Hulpmiddelen kandidaten met een beperking 2016
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
2. Toegestane hulpmiddelen 2016
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
Ten behoeve van de toegankelijkheid van de school- en centrale examens voor leerlingen
met een beperking kan de directeur op grond van artikel 55 van het Eindexamenbesluit aanvullende maatregelen treffen, die passen binnen de kaders van de examinering.
Ten behoeve van de centrale examinering biedt het College voor Examens aangepaste
examens aan met dezelfde exameneisen, die het mogelijk maken de exameneisen te toetsen
bij kandidaten met een beperking. In deze bijlage wordt het aanbod van aangepaste
examens beschreven met de daarbij behorende afnameregels. Deze vallen onder, en binnen
het kader van, de algemene regels in artikel 55 van het Eindexamenbesluit. De algemene
regels zoals verwoord in dit artikel van het Eindexamenbesluit (onder andere omtrent
tijdverlenging, melding aan de inspectie en aanwezigheid van een deskundigenverklaring)
zijn ook van toepassing bij het gebruik van door het College voor Examens geleverde
aangepaste examens.
Kandidaten met een visuele beperking
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
De centrale examens en de rekentoets worden door het CvE op bestelling geleverd in
een format dat zich leent voor de hulpmiddelen die door kandidaten met een visuele
beperking worden gebruikt. Daarbij wordt het examen ook verder inhoudelijk geschikt
gemaakt voor de kandidaat met een visuele beperking, Het aangepaste examen gaat vergezeld
van een aangepast beoordelingsvoorschrift.
De directeur meldt in het kader van de bestelling van examens (voor 1 november voorafgaand
aan het centraal examen) bij DUO via een speciaal bestelformulier de noodzaak van
levering van een aangepast examen. Het CvE neemt met de school na ontvangst van de
bestelling contact op voor het noodzakelijke maatwerk. Als de noodzakelijke aanpassingen
zouden moeten leiden tot een volledig herzien examen, kan het CvE in plaats daarvan
besluiten tot het aanstellen van een gecommitteerde die samen met de examinator van
de kandidaat een vervangend mondeling afneemt. Dat zal in ieder geval gebeuren bij
examinering van kunst (algemeen) op havo en vwo voor kandidaten met een visuele beperking.
Afhankelijk van de aard van het examen en van de visuele beperking kan meer dan een
half uur tijdverlenging worden toegekend, tot maximaal dubbele examentijd. Aan kandidaten
met een visuele beperking kan het gebruik van een digitaal woordenboek worden toegestaan
als uit nader onderzoek blijkt dat de kandidaat beschikt over de voor het examen vereiste
woordenschat. Als dat niet het geval is, is een digitaal woordenboek niet toegestaan
maar kan de directeur een opzoekhulp inzetten. Bij de melding per 1 november voorafgaand
aan het centraal examen meldt de directeur de wenselijkheid van een digitaal woordenboek
en/of tijdverlenging van meer dan een half uur. Toestemming van het CvE is vereist.
Kandidaten met een auditieve beperking
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
Voor kandidaten met een auditieve beperking levert het College voor Examens waar nodig
een aangepast centraal examen. Dit is alleen van toepassing bij examens waarbij de
computer wordt gebruikt, en waarbij sprake is van functioneel geluid, met name de
digitale talenexamens en de examens kunst (algemeen) op het havo en vwo. Het is niet
van toepassing op papieren examens of de rekentoets. Middels een speciaal formulier
meldt de directeur aan DUO in het kader van de bestelling van centrale examens voor
1 november voorafgaand aan de afname van het centraal examen de noodzaak van een voor
de kandidaat met een auditieve beperking aangepast examen. Als de aanpassing noopt
tot een volledige herziening van het examen, kan het College voor Examens besluiten
een gecommitteerde aan te wijzen. De examinator en gecommitteerde nemen in overleg
een examen af dat past op de exameneisen en waarin rekening wordt gehouden met de
beperking van de kandidaat.
Kandidaten met dyslexie
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
Voor kandidaten met dyslexie levert het College voor Examens het volgende:
Voor digitale examens (en de digitale rekentoets) een dyslexievariant waarin de mogelijkheid van spraaksynthese of ingesproken tekst is toegevoegd.
Voor papieren examens, naar keuze van de directeur, waarbij de keuze per kandidaat
kan verschillen:
-
– een bestand (Daisy-CD) met de gesproken tekst van het examen (natuurlijke stem of
spraaksynthese), te gebruiken naast een papieren examen in een Daisyspeler of op de
computer.
