4. Criteria
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Drempeltoets
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Voor de drempelcriteria geldt dat indien een aanvraag niet aan één of meerdere criteria
voldoet, deze wordt afgewezen en niet verder beoordeeld. Deze criteria worden hieronder
vermeld en indien nodig toegelicht.
Criterium D.1
De aanvrager is een organisatie waaraan een subsidie is verstrekt in het kader van
het Besluit van de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
van 5 december 2013, nr. DSH-1143/2013, tot vaststelling van beleidsregels en een
subsidieplafond op grond van de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken
2006 (Humanitaire hulp Syrië via Ngo’s 2014) .
Criterium D.2
De aanvrager maakt aannemelijk dat vanaf 1 januari 2015 tenminste 25% van de jaarlijkse
inkomsten afkomstig is uit bronnen anders dan BZ-bijdragen. De aanvrager onderbouwt de aannemelijkheid hiervan aan de hand van de inkomsten
over de periode 2011–2013.
Indien de aanvrager penvoerder is voor een alliantie geldt dit criterium voor de gehele
alliantie. Dat wil zeggen dat indien één van de deelnemende organisaties minder dan
25% van de jaarlijkse inkomsten uit andere dan BZ bijdragen verwerft, dit kan worden
gecompenseerd door een andere partij uit de alliantie. Gelden die direct of indirect
worden verkregen ten laste van de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken
(bijvoorbeeld een subsidie of bijdrage van een Nederlandse ambassade) tellen niet
mee bij het bepalen van de omvang van de eigen inkomsten.
Criterium D.3
De subsidieaanvraag bedraagt minimaal € 1 miljoen en maximaal € 3 miljoen, en heeft
een maximale looptijd van 12 maanden. Dit blijkt uit het programmavoorstel en bijbehorende begroting.
Criterium D.4 Het programma betreft:
-
a. Cross border hulp aan ontheemden binnen Syrië zoals omschreven in paragraaf 1 van
deze beleidsregels, óf
-
b. Hulp aan niet-geregistreerde vluchtelingen in buurlanden van Syrië zoals omschreven
in paragraaf 1 van deze beleidsregels.
Daarbij geldt bovendien dat het programma zich op dezelfde soort hulp dient te richten
als het programma waarvoor reeds subsidie is verstrekt in het kader van Humanitaire hulp Syrië via Ngo’s 2014.
Criterium D.5
Het programma betreft geen initiatieven die proselitisme (mede) beogen. Dit blijkt uit het programmavoorstel en bijbehorende begroting.
Criterium D.6
Het programma betreft geen commerciële dienstverlening, investeringen of commerciële
activiteiten. Dit blijkt uit het programmavoorstel en bijbehorende begroting.
Criterium D.7
Het programma betreft activiteiten die toe te rekenen zijn aan de ODA-middelen volgens
de OESO/DAC-criteria
. Dit blijkt uit het programmavoorstel en bijbehorende begroting.
Criterium D.8
De organisatie dient te beschikken over transparant beleid m.b.t. verwerving van
goederen en diensten. Dient in de aanvraag te worden omschreven.
Criterium D.9
Kwaliteit en betrouwbaarheid van monitoring. In de aanvraag dient te zijn omschreven hoe de organisatie de resultaten van de
hulp volgt en documenteert en of de organisatie de resultaten van monitoring terugkoppelt
naar de programma uitvoering. Hiervan dienen tenminste twee voorbeelden te worden
gegeven.
Criterium D.10
Veiligheid van hulpverleners. In de aanvraag dient het vastgestelde beleid m.b.t. veiligheid te worden omschreven.
Uit het beleid moet blijken wat de organisatie onderneemt om ervoor te zorgen dat
de veiligheid van medewerkers of medewerkers van partnerorganisaties wordt gemaximaliseerd.
Programmatoets
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Zoals in het amendement omschreven kunnen organisaties subsidie aanvragen voor de
volgende twee soorten hulp:
Omdat deze twee soorten hulp en de wijze waarop de hulp dient te zijn ingericht sterk
van elkaar verschillen, gelden verschillende, op de beide soorten van hulp toegesneden
criteria voor de beoordeling van de aanvragen in het kader van de verlenging van Humanitaire Hulp Syrië via Ngo’s 2014.
