Regeling SVDJ Accelerator 2024

[Regeling vervalt per 24-01-2025.]
Geraadpleegd op 19-06-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 23-05-2024 en zichtdatum 23-05-2024.
Geldend van 15-02-2024 t/m heden

Besluit van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek van 24-1-2024, nr. INV2024, tot vaststelling van een subsidieregeling Journalistieke Innovatie 2024

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Gelet op artikel 8.3 en 8.15a van de Mediawet 2008;

Besluit:

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1.1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a) innovatie: het ontwikkelen van nieuwe journalistieke producten of diensten voor de eigen organisatie of journalistieke sector en/of het aanboren van een nieuwe markt en/of voor het implementeren van nieuwe werkprocessen binnen de organisatie;

  • b) Stimuleringsfonds: het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, bedoeld in artikel 8.2 van de Mediawet 2008;

Artikel 1.2. Doel van de subsidie en projectperiode

  • 1 Subsidieverstrekking op grond van deze regeling heeft tot doel het stimuleren van vernieuwing binnen de journalistieke sector door het ondersteunen van deelnemers bij innovatie, als bedoeld in artikel 1.1, aanhef en onder a. Om dat doel te bereiken is deelname aan een door het Stimuleringsfonds aangeboden begeleidingsprogramma onlosmakelijk aan de subsidieverstrekking verbonden.

  • 2 Het Stimuleringsfonds kan subsidie verstrekken voor de kosten van activiteiten die worden uitgevoerd in de periode 7 mei 2024 tot en met 26 november 2024.

Artikel 1.3. De onderdelen van de regeling

De regeling bestaat uit een begeleidingsprogramma en subsidieverstrekking.

Hoofdstuk 2. Begeleidingsprogramma

Artikel 2.1. Toegang

  • 1 Toegang tot het begeleidingsprogramma wordt op verzoek verleend.

  • 2 Ten hoogste 8 teams kunnen worden toegelaten tot het begeleidingsprogramma.

  • 3 Een verzoek tot toelating tot het begeleidingsprogramma kan worden ingediend door de voor de desbetreffende activiteiten verantwoordelijke rechts- of natuurlijke personen, die in Nederland (in het kader van deze regeling) actief (zullen) zijn en die zijn ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, dan wel deze inschrijving verkrijgen na toelating tot het begeleidingsprogramma.

  • 4 Indien de voor de desbetreffende activiteiten verantwoordelijke rechts- of natuurlijke personen niet in Nederland zijn gevestigd, maar wel in een Europese lidstaat, dient de inschrijving vergezeld te gaan van een verklaring, dat de activiteiten binnen het begeleidingsprogramma zich primair richten op de journalistieke sector (te weten, meer dan 75% van de activiteiten wordt verricht) binnen het land Nederland (m.u.v. de bijzondere gemeenten vallend onder Caribisch Nederland). Dergelijke rechtspersonen dienen ook te zijn ingeschreven in het handelsregister van hun vestigingsland.

Artikel 2.2. Verzoek tot toelating

  • 1 Een verzoek wordt uitsluitend ingediend door middel van het invullen en ondertekenen van een door het Stimuleringsfonds vastgesteld formulier volgens de op de website van het Stimuleringsfonds www.svdj.nl vermelde instructies, en omvat in ieder geval:

    • a) een activiteitenplan volgens een door het Stimuleringsfonds vastgesteld format;

    • b) cv’s van alle deelnemende teamleden.

  • 2 Het activiteitenplan:

    • a) beschrijft nauwkeurig de aard en omvang van het team dat de voorgenomen activiteiten gaat uitvoeren;

    • b) wordt onderbouwd met een analyse van informatie op basis waarvan de verzoeker kennis over het op te lossen probleem heeft opgedaan; en

    • c) bevat een analyse van vergelijkbare plannen en ideeën en de daarmee behaalde resultaten.

