Bijlage
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
3. Aandachtspunten
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
Hieronder volgen de aandachtspunten, waarover in het verslag van bevindingen wordt
gerapporteerd.
3.1. Inrichting van de jaarrekening
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
Zoals in par. 2.1. is aangegeven, stelt de accountant vast dat de jaarrekening is
ingericht volgens artikel 6 van de Bijdrageregeling CIP en ISC. Op basis van dat artikel is de regelgeving voor het financiële beheer en de financiële
verslaglegging van de korpsen voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing op
de coöperaties. Gelet daarop gaat de accountant na of zowel bij de exploitatie als
de investeringen een confrontatie is opgenomen van de gerealiseerde bedragen met de
begrote bedragen (inclusief begrotingswijzingen) zoals deze door de ALV van de coöperaties
zijn goedgekeurd. Hij stelt vast dat substantiële afwijkingen tussen die bedragen
voldoende worden toegelicht. Tevens stelt de accountant vast dat als bijlage bij de
jaarrekening een gespecificeerd overzicht is opgenomen van de ontvangen bijdragen
minus de bestedingen in het jaar (per bijdrage) en leidend tot een overzicht van de
openstaande bijdragen.
3.2. Bestedingsvoorwaarden
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
De bestedingsvoorwaarden staan vermeld in de bijdrageregeling en de daarop gebaseerde
kaderbrief. Jaarlijks voorziet het Ministerie van BZK de coöperaties van een overzicht
met verstrekte voorschotten van rijksbijdragen. De nog niet vastgestelde rijksbijdragen
staan vermeld in de bijlage bij de vaststellingsbrief van de rijksbijdragen.
De accountant gaat na of tekorten dan wel overschotten bij de activiteiten Projecten
en Beheer en onderhoud, ten laste of ten gunste van de rijksbijdragen en de bijdragen
van de korpsen worden vereffend, zodanig dat het resultaat bij die activiteiten op
nul uitkomt. In dat kader stelt hij vast dat verstrekte rijksbijdragen voor zover
die niet tot besteding zijn gekomen, in de balans zijn opgenomen bij de kortlopende
schulden en overlopende passiva onder de post openstaande rijksbijdragen.
De accountant gaat na of bij de besteding voldaan is aan de aan de bijdrage verbonden
voorwaarden. Indien de bestedingsvoorwaarden niet of niet geheel zijn nagekomen, maakt
de accountant daarvan melding in zijn verslag van bevindingen. Eventuele overschotten
uit voorgaande jaren worden op rechtmatigheid en juistheid beoordeeld. De accountant
gaat na of eventuele niet vastgestelde rijksbijdragen uit het verslagjaar en die van
voorafgaande jaren op een zichtbare wijze in de toelichting opgenomen zijn.
3.3. Incasso bijdragen van de leden
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
De accountant stelt vast dat alle bijdragen van de leden conform de afspraken volledig
en tijdig zijn ontvangen.
3.4. (Re)allocatie financiële middelen
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
De accountant stelt vast dat de allocatie van middelen plaatsvindt conform de goedgekeurde
begroting en de statuten van de coöperaties, alsmede de daarop gebaseerde bestuurs-
en directiereglementen.
3.5. Waardering ICT software rechten
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
De Coöperatie Informatiemanagement Politie U.A. verwerft en verkrijgt in eigendom
van de bij haar leden beschikbare rechten op ICT, waaronder in elk geval wordt verstaan
het auteursrecht op de huidige systemen BPS, RBS, PCS, PAPOS, GENESIS, XPOL dan wel
delen of samenstellingen daarvan, die bij een of meer leden in gebruik zijn of zullen
zijn. De accountant stelt vast dat waardering van deze software op uniforme wijze
overeenkomstig de daarvoor geldende wet- en regelgeving plaatsvindt.
3.6. Formatie en feitelijke bezetting
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
In de jaarrekening wordt opgave gedaan van de formatie en de feitelijke bezetting.
De opgegeven aantallen worden uitgedrukt in bezette arbeidsplaatsen (fte's) ultimo
31 december van het verslagjaar. Een fte is gebaseerd op een 36-urige werkweek. Een
38-urige werkweek levert 1,06 fte op.
