Regeling NLQF

Geraadpleegd op 07-08-2025. Gebruikte datum 'geldig op' 01-01-2025 en zichtdatum 31-07-2025.
Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Regeling van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 17 oktober 2024, nr. MBO/46958859, houdende de vaststelling van de niveaubeschrijvingen per NLQF-niveau, de NLQF-niveaus van formele opleidingen en van de leges voor inschaling van non-formele opleidingen (Regeling NLQF)

Artikel 2. Vaststelling niveaubeschrijvingen per NLQF-niveau

De niveaubeschrijving behorend bij elk NLQF-niveau, genoemd in artikel 2, eerste lid, van het Besluit NLQF zijn in termen van kennis, vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, opgenomen in de bijlage.

Artikel 3. Vaststelling NLQF-niveaus formele opleidingen

  • 3 Het NLQF-niveau van de volgende opleidingen educatie wordt als volgt vastgesteld:

Artikel 4. Hoogte leges

De leges voor een aanvraag tot het vaststellen van het NLQF-niveau van een non-formele opleiding worden geheven naar de maatstaven en tarieven opgenomen in de tarieventabel.

Tarieven

Validiteit

Beperkte validiteitstoets

€ 1.000

Tussenvariant validiteitstoets

€ 1.200

Uitgebreide validiteitstoets

€ 2.400

Herbeoordeling validiteit

€ 1.000

Inschaling

Inschaling per kwalificatie

€ 2.400

Herbeoordeling inschaling

€ 1.000

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M.L.J. Paul

Bijlage behorend bij artikel 2 van de Regeling NLQF

Instroomniveau

Kennis

Bezit basale kennis van eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan de leefomgeving.

Vaardigheden

 

Toepassen van kennis

Reproduceert de kennis en past deze toe.

Voert eenvoudige herkenbare (beroeps)taken uit op basis van automatismen.

Probleemoplossende vaardigheden

Herkent eenvoudige problemen in het dagelijks leven.

Leer- en ontwikkelvaardigheden

Werkt met begeleiding aan persoonlijke ontwikkeling.

Formuleert met begeleiding eigen leerdoelen.

Informatievaardigheden

Verkrijgt en verwerkt informatie over eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan de leefomgeving.

Communicatievaardigheden

Communiceert op basis van in de context geldende conventies met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid

Werkt samen in een bekende, stabiele leef- en leeromgeving met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.

Draagt, met begeleiding, beperkte verantwoordelijkheid voor resultaten van eenvoudige routinematige taken en/of studie.

NLQF niveau 1

 

Kennis

Bezit basale kennis van eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein.

Vaardigheden

 

Toepassen van kennis

Reproduceert de kennis en past deze toe.

Voert eenvoudige herkenbare (beroeps)taken uit op basis van automatismen.

Probleemoplossende vaardigheden

Herkent eenvoudige problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze problemen op.

Leer- en ontwikkelvaardigheden

Werkt met begeleiding aan persoonlijke ontwikkeling.

Formuleert met begeleiding eigen leerdoelen.

Informatievaardigheden

Verkrijgt en verwerkt informatie over eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein.

Communicatievaardigheden

Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies, met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.

Luistert en begrijpt.

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid

Werkt in een herkenbare leef- en/of werkomgeving samen met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.

Draagt, met begeleiding, verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen eenvoudige en afgebakende taken en/of studie.

NLQF niveau 2

 

Kennis

Bezit basiskennis van feiten, zienswijzen, processen, materialen, middelen en basisbegrippen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein

Vaardigheden

 

Toepassen van kennis

Reproduceert de kennis en past deze toe.

Voert eenvoudige (beroeps)taken uit ondersteund door geselecteerde standaardprocedures.

Probleemoplossende vaardigheden

Herkent eenvoudige problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein.

Lost deze problemen planmatig op met behulp van bestaande procedures en richtlijnen.

Leer- en ontwikkelvaardigheden

Krijgt ondersteuning bij verdere persoonlijke ontwikkeling na reflectie en beoordeling van eigen (leer)resultaten.

Informatievaardigheden

Verkrijgt en verwerkt basisinformatie over feiten, zienswijzen, processen, materialen, middelen en basisbegrippen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein.

Communicatievaardigheden

Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, leidinggevenden en/of relevante derden.

Luistert, begrijpt en vraagt zelf om uitleg.

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid

Werkt in en herkenbare leef- en/of werkomgeving samen met gelijken, collega’s, leidinggevenden en/of relevante derden.

Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen eenvoudige en afgebakende taken en/of studie.

NLQF niveau 3

 

Kennis

Bezit kennis van materialen, middelen, feiten, begrippen, eenvoudige theorieën, methoden en processen, trends en ontwikkelingen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein.

