Regeling subsidievoorwaarden rechts- en wetswinkels 2025

[Regeling vervalt per 01-01-2030.]
Geraadpleegd op 10-08-2025. Gebruikte datum 'geldig op' 01-07-2025 en zichtdatum 15-07-2025.
Geldend van 31-01-2025 t/m heden

Regeling subsidievoorwaarden rechts- en wetswinkels 2025

Het bestuur van de Raad voor Rechtsbijstand,

Gelet op artikel 37c van de Wet op de rechtsbijstand, waarin is bepaald dat het bestuur met het oog op de verlening van rechtsbijstand een subsidie kan verstrekken voor bijzondere doeleinden en projecten,

BESLUIT

De volgende subsidieregeling vast te stellen:

Hoofdstuk I. Algemeen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. activiteitenplan: plan zoals bedoeld in artikel 4:62 Awb;

  • b. activiteitenverslag: verslag zoals bedoeld in artikel 4:80 Awb;

  • c. Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • d. begroting: overzicht zoals bedoeld in artikel 4:63 Awb;

  • e. bestuur: het bestuur van de Raad, zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid Wrb;

  • f. financieel verslag: verslag zoals bedoeld in artikel 4:76 Awb;

  • g. Raad: de Raad voor Rechtsbijstand, bedoeld in Hoofdstuk II Wrb;

  • h. rechtshulp: rechtshulp zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, Wrb alsmede activiteiten zoals: belangenbehartiging en eenvoudige procesbijstand ten behoeve van de rechtzoekende;

  • i. rechts- en wetswinkel: een rechtspersoon dan wel een project van een instelling of onderwijsinstelling, welke zonder winstoogmerk, in hoofdzaak met vrijwilligers, rechtshulp verleent aan minderdraagkrachtige personen of groepen van personen;

  • j. rechtzoekende: natuurlijke persoon die zich tot de rechts- en wetswinkel richt voor rechtshulp;

  • k. Wrb: Wet op de rechtsbijstand

Artikel 2. Doel

Deze regeling heeft tot doel subsidie te verstrekken ten behoeve van een rechts- en wetswinkel en met het oog op de rechtshulpverlening aan rechtzoekenden, teneinde de (laagdrempelige) toegang tot het recht te verbeteren.

Nevendoel van de regeling is om via de subsidieverlening te bevorderen dat studenten via het werk in een rechts- en wetswinkel ervaring op doen in het werkveld en hierdoor mogelijk sneller de stap maken naar een rol als sociaal advocaat of sociaal juridisch dienstverlener.

Hoofdstuk II. Subsidie en voorwaarden

Artikel 3. Basissubsidie en voorwaarden

Een rechts- en wetswinkel kan in aanmerking komen voor een basissubsidie van € 2.500 per kalenderjaar, indien is voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • a. de rechts- en wetswinkel draagt zorg voor een laagdrempelige toegang en houdt daarom minimaal één keer per twee weken een (fysiek of telefonisch) spreekuur voor rechtzoekenden en draagt zorg voor voldoende bekendheid van dit spreekuur;

  • b. de rechts- en wetswinkel voorziet op jaarbasis minimaal 50 rechtzoekenden van rechtshulp;

  • c. de rechts- en wetswinkel richt een kwaliteitsprotocol in, waarin onder meer is opgenomen dat medewerkers voor advies aan een rechtzoekende op een gestructureerde wijze beroep doen op ervaren rechtsbijstandverleners of docenten van de juridische opleidingen waaraan de studenten zijn verbonden, en doet daar opgave van;

  • d. de rechts- en wetswinkel verwijst rechtzoekenden zo nodig door naar een andere (hulpverlenende) instantie in het sociaal of juridisch domein die beter geëquipeerd is om een voorliggend probleem van een rechtzoekende op te lossen;

  • e. de rechts- en wetswinkel verwijst een rechtzoekende die in aanmerking komt voor verdergaande gesubsidieerde rechtsbijstand door naar een rechtsbijstandverlener of mediator die aan de betreffende inschrijvingsvoorwaarden van de Raad voldoet, en kan daarbij de hulp inroepen van de Raad om een matching tussen rechtzoekende en de advocaat /en mediator tot stand te brengen;

  • f. de rechts- en wetswinkel levert gegevens aan over de dienstverlening en verwijzingen in een door de Raad voorgeschreven format, en rapporteert jaarlijks over deze activiteiten in het jaarverslag;

