de economisch
meest voordelige inschrijving. Dat wil zeggen dat gunning niet plaatsvindt op basis
van de laagste prijs, maar op grond van de beste prijs-kwaliteitverhouding, zoals
value for money en life cycle cost. Daarbij behoren aanbestedingen op basis van concept design in plaats van detailed design nadrukkelijk tot de mogelijkheden, met design and build, design, build and maintenance of design, build, finance and maintenance contracten tot gevolg.
Paragraaf 5 – Schenkingsarrangement, Schenking en Projectkosten
-
1. De ondersteuning en uitvoering van een Project vindt plaats door middel van een Schenking
aan de Ontvangende Overheid. Daartoe sluit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
namens de Staat der Nederlanden een Schenkingsarrangement met de Ontvangende Overheid.
-
2. Het Project komt pas in aanmerking voor een Schenking onder een Schenkingsarrangement
als er tussen de partijen overeenstemming is over (i) Terms of Reference die voldoende
zekerheid bieden dat het Project voldoet aan deze beleidsregels en (ii) een onderbouwde
begroting voor de bekostiging van de uitvoering van het Project zoals beschreven in
de Terms of Reference, op basis waarvan de hoogte van de schenking wordt vastgesteld.
De Terms of Reference en de begroting worden als bijlage bij het Schenkingsarrangement
opgenomen.
De Terms of Reference bestaan uit:
-
a. een beschrijving van het Infrastructurele Project met daarin een onderbouwing dat
het Infrastructurele Project voldoet aan deze beleidsregels;
-
b. een beschrijving van de activiteiten en producten die nodig zijn voor de ontwikkeling
van het Infrastructurele Project, zoals een haalbaarheidsstudie, technische studies
en technisch ontwerp, een aanbestedingsplan, economische- en financiële studies, studies
met betrekking tot sociale impact en milieu risico’s en effecten.
-
3. Het budget voor Develop2Build wordt jaarlijks door de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
vastgesteld. Schenkingsarrangementen kunnen worden afgesloten totdat het budget is
uitgeput. De Staat der Nederlanden neemt onder een Schenkingsarrangement de volledige
kosten als bedoeld in Paragraaf 5, vierde lid voor zijn rekening, doch tot niet meer
dan het bedrag van de vastgestelde schenking.
-
4. Alleen rechtstreeks op het Project betrekking hebbende kosten vermeld in annex 2 bij
deze beleidsregels en bijbehorende belastingen en heffingen, waaronder marges voor
onvoorziene omstandigheden, risico’s en winst, komen voor een schenking in aanmerking.
Deze zogenaamde toelaatbare projectkosten worden door de Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland getoetst op marktconformiteit. De aan de projectkosten ten grondslag liggende
activiteiten en inkoop van diensten worden getoetst op nut en noodzaak in relatie
tot het Project.
-
5. Een Schenking wordt verstrekt in euro’s of de tegenwaarde in euro’s op het moment
dat sprake is van een schenking in natura. Indien voor een contract of contracten
voor de inkoop van diensten bekostigd met de Schenking een andere munteenheid is gekozen,
zal voor het vaststellen van de maximale Schenking de wisselkoers worden aangehouden
op de dag dat het op het betreffende contract of betreffende contracten van toepassing
zijnde Schenkingsarrangement door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is ondertekend.
Tekorten door wisselkoersfluctuaties boven de in het Schenkingsarrangement afgesproken
marges worden gedragen door de Ontvangende Overheid. Eventuele overschotten als gevolg
van wisselkoersfluctuaties kunnen worden aangewend voor het dekken van eerder ontstane
tekorten of in goed onderling overleg worden aangewend voor aanvullende activiteiten
mits het gaat om toelaatbare projectkosten als bedoeld in Paragraaf 5, vierde lid
en annex 2.
-
6. Een Schenking kan worden ingetrokken, stopgezet of teruggevorderd in de gevallen die
zijn aangegeven in de betreffende Schenkingsarrangement en in ieder geval indien sprake
blijkt te zijn van i) betrokkenheid van de gegadigde, die wordt voorgedragen voor
de (gedeeltelijke) uitvoering van het Project, bij corrupte of frauduleuze praktijken,
bedreiging of verboden prijsafspraken, kinderarbeid of dwangarbeid en/of ii) betrokkenheid
van een vertegenwoordiger van de Ontvangende Overheid in corrupte of frauduleuze praktijken,
bedreiging of verboden prijsafspraken, kinderarbeid of dwangarbeid in relatie tot
de inkoop van diensten voor de (gedeeltelijke) uitvoering van het Project zonder dat
de Ontvangende Overheid naar het oordeel van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
tijdig en adequaat heeft ingegrepen om de situatie op te lossen.
Paragraaf 6 – Inkoop van diensten en contract voor uitvoering Project
-
1. De Schenking kan al naar gelang de specifieke afspraken in het Schenkingsarrangement
worden verstrekt als geldelijke ondersteuning voor de lokale inkoop van diensten of
door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland te verstrekken ondersteuning in natura.
