Zorgplicht
                                          
                                       
                                       Een vervoerder moet zijn personeel zodanig instrueren, dat controle van reisdocumenten
                                          plaatsvindt bij het inchecken en bij vertrek naar Nederland. Onder het personeel van
                                          de vervoerder valt het personeel dat onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde formaliteiten
                                          verricht. Het personeel van de vervoerder moet bij de controle van de reisdocumenten
                                          vaststellen of een document voor grensoverschrijding geldig is.
                                       
                                       De vervoerder moet ten minste controleren of:
                                       
                                       
                                          - 
                                             • de naam, geboortedatum, nationaliteit, geslacht, lengte en foto, zoals die in het
                                                aangeboden document voor grensoverschrijding zijn opgenomen, overeenkomen met de aanbieder
                                                van het document voor grensoverschrijding; 
- 
                                             • het aangeboden document voor grensoverschrijding voorzien is van de benodigde visa
                                                (zowel voor Nederland als voor het land van uiteindelijke bestemming); 
- 
                                             • de geldigheidsduur van het aangeboden document voor grensoverschrijding en de daarin
                                                aangebrachte visa niet is verlopen; 
- 
                                             • het aangeboden document voor grensoverschrijding is afgegeven door een daartoe bevoegde
                                                autoriteit. 
De vervoerder moet door middel van een kort en bondig onderzoek controleren of het
                                          aangeboden document voor grensoverschrijding vals of vervalst is, waarbij zonodig
                                          gebruik gemaakt moet worden van eenvoudige hulpmiddelen.
                                       
                                       Op opstapplaatsen waar door de vervoerder bij de controle van vervoersbewijzen gebruik
                                          gemaakt wordt van technische apparatuur, moet de vervoerder deze apparatuur voor de
                                          controle van documenten voor grensoverschrijding gebruiken.
                                       
                                       De Nederlandse overheid is bevoegd de vervoerder aanwijzingen te geven om extra voorzorgsmaatregelen
                                          te nemen voor de controle voorafgaand aan het vertrek bij vervoer dat als risicodragend
                                          wordt aangemerkt. Deze aanwijzingen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het aanpassen
                                          van de wijze van controle (extra controle voor het instappen) of het gebruik van technische
                                          hulpmiddelen.
                                       
                                       De Nederlandse overheid mag een vervoerder verzoeken, op grond van de daartoe strekkende
                                          internationale regelgeving, om op een risicodragende vlucht of vaart een plaats aan
                                          boord van het zeeschip of vliegtuig ter beschikking te stellen aan een ambtenaar deskundig
                                          op het terrein van reisdocumenten. De ambtenaar deskundig op het terrein van reisdocumenten
                                          mag in de opstapplaats, ter gelegenheid van het aan boord gaan, vervoerders adviseren
                                          of de aangeboden reisdocumenten echt en onvervalst zijn, en het aangeboden reisdocument
                                          voorzien is van de benodigde visa zowel voor Nederland als voor het land van uiteindelijke
                                          bestemming. De ambtenaar deskundig op het terrein van reisdocumenten mag deze bevoegdheid
                                          uitoefenen als daartoe door de staat waarin de opstapplaats is gelegen toestemming
                                          is verleend.
                                       
                                       De Nederlandse overheid houdt, om vervoerders in staat te stellen de controle op reisdocumenten
                                          zo goed mogelijk te verrichten, vervoerders regelmatig op de hoogte van wijzigingen
                                          in de voor toegang tot Nederland vereiste documenten en visa. De Nederlandse overheid
                                          geeft aanwijzingen aan de vervoerder die een effectievere en efficiëntere controle
                                          kunnen bewerkstelligen.
                                       
                                       De ambtenaar belast met de grensbewaking maakt een proces-verbaal op als de vervoerder
                                          een niet of onjuist gedocumenteerde vreemdeling aanvoert zonder voorafgaande toestemming
                                          van de bevoegde autoriteiten.
                                       
                                       
                                          Afschriftplicht
                                          
                                       
                                       De vervoerder die op grond van artikel 2.2 Vb verplicht is een afschrift te maken van een geldig document voor grensoverschrijding
                                          moet de afbeeldingen desgevraagd binnen één uur na het verzoek geven aan de ambtenaar
                                          belast met de grensbewaking, als een vreemdeling bij binnenkomst in Nederland niet
                                          over (de juiste) reisdocumenten blijkt te beschikken.
                                       
                                       De ambtenaar belast met de grensbewaking hoeft niet over de exacte gegevens beschikken
                                          van de vlucht waarmee de vreemdeling is aangekomen. Een indicatie, verkregen uit de
                                          verklaringen van de vreemdeling of uit andere bronnen is hiertoe voldoende.
                                       
