|
|
|
Nummers K 006 – K 171: Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994); Reglement Rijbewijzen (RR)
|
|
|
|
|
|
Noot K 072 a/cd
|
|
|
|
|
|
de vermelde tarieven bij deze feitcodes dienen gehalveerd en op hele euro's naar boven
te worden afgerond
|
|
|
|
|
|
als bestuurder beneden de 16 jaar een motorrijtuig besturen, zijnde
|
110 WVW 1994 jo.
|
|
K
|
072
|
a
|
– een bromfiets, niet zijnde een aangewezen bromfiets waarvan de bestuurder in bezit
is van een gehandicaptenparkeerkaart of aangewezen gehandicaptenvervoerskaart
|
5 lid 1 sub a RR
|
3
|
K
|
072
|
b
|
– een gehandicaptenvoertuig, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig uitgerust met een
elektromotor dat niet sneller kan rijden dan 10 km/h
|
5 lid 3 RR
|
4
|
K
|
072
|
cd
|
– een landbouw- of bosbouwtrekker dan wel een motorrijtuig met beperkte snelheid
|
5 lid 3 RR
|
1
|
K
|
071
|
|
als bestuurder optreden zonder te beschikken over een ingevolge de richtlijn vakbekwaamheid
vereist geldig getuigschrift
|
151c WVW 1994
|
1
|
K
|
145
|
b
|
als bestuurder handelen in strijd met het aan de ontheffing verbonden voorschrift
betreffende de begeleiding of vakbekwaamheid
|
150 lid 2 WVW 1994
|
1
|
K
|
160
|
b
|
als bestuurder van een voertuig die, in het kader van beroepsgoederenvervoer of personenvervoer,
in overtreding wordt bevonden van een bij of krachtens de WVW 1994 vastgesteld voorschrift, betreffende het vervoer van lading of personen, de gegeven
bevelen niet opvolgen
|
160 lid 7 WVW 1994
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Snelheidsoverschrijdingen
|
|
|
|
|
|
Noot
|
|
|
|
|
|
1. indien een feitcode van toepassing is waarbij de snelheidsoverschrijding per kilometer
is aangegeven en er wordt een waarde achter de komma gemeten, dan moet deze te allen
tijde naar beneden worden afgerond op een hele kilometer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. * = recidiveregeling snelheid (zie Richtlijn voor strafvordering tarieven en feitomschrijvingen
enz.); bij staandehouding wordt bij overschrijding vanaf 50 km/h of 30 km/h (cat.
3) het rijbewijs ingevorderd en dient het proces-verbaal met het proces-verbaal van
invordering te worden ingezonden naar het openbaar ministerie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. indien bij een feitcode bij het tarief «OBM» staat vermeld dan betreft dit de eis
ter zitting voor de eerste overtreding. Naast deze boete dient een OBM ov conform
de recidiveregeling snelheidsovertredingen te worden geëist.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b. Binnen de bebouwde kom
|
|
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom
|
20 sub a RVV 1990 (cat 1/2), 20 sub b en c RVV 1990 (cat 3), 22 sub d en e RVV 1990 (cat 3), 22 sub c RVV 1990 (cat 4)
|
|
VA
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom
|
62 jo. bord A1 (uitgezonderd [30 km/h]) RVV 1990
|
|
VB
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom (bord A1 [30 km/h])
|
62 jo. bord A1 RVV 1990
|
|
VS
|
023
|
a
|
– met 23 km/h
|
|
2
|
VS
|
024
|
a
|
– met 24 km/h
|
|
2
|
VS
|
025
|
a
|
– met 25 km/h
|
|
2
|
VS
|
026
|
a
|
– met 26 km/h
|
|
2
|
VS
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VS
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VS
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VS
|
030
|
|
– met 30 km/h
|
|
1/2/4
|
VV
|
023
|
a
|
– met 23 km/h
|
|
2
|
VV
|
024
|
a
|
– met 24 km/h
|
|
2
|
VV
|
025
|
a
|
– met 25 km/h
|
|
2
|
VV
|
026
|
a
|
– met 26 km/h
|
|
2
|
VV
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VV
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VV
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VV
|
030
|
|
– met 30 km/h
|
|
1/2/4
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom
|
62 jo. bord A3 RVV 1990
|
|
VC
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A1 RVV 1990
|
|
VD
|
023
|
a
|
– met 23 km/h
|
|
2
|
VD
|
024
|
a
|
– met 24 km/h
|
|
2
|
VD
|
025
|
a
|
– met 25 km/h
|
|
2
|
VD
|
026
|
a
|
– met 26 km/h
|
|
2
|
VD
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VD
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VD
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VD
|
030
|
|
– met 30 km/h
|
|
1/2/4
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A3 RVV 1990
|
|
VE
|
030
|
|
– met 30 km/h
|
|
1/2/4
|
VE
|
023
|
a
|
– met 23 km/h
|
|
2
|
VE
|
024
|
a
|
– met 24 km/h
|
|
2
|
VE
|
025
|
a
|
– met 25 km/h
|
|
2
|
VE
|
026
|
a
|
– met 26 km/h
|
|
2
|
VE
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VE
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VE
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c. (Auto)wegen buiten de bebouwde kom
|
|
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op (auto)wegen buiten de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A1 RVV 1990, 22 sub a, f en g RVV 1990 (cat 2)
|
|
VI
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VI
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VI
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VI
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op (auto)wegen buiten de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A3 RVV 1990, 22 sub a, f en g RVV 1990 (cat 2)
|
|
VK
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VK
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VK
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VK
|
030
|
b
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d. Autosnelwegen
|
|
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom
|
21 sub a RVV 1990 (cat 1), 22 sub a, b, f en g RVV 1990 (cat 2)
|
|
VL
|
040
|
a
|
– met 40 km/h
|
|
1
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom
|
62 jo. bord A1 RVV 1990
|
|
VM
|
040
|
a
|
– met 40 km/h
|
|
1
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom
|
62 jo. bord A3 RVV 1990
|
|
VN
|
040
|
a
|
– met 40 km/h
|
|
1
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom bij
wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A1 RVV 1990, 22 sub a, f en g RVV 1990 (cat 2)
|
|
VO
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VO
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VO
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VO
|
030
|
a
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen buiten de bebouwde kom bij
wegwerkzaamheden
|
62 jo. bord A3 RVV 1990, 22 sub a, f en g RVV 1990 (cat 2)
|
|
VP
|
027
|
a
|
– met 27 km/h
|
|
2
|
VP
|
028
|
a
|
– met 28 km/h
|
|
2
|
VP
|
029
|
a
|
– met 29 km/h
|
|
2
|
VP
|
030
|
a
|
– met 30 km/h
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers R 302 – R 631: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
|
|
|
|
|
|
Categorie-indeling B:
|
|
|
|
|
|
1 – Bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen, en bestuurders van brommobielen
voor zover het de bepalingen van het RVV 1990 betreft;
|
|
|
|
|
|
2 – Bestuurders van motorvoertuigen op twee wielen;
|
|
|
|
|
|
3 – Bromfietsers en snorfietsers;
|
|
|
|
|
|
4 – Fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met of zonder motor;
|
|
|
|
|
|
5 – Voetgangers;
|
|
|
|
|
|
6 – Overige weggebruikers;
|
|
|
|
|
|
7 – Schippers;
|
|
|
|
|
|
8 – Een ieder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NB 1 De categorieën 1 tot en met 4 gelden in voorkomend geval mede voor bestuurders
