U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 13-06-2025. Gebruikte datum 'geldig op' 04-04-2025 en zichtdatum 12-06-2025. Geldend van 01-10-2024 t/m heden
Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 13 juni 2024, IENW/BSK-2024/98337, houdende vaststelling regels in verband met de sturing van en het toezicht op Airport Coordination Netherlands (Regeling sturing van en toezicht op ACNL)
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikel 32 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen en artikel 8a.70 van de Wet luchtvaart;
BESLUIT:
In deze regeling wordt verstaan onder:
Kaderwet: Kaderwet zelfstandige bestuursorganen;
begroting: begroting als bedoeld in artikel 8a.69, eerste lid, van de Wet luchtvaart;
minister: Minister van Infrastructuur en Waterstaat;
wet: Wet luchtvaart;
slotverordening: Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 18 januari 1993 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van slots op communautaire luchthavens (PbEG 1993, L 14).
ACNL informeert de minister onverwijld over de ontstentenis van een lid van de directie met het oog op de conform artikel 8a.66, vierde lid, van de wet te treffen voorziening.
1 ACNL ontvangt jaarlijks vóór 1 april een jaarbrief van de minister.
2 De jaarbrief heeft onder meer betrekking op:
a. onderwerpen die Rijksbreed aandacht krijgen dat betreffende jaar en de daaropvolgende boekjaren;
b. de aandachtspunten en voorgenomen wijzigingen betreffende de verantwoording, verslaglegging en de aandachtspunten voor de accountantscontrole, bedoeld in artikel 5 van deze regeling.
1 De minister ontvangt van ACNL de begroting, bedoeld in artikel 8a.69, eerste lid, van de wet, die vergezeld gaat van een meerjarenbeleidsplan.
2 Het jaarlijkse meerjarenbeleidsplan omvat de periode van het laatst afgesloten boekjaar, het lopende jaar, het komende boekjaar en de twee daarop volgende jaren.
3 In het meerjarenbeleidsplan komt in ieder geval aan de orde:
a. interne en externe ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor de door ACNL gelegde en te leggen beleidsaccenten in termen van strategie, doelstellingen en resultaten;
b. veranderingen in de werkwijze van ACNL voor zover deze politiek relevant worden geacht of financieel van substantiële omvang zijn;
c. een beschrijving van de lopende en voorgenomen activiteiten in het kader van wettelijke taken en overige markt- en nevenactiviteiten;
d. een toelichting op de investeringen;
e. een overzicht van de benodigde en verwachte mutaties in de omvang en samenstelling van de organisatie qua omvang van de benodigde personele inzet;
f. zwaarwegende veranderingen in het beleid ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden van het personeel;
g. de stand van zaken rond de informatiebeveiliging en, indien aan de orde, de verbeteringsmaatregelen, alsmede belangrijke wijzigingen in het informatiebeveiligingsbeleid;
h. de ontwikkelingen van de kosten, opbrengsten en tarieven;
i. de meerjarencijfers voor de drie jaren na het eerstvolgende begrotingsjaar omtrent de geraamde totale omzet en de totale kosten alsmede de verwachte positie van het eigen en vreemd vermogen;
j. wijzigingen ten opzichte van aannames en uitgangspunten in het vorige financieel meerjarenbeleidsplan;
k. een uitwerking van de plannen om de doelmatigheid te verbeteren;
l. eventuele verzoeken tot voorafgaande instemming van de minister voor beslissingen van ACNL inzake het aangaan van verplichtingen voor het eerstvolgende boekjaar voor zover deze bij of krachtens de Kaderwet nodig zijn;
m. de wijze waarop ACNL uitvoering geeft aan de jaarbrief, bedoeld in artikel 3 van deze regeling.
Bij de aanwijzing van de accountant, bedoeld in artikel 35, tweede lid, van de Kaderwet, bedingt ACNL dat de controles en de verklaringen daarover mede betreffen:
a. een toereikende scheiding tussen de baten en lasten casu quo ontvangsten en uitgaven uit de bij of krachtens de wet aan ACNL opgedragen taken dan wel andere activiteiten;
b. de juiste en volledige hantering van de vastgestelde tarieven;
c. de aandachtspunten voor de accountantscontrole, genoemd in de bijlage die integraal onderdeel uitmaakt van deze regeling.