  • 3 De haalbaarheid van het activiteitenplan dient te worden beschreven in termen van:

    • a) de samenstelling van het team dat dit activiteitenplan gaat uitvoeren;

    • b) bewijs van het probleem dat voor de journalistieke sector wordt opgelost;

    • c) meerwaarde voor de journalistieke sector als dit probleem wordt opgelost;

    • d) de wijze waarop informatie over dit probleem is verkregen;

    • e) de uitvoerbaarheid van de eventuele oplossing;

    • f) de wijze waarop verdere informatie over het probleem en de oplossing wordt vergaard;

    • g) informatie over het huidige bedrijfsmodel; en

    • h) de verkende mogelijkheden tot samenwerking met andere partijen.

  • 4 Het Stimuleringsfonds bevestigt binnen een week de ontvangst van een verzoek.

Artikel 2.3. Termijn indiening verzoek

  • 1 Een verzoek tot toelating van het begeleidingsprogramma kan worden ingediend in de periode van 19 februari 2024 tot en met 1 april 2024, 23:59 uur.

  • 2 Het Stimuleringsfonds kan andere data vaststellen waarop verzoeken uiterlijk moeten worden ingediend. Deze data worden gepubliceerd op de website van het Stimuleringsfonds www.svdj.nl.

Artikel 2.4. Procedure beoordeling toegang tot begeleidingsprogramma

  • 1 Een verzoek wordt alleen in behandeling genomen als deze volledig is. Het Stimuleringsfonds beoordeelt binnen een week na indiening van het verzoek de volledigheid daarvan. Als het verzoek onvolledig is, krijgt de verzoeker bericht over de ontbrekende gegevens en wordt uitgenodigd om de ontbrekende gegevens alsnog binnen één week, maar in elk geval vóór het einde van de periode als genoemd in artikel 2.3, aan te leveren. Blijft tijdige en volledige aanlevering van de gegevens uit, dan wordt het betreffende verzoek buiten behandeling gesteld.

  • 2 Het Stimuleringsfonds beslist gelijktijdig op de verzoeken die in behandeling zijn genomen.

  • 3 Het Stimuleringsfonds beoordeelt allereerst of een verzoek voldoet aan de drempelcriteria als bedoeld in artikel 2.5. Als een verzoek niet aan deze criteria voldoet, wijst het Stimuleringsfonds het verzoek af.

  • 4 Verzoeken dit voldoen aan de drempelcriteria als bedoeld in artikel 2.5 van de regeling, worden beoordeeld op de inhoudelijke criteria uit artikel 2.6 van de regeling. Bij de beoordeling op de inhoudelijke criteria wordt het oordeel door het Stimuleringsfonds vertaald in een waardering per criterium. Hierbij wordt gewerkt met een systeem waarin deze waardering wordt omgezet in een cijfer. Zowel de waardering als het cijfer staan op zichzelf, aanvragen worden niet direct met elkaar vergeleken. Het Stimuleringsfonds komt voor ieder verzoek per criterium tot een gemotiveerde gezamenlijke score volgens een vijfpuntenschaal: 1. onvoldoende 2. matig 3. voldoende 4. goed 5. zeer goed.

  • 5 De scores per criterium worden bij elkaar opgeteld en vormen zo de totaalscore van het verzoek. De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt behaald.

  • 6 Niet voor rangschikking in aanmerking komen verzoeken die na de inhoudelijke beoordeling minder dan 6 punten hebben gehaald. Die verzoeken worden afgewezen.

  • 7 Indien het totaal van de in aanmerking komende verzoeken het maximale aantal van toelaatbare teams uit artikel 2.1, tweede lid, overschrijdt, wordt de toegang tot het begeleidingsprogramma als volgt verdeeld:

    • a) Het verzoek dat de meeste punten scoort volgens de waardering en rangschikking volgens het zesde tot en met achtste lid, wordt als eerste gehonoreerd;

    • b) telkens wordt het daarop volgende verzoek dat de meeste punten scoort als eerste gehonoreerd;

    • c) indien meerdere verzoeken dezelfde score hebben gehaald en honorering van deze verzoeken tot overschrijding van het maximale aantal van toelaatbare teams zou leiden, dan worden deze gelijk geëindigde verzoeken als volgt gerangschikt:

      • i. op basis van de toegekende score op het criterium ‘Teamsamenstelling’;

      • ii. de alsdan gelijk beoordeelde verzoeken op basis van de toegekende score op het criterium ‘Bewezen Businessmodel’.

