Besluit organisatorische inrichting DGOB

[Regeling vervallen per 01-02-2005.]
Geraadpleegd op 14-12-2024.
Geldend van 31-01-1991 t/m 31-01-2005

Besluit organisatorische inrichting DGOB

De minister van Binnenlandse Zaken,

Overwegende dat het gewenst is de taken en de inrichting van de onderdelen van het directoraat-generaal Openbaar Bestuur opnieuw vast te stellen;

Besluit:

[Regeling vervallen per 01-02-2005]

  • I Er is een directoraat-generaal Openbaar Bestuur.

  • II Het directoraat-generaal Openbaar Bestuur heeft taken met betrekking tot:

    • a. de organisatie en wetgeving met betrekking tot het openbaar bestuur;

    • b. de financiën van gemeenten en provincies (het Gemeentefonds en het Provinciefonds) en de structurele verhoudingen onderling (bijvoorbeeld gemeentelijke herindeling);

    • c. de coördinatie van het bestuursbeleid en de taakverdeling tussen overheden en andere bestuursorganen – waaronder functionele bestuursorganen – en het bevorderen van de decentralisatie;

    • d. het beleid inzake sociale vernieuwing;

    • e. de coördinatie van het minderhedenbeleid;

    • f. het algemene beleid inzake de informatievoorziening in de openbare sector, alsmede het persoonsinformatiebeleid en de documentaire informatievoorziening;

    • g. enkele specifieke toepassingen van informatietechnologie, zoals het project Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) en het programma Documentaire Informatiesystemen (DIS);

    • h. het paspoortbeleid en de coördinatie van identiteitsbewijzen;

    • i. de benoeming en rechtspositie van burgemeesters en Commissarissen der Koningin.

  • III Het directoraat-generaal Openbaar Bestuur bestaat uit:

    • a. de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal;

    • b. de directie Interbestuurlijke Betrekkingen en Informatievoorziening;

    • c. de directie Bestuurlijke en Financiële Organisatie;

    • d. de directie Coördinatie Minderhedenbeleid;

    • e. het projectbureau Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens;

    • f. de Rijksinspectie voor de Bevolkingsregisters;

    • g. de afdeling Kabinetszaken;

    • h. het bureau Secretariaat van de Raad voor het binnenlands bestuur;

    • i. het stafbureau Openbaar Bestuur;

    • j. de Centrale Archief Selectiedienst.

  • IV De directie Interbestuurlijke Betrekkingen en Informatievoorziening is samengesteld uit:

    • a. de afdeling Bevordering Interbestuurlijke Informatica Toepassingen;

    • b. de afdeling Coördinatie Bestuursbeleid;

    • c. de afdeling Overheidsinformatievoorziening en Organisatie;

    • d. de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling;

    • e. de afdeling Persoonsinformatiebeleid.

  • V De directie Bestuurlijke en Financiële Organisatie is samengesteld uit:

    • a. de afdeling Bestuur en Wetgeving;

    • b. de afdeling Financiële Organisatie Binnenlands Bestuur;

    • c. de afdeling Fiscale en Bestuurlijke Zaken;

    • d. de Inspectie Financiën Lagere Overheden.

  • VI Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag van ondertekening en werkt terug tot en met 1 januari 1991.

  • VII 1. Het besluit van 2 december 1986, nr. CF86/U29 en het besluit van 15 maart 1989, nr. CF88/U5 worden ingetrokken.

    2. Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit organisatorische inrichting DGOB.

    Afschrift van dit besluit, dat in de Nederlandse Staatscourant zal worden gepubliceerd, zal worden gezonden aan de Algemene Rekenkamer en aan:

    • -

      de directeur van het Kabinet van de Koningin;

    • -

      de directeuren-generaal;

    • -

      de chefs van de directies (staf- en hoofd)afdelingen, diensten, inspecties en rechtstreeks onder de secretaris-generaal ressorterende bureaus;

    • -

      de Inspectie der Rijksfinanciën;

    • -

      de Centrale Accountantsdienst van het ministerie van Financiën;

    • -

      de afdeling Publikaties Overheidsorganisatie van de Centrale Archief Selectiedienst;

    • -

      de beveiligingsambtenaar.

's-Gravenhage , 31 januari 1991

De

minister

van Binnenlandse Zaken,

C. I. Dales.

Voor eensluitend afschrift,
Het

Hoofd van de afd. Documentair Management en Ondersteuning

M. J. J. Reesink-van Gruijthuijsen