3.2. Innovatiethema’s
                                    
                                    
                                    De creatieve industrie (volgens de disciplines zoals in de inleiding beschreven) kan
                                       voorstellen indienen om met de MIT regeling:
                                    
                                    
                                       - 
                                          
• integrale en innovatieve oplossingen te ontwikkelen
                                        
                                       - 
                                          
• die een versnelling van innovatie bewerkstelligen en de concurrentiekracht van de
                                             Nederlandse industrie versterken
                                        
                                       - 
                                          
• en bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen in het missiegedreven topsectorenbeleid.
                                        
                                    
                                    
                                    Ter toelichting:
                                    
                                    ad a.
                                    
                                    De oplossingen (producten, diensten of processen) kunnen zowel fysiek als virtueel
                                       zijn. Integraal betekent, vanuit het perspectief van de creatieve industrie, dat de
                                       levensvatbaarheid en wenselijkheid (voor mens en maatschappij) centraal staan en technologie
                                       in dienst daarvan wordt ingezet en ontwikkeld. Let hierbij op de voorwaarden van de
                                       MIT regeling.
                                    
                                    ad b.
                                    
                                    het versnellen van innovatie is cruciaal om de maatschappelijke uitdagingen (onder
                                       c) tijdig en effectief aan te pakken. Dat vraagt om een aanpak waarbij de aanpak en
                                       de oplossingen onder andere ingebed zijn in de regionale context, zoals beschreven
                                       in de KIA Maatschappelijk Verdienvermogen. Schaalbaarheid en een economische opbrengst
                                       zijn onmisbaar.
                                    
                                    ad c.
                                    
                                    De voorstellen voor de MIT regeling moeten passen binnen de thematische keuzes die
                                       de topsector Creatieve Industrie maakt in het missiegedreven innovatiebeleid, zoals
                                       beschreven in de KIA Veerkracht van de creatieve industrie (paragraaf 4.2). Deze keuzes
                                       worden hierna samengevat, met een beknopte beschrijving van de uitdagingen.
                                    
                                    Energietransitie en duurzaamheid
                                    
                                    Voor de creatieve industrie zijn de volgende missies binnen dit thema met name relevant:
                                    
                                    
                                       - 
                                          
• Missie B: ‘Een CO2-vrije gebouwde omgeving in 2050’, met de MMIP’s 3, 4 en 5;
                                        
                                       - 
                                          
• Missie D: ‘Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050’, specifiek MMIP
                                             10;
                                        
                                       - 
                                          
• De MMIP’s 1 en 3 in de deel KIA Circulaire Economie: Ontwerp voor circulariteit en
                                             Vertrouwen, gedrag en acceptatie;
                                        
                                       - 
                                          
• Aspecten van de deel KIA toekomstbestendige mobiliteitssystemen, daar waar het gaat
                                             om smart mobility en integrale gebiedsontwikkeling.
                                        
                                    
                                    
                                    Visie en verbeelding van het nieuwe energiesysteem
                                    
                                    De energietransitie stuurt aan op een systemisch herontwerp; waarin het energiesysteem
                                       van centraal naar veel lokaler ontwerp gaat, waarin aansluitingen op energie niet
                                       meer centraal geregeld zijn en burgers en bedrijven allemaal zelf actoren worden in
                                       een nieuw, contextbewust ontworpen energiesysteem.
                                    
                                    Empowerment: van offers naar kansen door belangen centraal te stellen
                                    
                                    Het ontwerpen voor gedrag en gedragsverandering en de empowerment van consumenten/burgers
                                       om zelf in actie te komen speelt een grote rol bij maatschappelijke uitdagingen. Gedrag
                                       heeft ook een collectieve dimensie waarbij het gaat om participatie en invloed in
                                       besluitvorming, maar ook bij het opstarten van collectieve activiteiten in eigen kring.
                                    
                                    Aanbod van interventies op maat die motiveren
                                    
                                    Om de gebruikers handelingsperspectief te bieden, is het belangrijk om hen te motiveren
                                       door hen van goede informatie en ondersteuning (maatwerkadvies, beslissingsondersteuning,
                                       nazorg) te voorzien en op de juiste touchpoints interventies te bieden.
                                    
                                    Landbouw, water en voedsel
                                    
                                    Voor de creatieve industrie zijn de volgende missies binnen dit thema met name relevant:
                                    
                                    
                                    
                                    In beweging komen naar gezond eten
                                    
                                    Consumenten moeten voedselvaardig worden en kennis ontwikkelen om gezond en duurzaam
                                       te kunnen kiezen. Omgevingen waarin voedsel gekocht, gebruikt en weggegooid wordt
                                       (supermarkt, kinderdagverblijf, school, werkomgeving) moeten zo worden ontworpen dat
                                       deze de intentie om gezond en duurzaam met voedsel om te gaan ondersteunen.
                                    