van één van de op die categorieën betrekking hebbende voertuigen, indien daarmee een
aanhangwagen wordt voortbewogen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NB 2 Op basis van artikel 2a RVV 1990 zijn, tenzij anders bepaald, voor brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen
de regels betreffende motorvoertuigen van toepassing. Voor de feitcodes waar dit op
van toepassing is moet in geval van een overtreding met een brommobiel of door een
bestuurder van een brommobiel gepleegde overtreding in plaats van motorvoertuig brommobiel
worden gelezen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 2. Verkeersregels
|
|
|
|
|
|
XI. Het plaatsen van fietsen en bromfietsen
|
|
|
R
|
412
|
a
|
een fiets plaatsen anders dan op het trottoir, voetpad, in de berm of door het bevoegde
gezag aangewezen plaatsen
|
27 RVV 1990
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 3. Verkeerstekens
|
|
|
|
|
|
II. Verkeersborden
|
|
|
R
|
587
|
a
|
een fiets plaatsen in strijd met bord E3 (verbod (brom)fietsen te plaatsen)
|
62 jo. bord E3 RVV 1990
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers K 805 – K 825: Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 (WRM 1993)
|
|
|
K
|
810
|
a
|
rijonderricht geven terwijl het certificaat niet geldig is voor het rijonderricht
dat wordt gegeven
|
7 lid 3 onder a WRM 1993
|
8
|
K
|
820
|
|
het certificaat niet op eerste vordering behoorlijk ter inzage afgeven
|
24 WRM 1993
|
8
|
K
|
825
|
|
het instructeursbewijs, dan wel het bewijs van ontheffing niet op eerste vordering
behoorlijk ter inzage afgeven
|
27 WRM 1993
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers N 010 – P 602: Besluit voertuigen (BV) en Regeling voertuigen (RV)
|
|
|
|
|
|
Categorie-indeling A: (Besluit en Regeling voertuigen)
|
|
|
|
|
|
2 – personenauto's;
|
|
|
|
|
|
3 – bedrijfsauto's;
|
|
|
|
|
|
3a – bussen;
|
|
|
|
|
|
4 – motorfietsen;
|
|
|
|
|
|
5 – driewielige motorrijtuigen;
|
|
|
|
|
|
6 – bromfietsen;
|
|
|
|
|
|
7 – motorrijtuigen met beperkte snelheid;
|
|
|
|
|
|
8 – land- of bosbouwtrekkers;
|
|
|
|
|
|
9 – fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor (o.g.v. art. 5.1.4 RV m.u.v. afmetingen genoemd in 5.9.6 RV);
|
|
|
|
|
|
10 – gehandicaptenvoertuigen voorzien van een gesloten carrosserie en gehandicaptenvoertuigen
die zijn uitgerust met een verbrandingsmotor en niet voorzien van een gesloten carrosserie
en t.a.v. de afmetingen genoemd in 5.10.6 RV de gehandicaptenvoertuigen zonder motor;
|
|
|
|
|
|
11 – gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een elektromotor en niet voorzien van
een gesloten carrosserie;
|
|
|
|
|
|
12 – aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg achter personenauto's,
bedrijfsauto's, bussen en driewielige motorrijtuigen en afsleepassen;
|
|
|
|
|
|
13 – aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg achter
personenauto's, bedrijfsauto's, bussen en driewielige motorrijtuigen;
|
|
|
|
|
|
14 – aanhangwagens en verwisselbare getrokken machines achter landbouw- of bosbouwtrekkers
en achter motorrijtuigen met beperkte snelheid;
|
|
|
|
|
|
15 – aanhangwagens achter motorfietsen (15a) of bromfietsen (15b);
|
|
|
|
|
|
16 – aanhangwagens achter fietsen op twee wielen;
|
|
|
|
|
|
17 – wagens.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noot Regeling voertuigen (RV):
|
|
|
|
|
|
– De feiten met betrekking tot de Regeling voertuigen zijn in 17 categorieën onderverdeeld
en deze categorieën zijn genummerd van 2 t/m 17. Deze categorie-indeling komt overeen
met de indeling van de Regeling voertuigen.
|
|
|
|
|
|
– Bij categorie 15 kan het trekkende voertuig verschillend zijn (motor of bromfiets).
Voor deze voertuigen gelden verschillende tarieven. Achter de categorie-aanduiding
moet daarom voor de motorfiets een A en voor de bromfiets een B worden vermeld.
|
|
|
|
|
|
categorie: 15A – motorfiets
|
|
|
|
|
|
categorie: 15B – bromfiets
|
|
|
|
|
|
– Indien bij «artikel» een «*» staat vermeld, dan dient dit teken te worden vervangen
door het nummer van de categorie waarop de feitcode betrekking heeft, om zo het op
die categorie betrekking hebbende artikel van de Regeling voertuigen te verkrijgen.
|
|
|
|
|
|
– De feiten in deze afdeling die betrekking hebben op de massa of de last onder wiel
of as gelden uitsluitend voor particulieren. Indien sprake is van beroepsmatig vervoer
is de Wet op de economische delicten van toepassing. Zie hiervoor de feitcodeserie E 850 t/m E 856.
|
|
|
|
|
|
– Op de kennisgeving/aankondiging moet een nadere toelichting op het feit worden vermeld,
omdat de bepalingen van de Regeling voertuigen in algemene feitomschrijvingen zijn
weergegeven.
|
|
|
|
|
|
– Voor feiten gebaseerd op de Regeling voertuigen geldt dat deze feiten niet slechts
op kenteken kunnen worden geconstateerd. (Dit volgt uit de voor de eerste feitcode
geplaatste koptekst, geldend voor de gehele Regeling voertuigen: «Als bestuurder rijden
terwijl...».)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regeling voertuigen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als bestuurder van een voertuig rijden (terwijl):
|
|
|
|
|
|
2 – Afmetingen en massa's
|
|
|
|
|
|
Breedte
|
|
|
|
|
|
het voertuig breder is dan 3 m (cat 3 en 7 rijdend werktuig)
|
5.*.6 RV
|
|
N
|
060
|
hd
|
– van meer dan 0,75 m
|
|
03/07/08/14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoogte
|
|
|
|
|
|
het voertuig hoger is dan 4 m (cat 5 in gebruik voor 01-11-1997) een overschrijding
|
5.*.6 RV
|
|
N
|
062
|
a
|
– van 0,01 m t/m 0,10 m
|
|
02/03/03a/05/07/08/12/13/14/17
|
N
|
062
|
b
|
– van meer dan 0,10 m t/m 0,20 m
|
|
02/03/03a/05/07/08/12/13/14/17
|
N
|
062
|
c
|
– van meer dan 0,20 m
|
|
02/03/03a/05/07/08/12/13/14/17
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Massa
|
|
|
|
|
|
de toegestane asdruk, massa of som van de aslasten (cat 5 ingebruikname na 01-02-1999)
wordt overschreden met
|
5.*.7 RV
|
|
N
|
070
|
b
|
– meer dan 25%
|
|
02/03/03a/05/08/12
|
N
|
070
|
c
|
– meer dan 50%
|
|
02/03/03a/05/08/12
|
N
|
070
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
02/03/03a/05/08/12
|
|
|
|
de toegestane wieldruk, massa of som van de aslasten wordt overschreden met (massa
of som van de aslasten betreft uitsluitend cat 7)
|
5.*.7 RV
|
|
N
|
070
|
f
|
– meer dan 25%
|
|
07/14/17
|
N
|
070
|
g
|
– meer dan 50%
|
|
07/14/17
|
N
|
070
|
h
|
– meer dan 75%
|
|
07/14/17
|
|
|
|
van het rijdende werktuig de toegestane maximum last van enig(e) as of asstel wordt
overschreden met
|
5.3.7 lid 1 RV
|
|
N
|
072
|
b
|
– 15 tot 20%
|
|
03
|
N
|
072
|
c
|
– 20 tot 25%
|
|
03
|
|
|
|
van het rijdende werktuig de toegestane maximummassa of som van de aslasten wordt
overschreden met
|
5.3.7 lid 2 RV
|
|
N
|
073
|
b
|
– 10 tot 15%
|
|
03
|
N
|
073
|
c
|
– 15 tot 20%
|
|
03
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 – Krachtoverbrenging
|
|
|
N
|
150
|
dd
|
dan wel als eigenaar of houder doen of laten rijden terwijl de snelheidsbegrenzer
wegens frauduleus handelen niet aan de eisen voldoet. (bedrijfsauto bestemd voor het
vervoer van goederen niet meer dan 90 km/h en een bus maximaal 100 km/h)
|
5.*.15 lid 3 en 4 RV
|
03/03a
|
N
|
150
|
d
|
dan wel als eigenaar of houder doen of laten rijden terwijl de snelheidsbegrenzer