Vaardigheden

 

Toepassen van kennis

Reproduceert de kennis en past deze toe.

Signaleert beperkingen van eigen kennis in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en onderneemt actie.

Voert (beroeps)taken uit die tactisch inzicht vereisen met behulp van een eigen keuze uit en een combinatie van standaardprocedures en methodes.

Probleemoplossende vaardigheden

Identificeert samengestelde problemen, veroorzaakt door meerdere factoren, in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein.

Lost deze planmatig op met behulp van bestaande procedures en richtlijnen om de juiste gegevens te identificeren en te gebruiken.

Leer- en ontwikkelvaardigheden

Vraagt ondersteuning bij verdere persoonlijke ontwikkeling na reflectie en beoordeling van eigen (leer)resultaten.

Informatievaardigheden

Verkrijgt, verwerkt en combineert informatie over materialen, middelen, feiten, begrippen, eenvoudige theorieën, trends en ontwikkelingen, methoden en processen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein.

Communicatievaardigheden

Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, leidinggevenden en/of relevante derden.

Geeft uitleg en instructie.

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid

Werkt in een herkenbare, wisselende leef- en/of werkomgeving samen met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.

Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van een eigen afgebakend takenpakket en/of studie.

Draagt gedeelde verantwoordelijkheid voor het resultaat van het routinewerk en/of studieactiviteit van anderen.

NLQF niveau 4 en niveau 4+

 

Kennis

Bezit brede en specialistische kennis van materialen, middelen, feiten, abstracte begrippen, theorieën, ideeën, methoden en processen van en gerelateerd aan een beroep en kennisdomein.

Vaardigheden

 

Toepassen van kennis

Reproduceert en analyseert de kennis en past deze toe.

Evalueert en integreert gegevens en ontwikkelt strategieën voor het uitvoeren van diverse (beroeps)taken.

Signaleert beperkingen van bestaande kennis in de beroepspraktijk en in het kennisdomein en onderneemt actie.

Analyseert redelijk complexe (beroeps)taken en voert deze uit.

Probleemoplossende vaardigheden

Onderkent en analyseert redelijk complexe problemen in de beroepspraktijk en in het kennisdomein.

Lost deze planmatig en op creatieve wijze op door gegevens te identificeren en te gebruiken.

Leer- en ontwikkelvaardigheden

Ontwikkelt zich door reflectie en beoordeling van eigen (leer)resultaten.

Informatievaardigheden

Verkrijgt, verwerkt en combineert brede en specialistische informatie over materialen, middelen, feiten, abstracte begrippen, theorieën, ideeën, methoden en processen van en gerelateerd aan een beroep en kennisdomein.

Communicatievaardigheden

Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, leidinggevenden en cliënten.

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid

Werkt samen met gelijken, leidinggevenden en cliënten.

Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en studie.

Draagt gedeelde verantwoordelijkheid voor het resultaat van het werk van anderen.

NLQF niveau 5

 

Kennis

Bezit ruime, verdiepte en/of gespecialiseerde kennis van een beroep en/of kennisdomein.

Bezit gedetailleerde kennis van enkele beroeps- en/of kennisdomeinen en begrip van een beperkte reeks van basistheorieën, principes en concepten.

Bezit beperkte kennis en begrip van enkele belangrijke actuele onderwerpen, problemen en/of specialismen gerelateerd aan het beroep en/of kennisdomein.

Vaardigheden

 

Toepassen van kennis

Reproduceert en analyseert de kennis en past deze toe, in een reeks van contexten, om problemen die gerelateerd zijn aan een beroep en/of kennisdomein op te lossen.

Gebruikt procedures flexibel en inventief.

Signaleert beperkingen van eigen kennis en bestaande kennis in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en onderneemt actie.

Analyseert complexe (beroeps)taken en voert deze uit.

Analyseert de uitkomsten van actueel praktijkgericht onderzoek kritisch.

Probleemoplossende vaardigheden

Identificeert en analyseert complexe en onvoorspelbare problemen, in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op creatieve, flexibele en inventieve wijze op door gegevens te identificeren en te gebruiken.

Leer- en ontwikkelvaardigheden

Ontwikkelt zich op eigen initiatief, door middel van zelfreflectie en zelfbeoordeling van eigen (leer)resultaten, en vraagt waar nodig begeleiding.

Informatievaardigheden

Verkrijgt, verwerkt, combineert en analyseert ruime, verdiepte en gedetailleerde informatie en een beperkte reeks van basistheorieën, principes en concepten, van en gerelateerd aan enkele beroepen en/of kennisdomeinen evenals beperkte informatie over enkele belangrijke actuele onderwerpen en/of specialismen gerelateerd aan het beroep en/of kennisdomein en geeft deze informatie weer.

Communicatievaardigheden

Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.

Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan.