Ad 1. Programmacriteria Cross border hulp
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Onder ‘cross border hulp’ wordt verstaan humanitaire hulp voor groepen ontheemden
in Syrië die vanwege de veiligheidssituatie slecht of niet kunnen worden bereikt door
de VN gecoördineerde hulpoperatie binnen de Syrische landsgrenzen. Cross border hulp
wordt vanuit de buurlanden Turkije, Libanon, Jordanië en Irak over de grens gericht
op hulpbehoevenden in Syrië.
Criterium P.1.1:
De mate waarin de aanvrager zich voor het bepalen van de hulpbehoeften van de groepen
Syriërs waarvoor cross border hulp is bedoeld baseert op deugdelijke assessments. Dit blijkt uit het programmavoorstel.
Criterium P.1.2:
De mate waarin de aanvrager in staat is om de cross border hulp te beëindigen zodra
noodhulp via reguliere (VN) kanalen weer mogelijk is. Cross border hulp is een tijdelijke noodgreep om mensen te voorzien van basisbehoeften.
Dit blijkt uit het programmavoorstel.
Criterium P.1.3
De mate waarin de aanvrager aantoont aanvullend te werken ten opzichte van de door
de VN verleende hulp en samenwerkt met de VN.
Criterium P.1.4:
De mate waarin de aanvrager kan aantonen te beschikken over een effectief monitoringsysteem
dat onder meer duidelijk maakt dat de humanitaire hulp daadwerkelijk de doelgroep
bereikt en niet wordt gebruikt voor andere dan humanitaire doelen.
Criterium P 1.5:
De mate waarin de veiligheid van hulpverleners wordt gewaarborgd. In de aanvraag dient het beleid m.b.t. veiligheid te worden omschreven. Tevens dient
te worden aangegeven welke acties de organisatie onderneemt om ervoor te zorgen dat
de veiligheid van medewerkers of medewerkers van partnerorganisaties wordt gemaximaliseerd.
Criterium P 1.6:
De mate waarin inzicht wordt gegeven in risico’s en de mate waarin wordt voorzien
in mitigerende maatregelen. In de aanvraag dienen factoren te worden beschreven die bij de uitvoering van de
activiteiten van het lopende programma de voortgang bleken te belemmeren en maatregelen
waardoor de uitvoering van het nieuwe programma door deze factoren niet of minder
wordt gehinderd.
Ad 2. Programmacriteria Hulp aan niet-geregistreerde Syrische vluchtelingen in de
buurlanden
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Onder ‘hulp aan niet-geregistreerde Syrische vluchtelingen in de buurlanden’ wordt
verstaan het voorzien in basisbehoeften van uit Syrië naar de buurlanden gevluchte
mensen die (nog) geen hulp ontvangen in het kader van het regionale VN programma.
Criterium P.2.1:
De mate waarin de aanvrager zich voor het bepalen van de hulpbehoeften van niet-geregistreerde
groepen Syriërs in de buurlanden baseert op deugdelijke assessments met een duidelijke
omschrijving van de doelgroep, redenen voor de speciale aandacht voor deze doelgroep
en goed inzicht in de hulpbehoeften. Dit blijkt uit het programmavoorstel.
Criterium P.2.2:
De mate waarin de aanvrager eraan bijdraagt de niet-geregistreerde vluchtelingen
zo snel mogelijk te registreren via de reguliere (VN) kanalen, en in staat is vervolgens
de noodhulp te beëindigen. Hulp aan niet-geregistreerde vluchtelingen is een tijdelijke noodgreep om mensen
die gevlucht zijn en nog niet konden worden geregistreerd door UNHCR, te voorzien
van basisbehoeften. Dit blijkt uit het programmavoorstel.
Criterium P.2.3:
De mate waarin de aanvrager waarborgt dat hij geen hulp verleent aan mensen die weigeren
zich via UNHCR te laten registreren, dan wel door UNHCR niet als vluchteling worden
aangemerkt. Dit blijkt uit het programmavoorstel.
Criterium P 2.4:
De mate waarin inzicht wordt gegeven in risico’s en de mate waarin wordt voorzien
in mitigerende maatregelen. In de aanvraag dienen factoren te worden beschreven die bij de uitvoering van de
activiteiten van het lopende programma de voortgang bleken te belemmeren en maatregelen
waardoor de uitvoering van het nieuwe programma door deze factoren niet of minder
wordt gehinderd.