U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 31-12-2004.]Geraadpleegd op 08-05-2024. Geldend van 29-05-1999 t/m 30-12-2004
Thema beeldende vakken examen vwo 2000
De staatssecretaris van onderwijs, cultuur en wetenschappen,
Gelet op artikel 7 van het Eindexamenbesluit vwo-havo - mavo - vbo en Regeling examenprogramma's beeldende vakken vwo;
Besluit:
[Regeling vervallen per 31-12-2004]
1 Het thema voor het centraal examen vwo in de vakken tekenen, handvaardigheid I (handenarbeid) en handvaardigheid II (textiele werkvormen) voor het schooljaar 1999 - 2000 is: Teken als Taal.
2 De stofbeperking, de probleemstellingen en de exameneisen worden vastgesteld als aangegeven in de bijlage bij deze regeling.
Deze regeling zal met de toelichting in Uitleg OCenW-Regelingen worden geplaatst. Van deze plaatsing zal mededeling worden gedaan in de Staatscourant.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de derde dag na de datum van uitgifte van Uitleg OCenW-Regelingen, waarin deze regeling is geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Thema beeldende vakken examen vwo 2000.
staatssecretaris
drs. K.Y.I.J. Adelmund
Stofbeperking
Tekens aan de hemel
De dierenriemtekens en de jaargetijden
in de middeleeuwse en vroege Renaissancekunst: sculpturen aan kerkportalen
fresco's in de Sala della Ragione in Padua en het Palazzo Schifanoia in Ferrara
Hoe abstracties te verbeelden:
de rol van de allegorie met als thema
liefde:
Mars en Venus,
De kus van Rodin en Brancusi
de witte bruid
Paul Klee
Micha Klein
Laten zien wie je bent
portretfotografie,
August Sander
Rineke Dijkstra
Versluis en Uyttenbroek
Erwin Olaf
het nette pak
de modes in de jeugdcultuur na de Tweede Wereldoorlog
Vorm en betekenis in de architectuur
typologie van gebouwen
musea
Aldo Rossi
stedenbouwkundige projecten van de gebroeders Krier
De cirkel gesloten
Matt Mullican
van woord naar beeld in pictogrammen
de inrichting van beeldschermen
Probleemstellingen
Hoe komt een symbool tot stand en welke functies kunnen symbolen hebben?
Wat bepaalt de werking van symbolen?
In hoeverre bepalen symbolen de beeldende verwerking?
Kunnen symboliek en realisme samengaan?
Kunnen versleten symbolen een nieuwe betekenis krijgen?
Exameneisen
De kandidaat moet in staat zijn om, voornamelijk vanuit het beeld, aan te geven:
hoe de plaats die de astrologie in de middeleeuwse maatschappij innam tot uiting kwam in kerkelijke kunst;
welke samenhang tussen astrologie, mythologie, kerk en maatschappij wordt verbeeld in de frescoreeksen van de Sala della Ragione en het Palazzo Schifanoia;
welke oplossingen zijn bedacht om abstracte begrippen zoals liefde te verbeelden;
op welke wijze de mythe van Venus (en Mars) is verbeeld in de kunst van de Renaissance en de barok, met name in Palazzo Schifanoia en bij Botticelli, Titiaan en Rubens;
op welke wijze Rodin en Brancusi de kus als symbool van liefde hebben vormgegeven;
welke symboolwaarde de witte bruidsjurk in de afgelopen eeuw heeft gekregen;
hoe Paul Klee een eigen symbolentaal ontwikkelde om abstracte begrippen te verbeelden;
op welke wijze Micha Klein oude en nieuwe symbolen vermengt in met computertechnieken vervaardigde kunst;
welke opvattingen kenmerkend zijn in de portretfotografie en hoe deze in portretfoto's tot uitdrukking komen;
op welke wijze August Sander de maatschappij van zijn tijd heeft weergegeven;
welke rol de reeks of serie speelt in het werk van Versluis en Uyttenbroek en in dat van Rineke Dijkstra;
welke rolverdeling Rineke Dijkstra kiest tussen maker en geportretteerde;
welke rol codes in twintigste-eeuwse kleding spelen;
op welke wijze jongeren in hun kleding eigen standpunten tot uitdrukking brengen;
wat het begrip typologie in de architectuur inhoudt;
hoe de museumbouw zich heeft ontwikkeld;
welke verwijzingen Aldo Rossi uitwerkt in zijn gebouwen en tekeningen;
op welke wijze de gebroeders Krier het begrip stedenbouw nieuw elan verlenen;
in welke opzichten het werk van Matt Mullican verschilt van 'echte' pictogrammen;
hoe en waarom het pictogram in de 20ste eeuw weer belangrijk is geworden;
aan welke eisen een goed pictogram moet voldoen;
wat goede vormgeving bij het inrichten van beeldschermen inhoudt.
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Thema beeldende vakken examen vwo 2000", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.