De minister informeert ACNL over het voornemen tot een review van de accountantscontrole door de Auditdienst Rijk (ADR). Het besluit tot het uitvoeren van een review van de accountantscontrole wordt vergezeld van een toelichting waaruit de aanleiding blijkt, de procedure die zal worden gevolgd en de informatie die ACNL ten behoeve van dit onderzoek beschikbaar dient te stellen.
1 ACNL behoeft de voorafgaande instemming van de minister voor:
a. het oprichten van dan wel deelnemen in een rechtspersoon;
b. het in eigendom verwerven, het vervreemden of het bezwaren van registergoederen waarvan de waarde een bedrag van € 100.000 overschrijdt;
c. het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen waarvan de waarde een bedrag van € 100.000 overschrijdt;
d. het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot huur, verhuur of pacht van registergoederen waarvan de huur of pacht een bedrag van jaarlijks € 75.000 overschrijdt;
e. het aangaan van kredietovereenkomsten en van overeenkomsten van geldlening indien deze afzonderlijk dan wel alle (deel)kredietovereenkomsten en (deel)overeenkomsten van geldleningen gezamenlijk een bedrag van € 100.000 overschrijden;
f. het aangaan van overeenkomsten waarbij ACNL zich verbindt tot zekerheidstelling met inbegrip van zekerheidstelling voor schulden van derden of waarbij ACNL zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt of zich voor een derde sterk maakt;
g. het vormen van andere fondsen en reserveringen dan de egalisatiereserve, bedoeld in artikel 33 van de Kaderwet;
h. het doen van aangifte tot zijn faillissement of het aanvragen van zijn surséance van betaling.
2 Indien ACNL een beslissing wil nemen als bedoeld in het eerste lid, onderdelen b, c, d en e, waarbij de bedragen, genoemd in het eerste lid, niet overschreden worden, informeert ACNL de minister voorafgaand over de beslissing.
3 Voor zover de in het eerste lid genoemde voornemens zijn opgenomen in de begroting, hoeven deze niet afzonderlijk ter instemming aan de minister te worden voorgelegd.
De jaarrekening geeft inzicht in de uitvoering van de goedgekeurde begroting. Bij het opstellen van de jaarrekening wordt onderscheid gemaakt tussen de baten en lasten, alsook tussen de ontvangsten en uitgaven van de bij of krachtens de wet aan ACNL opgedragen taken dan wel van andere activiteiten.
1 In aanvulling op titel 9, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, en de artikelen 18 en 19 van de Kaderwet bevat het jaarverslag in ieder geval de volgende onderdelen:
a. de relevante gegevens over de gerealiseerde dienstverlening;
b. de risico’s die zich in een verslagjaar hebben voorgedaan alsmede de werking van de beheersmaatregelen;
c. het aantal bezwaar- en beroepsprocedures dat is gevoerd op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de resultaten daarvan;
d. het aantal verzoeken op grond van de Wet open overheid en de resultaten daarvan;
e. het aantal ingediende klachten op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, en de resultaten daarvan;
f. het aantal klachten op grond van de Wet Nationale ombudsman en de resultaten daarvan;
g. mededelingen omtrent de verwachte gang van zaken, waarbij in het bijzonder aandacht wordt besteed aan de omstandigheden waarvan de ontwikkeling van de omzet en van de kwaliteit van de taakuitoefening afhankelijk is;
h. het gevoerde integriteitbeleid;
i. een bedrijfsvoeringparagraaf waarin onder andere wordt ingegaan op het financieel en materieel beheer;
j. de wijze waarop ACNL toepassing heeft gegeven aan internationale wet- en regelgeving.
2 Uit het jaarverslag valt af te leiden op welke wijze de realisatie in het boekjaar overeenkomt met dan wel afwijkt van de begroting en welke impact dit heeft op de nabije toekomst.