                                       
                                          Passagiersinformatieplicht
                                          
                                       
                                       Richtlijn 2004/82/EG, ofwel de API-richtlijn heeft tot doel de grenscontroles te verbeteren
                                          en illegale immigratie te bestrijden door erin te voorzien dat luchtvervoerders desgevraagd
                                          passagiersgegevens (de zogenoemde Advance Passenger Information, API-gegevens) vooraf
                                          verstrekken aan de ambtenaren belast met de grensbewaking. Het gaat hier onder andere
                                          om gegevens uit het reisdocument en over de reis van de desbetreffende passagier.
                                          De ambtenaar belast met de grensbewaking bepaalt op grond van artikel 2.2a Vb ten aanzien van welke plaatsen van vertrek en van welke vervoerders de passagiersgegevens
                                          zullen worden gevorderd. De ambtenaar belast met de grensbewaking vernietigt op grond
                                          van artikel 2.2b Vb de verkregen passagiersgegevens binnen 24 uur na binnenkomst van de passagiers in
                                          Nederland, tenzij deze later nodig zijn voor de uitoefening van diens taken. Indien
                                          de passagier behoort tot een categorie vreemdelingen, ten aanzien waarvan een verhoogd
                                          risico bestaat op illegale immigratie vernietigt de ambtenaar belast met de grensbewaking
                                          de gegevens 4 dagen na binnenkomst van de passagiers in Nederland, tenzij deze later
                                          nodig zijn voor de uitoefening van diens taken. Voor het onderkennen van vreemdelingen
                                          die een risico vormen voor illegale immigratie worden risico indicatoren gebruikt.
                                          De risico indicatoren zijn gebaseerd op onder andere gegevens van reguliere en asiel
                                          gerelateerde weigeringen uit het verleden, op informatie van liaisons, op afwijkende
                                          vliegbewegingen en op basis van claims die in het verleden zijn opgelegd in het kader
                                          van artikel 4 van de Vreemdelingenwet.
                                       
                                       De vervoerder die op vordering van de ambtenaar belast met de grensbewaking op grond
                                          van artikel 2.2a Vb passagiersgegevens verzendt, gebruikt hiervoor het International Air Transport Association
                                          (IATA)-berichtenformat, type B, met de structuur die is gebaseerd op de vanwege de
                                          Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties vastgestelde indeling voor
                                          elektronische gegevensuitwisseling voor overheid, handel en vervoer, gepubliceerd
                                          onder de titel: Electronic Data Interchange For Administration, Commerce and Transport
                                          (EDIFACT) Passenger List Message (PAXLST). Het IATA-adres waar de gegevens naartoe
                                          verzonden moeten worden, is HDQKMXH.
                                       
                                       
                                          Terugvoerplicht
                                          
                                       
                                       De vervoerder is verplicht om een vreemdeling die hij naar Nederland heeft vervoerd
                                          en aan wie de toegang tot het Schengengebied is geweigerd, op aanwijzing van de ambtenaar
                                          belast met de grensbewaking terug te brengen naar een plaats buiten het Schengengebied.
                                          Van toegangsweigering is onverminderd sprake indien de toegangsweigering in eerste
                                          instantie is uitgesteld of opgeschort omdat de vreemdeling een aanvraag voor een verblijfsvergunning
                                          asiel voor bepaalde tijd heeft ingediend. De vervoerder brengt de vreemdeling naar
                                          in ieder geval één van de volgende landen:
                                       
                                       
                                          - 
                                             • het derde land van waaruit de vreemdeling werd aangevoerd; 
- 
                                             • het derde land dat het geldige document voor grensoverschrijding heeft afgegeven waarmee
                                                de vreemdeling heeft gereisd; 
- 
                                             • een derde land waar de toelating van de vreemdeling is gewaarborgd. 
Deze terugvoerplicht van de vervoerder geldt in alle volgende situaties:
                                       
                                       
                                          - 
                                             • bij weigeringen van toegang van vreemdelingen die niet beschikken over (de juiste)
                                                documenten voor grensoverschrijding; 
- 
                                             • bij weigeringen van toegang op basis van één van de andere gronden van artikel 3 Vw en/of artikel 6 SGC; 
- 
                                             • bij staande houding van vreemdelingen met het oog op uitzetting binnen zes maanden
                                                na binnenkomst. Voor de vaststelling van de termijn van zes maanden is beslissend
                                                het tijdstip van de staande houding. 
De ambtenaar belast met de grensbewaking claimt vreemdelingen aan wie de toegang wordt
                                          geweigerd voor terugname bij de vervoerder.
                                       