wegens een defect niet aan de eisen voldoet. (bedrijfsauto bestemd voor het vervoer
van goederen niet meer dan 90 km/h en een bus maximaal 100 km/h)
|
5.*.15 lid 3 en 4 RV
|
03/03a
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 – Ophanging
|
|
|
|
|
|
de wielen niet voorzien zijn van luchtbanden
|
5.*.27 en 5.6.87 lid 1 RV
|
|
N
|
270
|
d
|
– 4 banden
|
|
02/03/03a/06
|
|
|
|
een band/de banden beschadigd is/zijn, waarbij het karkas zichtbaar is of de band/banden
uitstulpingen vertoont/vertonen
|
5.*.27 RV
|
|
N
|
270
|
h
|
– 4 banden
|
|
02/06/07/08/10/11/13/14
|
|
|
|
het loopvlak uitstekende metalen elementen bevat, per (band) beschadiging
|
5.*.27 en 5.6.87 lid 2 RV
|
|
N
|
270
|
l
|
– 4 banden
|
|
02/03/03a/06/07/08/10/11/12/13/14
|
|
|
|
de band(en) is/zijn beschadigd waarbij het karkas zichtbaar is, de band(en) uitstulpingen
vertoont/vertonen of de daarop vermelde load-index kleiner is dan toegestaan
|
5.*.27 RV
|
|
N
|
270
|
p
|
– 4 banden
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
de profilering van een band/de banden niet voldoet aan de gestelde eisen of is/zijn
nageprofileerd (naprofilering geldt niet voor cat 3, 3a en 12 i.g.v. opschrift regroovable;
cat 2, 3(a), 5, 12 en 13 min. 1,6 mm; cat 4 min 1,0 mm; cat 6, 10 en 11 profilering
moet aanwezig zijn over de gehele omtrek en breedte)
|
5.*.27 RV
|
|
N
|
270
|
u
|
– 4 banden
|
|
02/03/03a/06/10/11/12/13
|
|
|
|
de aanhangwagen is voorzien van banden waarvan het loopvlak bestaat uit metaal of
een materiaal dat voor wat betreft hardheid en vervormbaarheid dezelfde eigenschappen
heeft
|
5.*.27 RV
|
|
N
|
271
|
h
|
– 4 banden
|
|
12/13/14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 – Reminrichting
|
|
|
|
|
|
niet wordt voldaan aan de vereiste remvertraging (cat 12 toegestane maximum massa
minder dan 3.500 kg); de vermindering bedraagt
|
5.*.38 RV
|
|
N
|
381
|
c
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
02/04/05/12
|
N
|
381
|
d
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
02/04/05/12
|
N
|
381
|
e
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
02/04/05/12
|
|
|
|
niet wordt voldaan aan de vereiste remvertraging (cat 12 toegestane maximum massa
3.500 kg of meer); de vermindering bedraagt
|
5.*.38 RV
|
|
N
|
381
|
g
|
– 0,51 t/m 1,0 m/s2
|
|
03/03a/12
|
N
|
381
|
h
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
03/03a/12
|
N
|
381
|
i
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
03/03a/12
|
N
|
381
|
j
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 – Afmetingen en massa's
|
|
|
|
|
|
Noot afmetingen: Als bij ondeelbare lading meer dan één afmeting wordt overschreden,
dan wordt uitsluitend proces-verbaal opgemaakt terzake de afmeting die het meest wordt
overschreden.
|
|
|
|
|
|
De overige overschrijdingen worden als bevinding eveneens in het proces-verbaal vermeld.
|
|
|
|
|
|
Lengte samenstel (onbeladen), c.q. indien geen sprake is van uitstekende lading
|
|
|
|
|
|
Noot: Lengte opleggertrekker met oplegger max. 16,50 m; bedrijfsauto/bus met aanhangwagen
max.18,75 m; personenauto/ driewielig motorvoertuig met aanhangwagen max. 18 m; samenstel
kermis- /circusvoertuigen max. 24 m; rijdend werktuig met aanhangwagen 20 m; land-
bosbouwtrekker/motorrijtuig beperkte snelheid met één of meer aanhangwagens en/of
verwisselbare getrokken machines 18,75 m
|
|
|
|
|
|
de maximum toegestane lengte van het samenstel van voertuigen wordt overschreden,
met een overschrijding
|
5.18.11 en 5.18.20 RV
|
|
P
|
111
|
b
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
02/03/03a/05/07/08
|
P
|
111
|
c
|
– van meer dan 0,50 m en t/m 0,75 m
|
|
02/03/03a/05/07/08
|
P
|
111
|
d
|
– van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
|
|
02/03/03a/05/07/08
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lengte deelbaar; uitstekende lading achterzijde
|
|
|
|
|
|
de lading meer dan 1 m achter het voertuig en/of meer dan 5 m achter de achterste
as van het voertuig uitsteekt en/of de vereiste stootbalk, voor het na 01-01-1996
in gebruik genomen voertuig, meer dan 0,60 m van de uiterste achterzijde is aangebracht,
terwijl de afstand van de lading tot het wegdek meer bedraagt dan 0,55 m (categorie
12 bedrijfsmatig gebruik), een overschrijding
|
5.18.12 RV
|
|
P
|
121
|
b
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
03/12
|
P
|
121
|
c
|
– van meer dan 0,50 m en t/m 0,75 m
|
|
03/12
|
P
|
121
|
d
|
– van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
|
|
03/12
|
|
|
|
de uitsteek van de afneembare bovenbouw of gestandaardiseerde laadstructuur achter
het hart van de achterste as meer dan 0,5 maal de lengte van het voertuig bedraagt
en/of meer dan 5 m bedraagt of bij een oplegger de uitsteek van de afneembare bovenbouw
of gestandaardiseerde laadstructuur achter het hart van de achterste as meer bedraagt
dan 0,5 maal de afstand van hart koppeling tot de achterzijde en/of meer dan 5 m bedraagt
|
5.18.12 lid 7 RV
|
|
P
|
123
|
b
|
– van meer dan 0,25 t/m en t/m 0,50 m
|
|
03/12
|
|
|
|
de aan de achterzijde van het voertuig bevestigde meeneemheftruck meer dan 1.20 m
achter het voertuig uitsteekt of indien een verklaring is afgegeven dat de aslasten
en de last onder de koppeling van het voertuig bij belading met uitsluitend de meeneemheftruck
voldoen aan de wettelijke eisen meer dan 1,50 m achter het voertuig uitsteekt
|
5.18.12 lid 6 RV
|
|
P
|
121
|
m
|
– van meer dan 0,25 m
|
|
03/12
|
|
|
|
het samenstel van bedrijfsauto en aanhangwagen, niet zijnde een oplegger, met inbegrip
van de lading dat is ingericht voor het vervoer van voertuigen, langer is dan 20,75
m een overschrijding
|
5.18.13 lid 2 RV
|
|
P
|
130
|
j
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
03/12
|
P
|
130
|
k
|
– van meer dan 0,50 m en t/m 0,75 m
|
|
03/12
|
P
|
130
|
l
|
– van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
|
|
03/12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lengte; ondeelbare lading
|
|
|
|
|
|
de in lengte ondeelbare lading aan de voorzijde van een bedrijfsauto met een toegestane
maximum massa van meer dan 3.500 kg, niet zijnde een kermis- of circusvoertuig, meer
dan 4,30 m voor het hart van de voorste as uitsteekt, een overschrijding
|
5.18.13 RV
|
|
P
|
130
|
o
|
– van meer dan 0,25 m t/m 0,50 m
|
|
03
|
P
|
130
|
p
|
– van meer dan 0,50 m t/m 0,75 m
|
|
03
|
P
|
130
|
q
|
– van meer dan 0,75 m t/m 1,00 m
|
|
03
|
|
|
|
de uitsteek van de in lengte ondeelbare lading achter het hart van de achterste as
meer dan 0,5 maal de lengte van een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van
meer dan 3.500 kg of een aanhangwagen en/of meer dan van 5 m bedraagt of bij een oplegger
de uitsteek van de lading achter het hart van de achterste as meer bedraagt dan 0,5
maal de afstand van hart koppeling tot de achterzijde en/of meer dan 5 m bedraagt
(categorie 12 en 13 bedrijfsmatig gebruik), een overschrijding
|
5.18.13 RV
|
|
P
|
131
|
b
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
03/12/13
|
P
|
131
|
c
|
– van meer dan 0,50 m en t/m 0,75 m
|
|
03/12/13
|
P
|
131
|
d
|
– van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
|
|
03/12/13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Breedte; lading
|
|
|
|
|
|
Noot: De feitcodeserie P 141 geldt voor de categorieën 7, 8 en 14 voor alle lading.