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid

Werkt samen in onbekende wisselende leef en/of werkomgeving, ook internationaal met gelijken, collega’s, leidinggevenden en relevante derden.

Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/of studie.

Draagt gedeelde verantwoordelijkheid voor het resultaat van activiteiten en werk van anderen en voor het aansturen van onvoorspelbare processen.

NLQF niveau 6

 

Kennis

Bezit gevorderde, gespecialiseerde kennis van, en kritisch inzicht in, theorieën, en concepten van een beroep, kennisdomein en/of breed wetenschapsgebied.

Bezit brede, geïntegreerde kennis en begrip van de omvang van de belangrijkste gebieden en grenzen van een beroep, kennisdomein en/of breed wetenschapsgebied.

Bezit kennis en begrip van enkele belangrijke actuele problemen, onderwerpen en specialismen gerelateerd aan een beroep, kennisdomein en/of breed wetenschapsgebied.

Vaardigheden

 

Toepassen van kennis

Reproduceert en analyseert de kennis en past deze toe, ook in andere contexten zodanig dat dit een professionele en of wetenschappelijke benadering in beroep en/of kennisdomein laat zien.

Past gespecialiseerde, waaronder kritisch- analytische, vaardigheden, toe op de uitkomsten van toegepast onderzoek.

Brengt, met begeleiding, een toegepast onderzoek op basis van methodologische kennis tot een goed einde.

Stelt argumentaties op en verdiept die.

Evalueert en combineert kennis en inzichten uit een specifiek domein kritisch.

Signaleert beperkingen van eigen kennis van de beroepspraktijk en/of bestaande kennis in het kennisdomein en onderneemt actie.

Analyseert kritisch, complexe beroeps- en/of wetenschappelijke taken en voert deze uit.

Probleemoplossende vaardigheden

Identificeert en analyseert complexe en onvoorspelbare problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op door gegevens te identificeren en te gebruiken.

Leer- en ontwikkelvaardigheden

Ontwikkelt zich op eigen initiatief door middel van zelfreflectie en zelfbeoordeling van eigen (leer)resultaten.

Informatievaardigheden

Verzamelt en analyseert op een verantwoorde, kritische manier brede, verdiepte en gedetailleerde beroepsgerelateerde of wetenschappelijke informatie over een beperkte reeks van basis theorieën, principes en concepten van en gerelateerd aan een beroep of kennisdomein, evenals beperkte informatie over enkele belangrijke actuele onderwerpen en specialismen gerelateerd aan het beroep of kennisdomein en geeft deze informatie weer.

Communicatievaardigheden

Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden en of relevante derden in de wetenschappelijke en of beroepsmatige gemeenschap.

Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan.

Verantwoordelijkheid

en zelfstandigheid

Werkt samen in onbekende wisselende leef-en/of werkomgeving, ook internationaal met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden en relevante derden.

Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/of studie en voor het resultaat van het werk van anderen.

Draagt gedeelde verantwoordelijkheid voor het aansturen van onvoorspelbare processen en de professionele ontwikkeling van personen en groepen.

Verzamelt en interpreteert relevante gegevens met het doel een oordeel te vormen dat mede gebaseerd is op het afwegen van relevante sociaal-maatschappelijke, beroepsmatige, wetenschappelijke of ethische aspecten.

NLQF niveau 7

 

Kennis

Bezit bijzonder gespecialiseerde geavanceerde kennis van een beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebied en op het raakvlak tussen verschillende beroepen, kennisdomeinen en/of wetenschapsgebieden.

Bezit kritisch begrip van een reeks van theorieën, principes, en concepten, waaronder de belangrijkste van een beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebied.

Bezit uitgebreide, gedetailleerde kennis en kritisch begrip van enkele belangrijke actuele, problemen, onderwerpen en specialismen gerelateerd aan het beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebieden.

Vaardigheden

 

Toepassen van kennis

Reproduceert, analyseert en integreert beroepsgerichte en wetenschappelijke kennis en past deze toe, ook in andere contexten en gaat om met complexe materie.

Deze kennis vormt de basis voor originele ideeën en onderzoek.

Gebruikt de opgedane kennis op een hoger abstractieniveau. Denkt conceptueel. Stelt argumentaties op en verdiept deze.

Brengt op basis van methodologische kennis een fundamenteel onderzoek zelfstandig tot een goed einde.

Levert een originele bijdrage aan het ontwikkelen en toepassen van ideeën, vaak in onderzoekverband.

Signaleert beperkingen van eigen kennis en/of bestaande kennis in de beroepspraktijk, in het kennisdomein en/of op het raakvlak tussen verschillende beroepspraktijken en/of kennisdomeinen en onderneemt actie.

Evalueert complexe beroeps- en/of wetenschappelijke taken en voert deze uit.

