Taal is een van de belangrijkste factoren bij het behalen van schoolsucces.
Kinderen met een andere moedertaal dan het Nederlands moeten zich tijdens hun schoolloopbaan
het Nederlands eigen maken en tegelijkertijd de reguliere schoolvakken leren. Het
vergroten van hun onderwijskansen hangt daarom vooral samen met de vraag in hoeverre
het onderwijs erin slaagt deze leerlingen het Nederlands als tweede taal aan te leren.
Om het rendement van het onderwijs aan leerlingen met een andere moedertaal dan het
Nederlands te verbeteren moet de school beschikken over deskundig opgeleide leraren
die het Nederlands als tweede taal(NT2) kunnen verzorgen.
Met het oog daarop is met ingang van het studiejaar 1995-1996 op initiatief van enige
hogescholen een éénjarige post-hbo-opleiding tot leraar NT2 gestart. Gedurende de
eerste drie cursusjaren heeft het departement een startsubsidie voor deze opleiding
verleend.
Het is gebleken dat de belangstelling voor deze opleiding de laatste jaren sterk is
teruggelopen. Deze terugloop vindt zijn oorzaak in de geringe bekendheid bij de basisscholen
met deze opleiding; daarnaast is mogelijk het wegvallen van de financiële bijdrage
door het departement (de subsidiëring liep tot en met het schooljaar 1997-1998) mede
van invloed geweest op de terugloop in de belangstelling. Voor de kwaliteit van het
onderwijs aan tweetalige leerlingen is het van het grootste belang dat deze post-
hbo-opleiding behouden blijft. In het kader van het onderwijskansenbeleid waarbinnen
taalbeleid een hoge prioriteit heeft, mag ook worden verwacht dat de behoefte aan
deze opleiding zal toenemen.
Om de deelname aan de opleiding te stimuleren is besloten opnieuw een subsidie te
verlenen voor de komende drie schooljaren en wordt door middel van deze publicatie
opnieuw de aandacht gevestigd op de opleiding tot leraar Nederlands als tweede taal.
In de verdere uitwerking van het onderwijskansenbeleid zal o.a. via de website ”Onderwijskansen.nl”
eveneens bekendheid aan deze opleiding worden gegeven.