Bij deze categorieën wordt geen onderscheid gemaakt tussen deelbare en ondeelbare
lading. Voor de overige categorieën betreft het uitsluitend deelbare lading.
|
|
|
|
|
|
het voertuig met inbegrip van de (deelbare) lading (of verwisselbaar uitrustingsstuk)
de maximum toegestane breedte overschrijdt, een overschrijding
|
5.18.14 lid 1 en 5.18.22 RV
|
|
P
|
141
|
b
|
– van meer dan 0,20 m en t/m 0,45 m
|
|
02/03/03a/05/07/08/12/13/14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Breedte; ondeelbare lading
|
|
|
|
|
|
het voertuig met inbegrip van de ondeelbare lading de maximum toegestane breedte overschrijdt,
een overschrijding
|
5.18.14 lid 2 RV
|
|
P
|
142
|
a
|
– t/m 0,25 m
|
|
03/12/13
|
P
|
142
|
b
|
– van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
|
|
03/12/13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoogte
|
|
|
|
|
|
het voertuig met inbegrip van de lading en voor zover het landbouw- of bosbouwtrekkers
en motorrijtuigen met beperkte snelheid, alsmede van daardoor voortbewogen aanhangwagens
betreft, tevens met inbegrip van één of meer verwisselbare uitrustingsstukken, hoger
is dan 4 m, een overschrijding
|
5.18.15 en 5.18.23 RV
|
|
P
|
150
|
a
|
– t/m 0,10 m
|
|
02/03/05/07/08/12/13/14
|
P
|
150
|
b
|
– van meer dan 0,10 m en t/m 0,20 m
|
|
02/03/05/07/08/12/13/14
|
P
|
150
|
c
|
– van meer dan 0,20 m
|
|
02/03/05/07/08/12/13/14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Massa
|
|
|
|
|
|
Noot
|
|
|
|
|
|
De feiten, die betrekking hebben op de massa of de last onder wiel of as, gelden uitsluitend
voor particulieren. Indien er sprake is van beroepsmatig vervoer is de Wet op de economische delicten van toepassing.
|
|
|
|
|
|
de op de kentekencard of het kentekenbewijs of in het kentekenregister vermelde toegestane
maximum massa (van het samenstel) wordt overschreden, een overschrijding met
|
5.18.17a, b en c alle lid 1 RV
|
|
P
|
171
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/05/12
|
|
|
|
geen toegestane maximummassa op de kentekencard, het kentekenbewijs of in het kentekenregister
is vermeld dan wel de bedrijfsauto of bus niet in Nederland is geregistreerd en de
massa of de som van de aslasten meer bedraagt dan: a. 50.000 kg of bij een rijdend
werktuig 60.000 kg; b. de technisch toegestane maximum massa; c. vijf maal de toegestane
maximum last onder de aangedreven as(sen); d. de uitkomst van de som: het vermogen
van de motor in kW, gedeeld door 0,00368 kW/kg, een overschrijding met
|
5.18.17a en b beide lid 2 en 3 RV
|
|
P
|
171
|
h
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a
|
|
|
|
de som van de aslasten van de middenasaanhangwagen of oplegger in combinatie met een
positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand meer bedraagt
dan de toegestane maximum massa, een overschrijding met
|
5.18.17c lid 1 RV
|
|
P
|
171
|
m
|
– meer dan 75%
|
|
12
|
|
|
|
op de kentekencard of het kentekenbewijs van de middenasaanhangwagen of in het kentekenregister
geen toegestane maximum massa is vermeld dan wel de middenasaanhangwagen niet in Nederland
is geregistreerd en de massa of de som van de aslasten in combinatie met een positieve
last onder de koppeling in beladen toestand meer bedraagt dan 20.000 kg of meer bedraagt
dan 24.000 kg bij een middenasaanhangwagen die voorzien is van gasvering of als gelijkwaardig
aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, een overschrijding met
|
5.18.17c lid 2 RV
|
|
P
|
171
|
r
|
– meer dan 75%
|
|
12
|
|
|
|
de toegestane maximummassa niet op de voorgeschreven wijze kan worden vastgesteld
en de massa meer bedraagt dan 750 kg, een overschrijding met
|
5.18.17c lid 3 RV
|
|
P
|
171
|
w
|
– meer dan 75%
|
|
13
|
|
|
|
de op de kentekencard, het kentekenbewijs of de in het kentekenregister vermelde toegestane
maximum last van enige as of asstel wordt overschreden, een overschrijding met
|
5.18.17d en e beide lid 1 RV
|
|
P
|
172
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
geen waarde op de kentekencard, het kentekenbewijs van de bedrijfsauto, bus of dolly
of in het kentekenregister is vermeld dan wel het voertuig niet in Nederland is geregistreerd
en de getrokken massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen of het samenstel
van dolly en oplegger meer bedraagt dan in één van de in artikel 5.18.17 g lid 2 RV
voor dat voertuig van toepassing zijnde waarden, een overschrijding met
|
5.18.17 d lid 2 en e lid 2 RV
|
|
P
|
172
|
h
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
het voertuig zodanig is beladen dat de op de kentekencard, in het Nederlandse kentekenbewijs
of de in het kentekenregister van de aanhangwagen vermelde toegestane maximumlast
onder de koppeling wordt overschreden een overschrijding met
|
5.18.17f lid 1 RV
|
|
P
|
172
|
m
|
– meer dan 75%
|
|
12
|
|
|
|
de op de kentekencard, het kentekenbewijs van de bedrijfsauto, bus of dolly of de
in het kentekenregister vermelde toegestane maximum te trekken massa van de aanhangwagen
of het samenstel van dolly en oplegger wordt overschreden of de som van de aslasten
meer bedraagt dan de vermelde toegestane maximum te trekken massa, een overschrijding
met
|
5.18.17g lid 1 RV
|
|
P
|
172
|
r
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
de getrokken massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen of het samenstel
van dolly en oplegger van het niet in Nederland geregistreerde voertuig meer bedraagt
dan in één van de in artikel 5.18.17 g lid 2 RV voor dat voertuig van toepassing zijnde
waarden, een overschrijding met
|
5.18.17g lid 2 RV
|
|
P
|
173
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
03/03a/12
|
|
|
|
de toegestane maximum last van enige as, de last onder de koppeling, de toegestane
maximummassa of de som van de aslasten meer bedraagt dan de toegestane maximummassa,
een overschrijding met
|
5.18.17h lid 1 RV
|
|
P
|
173
|
h
|
– meer dan 75%
|
|
02
|
|
|
|
de totale massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen meer bedraagt dan de
maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig (toegestane
massa max. 3.500 kg) aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk, of indien
zo'n merk niet aanwezig is, de massa meer bedraagt dan 750 kg en meer dan de ledige
massa van het trekkend motorvoertuig en meer dan de massa in rijklare toestand van
het trekkend motorrijtuig, een overschrijding met
|
5.18.18 RV
|
|
P
|
180
|
h
|
– meer dan 75%
|
|
12/13
|
P
|
182
|
|
een aanhangwagen voortbewegen terwijl in het kentekenregister, op de kentekencard
of het kentekenbewijs geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld (cat 12
alleen dolly)
|
5.18.18a lid 4 RV en 5.18.17g lid 3 RV
|
02/03/03a/12
|
|
|
|
de totale massa van a. de aanhangwagen met een bedrijfsrem of; b. de som van de aslasten
van de autonome aanhangwagen met een bedrijfsrem of; c. de som van de aslasten of
de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van de middenasaanhangwagen
