Fouten
                                             
                                          
                                          Van een fout in de verantwoording is sprake wanneer gebleken is dat -een gedeelte
                                             van- een post niet in overeenstemming is met de relevante bepalingen van de Zorgverzekeringswet, de Regeling Zorgverzekering, de betreffende inrichtingsvoorschriften van het ‘Handboek’ en het Protocol.
                                          
                                          Fouten worden in absolute zin opgevat, saldering van fouten is daarom niet toegestaan
                                             (dus ook niet voor balansposten).
                                          
                                          
                                             Incidentele/structurele fouten
                                             
                                          
                                          Bij fouten in de verantwoording kan onderscheid gemaakt worden in incidentele en structurele
                                             fouten.
                                          
                                          Van een incidentele (geïsoleerde) fout is sprake als het een toevallige fout betreft.
                                             Kenmerkend voor incidentele fouten is dat in principe geen herhaling optreedt van
                                             de geconstateerde fout.
                                          
                                          Van een structurele fout is sprake als de oorzaak van de fout is gelegen in (onderdelen
                                             van) het systeem van uitvoering, waardoor fouten met een (zeker) herhalingskarakter
                                             (kunnen) optreden.
                                          
                                          Structurele fouten moeten niet alleen verder worden uitgezocht en in totaliteit worden
                                             gecorrigeerd, maar ook het systeem van uitvoering waardoor de fouten zijn ontstaan
                                             dient te worden geëvalueerd (opname in risicoanalyse, aanpassing systeem).
                                          
                                          
                                             Onzekerheden
                                             
                                          
                                          Een onzekerheid in de verantwoording doet zich voor als gebleken is dat onvoldoende
                                             (controle-)informatie beschikbaar is om een (gedeelte van een) post als goed of fout
                                             aan te merken.
                                          
                                          
                                             Handelswijze zorgverzekeraar
                                             
                                          
                                          De doelstelling moet zijn om een zo goed mogelijk geschoonde opgave te verstrekken.
                                          
                                          De zorgverzekeraars kennen het onderscheid tussen signalen, onzekerheden en fouten.
                                             Onzekerheden en fouten zullen door de zorgverzekeraars moeten worden opgenomen in
                                             de foutentabel, signalen echter niet en hoeven daarom ook niet te worden gekwantificeerd.
                                             De zorgverzekeraar dient aantoonbaar de signalen verder te onderzoeken. Indien uit
                                             dit onderzoek een signaal een ‘false positive’ betreft, heeft dit geen consequenties
                                             voor de foutentabel. Indien een signaal onderzoekwaardig is, zal deze als risico moeten
                                             worden aangemerkt en wordt deze als onzekerheid/fout aangemerkt op de foutentabel.
                                             Indien de zorgverzekeraar onderzoek doet door middel van datamining (blanco detectie)
                                             en waarbij nog onbekend is of de uitkomsten betrekking hebben op bestaande risico’s,
                                             dienen deze als signalen te worden aangemerkt
                                          
                                          De zorgverzekeraar dient alle geconstateerde fouten te corrigeren in de verantwoording.
                                             Dit geldt dus ook voor fouten die onder de tolerantie blijven. Indien sprake is van
                                             extrapolatie van incidentele fouten, hoeft deze extrapolatie niet gecorrigeerd te worden. In het
                                             protocol wordt ook gesproken over ‘niet gecorrigeerde fouten’, dit betreffen fouten
                                             die in de verantwoording over dat jaar niet zijn gecorrigeerd, maar in de verantwoording
                                             in een later jaar gecorrigeerd zullen worden (uiterlijk t+2 voor de jaarstaat). Dit
                                             geldt niet bij definitieve verantwoordingen.
                                          
                                          Nog niet weggenomen onzekerheden moeten zo goed mogelijk worden gekwantificeerd naar
                                             de impact op de verantwoording. Aannames die gebruikt worden bij deze berekening moeten
                                             onderbouwd worden opgenomen in het dossier. Voor de definitieve verantwoordingen geldt dat de onzekerheden die de zorgverzekeraar om een bepaalde reden objectief
                                             niet kan oplossen, hij deze in een foutentabel opneemt en hij deze vermeldt in de bestuursverklaring
                                             met vermelding van de objectieve verhindering om niet te kunnen corrigeren. Het uitgangspunt
                                             is wel dat de zorgverzekeraar alle onzekerheden moet onderzoeken, oplossen en corrigeren.
                                          
                                          
                                             Voorbeeld:
                                             
                                          
                                          
                                             Fraudeonderzoeken zijn vaak langdurige juridische trajecten. De aard en doorlooptijd
                                                van de onderzoeken zijn verschillend. Voor lopende fraudeonderzoeken geldt dan ook
                                                dat deze casus specifiek beoordeeld moeten worden. Zo moet o.a. gekeken worden naar
                                                de status van het onderzoek en of hier al dan niet een betrouwbare inschatting van
                                                de onzekerheid te maken is. Zo ja, dan moet een correctie worden doorgevoerd. Echter
                                                indien dit nog te onzeker is, dan dient deze onzekerheid in de foutentabel opgenomen
                                                te worden en is er dus sprake van een objectieve verhindering. De objectieve verhindering
                                                moet door de zorgverzekeraar gedocumenteerd zijn (reden), zodat getoetst kan worden
                                                dat er inderdaad sprake is van een objectieve verhindering.
                                             
                                          
                                          De zorgverzekeraar stelt per gecontroleerde verantwoording een bestuursverklaring
                                             op waarin is aangegeven is of alle geconstateerde fouten zijn gecorrigeerd. Geconstateerde
                                             onzekerheden die de zorgverzekeraar niet (tijdig) kan oplossen neemt hij (gekwantificeerd)
                                             op in de bestuursverklaring, inclusief foutentabel met een omschrijving van de aard
                                             van de onzekerheid.
                                          
                                          
                                             Handelswijze accountant
                                             
                                          
                                          De accountant dient na te gaan of de zorgverzekeraar met fouten en onzekerheden is
                                             omgegaan zoals hiervoor is vermeld.
                                          
                                          De accountant rapporteert de uit zijn onderzoek geconstateerde onjuistheden aan de
                                             zorgverzekeraar, omdat de zorgverzekeraar deze dient te corrigeren.
                                          
                                          Het onderzoek naar de fouten en onzekerheden moet duidelijk uit het accountantsdossier
                                             blijken. Uit het accountantsdossier blijkt een onderbouwing van de aard (goedkeurend,
                                             beperking, afkeurend, oordeelonthouding) van het afgegeven assurance product.