                                    Naar een vraaggestuurde duurzame voedselketen
                                    
                                    Waar nu de producent de touwtjes in handen heeft en bepaalt wat er in de schappen
                                       van de winkels ligt, moet er een kanteling worden gemaakt naar een systeem dat reageert
                                       op de vraag van de consument.
                                    
                                    Groene omgeving
                                    
                                    Groen in de gebouwde omgeving, in binnen en buitenruimtes, heeft grote invloed op
                                       ons welbevinden en op klimaatadaptatie en biodiversiteit. Groenconcepten voor een
                                       gezond binnen- en buitenklimaat leveren daadwerkelijke impact op gezondheid en welbevinden.
                                    
                                    Gezondheid en zorg
                                    
                                    Voor de creatieve industrie zijn alle missies binnen dit thema relevant.
                                    
                                    Transitie van ziekte naar vitaliteit
                                    
                                    Met vitaliteit als uitgangspunt voor de toekomst moet gewerkt worden aan interventies
                                       en omgevingen die de burger ondersteunen en handelingsperspectief bieden in het leiden
                                       van een zo vitaal mogelijk leven. Binnen dit systeem moet er ook aandacht zijn voor
                                       nieuwe organisatievormen.
                                    
                                    Integrale diensten, omgevingsinterventies en handelingsperspectief op maat
                                    
                                    Middelen, behoeften, mogelijkheden en de sociale context van mensen verschillen, en
                                       daarmee ontstaan ook verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen groepen. Dat besef
                                       moet worden meegenomen bij de ontwikkeling van nieuwe interventies in buurten en woonomgeving.
                                       Om mensen in staat te stellen zelf regie te nemen over hun vitaliteit is behoefte
                                       aan samenhangende leefstijl- en omgevingsinterventies. Burgers moet handelingsperspectief
                                       geboden worden voor het maken van gezonde keuzes. Omgevingsinterventies zoals bijvoorbeeld
                                       meer groen in de wijk, inrichting die beweging bevordert (ruimte voor fiets, wandelpaden)
                                       en natuurlijke ontmoetingsplaatsen biedt, en winkels die gezonde producten aanbieden
                                       kunnen een vitale leefstijl stimuleren.
                                    
                                    Veiligheid
                                    
                                    Voor de creatieve industrie zijn de volgende missies binnen dit thema met name relevant:
                                    
                                    
                                       - 
                                          
• Integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit – Integrale aanpak, digitaal gedragen,
                                             van interventies, tools en data.
                                        
                                       - 
                                          
• De veiligheidsprofessional – Digitaal gekwalificeerde en gekwantificeerde veiligheidsprofessionals
                                             voor moderne, duurzame en gezonde inzetbaarheid.
                                        
                                    
                                    
                                    Zichtbaarheid van overtreders – terugdringen van ondermijning
                                    
                                    Er is behoefte aan een aanpak waarmee in het – gefragmenteerde – veiligheidsdomein
                                       de zichtbaarheid van overtreders kan worden vergroot ten behoeve van het terugdringen
                                       van ondermijning en criminaliteit. Door nieuw veiligheidsgedrag van burgers binnen
                                       dit systeem te stimuleren en door aandacht voor samenwerking en schaalbaarheid wordt
                                       de impact van technologische ontwikkelingen voelbaar. Dat schept vertrouwen en brengt
                                       mensen in beweging.
                                    
                                    Duurzame en gezonde inzetbaarheid van veiligheidsprofessionals
                                    
                                    De digitale tools (simulaties, games, app, sensors, chatbots, virtual agents, wearables)
                                       die ontwikkeld worden om training, weerbaarheid en persoonlijke prestatie van veiligheidsprofessionals
                                       te vergroten resulteren in nieuwe modellen tegen integraal optreden (burgerparticipaties,
                                       sociale platforms, slimme inzet publieke omgeving). Tegelijkertijd biedt de meetbaarheid
                                       van prestaties kansen voor nieuwe doorlopende opleidings- en trainingstechnieken en
                                       nieuwe manieren om veiligheidsprofessionals effectiever vitaal te houden.
                                    
                                    Communicatie als wapen – verhogen bewustzijn
                                    
                                    Het verhogen van bewustzijn onder burgers, bedrijven en gemeenten zal de herkenbaarheid
                                       van (nu nog) onzichtbare criminaliteit vergroten en bij kunnen dragen aan gewenste
                                       gedragsverandering. Door burgers te ondersteunen bij het herkennen van signalen van
                                       norm-afwijkend gedrag, kan zowel nationaal als regionaal een sterker front worden
                                       gevormd, met als doel actief een systeemverschuiving te introduceren die meer focust
                                       op een preventieve in plaats van repressieve aanpak. Deze combinatie zal een intensievere
                                       integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit kunnen bespoedigen.