3 Het jaarverslag is voorzien van:
a. een verslag van de directie;
b. een op risicomanagement gebaseerd in-control-statement van de directie, waarin in ieder geval wordt ingegaan op de financiële en operationele processen van ACNL.
4 Bij de aanbieding van het jaarverslag aan de minister informeert ACNL de minister over:
a. de toepassing van de arbeidsvoorwaarden van het personeel;
b. de gemiddelde loonsom per werknemer over het desbetreffende boekjaar;
c. het aantal ingediende schadeclaims, onderverdeeld naar taak, en de resultaten daarvan.
1 De minister legt de volgende voornemens tijdig aan ACNL voor met het oog op een uitvoeringstoets:
a. voor het functioneren van ACNL relevante beleidsvoornemens;
b. voor het functioneren van ACNL relevante voorgenomen wet- en regelgeving;
c. overige voor het functioneren van ACNL relevante voornemens tot het opdragen van taken of het stellen van regels met betrekking tot de uitvoering van taken bij of krachtens een wet waarvoor hij eerste verantwoordelijke is.
2 In de uitvoeringstoets worden in ieder geval de financiële, organisatorische en juridische gevolgen van het voornemen beschreven, alsmede de gevolgen voor de bedrijfsvoering, de gebruikers en afnemers van de diensten van ACNL.
3 De minister reageert op de door ACNL toegezonden uitvoeringstoets en geeft daarbij in ieder geval aan hoe deze in de besluitvorming is of zal worden betrokken.
4 Indien in de loop van het besluitvormingsproces het aan ACNL voorgelegde voornemen op voor ACNL relevante punten wordt gewijzigd, legt de minister de wijzigingen ten behoeve van een finale uitvoeringstoets voor aan ACNL.
1 ACNL evalueert op een daartoe door de minister gedaan verzoek of uit eigen beweging de uitvoering van beleid of wet- en regelgeving.
2 Bij het verzoek formuleert de minister de door ACNL te beantwoorden vragen en wordt de termijn bepaald waarbinnen de rapportage gereed dient te zijn.
3 De minister reageert op de door ACNL toegezonden rapportage en geeft daarbij in ieder geval aan hoe de rapportage in de besluitvorming is of zal worden betrokken.
ACNL verschaft de minister structureel informatie over lopende dan wel in voorbereiding zijnde ICT-projecten waarover aan het Adviescollege ICT-toetsing, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wet Adviescollege ICT-toetsing advies is gevraagd, of waarover door de minister aan de Staten-Generaal wordt gerapporteerd.
1 Overeenkomstig artikel 41 van de Kaderwet draagt ACNL zorg voor een afdoende beveiliging van het gehele proces van informatievoorziening en bescherming van (persoons)gegevens door het hanteren van een managementsystematiek op basis van een cyclische benadering van continue verbetering.
2 ACNL draagt zorg voor een efficiënte en adequate beheersing van cybersecurity-risico’s.
1 ACNL informeert jaarlijks de minister vertrouwelijk over:
a. de wijze waarop ACNL de veiligheid van de netwerk- en informatiesystemen waarborgt;
b. de wijze waarop ACNL samenwerkt met betrokkenen binnen de sector en daarbuiten om de weerbaarheid tegen cybersecurity-incidenten te vergroten.
2 ACNL informeert de minister vertrouwelijk over:
a. de wijzigingen die zich in het voorafgaande jaar hebben voorgedaan ten opzichte van het eerste lid;
b. de omvang en typen van cybersecurity-incidenten die hebben plaatsgevonden, de wijze waarop ACNL daarop heeft gereageerd alsmede de daaruit voortvloeiende verbetermaatregelen;
3 Onverminderd het tweede lid informeert ACNL de minister onverwijld vertrouwelijk over incidenten die zijn aandacht behoeven.
