Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar gemeente Nieuwegein 2005

[Regeling vervallen per 06-11-2010.]
Geraadpleegd op 31-10-2024.
Geldend van 06-11-2005 t/m 21-12-2007

Besluit van de Minister van Justitie van 31 oktober, nr. 5383062/Justis/05, strekkende tot aanwijzing van de medewerkers van de gemeente Nieuwegein tot buitengewoon opsporingsambtenaar

De Minister van Justitie,

Handelende in overeenstemming met de betrokken Ministers;

Gelezen het verzoek van de gemeente Nieuwegein van 11 augustus 2005 en de daarop volgende adviezen van de korpschef van de regiopolitie Utrecht en de hoofdofficier van justitie te Utrecht;

Gelet op:

– artikel 17, eerste lid, aanhef en onder ten tweede, van de Wet op de economische delicten;

– artikel 8, zevende lid, van de Politiewet 1993;

– artikel 142, eerste lid, onder b en c, en het derde lid, van het Wetboek van Strafvordering;

– het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar;

Besluit:

Artikel 1

[Regeling vervallen per 06-11-2010]

In dit besluit wordt verstaan onder:

de buitengewoon opsporingsambtenaar: de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 2;

Artikel 2

[Regeling vervallen per 06-11-2010]

De personen, werkzaam bij de gemeente Nieuwegein, aangesteld in de functie van gemeentelijk opsporingsambtenaar zijn aangewezen als buitengewoon opsporingsambtenaar.

Artikel 3

[Regeling vervallen per 06-11-2010]

  • 2 De opsporingsbevoegdheid geldt voor het grondgebied van de gemeente Nieuwegein.

Artikel 4

[Regeling vervallen per 06-11-2010]

  • 1 De Minister van Justitie is bevoegd tot de beëdiging van de buitengewoon opsporingsambtenaar.

  • 2 Op grond van dit besluit kunnen maximaal 20 personen als buitengewoon opsporingsambtenaar worden beëdigd.

Artikel 5

[Regeling vervallen per 06-11-2010]

  • 1 Als toezichthouder van de buitengewoon opsporingsambtenaar is aangewezen de Hoofdofficier van Justitie bij het arrondissementsparket te Utrecht.

  • 2 Als direct toezichthouder van de buitengewoon opsporingsambtenaar is aangewezen de korpschef van het politiekorps Utrecht.

Artikel 6

[Regeling vervallen per 06-11-2010]

  • 1 De burgemeester van de gemeente Nieuwegein brengt jaarlijks, voor 1 april, over het jaar daaraan voorafgaand aan de Minister van Justitie verslag uit over:

    • a. het aantal buitengewoon opsporingsambtenaren dat op 31 december werkzaam was binnen de dienst;

    • b. de door die buitengewoon opsporingsambtenaren verrichte activiteiten;

    • c. de stand van zaken met betrekking tot de opleiding van die buitengewoon opsporingsambtenaren, waarbij in ieder geval wordt aangegeven hoeveel personen in het verslagjaar zijn aangemeld voor het door de Minister van Justitie goedgekeurde examen en hoeveel personen in dat jaar voor dat examen zijn geslaagd.

  • 2 Dit verslag dient te worden toegezonden aan de toezichthouder en de direct toezichthouder, als bedoeld in artikel 5 van dit besluit, alsmede aan het Ministerie van Justitie, dienst Justis, afd. IBB/BOA, Postbus 20300, 2500 EH Den Haag.

Artikel 7

[Regeling vervallen per 06-11-2010]

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en vervalt 5 jaar na de datum van inwerkingtreding.

Artikel 8

[Regeling vervallen per 06-11-2010]

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar gemeente Nieuwegein 2005.

Dit besluit zal in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 31 oktober 2005

De

Minister

van Justitie,
namens deze:
de

coördinator Buitengewoon Opsporingsambtenaar,

G.V.A. van Raaij