  • g. de rechts- of wetswinkel werkt mee aan de evaluatie – en monitoring van de regeling volgens de namens de Raad ontwikkelde wijze; en,

  • h. de rechts- en wetswinkel is lid van de Nederlandse Vereniging van Rechtswinkels of een andere koepelorganisatie van rechtswinkels die als doel heeft het werk van rechts- en wetswinkels te ondersteunen via professionalisering en kennisdeling;

  • i. voor rechts- en wetswinkels die nog geen subsidie ontvangen van de Raad geldt dat deze bij de aanvraag van de subsidie naast te voldoen aan de voorwaarden a tot en met h van dit artikel, onderbouwd moeten aanvoeren een daadwerkelijke aanvulling te vormen op het aanbod van juridische dienstverlening in een regio.

Artikel 4. Extra subsidie en voorwaarden

Een rechts- en wetswinkel die voldoet aan de voorwaarden genoemd onder artikel 3 van deze regeling kan in aanmerking komen voor een extra subsidie, indien:

  • a. de rechts- en wetswinkel jaarlijks 100 of meer rechtzoekenden bijstaat;

  • b. de rechts- en wetswinkel zorg draagt voor een laagdrempelige toegang en daarom minimaal één keer per week een (fysiek of telefonisch) spreekuur houdt voor rechtzoekenden en daaraan voldoende bekendheid geeft;

  • c. de rechts- en wetswinkel overwegend werkt met HBO-rechten of HBO SJD studenten, of studenten Rechtsgeleerdheid aan een Universiteit;

  • d. de rechts- en wetswinkel een actieve relatie bevordert met een HBO-onderwijsinstelling die een opleiding voor recht aanbiedt of een faculteit Rechtsgeleerdheid van een Universiteit;

  • e. de rechts- en wetswinkel waar mogelijk samenwerkt in een bestaand regionaal netwerk met andere (sociaal) juridische dienstverleners, zoals het Juridisch Loket en Sociaal Raadslieden, en doet daar opgave van, en;

  • f. de rechts- en wetswinkel een bredere taakopvatting heeft dan het bieden van rechtshulp en zich daarom ook actief richt op activiteiten die de toegang tot het recht in brede zin bevorderen, zoals:

    • de aanwas van sociaal advocaten en rechtshulpverleners;

    • voorlichting en preventie ten behoeve van kwetsbare rechtzoekenden;

    • activiteiten, gericht op het signaleren, voorkomen en tegengaan van tekortkomingen en leemten in de bescherming van belangen van kwetsbare rechtzoekenden, en rapporteert daarover in het jaarverslag.

Artikel 5. Hoogte extra subsidie

De hoogte van de extra subsidie bedraagt:

  • 1. een bedrag van € 2.000 indien de rechts- en wetswinkel op jaarbasis tussen de 100 en 199 rechtzoekenden van rechtshulp voorziet;

  • 2. een bedrag van € 5.000 indien de rechts- en wetswinkel op jaarbasis tussen de 200 en 499 rechtzoekenden van rechtshulp voorziet;

  • 3. een bedrag van € 9.500 indien de rechts- en wetswinkel op jaarbasis tussen de 500 en 999 rechtzoekenden van rechtshulp voorziet;

  • 4. een bedrag van € 14.000 indien de rechts- en wetswinkel op jaarbasis 1.000 of meer rechtzoekenden van rechtshulp voorziet.

Hoofdstuk III. Aanvraag subsidie

Artikel 6. Aanvraag subsidie

  • 1 De rechts- en wetswinkel dient in de periode tussen 15 september en (uiterlijk) 15 november van elk jaar op een door het bestuur voorgeschreven formulier de subsidieaanvraag voor het daarop volgende kalenderjaar bij het bestuur in.

  • 2 Van de subsidieaanvraag maakt in elk geval deel uit een activiteitenplan en een begroting van het komende kalenderjaar, en een financieel – en activiteitenverslag van het voorafgaande kalenderjaar.

  • 3 Voor zover de rechts- en wetswinkel voor dezelfde begrote uitgaven tevens subsidie of donaties heeft aangevraagd of verworven bij andere bestuursorganen of personen en instanties, doet hij daarvan mededeling in de aanvraag, onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvraag of aanvragen.

  • 4 Indien voor het kalenderjaar voorafgaand aan deze subsidieregeling geen subsidie werd aangevraagd bij de Raad, dan gaat deze eerste aanvraag:

    • a. van een rechtspersoon vergezeld van een afschrift van de oprichtingsakte van de rechts- en wetswinkel dan wel van de statuten zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd.