-
– een examenbestand in pdf geschikt voor spraaksynthese (tekst naar spraak via de computer);
daarbij kan de kandidaat de tekst lezen op het scherm van een computer en tegelijkertijd
desgewenst in spraak omzetten.
Als Daisy en spraaksynthese-pdf geleverd kunnen worden, bepaalt de directeur welke
vorm voor de kandidaat geschikt is. Als de geschikte vorm in een tijdvak voor een
examen niet geleverd wordt, moet worden voorzien in een voorlezer (individuele voorleeshulp).
Daisy wordt niet voor elk examen in elk tijdvak geleverd.
Als een kandidaat, door een ernstige vorm van dyslexie, niet goed kan omgaan met een
papieren woordenboek, kan de school een opzoekhulp inzetten. Het gebruik van een digitaal
woordenboek is niet toegestaan.
Kandidaten met kleurenblindheid
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
Voor kandidaten met kleurenblindheid worden geen aangepaste examens geleverd. Voor
kleurenblinde kandidaten kan een opzoekhulp worden ingezet die op verzoek van de kandidaat
de kleur van een door de kandidaat aangewezen vlakdeel benoemt, of een door de kandidaat
aangewezen kleur aanwijst in examen of hulpmiddel. Dit is alleen noodzakelijk en toegestaan
waar het examen kleuren bevat (beeldende vakken), of waar het hulpmiddel kleuren bevat
(atlas bij aardrijkskunde havo en vwo, informatieboek natuurwetenschappelijke vakken).
Het kleurgebruik in atlas en examens voor de beeldende vakken is zo intensief dat
de kandidaat in een afzonderlijke ruimte dient te worden geplaatst. Voor het incidenteel
aanwijzen of benoemen van een kleur in de informatieboeken voor de natuurwetenschappelijke
vakken is plaatsing in een afzonderlijke ruimte niet nodig. In digitale examens is
bij de constructie rekening gehouden met kleurenblinde kandidaten. Bij twijfel mag
de kandidaat een beroep doen op bovengenoemde procedure.
Kandidaten met dyscalculie
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
Nadere informatie over de aanpassingen in examens en hulpmiddelen bij dyscalculie
volgt zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval voor 1 oktober 2015.
Kandidaten met een zware lichamelijke beperking
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
Als door een zware lichamelijke beperking de standaardvorm van het examen niet bruikbaar
is, neemt de directeur contact op met het CvE.
Als de kandidaat door zijn beperking niet met een papieren woordenboek kan omgaan,
kan de directeur bij het CvE een verzoek indienen tot gebruik van een digitaal woordenboek.
Dat zal worden toegestaan als uit nader onderzoek blijkt dat de kandidaat beschikt
over de voor het examen vereiste woordenschat. Als dat niet het geval is, kan een
opzoekhulp worden ingezet.
Afhankelijk van de aard van het examen en aard en zwaarte van de lichamelijke beperking
kan meer dan een half uur tijdverlenging worden toegekend, tot maximaal dubbele examentijd.
Toestemming van het CvE is vereist.
Overige beperkingen
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
Indien de directeur van oordeel is dat de kandidaat redelijkerwijze aan de exameneisen
kan voldoen, maar de wijze van examineren de toegankelijkheid belemmert en het aanbod
van aangepaste examens en de overige mogelijkheden, waarover de directeur beschikt
daarin niet voorzien, neemt hij contact op met het CvE. Het CvE kan na overleg met
de school besluiten dat een andere aanpassing dan bovengenoemde toegestaan is binnen
het kader van de exameneisen.
NB
Onder de mogelijkheden waarover de directeur beschikt, vallen indien relevant ook
de tijdverlenging met criteria uit artikel 55 van het Eindexamenbesluit, en maatregelen
zoals het apart zetten van een kandidaat. Voor aanpassingen die mogelijk de inhoud
van het examen raken en waarin niet is voorzien met de standaardlevering, is contact
met het CvE vereist. Het is gewenst en mogelijk om zo tijdig mogelijk contact op te
nemen, zodat in het onderwijs en het schoolexamen met de mogelijke aanpassingen rekening
kan worden gehouden. Dat kan dus al bij het begin van de bovenbouw of zelfs bij de
start van de schoolloopbaan.
Voor aanpassingen die niet de inhoud van het examen raken (zoals afname in een ziekenhuis)
is geen toestemming van het CvE, maar van inspectie vereist.
In de opsomming ontbreken aanpassingen in verband met dyscalculie. De resultaten van
de pilot dyscalculie in de cursusjaren 2013–2014 en 2014–2015 zullen worden verwerkt
in nadere maatregelen.