met een bedrijfsrem; achter een personenauto meer bedraagt dan de laagste van in artikel
5.18.18a, lid 1, RV vermelde waarden dan wel de massa meer bedraagt dan 3.500 kg,
een overschrijding met
|
5.18.18a lid 1 RV
|
|
P
|
185
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
12/13
|
|
|
|
de totale massa van a. de aanhangwagen zonder een bedrijfsrem of; b. de som van de
aslasten van de autonome aanhangwagen zonder een bedrijfsrem of; c. de som van de
aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van de middenasaanhangwagen
zonder een bedrijfsrem; achter een personenauto meer bedraagt dan de laagste van in
artikel 5.18.18a, lid 2, RV vermelde waarden dan wel meer bedraagt dan 750 kg, een
overschrijding met
|
5.18.18a lid 2 RV
|
|
P
|
186
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
12/13
|
|
|
|
de last onder de niet aangedreven as van het beladen voertuig dan wel het beladen
samenstel meer bedraagt dan 10.000 kg (particulier gebruik), een overschrijding met
|
5.18.25 lid 2 RV
|
|
P
|
252
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
08/14
|
|
|
|
de last onder de aangedreven as van het beladen voertuig dan wel het beladen samenstel
meer bedraagt dan 11.500 kg (particulier gebruik, een overtreding)
|
5.18.25 lid 2 RV
|
|
P
|
254
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
08
|
|
|
|
de last onder enige as van het beladen voertuig dan wel het beladen samenstel meer
bedraagt dan 10.000 kg (particulier gebruik en betreft motorrijtuigen met beperkte
snelheid), een overschrijding met
|
5.18.25 lid 3 RV
|
|
P
|
256
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
07/14
|
|
|
|
de som van de aslasten van de aangekoppelde middenasaanhangwagen met een toegestane
maximum massa van meer dan 12.000 kg meer bedraagt dan 1,5 maal de som van aslasten
van het trekkend motorvoertuig, een overschrijding met
|
5.18.31 RV
|
|
P
|
310
|
c
|
– meer dan 50% t/m 75%
|
|
12
|
P
|
310
|
d
|
– meer dan 75%
|
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 – Reminrichting
|
|
|
|
|
|
niet wordt voldaan aan de minimale remvertraging van de bedrijfsrem van het samenstel,
de vermindering bedraagt
|
5.18.35 lid 1 RV
|
|
P
|
350
|
c
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
02/04/05
|
P
|
350
|
d
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
02/04/05
|
P
|
350
|
e
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
02/04/05
|
|
|
|
niet wordt voldaan aan de minimale remvertraging van de bedrijfsrem van het samenstel,
de vermindering bedraagt
|
5.18.35 lid 1 RV
|
|
P
|
350
|
g
|
– 0,51 t/m 1,0 m/s2
|
|
03/03a
|
P
|
350
|
h
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
03/03a
|
P
|
350
|
i
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
03/03a
|
P
|
350
|
j
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
03/03a
|
|
|
|
de remvertraging van het samenstel niet voldoet aan die van het trekkend voertuig,
de vermindering bedraagt
|
5.18.35 lid 2 RV
|
|
P
|
351
|
c
|
– 1,01 t/m 1,5 m/s2
|
|
07/08
|
P
|
351
|
d
|
– 1,51 t/m 2,0 m/s2
|
|
07/08
|
P
|
351
|
e
|
– meer dan 2,0 m/s2
|
|
07/08
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afdeling B. Verkeer te water
|
|
|
|
|
|
Categorie-indeling E (scheepvaartwetgeving)
|
|
|
|
|
|
1 – gezagvoerder/schipper;
|
|
|
|
|
|
2 – bestuurder;
|
|
|
|
|
|
3 – bemanningslid;
|
|
|
|
|
|
4 – waterskiër;
|
|
|
|
|
|
5 – werkgever;
|
|
|
|
|
|
6 – exploitant;
|
|
|
|
|
|
7 – eigenaar of houder;
|
|
|
|
|
|
8 – een ieder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NB Categorie bemanningslid of een ieder geldt in voorkomend geval mede voor een bemanningslid
of ieder ander persoon die tijdelijk zelfstandig koers en snelheid schip bepaalt (1.03 lid 3 BPR/RPR)
|
|
|
|
|
|
Nummers W 500 – W 530; W 065 – W 182:
|
|
|
|
|
|
Binnenvaartpolitiereglement (BPR), Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (BABS), Scheepvaartreglement Eemsmonding (SRE), Plaatselijk geldende verordeningen (Pl.V)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Snelle motorboten
|
|
|
|
|
|
als schipper van een snelle motorboot aan de scheepvaart deelnemen zonder dat, dan
wel als eigenaar of houder er niet mede zorg voor hebben gedragen dat
|
|
|
W
|
500
|
a
|
– de snelle motorboot is geregistreerd
|
8.01 lid 1 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
b
|
– de snelle motorboot ten name van de huidige eigenaar is geregistreerd
|
8.01 lid 1 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
c
|
– het registratiebewijs aan boord van de snelle motorboot is
|
8.01 lid 2 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
d
|
– de snelle motorboot is voorzien van het registratieteken
|
8.02 lid 1 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
e
|
– het registratieteken op de voorgeschreven wijze op de snelle motorboot is aangebracht
|
8.02 lid 1 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
f
|
– de snelle motorboot is voorzien van het in verband met de constructie voorgeschreven
registratieteken van 100 x 60 x 15 mm
|
8.02 lid 2 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
g
|
– de snelle motorboot op de juiste wijze is voorzien van het in verband met de constructie
voorgeschreven registratieteken van 100 x 60 x 15 mm
|
8.02 lid 2 jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
h
|
– bij de snelle motorboot de afgewerkte gassen door een behoorlijk geluiddempende
voorziening worden afgevoerd
|
8.03 aanhef en onder b jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
i
|
– de snelle motorboot is voorzien van een technische inrichting waardoor bij het onderbreken
van de besturing de middelen tot voortbeweging onmiddellijk tot stilstand of nagenoeg
tot stilstand komen (dodemansknop)
|
8.03 aanhef en onder d jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
W
|
500
|
j
|
– aan boord van de snelle motorboot een deugdelijk brandblusapparaat is
|
8.03 aanhef en onder f jo. 8.04 cq 1.02 lid 2 BPR
|
1/7
|
|
|
|
als schipper van een snelle motorboot aan de scheepvaart deelnemen zonder dat, dan
wel als eigenaar of houder er niet mede zorg voor hebben gedragen dat een reddingsvest
onder handbereik is voor ieder der opvarenden aan boord van de snelle motorboot
|
8.03 aanhef en onder e jo. 1.02 lid 2 en 8.04 BPR
|
|
W
|
501
|
a
|
– één ontbreekt
|
|
1/7
|
W
|
501
|
b
|
– twee ontbreken
|
|
1/7
|
W
|
501
|
c
|
– drie ontbreken
|
|
1/7
|
W
|
501
|
d
|
– vier ontbreken
|
|
1/7
|
W
|
501
|
e
|
– vijf of meer ontbreken
|
|
1/7
|
W
|
514
|
|
als bestuurder van een snelle motorboot, die qua constructie niet veilig staande kan
worden bestuurd, tijdens het varen niet zijn gezeten op de voor hem bestemde zitplaats
|
8.05 lid 1 aanhef en onder a jo.8.05 lid 4 BPR
|
2
|
W
|
516
|
|
als bestuurder van een snelle motorboot deze, niet vanaf een gesloten binnenbesturing,
staande besturen zonder een reddingsvest te dragen
|
8.05 lid 5 BPR
|
2
|
W
|
518
|
|
als bestuurder van een snelle motorboot varen zonder gebruik te maken van de dodemansknop
|