Indien de minister na overleg met ACNL een derde aanwijst om in het kader van het toezicht op het functioneren van ACNL onderzoek te doen naar een door de minister te bepalen onderdeel van ACNL of van de taakuitoefening door ACNL, verstrekt ACNL aan deze derde op de door de derde te bepalen wijze de ter zake van het onderzoek gevraagde informatie voor zover dit niet beperkt is bij of krachtens een wet of overeenkomst.
De minister verstrekt ACNL informatie die relevant is voor ACNL met betrekking tot:
a. aanschrijvingen;
b. politieke aangelegenheden en de meningsvorming door de minister of de Staten-Generaal met betrekking tot ACNL en de toekomst van ACNL;
c. (inter)nationaal overleg;
d. (ontwikkeling van) rechtstreeks werkende EU-regelgeving;
e. overleg met andere departementen en resultaten daarvan;
f. klachten over het functioneren van ACNL;
g. overige ontwikkelingen die het functioneren van ACNL beïnvloeden of kunnen beïnvloeden.
1 ACNL legt tot hem gerichte voorstellen tot taakopdracht door een ander bestuursorgaan tijdig voor aan de minister met het oog op het verkrijgen van diens instemming.
2 Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op voornemens van ACNL tot het verrichten van markt- en nevenactiviteiten, die nog niet bij of krachtens wet zijn opgedragen of bij een eerder besluit van de minister zijn toegestaan.
1 Op de jaarstukken 2024 worden de artikelen 5, 8 en 9 niet toegepast voor zover deze bepalingen afwijken van eerder met ACNL gemaakte afspraken en ACNL heeft aangegeven voor de jaarstukken 2024 niet te kunnen voldoen aan deze regeling.
2 Indien ACNL heeft aangegeven voor de jaarstukken 2024 niet te kunnen voldoen aan deze regeling, gelden voor de jaarstukken 2024 de afspraken tussen de minister en ACNL d.d. 1 april 2020.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2024.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling sturing van en toezicht op ACNL.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
M.G.J. Harbers
De volgende elementen zijn aandachtspunten voor de accountantscontrole:
a. controle van de rechtmatigheid van de bestedingen en inning van de middelen door ACNL. Rechtmatigheid houdt in dat een financiële transactie waarvan de uitkomst in de jaarrekening wordt verantwoord in overeenstemming is met de in internationale en nationale regelgeving opgenomen bepalingen die de uitkomst van die financiële transactie beïnvloeden;
b. de controle van de rechtmatige inning en besteding van de tarieven;
c. voor de verstrekking van de verklaring over de rechtmatigheid conform artikel 35, derde lid, van de Kaderwet en de kwalificatie van die verklaring gelden ten aanzien van de in de jaarrekening opgenomen financiële stromen en saldi inzake de publieke middelen de volgende tolerantiegrenzen:
Toleranties rechtmatigheid
Goedkeurende verklaring
Verklaring met beperking
Verklaring van oordeelsonthouding / Afkeurende verklaring
Fouten (afwijkingen) in de verantwoording en onzekerheden in de controle
Kleiner dan of gelijk aan 2%
Groter dan 2% en kleiner of gelijk aan 4%
Groter dan 4%
Beoordeling van de juiste en volledige hantering van de door de minister goedgekeurde tarieven van ACNL als bedoeld in artikel 8a.67, eerste lid, van de Wet luchtvaart.
Beoordeling van de consistentie en de controleerbaarheid van het totstandkomingsproces van de in de jaarverantwoording opgenomen niet-financiële informatie.
Beoordeling van de consistentie en de controleerbaarheid van het totstandkomingsproces van het in de jaarverantwoording opgenomen in-control-statement, waaronder de verenigbaarheid daarvan met de jaarrekening en de uitkomsten van de controlewerkzaamheden op de jaarrekening. Het onderzoek naar de kwaliteit van de bedrijfsvoering is in ieder geval gericht op de kwaliteit, het financieel beheer, de financiële informatie, de toepassing van het kostprijsmodel en de continuïteit en de beveiliging van de geautomatiseerde systemen.
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling sturing van en toezicht op ACNL", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.