                                       Voor het vervoer van de vreemdeling door de vervoerder naar een plaats buiten Nederland
                                          worden ‘removal orders’ gehanteerd (zie model M30 en het voor de luchtvaart soortgelijke
                                          model als bedoeld in Hoofdstuk 5 van Annex 9 bij het Verdrag van Chicago). De ambtenaar
                                          belast met de grensbewaking maakt, om het terugvoeren van een vreemdeling naar een
                                          plaats buiten Nederland door de vervoerder te faciliteren, gebruik van de daarvoor
                                          in internationaal verband gehanteerde attesten, bedoeld voor de met immigratie/grensbewaking
                                          belaste autoriteiten in het land van bestemming (zie Appendix 9, onder 1 en 2, van
                                          de Annex 9 bij het Verdrag van Chicago).
                                       
                                       De vreemdeling aan wie de toegang is geweigerd moet zich tot op het tijdstip van uitvoering
                                          van de terugbrenging ophouden in de hem daartoe door de ambtenaar belast met de grensbewaking
                                          aangewezen ruimte, die kan worden afgesloten of op andere wijze kan worden verzekerd
                                          tegen ongeoorloofd vertrek daaruit.
                                       
                                       De vervoerder is verantwoordelijk voor de vreemdeling gedurende de gehele periode
                                          vanaf het moment dat aan de vervoerder de aanwijzing is gegeven de vreemdeling terug
                                          te brengen naar een plaats buiten Nederland, tot aan het moment dat de vreemdeling
                                          daadwerkelijk door de vervoerder naar een plaats buiten Nederland is vervoerd.
                                       
                                       Als de vervoerder de vreemdeling niet binnen redelijke termijn terug kan brengen,
                                          mag de Minister de met de verwijdering gepaard gaande kosten, waaronder de verblijfskosten,
                                          op de vervoerder verhalen (zie A1/9 Vc Aansprakelijkheid voor uitzettings- en verblijfskosten).
                                       
                                       De ambtenaar belast met de grensbewaking bekijkt opnieuw of de vreemdeling voldoet
                                          aan de voorwaarden voor toegang als:
                                       
                                       
                                          - 
                                             • de uitzetting van een vreemdeling aan wie ten tijde van de uitzetting de toegang was
                                                geweigerd, mislukt; en 
- 
                                             • de vreemdeling terugkeert nadat de vreemdeling aan boord van een vliegtuig of zeeschip
                                                het Nederlands grondgebied had verlaten. 
De ambtenaar belast met de grensbewaking weigert de vreemdeling opnieuw de toegang
                                          tot Nederland als de vreemdeling niet aan de voorwaarden voldoet.
                                       
                                       De ambtenaar belast met de grensbewaking geeft de vervoerder een nieuwe aanwijzing
                                          om de vreemdeling zonder kostenvergoeding terug te voeren naar een plaats buiten Nederland
                                          (zie model M30 en het voor de luchtvaart soortgelijke model als bedoeld in Hoofdstuk
                                          5 van Annex 9 bij het Verdrag van Chicago) als de vreemdeling eerder op grond van
                                          artikel 65 Vw is verwijderd.
                                       
                                       De vreemdeling die Nederland uit eigen beweging verlaat, maar aan wie door de autoriteiten
                                          van het land van bestemming of van transit de toegang wordt geweigerd en wordt teruggezonden
                                          moet bij terugkomst in Nederland voldoen aan de voorwaarden voor toegang. De ambtenaar
                                          belast met de grensbewaking weigert de toegang tot Nederland als de vreemdeling niet
                                          aan de voorwaarden voor toegang voldoet. De ambtenaar belast met de grensbewaking
                                          mag de vervoerder door wiens tussenkomst de vreemdeling terug naar Nederland is vervoerd
                                          niet de verplichting van artikel 65 Vw opleggen tot het vervoeren van de vreemdeling naar een plaats buiten Nederland.
                                       
                                       De ambtenaar belast met de grensbewaking effectueert het vertrek van vreemdelingen
                                          die geen aanvraag om een verblijfsvergunning asiel indienen op ten minste één van
                                          de volgende momenten:
                                       
                                       
                                          - 
                                             • zodra het aanvoerende zeeschip vertrekt, of op een eerder tijdstip als het vertrek,
                                                in overleg met de verantwoordelijke reder, op andere wijze kan worden geëffectueerd; 
- 
                                             • zodra plaatsing aan boord van een vliegtuig van de betreffende maatschappij mogelijk
                                                is met als bestemming de plaats van het opstappen dan wel een andere plaats waar de
                                                toegang van de vreemdeling gewaarborgd is, zie Annex 9 van het Verdrag van Chicago. 
                                          Verstekelingen
                                          
                                       
                                       De vervoerder mag de in bijlage 14c en 14d VV genoemde passagierslijsten gebruiken voor de opgave van aangetroffen verstekelingen.
                                       
