Hulpmiddelen kandidaten met een beperking 2015
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
2. Toegestane hulpmiddelen 2015
[Regeling vervallen per 01-08-2022]
Ten behoeve van de toegankelijkheid van de school- en centrale examens voor leerlingen
met een beperking kan de directeur op grond van artikel 55 van het Eindexamenbesluit
aanvullende maatregelen treffen, die passen binnen de kaders van de examinering. Ten
behoeve van de centrale examinering biedt het College voor Examens aangepaste examens
aan met dezelfde exameneisen, die het mogelijk maken de exameneisen te toetsen bij
kandidaten met een beperking. In deze bijlage wordt het aanbod van aangepaste examens
beschreven met de daarbij behorende afnameregels. Deze vallen onder, en binnen het
kader van, de algemene regels in artikel 55 van het Eindexamenbesluit. De algemene
regels zoals verwoord in dit artikel van het Eindexamenbesluit (onder andere omtrent
tijdverlenging, melding aan de inspectie en aanwezigheid van een deskundigenverklaring)
zijn ook van toepassing bij het gebruik van door het College voor Examens geleverde
aangepaste examens.
Kandidaten met een visuele beperking
De centrale examens en de rekentoets worden door CvE op bestelling geleverd in een
format dat zich leent voor de hulpmiddelen die door kandidaten met een visuele beperking
worden gebruikt. Daarbij wordt het examen ook verder inhoudelijk geschikt gemaakt
voor de kandidaat met een visuele beperking, Het aangepaste examen gaat vergezeld
van een aangepast beoordelingsvoorschrift.
De directeur meldt in het kader van de bestelling van examens (voor 1 november voorafgaand
aan het centraal examen) bij DUO via een speciaal bestelformulier de noodzaak van
levering van een aangepast examen. CvE neemt met de school na ontvangst van de bestelling
contact op voor het noodzakelijke maatwerk. Als de noodzakelijke aanpassingen zouden
moeten leiden tot een volledig herzien examen, kan CvE in plaats daarvan besluiten
tot het aanstellen van een gecommitteerde die samen met de examinator van de kandidaat
een vervangend mondeling afneemt. Dat zal in ieder geval gebeuren bij examinering
van kunst (algemeen) op havo en vwo voor kandidaten met een visuele beperking.
Kandidaten met een auditieve beperking
Voor kandidaten met een auditieve beperking levert het College voor Examens waar nodig
een aangepast centraal examen. Middels een speciaal formulier meldt de directeur aan
DUO in het kader van de bestelling van centrale examens voor 1 november voorafgaand
aan de afname van het centraal examen de noodzaak van een voor de kandidaat met een
auditieve beperking aangepast examen. Als de aanpassing noopt tot een volledige herziening
van het examen, kan het College voor Examens besluiten een gecommitteerde aan te wijzen.
.De examinator en gecommitteerde nemen in overleg een examen af dat past op de exameneisen
en waarin rekening wordt gehouden met de beperking van de kandidaat.
NB dit is alleen van toepassing bij digitale examens of bij examens met de computer
als noodzakelijk hulpmiddel. Bij de digitale rekentoets is geen aanpassing nodig.
Kandidaten met dyslexie
Voor kandidaten met dyslexie levert het College voor Examens het volgende:
Voor digitale examens (en de digitale rekentoets) een dyslexievariant waarin kunstmatige spraak of ingesproken tekst is toegevoegd.
Voor papieren examens, naar keuze van de directeur, waarbij de keuze per kandidaat
kan verschillen:
-
– een bestand op CD-ROM (Daisy-CD) met de gesproken tekst van het examen (natuurlijke
stem of spraaksynthese), te gebruiken naast een papieren examen in een Daisyspeler
of op de computer
-
– een examenbestand in pdf geschikt voor spraaksynthese (tekst naar spraak via de computer);
daarbij kan de kandidaat de tekst lezen op het scherm van een computer en tegelijkertijd
desgewenst in spraak omzetten.
Als Daisy en spraaksynthese-pdf geleverd kunnen worden, bepaalt de directeur welke
vorm voor de kandidaat geschikt is. Als de geschikte vorm in een tijdvak niet leverbaar
is, moet worden voorzien in een voorlezer (individuele voorleeshulp).
Kandidaten met kleurenblindheid
Voor kandidaten met kleurenblindheid worden geen aangepaste examens geleverd. Voor
kleurenblinde kandidaten kan een opzoekhulp worden ingezet die op verzoek van de kandidaat
de kleur van een door de kandidaat aangewezen vlakdeel benoemt, of een door de kandidaat
aangewezen kleur aanwijst in examen of hulpmiddel
Kandidaten met dyscalculie
Nadere informatie over de aanpassingen in examens en hulpmiddelen bij dyscalculie
volgt zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval voor 1 oktober 2014.
Kandidaten met een zware lichamelijke beperking
Als door een zware lichamelijke beperking de gangbare vorm van het examen niet bruikbaar
is, neemt de directeur contact op met CvE
Overige beperkingen
Indien de directeur van oordeel is dat de kandidaat redelijkerwijze aan de exameneisen
kan voldoen maar de wijze van examineren de toegankelijkheid belemmert en het aanbod
van aangepaste examens en de overige mogelijkheden waarover de directeur beschikt
daarin niet voorzien, neemt hij contact op met CvE. Het CvE kan in overleg met de
school besluiten dat een andere aanpassing dan bovengenoemde mogelijk is binnen het
kader van de exameneisen. Het CvE kan ook besluiten dat naast bovengenoemde aangepaste
uitvoeringen, andere aanpassingen kunnen worden geleverd. Indien dat gebeurt, wordt
dat voor 1 november voorafgaand aan het centraal examen bekendgemaakt.
NB
onder de mogelijkheden waarover de directeur beschikt, vallen indien relevant ook
de tijdverlenging met criteria uit artikel 55 van het Eindexamenbesluit, en maatregelen
zoals het apart zetten van een kandidaat. Voor aanpassingen die mogelijk de inhoud
van het examen raken en waarin niet is voorzien met de standaardlevering, is contact
met CvE vereist. Het is gewenst en mogelijk om zo tijdig mogelijk contact op te nemen,
zodat in het onderwijs en het schoolexamen met de mogelijke aanpassingen rekening
kan worden gehouden. Tijdig contact kán betekenen dat voor een leerling die bijvoorbeeld
examen havo aflegt, al contact wordt opgenomen bij het begin van het vierde leerjaar.
In de opsomming ontbreken aanpassingen in verband met dyscalculie. In de pilot met
de rekentoets wordt onderzocht of aanpassingen wegens dyscalculie binnen de kaders
van de exameneisen mogelijk en doeltreffend zijn. Als dat leidt tot integrale aanpassing
(aangepaste levering en/of aanpassing in toegestane hulpmiddelen) valt dat onder de
nadere aanvullingen genoemd onder ‘overige beperkingen’.