De accountant gaat na of het overzicht van de formatie en feitelijke bezetting van
het personeel bij de jaarrekening op dezelfde wijze wordt gepresenteerd als bij de
begroting en de opgegeven aantallen overeenstemmen met de vastgestelde formatie en
de personeels- en salarisadministratie.
3.7. Treasurybeheer
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
De accountant toetst het gevoerde treasurybeheer en de opzet en werking van de bijbehorende
administratieve organisatie en interne controlemaatregelen. Daarnaast toetst de accountant
of hetgeen in de treasuryparagraaf beschreven staat overeenstemt met zijn bevindingen.
Ten aanzien van deposito’s gaat de accountant de herkomst, samenstelling en geplande
bestedingsrichting na en rapporteert hij daarover in zijn verslag van bevindingen.
3.8. Maatregelen tegen misbruik en oneigenlijk gebruik
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
Uitgaven en ontvangsten zijn gevoelig voor misbruik en oneigenlijk gebruik [M&O],
als de aanspraak op en de hoogte van een uitkering of de hoogte van een heffing afhangt
van gegevens die verstrekt worden door de belanghebbende. Door de invoering van een
samenhangend stelsel van maatregelen, zoals controlebeleid, sanctiebeleid, fraudebeleid
en voorlichting kan het misbruik en oneigenlijk gebruik zoveel mogelijk worden voorkomen.
Concrete aandachtspunten zijn: het naleven van de verplichting tot het melden van
genoten neveninkomsten, het tijdig vergelijken van de door belanghebbenden verstrekte
informatie met de beschikbare gegevens bij andere instellingen, het toepassen van
fiscale recherche of de verstrekte informatie ook juist en volledig is geweest, en
het uitwerken en beschikbaar hebben van een stelsel van sanctiemogelijkheden als blijkt
dat niet gehandeld is in overeenstemming met de geldende regelgeving.
De accountant beoordeelt in hoeverre door de coöperaties een toereikend beleid is
opgezet en uitgevoerd ter voorkoming van M&O.
3.9. Naleving EG-richtlijnen
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
De accountant beoordeelt de mate waarin de Europese richtlijnen voor aanbestedingen
van overheidsopdrachten door de coöperaties in de administratieve organisatie zijn
opgenomen en in concrete gevallen zijn nageleefd.
3.10. Fraude
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
De accountant hanteert bij zijn controle de richtlijn voor de accountantscontrole
RAC 240.
3.11. Vaststellingsbrieven
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
De accountant gaat na of aanpassingen, zoals voorgesteld in de vaststellingsbrieven
voor de bijdrage zijn opgevolgd. In het geval de aanpassingen zouden moeten leiden
tot een verandering van de wijze van verantwoorden gaat de accountant tevens na of
deze aanpassing door de coöperaties is opgevolgd.
3.12. Voorzieningen
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
De voorzieningen van de coöperaties moeten voldoen aan de eisen die gesteld zijn in
de Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving.
De accountant toetst of de getroffen voorzieningen voldoen aan de eisen van richtlijn
252 (aangepast 2001). De accountant gaat na of de voorzieningen op concrete en verifieerbare
grondslagen zijn gebaseerd en of deze in de jaarrekening adequaat zijn toegelicht.
De accountant weegt deze bevindingen bij de oordeelsvorming voor de accountantsverklaring.
3.13. Transitiekosten ISC
[Regeling vervallen per 10-09-2006]
Over de transitiekosten 2005 voor de ISC is in de Regieraad ICT Politie van 12 oktober
2005 besloten dat deze additioneel worden gefinancierd door BZK en de korpsen en afzonderlijk
worden verantwoord in de jaarrekening van het ISC. De accountant gaat de rechtmatigheid
van deze kosten na, waarbij hij toetst of:
-
– de opgevoerde posten terecht als transitiekosten kunnen worden aangemerkt,
-
– er sprake is van verschuivingen tussen de kosten van de reguliere bedrijfsvoering
en de transitiekosten,
-
– deze verschuivingen logisch zijn toegelicht,
-
– er voldoende maatregelen zijn getroffen om de transitiekosten te beheersen en de controleerbaarheid
van deze kosten te waarborgen.