Probleemoplossende vaardigheden

Onderkent en analyseert complexe en onvoorspelbare problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op.

Levert in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein een wetenschappelijke bijdrage aan de oplossing van complexe problemen door gegevens te identificeren en te gebruiken.

Leer- en ontwikkelvaardigheden

Ontwikkelt zich grotendeels autonoom op basis van intrinsieke motivatie.

Informatievaardigheden

Verzamelt en analyseert op een verantwoorde, kritische manier:

- brede, diepgaande en gedetailleerde wetenschappelijke informatie over een reeks van theorieën, principes en concepten van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein;

- informatie over belangrijke huidige onderwerpen en specialiteiten gerelateerd aan het beroep en/of kennisdomein.

Geeft deze informatie op wetenschappelijke wijze weer.

Communicatievaardigheden

Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden en of relevante derden in de wetenschappelijke en/of beroepsmatige gemeenschap.

Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan.

Verantwoordelijkheid en

zelfstandigheid

Werkt samen in een onbekende, wisselende leef- en/of werkomgeving met een hoge mate van onzekerheid, ook internationaal met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden en relevante derden.

Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/of studie en voor het resultaat van het werk van anderen.

Draagt verantwoordelijkheid voor het aansturen van onvoorspelbare processen en de professionele ontwikkeling van personen en groepen.

Formuleert opinies op grond van onvolledige of beperkte informatie en houdt daarbij rekening met sociaal-maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische verantwoordelijkheden, die zijn verbonden aan het toepassen van de eigen kennis en opinies.

NLQF niveau 8

 

Kennis

Bezit de meest geavanceerde kennis van een beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebied en op het raakvlak tussen verschillende beroepen, kennisdomeinen en/of wetenschapsgebieden.

Bezit kennis verkregen door persoonlijk onderzoek of werk, leidend tot een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van vak- en/of wetenschapsgebied.

Bezit een kritisch inzicht in een vak- en/of wetenschapsgebied waaronder een kritisch begrip van de belangrijkste en actuele theorieën, principes en concepten.

Vaardigheden

 

Toepassen van kennis

Reproduceert, analyseert en integreert de kennis op gezaghebbende wijze en past deze toe, ook in andere contexten, en gaat om met complexe materie.

Deze kennis vormt de basis voor originele ideeën en onderzoek.

Gebruikt de opgedane kennis op een hoger abstractieniveau. Denkt conceptueel. Stelt argumentaties op en verdiept deze.

Brengt op basis van methodologische kennis een complex fundamenteel onderzoek zelfstandig tot een goed einde. Levert door origineel onderzoek een bijdrage aan verlegging van grenzen van kennis door een omvangrijke hoeveelheid werk, waarvan een deel een nationaal of internationaal beoordeelde publicatie verdient.

Signaleert beperkingen van eigen kennis en/of bestaande kennis in de beroepspraktijk in het kennisdomein en of wetenschapsdomein en op het raakvlak tussen verschillende beroepspraktijken en/of kennisdomeinen en onderneemt actie.

Analyseert en evalueert complexe beroeps-en/of wetenschappelijke taken en kan deze ad hoc uitvoeren.

Probleemoplossende vaardigheden

Identificeert en analyseert uiterst complexe en onvoorspelbare problemen, vaak met een hoog afbreukrisico, in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op.

Levert in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein een wetenschappelijke bijdrage aan de oplossing van complexe en onvoorspelbare problemen door gegevens te identificeren en te gebruiken.

Leer- en ontwikkelvaardigheden

Ontwikkelt zich grotendeels autonoom op basis van intrinsieke motivatie.

Bewerkstelligt technologische, sociale en/of culturele voortuitgang in de samenleving.

Informatievaardigheden

Verzamelt en analyseert op een verantwoorde, brede en kritische manier:

- verdiepte en gedetailleerde wetenschappelijke informatie over een reeks van theorieën, principes en concepten van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein;

- geselecteerde informatie over belangrijke huidige onderwerpen en specialiteiten gerelateerd aan het beroep en/of kennisdomein.

Geeft deze unieke informatie op wetenschappelijke wijze weer.

Communicatievaardigheden

Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden, relevante derden en/of de bredere wetenschappelijke gemeenschap en de samenleving als geheel.

Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan.

Verantwoordelijkheid en

zelfstandigheid

Werkt samen in een onbekende, wisselende leef- en/of werkomgeving met een hoge mate van onzekerheid, ook internationaal met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden, relevante derden en de samenleving als geheel.

Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/ of studie en voor het resultaat van het werk van anderen.

Draagt verantwoordelijkheid voor het aansturen van onvoorspelbare processen en de professionele ontwikkeling van personen en groepen.

Bedenkt, ontwerpt, implementeert en past een substantieel onderzoeksproces aan met wetenschappelijke integriteit.