Bijlage
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Inleiding
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Naar aanleiding van de constatering dat internationaal terrorisme een blijvend punt
van zorg en dreiging is stelt de Minister van Buitenlandse Zaken subsidie beschikbaar
om onderzoek en beleidsvorming op specifieke deelterreinen binnen het veld van de
internationale terrorismebestrijding te stimuleren.
Beleidscontext
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
In de afgelopen jaren is wereldwijd veel geïnvesteerd in de bestrijding van terrorisme.
Het accent heeft daarbij gelegen op maatregelen in de sfeer van operationele kennis
ten behoeve van beveiliging en bescherming, opsporing en onderzoek en andere initiatieven
die van belang zijn om terroristische groeperingen te identificeren, hun modus operandi
te onderkennen en de benodigde beveiligingsmaatregelen te kunnen treffen.
Tegelijkertijd wordt in toenemende mate beseft dat ook preventie van terrorisme van
groot belang is. Hiervoor is het noodzakelijk om de factoren die bijdragen aan gewelddadig
extremisme te identificeren en maatregelen te treffen die (het draagvlak voor) politiek
geweld kunnen verminderen. Veel van de daarvoor benodigde acties zijn onder meer vermeld
in de ‘Global Counter-Terrorism Strategy’ (A/RES/60/288, 8 september 2006) van de
VN. Er wordt internationaal in toenemende mate aandacht gevraagd voor deze preventieve
aspecten van terrorismebestrijding. Er bestaat echter nog beperkte kennis op dit werkterrein.
Er bestaat nog weinig inzicht in processen van radicalisering en in succes- en faalfactoren
van het preventief en de-radicaliseringsbeleid. Voor zover deze kennis aanwezig is,
is deze nauwelijks toegankelijk gemaakt voor beleidsmakers. Onderzoek en beleid komen
bovendien slechts beperkt met elkaar in contact, zeker buiten Europa en Noord-Amerika.
Nederland heeft in de afgelopen jaren een agenderende en beleidsmatige voorhoederol
gespeeld in EU en VN verband waar het gaat om preventief beleid en het verminderen
van (draagvlak voor) gewelddadig extremisme.
Bij zowel de preventieve als de repressieve maatregelen op het gebied van terrorismebestrijding
speelt respect voor mensenrechten een belangrijke rol. De verschillende aspecten daarvan
zijn nader omschreven in de mensenrechtenstrategie van de Nederlandse regering. Nederland hecht groot belang aan het bevorderen van het respect voor mensenrechten,
juist ook bij maatregelen op het gebied van terrorismebestrijding, en ziet afname
van mensenrechtendeficit, evenals het bevorderen van de rule of law, als belangrijke bijdragen aan het voorkomen van draagvlak voor terroristische groeperingen.
De mensenrechtenstrategie stelt: ‘De beste verdediging tegen terrorisme is uiteindelijk
een goed functionerende nationale en internationale rechtsorde, waarin voor ieder
vreedzame middelen voor handen zijn om zich te uiten en voor de eigen rechten op te
komen.’ Ook in het preventieve beleid van de Counter-Terrorism Coordinator van de EU en in
de eerder genoemde strategie van de VN worden deze aspecten uitdrukkelijk onderkend.
Tegelijkertijd wordt geconstateerd dat in de afgelopen jaren het accent op de repressieve
maatregelen op het gebied van terrorismebestrijding tot effect heeft gehad dat de
mensenrechtenaspecten op sommige momenten op de achtergrond kwamen. Relevant onderzoek
ter zake en de daaruit voortkomende beleidsadviezen, zoals reeds in gang gezet bij
het zogenoemde Oud-Poelgeest proces, hebben daarom een belangrijke toegevoegde waarde.
Immers de notie van internationaal recht moet toegesneden worden op de nieuwe realiteit
van terrorisme zodat terroristen niet vrijuit gaan maar berecht en bestraft worden.