  • 8 Wanneer op basis van de verdeling uit het negende lid het maximale aantal van toelaatbare teams uit artikel 2.1, tweede lid, is bereikt, worden de daaropvolgende verzoeken in de rangschikking afgewezen.

Artikel 2.5. Drempelcriteria

Verzoeken worden door het Stimuleringsfonds beoordeeld aan de hand van de volgende drempelcriteria:

  • 1. het journalistieke karakter, waarbij de activiteiten betrekking hebben op:

    • a) journalistieke producten,

    • b) journalistieke diensten,

    • c) platforms om journalistieke producten of diensten te realiseren, of

    • d) modellen om journalistieke producten of diensten te realiseren; als ook

  • 2. het innovatieve karakter, waarbij de activiteiten vernieuwingen tot stand brengen binnen een van de vereiste vormen van het journalistieke karakter, waarbij vernieuwing kan bestaan uit:

    • a) nieuwe activiteiten binnen het journalistieke karakter,

    • b) nieuwe combinaties van activiteiten binnen het journalistieke karakter,

    • c) nieuwe combinaties van bestaande activiteiten binnen het journalistieke karakter, of

    • d) nieuwe combinaties van nieuwe activiteiten binnen het journalistieke karakter.

Artikel 2.6. Inhoudelijke criteria

  • 1 Verzoeken worden door het Stimuleringsfonds beoordeeld aan de hand van de volgende inhoudelijke criteria:

    • a) Teamsamenstelling: In hoeverre is het team compleet en multidisciplinair?;

    • b) Bewezen businessmodel: in hoeverre is het activiteitenplan onderbouwd met een bewezen businessmodel, bestaande uit wenselijkheid, haalbaarheid en levensvatbaarheid van het activiteitenplan;

    • c) Kwaliteit voorgestelde experimenten: worden er nuttige en efficiënte experimenten voorgesteld in het activiteitenplan die aannames in het businessmodel kunnen bewijzen dan wel kunnen ontkrachten?

  • 2 In de toelichting op deze regeling zijn de criteria en de wijze waarop de adviescommissie de criteria weegt, uitgewerkt.

Artikel 2.7. Besluit verzoek en start begeleiding

  • 1 Het Stimuleringsfonds beslist binnen 6 weken na verstrijken van de termijn, bedoeld in artikel 2.3, op de ingediende verzoeken voor toelating tot het begeleidingsprogramma.

  • 2 Het begeleidingsprogramma start per 7 mei 2024.

  • 3 Het Stimuleringsfonds kan andere data vaststellen waarop het begeleidingsprogramma wordt gestart. Deze data worden gepubliceerd op de website van het Stimuleringsfonds www.svdj.nl.

Hoofdstuk 3. Subsidieverstrekking

Artikel 3.1. Subsidieaanvraag

  • 1 Subsidie kan alleen worden aangevraagd door deelnemers die zijn toegelaten tot het begeleidingsprogramma en met het volledige team deelnemen aan alle georganiseerde activiteiten binnen het begeleidingsprogramma.

  • 2 Een subsidieaanvraag wordt uitsluitend ingediend door middel van het invullen en ondertekenen van een door het Stimuleringsfonds vastgesteld formulier volgens de op de website van het Stimuleringsfonds www.svdj.nl vermelde instructies, en omvat in ieder geval:

    • a) een beschrijving van de voorgenomen activiteiten;

    • b) een begroting, opgesteld volgens een door het Stimuleringsfonds vastgesteld format. De begroting heeft een duidelijke relatie met de activiteiten die worden uitgevoerd, waarbij de begrotingsposten aan de beschrijving van de uitvoering van de activiteiten gekoppeld zijn.

  • 3 Het Stimuleringsfonds bevestigt binnen een week de ontvangst van een subsidieaanvraag.