                                       Als een vreemdeling die als verstekeling is aangetroffen aan boord van een zeeschip
                                          niet voldoende gedocumenteerd is, moet de diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging
                                          van het land waar de vreemdeling vermoedelijk vandaan komt de identiteit en/of nationaliteit
                                          van de vreemdeling vaststellen en aan de vreemdeling een vervangend reisdocument geven.
                                          De diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging van het land van waar de vreemdeling
                                          vermoedelijk vandaan komt moet de nationaliteit en identiteit vaststellen en de vervangende
                                          reisdocumenten afgeven voor het moment waarop het zeeschip waarmee de verstekeling
                                          is aangevoerd de haven heeft verlaten. De uitvoering van de terugvoerverplichting
                                          op deze wijze mag niet tot gevolg hebben dat een unieke verwijdermogelijkheid verloren
                                          gaat.
                                       
                                       De gezagvoerder van een zeeschip mag zich niet zonder meer onttrekken aan terugplaatsing
                                          van de vreemdeling aan boord, door een beroep te doen op voorschrift 8 Internationaal
                                          Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee. De ambtenaar belast met de grensbewaking
                                          moet, als de gezagvoerder zich op dit voorschrift beroept, de omstandigheden die de
                                          gezagsvoerder aanvoert beoordelen en afwegen tegen het belang van terugplaatsing van
                                          de vreemdeling aan boord.
                                       
                                       
                                          Vreemdelingen met een vluchtrelaas
                                          
                                       
                                       Als de vreemdeling op het moment van vertrek stelt dat zijn leven in het land van
                                          waar hij wil vertrekken in direct gevaar is, mag de vervoerder de vreemdeling niet
                                          naar de Nederlandse diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging zenden om daar een
                                          aanvraag voor een mvv met als doel ‘asiel’ in te dienen. De vervoerder moet contact
                                          opnemen met de IND als de vervoerder overweegt een vreemdeling te vervoeren die stelt
                                          dat zijn leven in direct gevaar is.
                                       
                                       Het Hoofd van de IND bepaalt dan of de betrokken vreemdeling, ook al is hij niet in
                                          het bezit van de juiste reisdocumenten, naar Nederland mag worden gebracht. Als een
                                          vervoerder een niet of niet juist gedocumenteerde vreemdeling naar Nederlands grondgebied
                                          heeft vervoerd met instemming van het hoofd van de IND, geldt geen terugvoerplicht.
                                          De ambtenaar belast met de grensbewaking maakt geen proces-verbaal op van vermoedelijke
                                          overtreding van de vervoerder van artikel 4 Vw.
                                       
                                       
                                          Strafrechtelijke aansprakelijkheid
                                          
                                       
                                       De ambtenaar belast met de grensbewaking maakt proces-verbaal op in alle gevallen
                                          waarin als gevolg van het nalaten van de zorg- of afschriftplicht door de vervoerder
                                          een niet of onjuist gedocumenteerde vreemdeling binnen Nederland is gebracht (zie
                                          artikel 4, eerste, tweede en derde lid, Vw, artikel 5, eerste en tweede lid, Vw, artikel 65, derde lid, Vw en artikel 197a WvSr). De ambtenaar belast met de grensbewaking zendt alle processen-verbaal door aan
                                          het OM. Het OM biedt eerst een transactie aan de overtreder van de zorg- of afschriftplicht
                                          aan.
                                       
                                       
                                          Aansprakelijkheid voor uitzettings- en verblijfskosten
                                          
                                       
                                       De DT&V verhaalt de met de verwijdering gepaard gaande kosten op de vervoerder nadat
                                          de vreemdeling rechtmatig verwijderbaar is geworden, en de ambtenaar belast met de
                                          grensbewaking de vervoerder de aanwijzing heeft gegeven de vreemdeling terug te vervoeren
                                          naar een plaats buiten Nederland.
                                       
                                       Nadat een vreemdeling is terugvervoerd door een vervoerder, leveren alle overheidsinstanties
                                          de DT&V een overzicht aan van de kosten die zij met betrekking tot de betreffende
                                          vreemdeling hebben gemaakt. De overheidsinstanties doen dit aan de hand van de tarievenlijst
                                          zoals opgenomen in bijlage 22 van het VV. Deze gestandaardiseerde tarieven betreffen de kosten van uitzetting en de kosten
                                          van verblijf die de overheid maakt met betrekking tot vreemdelingen aan wie de toegang
                                          tot Nederland is geweigerd. De tarieven zijn gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten
                                          van de diverse overheidsinstanties. De DT&V stuurt de vervoerder een rekening die
                                          de kosten omvat die door de diverse overheidsinstanties zijn gemaakt.
                                       
                                       De terugvoerplicht en de geldende procedure rondom het verhalen van kosten staan beschreven
                                          op www.terugvoerplicht.nl.