8.05 lid 1 aanhef en onder b jo. 8.03 onder d BPR
|
2
|
W
|
528
|
|
waterskiën, doen waterskiën of op soortgelijke wijze van de vaarweg gebruik maken,
waar c.q. wanneer dat verboden is
|
8.06 lid 2 jo. 1.02 lid 2 BPR
|
1/2/4/8
|
W
|
529
|
a
|
als bestuurder van een snelle motorboot zich zodanig gedragen dat hinder of gevaar
voor andere gebruikers van het vaarwater wordt veroorzaakt
|
8.05 lid 1 aanhef en onder c BPR
|
2
|
W
|
529
|
b
|
als waterskiër of persoon die op soortgelijke wijze van de vaarweg gebruik maakt,
zich zodanig gedragen, dat gevaar of hinder voor andere gebruikers van de vaarweg
kan worden veroorzaakt
|
8.06 lid 4 BPR
|
4/8
|
W
|
530
|
|
als bestuurder van een snelle motorboot één of meer waterskiërs of personen, die op
soortgelijke wijze van de vaarweg gebruik maken, voortbewegen zonder zich bij te laten
staan door een medeopvarende van tenminste 15 jaar oud als uitkijk
|
8.06 lid 3 BPR
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Snelheidsovertredingen
|
|
|
|
|
|
als schipper van een snelle motorboot sneller varen dan 20 km/h, waar dat verboden
is, met een overschrijding
|
8.06 lid 1 BPR
|
|
W
|
065
|
a
|
– tot 6 km/h
|
|
1
|
W
|
065
|
b
|
– van 6 tot 15 km/h
|
|
1
|
W
|
065
|
c
|
– van 15 tot 25 km/h
|
|
1
|
|
|
|
als schipper van een klein schip sneller varen dan toegestaan, met een overschrijding
|
5.01 BPR ivm verkeersteken B6 of bekendmaking 13 BABS
|
|
W
|
075
|
a
|
– tot 6 km/h
|
|
1
|
W
|
075
|
b
|
– van 6 tot 15 km/h
|
|
1
|
W
|
075
|
c
|
– van 15 tot 25 km/h
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige
|
|
|
W
|
150
|
|
als schipper van een in art. 1.09 lid 1 aanhef en onder b BPR bedoeld schip varen terwijl het sturen niet wordt verricht door een daartoe bekwaam
en tenminste 16 jaar oud persoon
|
1.09 lid 1 aanhef en onder b BPR
|
1
|
W
|
152
|
|
als schipper van een snelle motorboot varen terwijl het sturen niet wordt verricht
door een daartoe bekwaam en tenminste 18 jaar oud persoon
|
1.09 lid 1 aanhef en onder a BPR
|
1
|
W
|
156
|
|
geen bijgewerkt exemplaar van het Binnenvaartpolitiereglement aan boord aanwezig hebben
|
1.11 lid 1 BPR
|
1
|
|
|
|
bij het meren of verhalen gebruik maken van
|
|
|
W
|
158
|
a
|
– verkeerstekens
|
1.13 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder b BPR
|
1/8
|
W
|
158
|
b
|
– andere voorwerpen dan die daarvoor bestemd zijn
|
7.04 lid 3 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder b BPR
|
1/8
|
W
|
160
|
a
|
varen met een zeilplank op een voor de doorgaande vaart bestemd gedeelte van een in
de bijlage 16 van het BPR opgenomen vaarweg
|
9.05 lid 1 BPR
|
1/8
|
W
|
160
|
b
|
varen met een door een vlieger voortbewogen plank of klein schip
|
9.05 lid 2 BPR
|
1/8
|
W
|
162
|
|
als schipper van een zeilplank, daarmee varen in een gedeelte van de vaarweg waar
dit verboden is
|
PL.V
|
1
|
|
|
|
als schipper deelnemen aan de scheepvaart terwijl de voorgeschreven kentekens niet
zijn aangebracht, te weten op een
|
|
|
W
|
164
|
a
|
– groot schip
|
2.01 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder a BPR
|
1/6
|
W
|
164
|
b
|
– klein schip
|
2.02 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder a BPR
|
1/6
|
|
|
|
als schipper deelnemen aan de scheepvaart terwijl de voorgeschreven kentekens niet
op de voorgeschreven wijze zijn aangebracht, te weten op een
|
|
|
W
|
166
|
a
|
– groot schip
|
2.01 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder a BPR
|
1/6
|
W
|
166
|
b
|
– klein schip
|
2.02 lid 1 jo. 1.02 lid 2 en/of 5 onder a BPR
|
1/6
|
W
|
170
|
|
als schipper varen in strijd met een duidelijk zichtbaar geplaatst en voor hem geldend
verbodsteken als bedoeld onder A.1 van de bijlage 7 van het BPR
|
6.08 aanhef en onder a BPR
|
1
|
W
|
180
|
|
als persoon die zwemt dan wel die op andere wijze watersport zonder schip bedrijft
niet voldoende afstand houden van een varend schip, varend drijvend voorwerp of drijvend
werktuig in bedrijf
|
8.08 lid 1 BPR
|
8
|
W
|
181
|
a
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven bij een wachtplaats,
of in de onmiddellijke nabijheid van een brug, een sluis of een stuw
|
8.08 lid 2 aanhef en onder a BPR
|
8
|
W
|
181
|
b
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in een gedeelte van
de vaarweg bestemd voor doorgaande scheepvaart
|
8.08 lid 2 aanhef en onder b BPR
|
8
|
W
|
181
|
c
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in de route van een
veerpont
|
8.08 lid 2 aanhef en onder c BPR
|
8
|
W
|
181
|
d
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in een haven of nabij
de ingang daarvan
|
8.08 lid 2 aanhef en onder d BPR
|
8
|
W
|
181
|
e
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in de nabijheid van
een meergelegenheid
|
8.08 lid 2 aanhef en onder e BPR
|
8
|
W
|
181
|
f
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in gebied dat is aangewezen
voor snelvaren of waterskiën
|
8.08 lid 2 aanhef en onder f BPR
|
8
|
W
|
181
|
g
|
zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport bedrijven in een door een bevoegde
autoriteit aangewezen verboden gebied
|
8.08 lid 2 aanhef en onder g BPR
|
8
|
W
|
182
|
a
|
in het vaarwater van de Eemsmonding waterskiën of varen met waterscooter
|
22 lid 1 SRE
|
1/8
|
W
|
182
|
b
|
in de Eemsmonding varen met zeilplank in het vaarwater of buiten het vaarwater op
de door de bevoegde autoriteit vastgestelde wateroppervlakken
|
22 lid 3 SRE
|
1/8
|
W
|
182
|
c
|
's nachts, bij beperkt zicht of gedurende de door de bevoegde autoriteit vastgestelde
tijd waterskiën of varen met waterscooter of zeilplank op de vrijgegeven wateroppervlakken
van de Eemsmonding
|
22 lid 4 SRE
|
1/8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers W 300 – W 310: Binnenvaartwet (BVW), Rijnvaartpolitiereglement 1995 (RPR),
Binnenvaartpolitiereglement (BPR)
|
|
|
W
|
300
|
b
|
als schipper van een schip op binnenwateren varen zonder in het bezit te zijn van
een geldig klein vaarbewijs
|
25 lid 4 BVW jo. 17 BVB
|
1
|
|
|
|
niet op eerste vordering de vereiste bescheiden en documenten overleggen
|
1.10 lid 4 RPR/
BPR
|
|
W
|
310
|
a
|
– één document
|
|
1/3/8
|
W
|
310
|
b
|
– twee documenten
|
|
1/3/8
|
W
|
310
|
c
|
– drie documenten
|
|
1/3/8
|
W
|
310
|
d
|
– vier documenten
|
|
1/3/8
|
W
|
310
|
e
|
– vijf documenten
|
|
1/3/8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nummers W 601- W 619; W 701 – W 711: Binnenvaartpolitiereglement (BPR), Besluit administratieve
bepalingen scheepvaartverkeer (BABS), Rijnvaartpolitiereglement 1995 (RPR), Scheepvaartreglement
voor het kanaal van Gent naar Terneuzen (SRKGT), Scheepsvaartreglement Gemeenschappelijke
Maas (SRGM), Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 (SRW), Scheepvaartreglement Eemsmonding
(SRE)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verkeerstekens. Bijlage 7 BPR
|
|
|
|
|
|
A. Verbodstekens
|
|
|
W
|
601
|
a
|
met een schip in- of uit- of doorvaren waar dat verboden is (verkeersteken A1)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.1 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
