Instelling Adviesraad Maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) bij het project
Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium
De Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, Vlaanderen, en de Staatssecretaris
van Verkeer en Waterstaat, Nederland,
Overwegende,
-
• Het Tweede Memorandum van Overeenstemming tussen Vlaanderen en Nederland, met betrekking
tot de onderlinge samenwerking ten aanzien van het Schelde-estuarium van 4 maart 2002;
-
• Dat in het memorandum is voorzien dat over de elementen van het project Ontwikkelingsschets
2010 Schelde-estuarium naast een strategische milieueffectenrapportage, een maatschappelijk
kosten-batenanalyse zal worden verricht;
-
• Dat zorg dient te worden gedragen dat deze (maatschappelijke) economische beoordeling
van de in het kader van het project te formuleren plannen of projecten gedegen is;
-
• Dat geen wettelijke voorzieningen bestaan, noch in Nederland, noch in Vlaanderen voor
de toetsing van een MKBA;
-
• Dat gegeven de beleidslijn in Nederland om bij projecten van nationaal belang, waartoe
de Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium behoort, te kiezen voor ofwel een uitvoerende,
ofwel een toetsende rol voor het Centraal Planbureau (CPB)
-
• Dat bij ProSes is gekozen voor een uitvoerende rol voor het CPB in samenwerking met
de Vlaamse instelling voor technologisch onderzoek (Vito) in Vlaanderen;
-
• Dat de beleidslijn in Nederland is dat indien het CPB bij de opstelling van een maatschappelijke
kosten-batenanalyse een uitvoerende rol heeft, en derhalve niet tegelijkertijd een
toetsende rol kan vervullen, de toetsing door een ander orgaan dient te worden uitgevoerd;
-
• Dat de instelling van een onafhankelijk toetsend orgaan voor de maatschappelijke kosten-batenanalyses
de kwaliteit en het draagvlak borgen.