    • b. van een project van een instelling of onderwijsinstelling vergezeld van een managementstructuur en/of beleidsplan, opdat duidelijk is hoe het project wordt gemanaged binnen de instelling of onderwijsinstelling.

  • 5 Een rechts- en wetswinkel die nog geen subsidie ontvangt van de Raad, komt in het eerste jaar van aanvraag alleen in aanmerking voor de basissubsidie.

Hoofdstuk IV. De subsidieverlening en vaststelling

Artikel 7. Beschikking tot subsidieverlening en vaststelling

  • 1 Het bestuur beschikt vóór 31 januari van het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, op de subsidieaanvraag van de rechts- en wetswinkel.

  • 2 De beschikking tot subsidieverlening vermeldt welke gegevens de rechts- en wetswinkel moet verstrekken, alsmede op welk tijdstip de gegevens moeten worden verstrekt.

  • 3 In de beschikking tot subsidieverlening worden de aard en de omvang van de door de rechts-en wetswinkel in het kalenderjaar te leveren producten en te verrichten diensten en activiteiten aangegeven.

  • 4 De subsidie wordt direct vastgesteld.

  • 5 Onverminderd artikel 4:35 Awb wordt de subsidie in ieder geval geheel of gedeeltelijk geweigerd, indien:

    • a. de rechts- en wetswinkel niet voldoet aan respectievelijk de voorwaarden voor de basissubsidie dan wel de voorwaarden voor de extra subsidie, of;

    • b. de rechts- en wetswinkel onvoldoende aantoont dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd.

  • 6 Overeenkomstig artikel 4:49 Awb kan het bestuur onder de in dit artikel genoemde situaties de subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de rechts- en wetswinkel wijzigen.

Hoofdstuk V. Overige bepalingen

Artikel 8. Monitoring en evaluatiebepaling

De Raad draagt zorg voor de evaluatie van deze regeling.

Voor deze regeling zal het Kenniscentrum Stelsel Gesubsidieerde Rechtsbijstand van de Raad in opdracht van het bestuur een monitor opzetten waarmee in ieder geval elk jaar cijfers worden aangeleverd die een evaluatie van deze subsidieregeling ondersteunen.

Artikel 9. Subsidieplafond

  • 1 Het subsidieplafond voor de extra subsidie bedraagt € 515.000 per jaar, verminderd met hetgeen aan basissubsidie is verstrekt.

  • 2 De extra subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst. De datum van ontvangst door de Raad is leidend. Bij complete aanvragen die binnenkomen op dezelfde dag vindt er – indien het subsidieplafond inwilliging van aanvragen in de weg staat – loting plaats, teneinde de volgorde van binnenkomst te bepalen.

  • 3 Indien in een jaar het subsidieplafond niet is bereikt, wordt het subsidieplafond voor de volgende jaren in gelijke delen verhoogd met het resterende bedrag van dat jaar.

Hoofdstuk VI. Toepassings- en slotbepalingen

Artikel 10. Inwerkingtreding en duur

  • 1 Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 januari 2025.

  • 2 De mogelijkheid tot het aanvragen van subsidie vervalt als het subsidieplafond zoals beschreven in artikel 9 in een kalenderjaar is bereikt.

  • 3 Deze regeling vervalt uiterlijk op 1 januari 2030.

Artikel 11. Overgangsrecht

  • 1 De rechts- en wetswinkel die in 2024 al subsidie ontving van de Raad voor een lager of gelijk bedrag dan de basissubsidie en (nog) niet voldoet aan artikel 3 van deze regeling, behoudt onder de eerdere subsidievoorwaarden, recht op dat lagere of gelijke bedrag (lees: de oude subsidie).

  • 2 De rechts- en rechtswinkel die in 2024 al subsidie ontving van de Raad voor een hoger bedrag dan waarvoor op basis van deze regeling recht zou bestaan, behoudt onder de eerdere subsidievoorwaarden, recht op dat hogere bedrag (lees: de oude subsidie).

  • 3 Voldoet een rechts- en wetswinkel zoals bedoeld onder lid 1 en lid 2 niet aan de voorwaarden van artikel 3 of artikel 4 van deze regeling, dan vervalt de oude subsidie per 1 januari 2027.

Artikel 12. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling subsidievoorwaarden rechts- en wetswinkels 2025

’s-Hertogenbosch, 19 december 2024

I.D. Nijboer

Algemeen directeur/bestuurder

Raad voor Rechtsbijstand