In het eerste geval worden de diensten ingekocht door de Ontvangende Overheid. De
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland geeft over de verschillende fases van het inkoopproces
statements ofno objection af. Bij ondersteuning in natura koopt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op
verzoek van en in overleg met de lokale overheid de betreffende diensten in of zet
expertise van de Nederlandse (Rijks)overheid in.
-
2. Inkoop van diensten geschiedt conform de voor de inkopende dienst geldende wet- en
regelgeving op basis van een op grond van de Terms of Reference en de bijbehorende begroting geformuleerde opdracht. De gekozen opdrachtnemer dient
te beschikken over de capaciteit, de kennis en de expertise, die nodig is voor de
uitvoering van het Project. Het Project wordt waar van toepassing uitgevoerd met in
achtneming van de IFC Environmental and Social Performance Standards en de OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen. Biedingen worden beoordeeld
op basis van de economisch meest voordelige aanbieding. De prijs wordt beoordeeld
exclusief eventueel geldende belastingen en heffingen. De uiteindelijk contractueel
vastgestelde opdrachtsom omvat ook eventueel te betalen belastingen en heffingen.
-
3. Contracten worden in overleg tussen de opdrachtgever, de opdrachtnemer en de Rijksdienst
voor Ondernemend Nederland afgesloten. Een modelcontract is onderdeel van de aanbestedingsdocumenten,
die door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland worden getoetst. Contracten voorzien
in een aansprakelijkheid die in omvang in redelijke verhouding staat tot de aard en
omvang van het contract. Contracten voorzien verder in een door beide partijen erkende
(internationale) arbitrageregeling.
-
4. Betalingen uit de Schenking voor de geleverde diensten worden opeenvolgend ter beschikking
gesteld. Betalingen vinden, na goedkeuring van de Ontvangende Overheid aan de leveranciers
van diensten plaats. In het Schenkingsarrangement worden voorwaarden gesteld aan de
betalingen.
Paragraaf 7 – Taal
De werktaal van Develop2Build is Engels. Het Schenkingsarrangement en de bijbehorende bijlagen, alsook alle in
het kader van de uitvoering van het Project opgeleverde rapporten en documenten worden
in het Engels opgesteld. De inkoop van diensten door de Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland kan in voorkomend geval in het Nederlands geschieden. In dat geval stelt
de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland desgevraagd een Engelse vertaling beschikbaar
aan de Ontvangende Overheid.
Paragraaf 8 – Geschillen
Indien enig geschil ontstaat tussen enerzijds de Staat der Nederlanden en anderzijds
de Ontvangende Overheid met betrekking tot de interpretatie, toepassing of implementatie
van het Schenkingsarrangement dat niet in der minne kan worden opgelost, kan elk der
partijen de wederpartij uitnodigen tot beslechting van het geschil onder de ‘Permanent
Court of Arbitration Optional Conciliation Rules’, zoals die gelden ten tijde van
de datum van het aangaan van het betreffende Schenkingsarrangement. Het aantal bemiddelaars
wordt bepaald op drie.
Annex 1 – Landenlijst Develop2Build
Afghanistan
Angola
Bangladesh
Benin
Bhutan
Burkina Faso
Cambodja
Djibouti
Democratische Republiek Congo
Ethiopië
Ghana
Guinee
Haïti
Indonesië
Jordanië
Kenia
Laos
Libanon
Liberia
Madagaskar
Malawi
Mali
Mozambique
Myanmar
Nepal
Niger
Oeganda
Palestijnse Gebieden
Rwanda
Sao Tomé en Principe
Senegal
Sierra Leone
Somalië
Tanzania
Togo
Tsjaad
Zambia
Annex 2 – In aanmerking komende kosten binnen Develop2Build
Kosten (inclusief lokaal geldende belastingen en heffingen) die in aanmerking komen
voor een schenking vanuit Develop2Build:
-
– kosten voor de aanbesteding met het oog op de inkoop van diensten voor de (gedeeltelijke)
uitvoering van het Project;
-
– kosten voor projectmanagement;
-
– kosten voor audits;
-
– marges voor onvoorziene omstandigheden, risico’s en winst;
-
– kosten voor monitoring testen en onderzoeken;
-
– kosten voor opstellen ontwerp en en/of hoeveelhedenstaat
-
– kosten voor haalbaarheidsstudie(s), impactstudie en onderzoek;
-
– kosten voor design;
-
– kosten voor juridische en administratieve diensten;
-
– kosten voor begeleiding bij het opstellen van de contract- en aanbestedingsdocumenten
voor de gunning van het Infrastructurele Project;
-
– interne personeelskosten van de betrokken overheid uitsluitend in verband met specifiek
op te leveren resultaten binnen de ontwikkeling van het infrastructurele project;
-
– vertaling van relevante documenten uit het Engels naar de taal van de betrokken overheid;
-
– vertaling van relevante documenten uit de taal van de betrokken overheid naar het
Engels.