601
|
b
|
met een schip varen waar dat verboden is (verkeersteken A.1 a) (uitgezonderd klein
schip, zonder motor)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.1a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
602
|
a
|
met een groot schip het verbod voorbijlopen negeren (verkeersteken A.2)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.2 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
602
|
b
|
met een klein schip het verbod voorbijlopen negeren (verkeersteken A.2)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.2 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
603
|
|
met een samenstel het verbod voorbijlopen voor samenstellen onderling negeren (verkeersteken
A.3) (nvt als één van beide een duwstel is dat kleiner is dan 110 x 12 m)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.3 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
604
|
a
|
met een groot schip het verbod ontmoeten en voorbijlopen bij engte negeren (verkeersteken
A.4)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.4 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
604
|
b
|
met een klein schip het verbod ontmoeten en voorbijlopen bij engte negeren (verkeersteken
A.4)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.4 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
605
|
a
|
met een schip het verbod ligplaats te nemen (ankeren en meren) aan de zijde van de
vaarweg waar bord is geplaatst negeren (verkeersteken A.5)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.5 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
605
|
b
|
met een schip het verbod ligplaats te nemen (ankeren en meren) binnen de in meters
aangegeven breedte te rekenen vanaf het bord negeren (verkeersteken A.5.1)
|
5.01 BPR/RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.5.1 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
606
|
|
met een schip het verbod te ankeren negeren of negeren van het verbod ankers, kabels
en kettingen laten slepen aan de zijde van de vaarweg waar het bord is geplaatst (verkeersteken
A.6)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.6 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
607
|
|
met een schip het verbod te meren negeren aan de zijde van de vaarweg waar het bord
is geplaatst (verkeersteken A.7)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.7 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
608
|
|
met een schip het verbod te keren negeren (verkeersteken A.8)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.8 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
609
|
|
met een schip het verbod hinderlijke waterbeweging te veroorzaken negeren (verkeersteken
A.9)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.9 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
610
|
|
met een schip het verbod buiten de aangegeven begrenzing te varen negeren (verkeersteken
A.10)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.10 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
611
|
a
|
met een schip het verbod in-, uit- of doorvaren negeren (wordt aanstonds toegestaan)
(verkeersteken A.11)
|
5.01 BPR/ RPR en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.11 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
611
|
b
|
met een schip het verbod doorvaren negeren, terwijl stilhouden redelijkerwijs mogelijk
was (verkeersteken A.11.1)
|
5.01 BPR/ RPR en 51 SRKGT alle jo. verkeersteken A.11.1 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
612
|
|
met een motorschip het verbod voor motorschepen negeren (verkeersteken A.12)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.12 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
613
|
|
met een klein schip het verbod voor kleine schepen negeren (verkeersteken A.13)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.13 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
614
|
|
met een schip het verbod te waterskiën negeren (verkeersteken A.14)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.14 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
615
|
|
met een zeilschip het verbod voor zeilschepen negeren (verkeersteken A.15)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.15 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
616
|
|
met een door spierkracht voortbewogen schip het verbod voor door spierkracht voortbewogen
schepen negeren (verkeersteken A.16)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.16 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
617
|
|
met een zeilplank het verbod voor zeilplanken negeren (verkeersteken A.17)
|
5.01 BPR/ RPR/SRGM en 51SRKGT alle jo. verkeersteken A.17 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
618
|
|
met een snelle motorboot het verbod einde van het vaarweggedeelte waar door snelle
motorboten zonder beperking van de snelheid mag worden gevaren negeren (verkeersteken
A.18)
|
5.01 BPR/ SRGM beide jo. verkeersteken A.18 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
619
|
|
met een waterscooter het verbod voor waterscooters negeren (verkeersteken A.20)
|
5.01 BPR/ RPR beide jo. verkeersteken A.20 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Gebodstekens en -regels
|
|
|
W
|
701
|
a
|
met een schip de verplichting te varen in de richting aangegeven door de pijl negeren
(verkeersteken B.1a)
|
6.12/5.01 BPR/ RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B.1a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
701
|
b
|
met een schip de verplichting te varen in de richting aangegeven door de pijl negeren
(verkeersteken B.1b)
|
6.12/5.01 BPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B.1b cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
702
|
a
|
met een groot schip de verplichting zich naar de bakboordszijde van het vaarwater
te begeven negeren (verkeersteken B.2a)
|
6.12/5.01 BPR/ RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B. 2a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
702
|
b
|
met een groot schip de verplichting zich naar de stuurboordszijde van het vaarwater
te begeven negeren (verkeersteken B.2b)
|
6.12/5.01 BPR/ RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B. 2b cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
702
|
c
|
met een klein schip de verplichting zich naar de bakboordszijde van het vaarwater
te begeven negeren (verkeersteken B.2a)
|
6.12/5.01 BPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B. 2a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
702
|
d
|
met een klein schip de verplichting zich naar de stuurboordszijde van het vaarwater
te begeven negeren (verkeersteken B.2b)
|
6.12/5.01 BPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B. 2b cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
703
|
a
|
met een groot schip de verplichting de bakboordszijde van het vaarwater te houden
negeren (verkeersteken B.3a)
|