Om bovengenoemde redenen zal de subsidie ontvanger zich richten op de ontwikkeling
en verspreiding van kennis in relatie tot preventie van terrorisme, op versterking
en aanvulling van het internationaal-juridisch kader voor de bestrijding van terrorisme
en op terrorismebestrijding in relatie tot rechten van de mens, de rule of law en het humanitair oorlogsrecht. Hiermee wordt een lacune binnen het werkterrein terrorismebestrijding
ingevuld. De subsidie heeft als doel de uitwisseling van kennis, onderzoek, beleid
en praktijk op genoemde deelaspecten te faciliteren.
Doelstelling van de subsidie
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
De subsidie wordt beschikbaar gesteld voor het inrichten, vormgeven en functioneren
van een instituut op het gebied van internationale terrorismebestrijding, met bijzonder
aandacht voor preventieve en (internationaal)rechtelijke (mensenrechten en internationaal
humanitair recht) aspecten (hierna: Instituut). De subsidieontvanger zal verantwoordelijk
zijn voor de opbouw, de lancering, de internationale en nationale inbedding en het
ontplooien en ondersteunen van activiteiten van het Instituut. Ook zal de subsidieontvanger
verantwoordelijk zijn voor de werving van fondsen en het verwerven van (onderzoeks)projecten
voor het Instituut. Op het moment dat het subsidietijdvak ten einde loopt, dient het
Instituut onafhankelijk van onderhavige subsidie te kunnen opereren.
Criteria
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Bij de beoordeling van de aanvragen spelen, onverminderd het overigens in het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006 bepaalde, de volgende criteria een rol:
-
1. Inhoudelijke kwaliteit van de aanvraag:
-
– het voorstel bevat een realistische en tijdgebonden vertaling van doelen in resultaten,
activiteiten en middelen;
-
– de wijze waarop de subsidieontvanger zal voldoen aan bovengenoemde doelstelling en
activiteiten is duidelijk beschreven;
-
– de concrete werkzaamheden die verricht worden ter realisering van het programma zijn
omschreven en voor de te verrichten werkzaamheden is een planning bijgevoegd;
-
– een begroting, bestaande uit voorziene uitgaven en financiering, is bijgevoegd;
-
2. Doeltreffendheid en doelmatigheid.
-
3. Haalbaarheid.
-
4. Kwaliteit van de subsidieaanvrager:
-
– nationaal en internationaal ervaring en erkenning op onderzoeks- en beleidsgebied
op het terrein van terrorisme en (de preventieve en internationaalrechterlijke aspecten
van) terrorismebestrijding;
-
– beschikken over nationale en internationale netwerken en samenwerkingsverbanden binnen
onderzoeks- en beleidskringen op het gebied van de genoemde aspecten van internationale
terrorismebestrijding;
-
– in Nederland gevestigde organisatie zonder winstoogmerk en in het bezit van rechtspersoonlijkheid
naar Nederlands recht;
-
– bewezen institutionele duurzaamheid en solide track-record;
-
– financiële en managementcapaciteit;
-
– in staat om de zichtbaarheid en onafhankelijkheid van het nieuwe Instituut te waarborgen;
-
– aanwezige kennis omtrent het oprichten en verder uitbouwen van een instituut en de
daarbij behorende stappen, mogelijkheden en obstakels;
-
– benodigde menskracht en middelen om het Instituut op korte termijn operationeel te
laten zijn;
-
– aantoonbare ervaring met het werven van fondsen en aantrekken van (onderzoeks)projecten.
Financieel kader
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Het subsidiebedrag bedraagt voor het gehele subsidietijdvak ten hoogste € 2.500.000,–.
Jaarlijks zal niet meer dan een evenredig deel van het voor het gehele tijdvak verleende
subsidiebedrag betaalbaar worden gesteld.
Selectie
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Uit oogpunt van doelmatigheid zal slechts de aanvraag die het beste voldoet aan de
criteria, vermeld in deze beleidsregels, voor subsidie in aanmerking kunnen komen.