6.12/5.01 BPR/ RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B. 3a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
703
|
b
|
met een groot schip de verplichting de stuurboordszijde van het vaarwater te houden
negeren (verkeersteken B.3b)
|
6.12/5.01 BPR/ RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B. 3b cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
703
|
c
|
met een klein schip de verplichting de bakboordszijde van het vaarwater te houden
negeren (verkeersteken B.3a)
|
6.12/5.01 BPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B. 3a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
703
|
d
|
met een klein schip de verplichting de stuurboordszijde van het vaarwater te houden
negeren (verkeersteken B.3b)
|
6.12/5.01 BPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle jo. verkeersteken B. 3b cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
703
|
e
|
met een schip bij slecht zicht niet zo veel mogelijk aan de stuurboordszijde van het
vaarwater varen
|
6.30 lid 2 BPR, 9.11 RPR, 6.30 lid 6 SRGM
|
1/3/8
|
W
|
703
|
f
|
met een klein schip niet zoveel mogelijk aan stuurboordszijde van het vaarwater varen
op een aangegeven vaarweg van bijlage 15 onder a BPR
|
9.04 lid 2 jo. bijlage 15 onder a BPR
|
1/3/8
|
W
|
703
|
g
|
met een afvarend schip vóór het invaren van het boventoeleidingskanaal van de sluizen
bij Grave en Limmel niet zo dicht mogelijk langs de rechteroever varen
|
11.01 lid 1 tweede volzin BPR
|
1/3/8
|
|
|
|
|
|
|
W
|
703
|
i
|
met een schip dat in het kanaal van Gent naar Terneuzen vaart en de richting ervan
volgt, niet zo dicht als veilig en uitvoerbaar is, de oever van het kanaal aan stuurboordszijde
houden
|
9 lid 1 SRKGT
|
1
|
W
|
703
|
k
|
met een schip dat in een vaargeul vaart en de richting ervan volgt niet, zo dicht
als veilig en uitvoerbaar is, de rand van de vaargeul aan stuurboordszijde houden
(Westerschelde)
|
9 lid 1 SRW
|
1
|
W
|
703
|
l
|
met een schip met een lengte van 12 m of meer dat stroomopwaarts van het Oude Hoofd
van Walsoorden buiten de vaargeul vaart en de richting ervan volgt niet, zo dicht
als veilig en uitvoerbaar is, stuurboordswal houden
|
9 lid 2 SRW
|
1
|
W
|
703
|
m
|
zich met een schip met een lengte van minder dan 12 m, niet uit de hoofdvaargeul verwijderd
houden, terwijl dit veilig en uitvoerbaar is (stroomopwaarts van het Oude Hoofd van
Walsoorden of in de Sardijngeul en het Oostgat tussen de parallel van het licht «Noorderhoofd»
en de parallel van het licht «Leugenaar»)
|
9 lid 3 SRW
|
1
|
W
|
703
|
o
|
met een schip in het vaarwater van de Eemsmonding niet zoveel mogelijk aan de rechterzijde
varen
|
15 lid 1 SRE
|
1
|
W
|
704
|
a
|
met een groot schip de verplichting het vaarwater over te steken naar bakboord negeren
(verkeersteken B.4a)
|
6.12 BPR/5.01 /RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGMT jo. verkeersteken B.4a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
704
|
b
|
met een groot schip de verplichting het vaarwater over te steken naar stuurboord negeren
(verkeersteken B.4b)
|
6.12 BPR/5.01 /RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGMT jo. verkeersteken B.4b cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
704
|
c
|
met een klein schip de verplichting het vaarwater over te steken naar bakboord negeren
(verkeersteken B.4a)
|
6.12 BPR/5.01 , 51 SRKGT, 5.01 SRGM jo. verkeersteken B.4a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
704
|
d
|
met een klein schip de verplichting het vaarwater over te steken naar stuurboord negeren
(verkeersteken B.4b)
|
6.12 BPR/5.01 , 51 SRKGT, 5.01 SRGM jo. verkeersteken B.4b cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
705
|
|
met een schip de verplichting vóór het bord stil te houden onder bepaalde omstandigheden
negeren (verkeersteken B.5)
|
6.12 BPR/5.01 /RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM jo. verkeersteken B.5 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
|
|
|
met een groot schip geen gevolg geven aan de verplichting om de vaarsnelheid te beperken
zoals is aangegeven door middel van verkeersteken B.6 (in km/h); overschrijding
|
6.12 BPR/5.01 /RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM jo. verkeersteken B.6
|
|
W
|
706
|
a
|
– tot 2 km/h
|
|
1/3/8
|
W
|
706
|
b
|
– van 2 tot 3 km/h
|
|
1/3/8
|
W
|
706
|
c
|
– van 3 tot 4 km/h
|
|
1/3/8
|
W
|
706
|
d
|
– van 4 tot 5 km/h
|
|
1/3/8
|
W
|
706
|
e
|
– met meer dan 5 km/h
|
|
1/3/8
|
|
|
|
met een groot schip geen gevolg geven aan de verplichting de vaarsnelheid te beperken
zoals is aangegeven (in km/h); overschrijding
|
5.01 BPR/RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM alle ivm bekendmaking 13 BABS
|
|
W
|
706
|
g
|
– tot 2 km/h
|
|
1/3/8
|
W
|
706
|
h
|
– van 2 tot 3 km/h
|
|
1/3/8
|
W
|
706
|
i
|
– van 3 tot 4 km/h
|
|
1/3/8
|
W
|
706
|
k
|
– van 4 tot 5 km/h
|
|
1/3/8
|
W
|
706
|
l
|
– met meer dan 5 km/h
|
|
1/3/8
|
W
|
707
|
|
met een schip de verplichting een geluidssein te geven negeren (verkeersteken B.7)
|
6.12 BPR/5.01 /RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM jo. verkeersteken B.7 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
708
|
|
met een schip de verplichting bijzonder op te letten negeren (verkeersteken B.8)
|
6.12 BPR/5.01 /RPR, 51 SRKGT, 5.01 SRGM jo. verkeersteken B.8 cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
709
|
a
|
met een schip in strijd met verkeersteken B. 9a het hoofdvaarwater opvaren of oversteken,
waardoor schepen op het hoofdvaarwater worden genoodzaakt hun koers of snelheid te
wijzigen
|
5.01 BPR, 51 SRKGT beide jo. verkeersteken B.9a cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
709
|
b
|
met een schip in strijd met verkeersteken B. 9b het hoofdvaarwater opvaren of oversteken,
waardoor schepen op het hoofdvaarwater worden genoodzaakt hun koers of snelheid te
wijzigen
|
5.01 BPR, 51 SRKGT beide jo. verkeersteken B.9b cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
W
|
709
|
c
|
met een schip in strijd met verkeersteken B. 9a het hoofdvaarwater opvaren of oversteken,
waardoor schepen op het hoofdvaarwater worden genoodzaakt hun koers of snelheid te
wijzigen (NB 6.02 RPR: geldt niet voor grote schepen t.o.v. kleine schepen of slepen en gekoppelde samenstellen
die uit kleine schepen bestaan)
|
6.16/5.01 RPR jo. verkeersteken B.9 a
|
1/3/8
|
W
|
709
|
d
|
met een schip in strijd met verkeersteken B. 9b het hoofdvaarwater opvaren of oversteken,
waardoor schepen op het hoofdvaarwater worden genoodzaakt hun koers of snelheid te
wijzigen (NB 6.02 RPR: geldt niet voor grote schepen t.o.v. kleine schepen of slepen en gekoppelde samenstellen
die uit kleine schepen bestaan)
|
6.16/5.01 RPR jo. verkeersteken B.9b
|
1/3/8
|
W
|
711
|
|
met een schip de verplichting gebruik te maken van marifoon overeenkomstig de daartoe
bij algemene regeling vastgestelde voorschriften negeren (verkeersteken B.11(a/b))
|
5.01 BPR/ RPR, 51 SRKGT alle jo. verkeersteken B.11(a/b) cq bekendmaking 13 BABS
|
1/3/8
|
|
|
|