Artikel 3.2. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1 Voor subsidie komen uitsluitend de in het vierde lid genoemde kosten in aanmerking die in rechtstreeks verband staan tot de subsidiabele activiteiten en waarvan in redelijkheid mag worden aangenomen dat deze noodzakelijk zijn om de activiteiten te kunnen uitvoeren.

  • 2 Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien deze na subsidieverlening door de subsidieontvanger zijn gemaakt voor uitvoering van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.

  • 3 Niet subsidiabel zijn kosten die reeds uit anderen hoofde zijn, kunnen of worden gefinancierd.

  • 4 Op grond van deze regeling kan uitsluitend subsidie worden verstrekt voor de kosten, inclusief btw, die direct verband houden met de op innovatie gerichte activiteiten.

  • 5 Onder de kosten voor innovatie worden niet verstaan: kosten voor de dagelijkse bedrijfsvoering, zoals betaling van loonkosten van personeel of huur van een kantoorpand.

  • 6 Verschuldigde btw komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking ingeval de aanvrager de btw niet kan verrekenen met de door hem af te dragen omzetbelasting.

Artikel 3.3. Subsidieplafond

  • 1 Voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling is in totaal € 655.000 beschikbaar.

  • 2 Als op grond van de beoordeling de in aanmerking komende aanvragen leiden tot overschrijding van het subsidieplafond, weigert het Stimuleringsfonds een subsidie voor zover door de verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.

  • 3 Als na de subsidieverstrekking op grond van deze regeling het beschikbare bedrag, bedoeld in het eerste lid, niet geheel is gebruikt, kan het resterende deel gereserveerd worden ter besteding aan de doelen van het Stimuleringsfonds.

  • 4 Wanneer het subsidieplafond is bereikt binnen de looptijd van de regeling, wordt er geen verdere subsidie toegekend.

Artikel 3.4. Termijn indiening subsidieaanvraag

  • 1 Subsidieaanvragen kunnen op maximaal zes aangewezen data worden ingediend, gedurende de gehele looptijd van het begeleidingsprogramma. Deze data zullen bij de start van het begeleidingsprogramma bekend worden gemaakt.

  • 2 Een eerste subsidieaanvraag kan worden ingediend wanneer de verzoeker is toegelaten tot het begeleidingsprogramma.

  • 3 Alle subsidieaanvragen die op de eerste subsidieverstrekking volgen, kunnen enkel worden ingediend wanneer de voorgaande subsidieverstrekking binnen het begeleidingsprogramma volgens de verplichtingen is afgesloten.

Artikel 3.5. Verdeling subsidie en beoordeling subsidieaanvragen

  • 1 Het Stimuleringsfonds beslist op volgorde van binnenkomst op de subsidieaanvragen, tenzij de verwachting is dat in een subsidieronde het in artikel 3.3 bedoelde subsidieplafond wordt overschreden. In dat geval kan het Stimuleringsfonds ertoe besluiten dat het resterende budget op gelijkmatige wijze wordt verdeeld over de subsidieaanvragers. Het bestuur van het Stimuleringsfonds bericht de deelnemers/subsidie-aanvragers hierover zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk voor de datum waarop de aanvraag voor de nieuwe subsidieronde kan worden ingediend.

  • 2 De subsidieaanvragen worden beoordeeld op de volgende criteria:

    • a) dragen de voorgenomen activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd bij aan de verdere ontwikkeling en uitvoering van het bij toelating ingeleverde en beoordeelde activiteitenplan;

    • b) geeft de begroting blijk van een realistische verhouding tussen de kosten en baten van de voorgenomen activiteiten in relatie tot (de verdere ontwikkeling en uitvoering van) het activiteitenplan.

  • 3 Indien de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd niet voldoende aan de criteria uit het tweede lid, dan wordt de subsidieaanvraag afgewezen.

  • 4 Toekenning van een subsidie heeft geen invloed op de beoordeling van daaropvolgende subsidieaanvragen binnen de looptijd van de regeling.

Artikel 3.6. Verstrekking subsidievoorschot

  • 1 Bij de eerste subsidieverlening wordt bij wijze van voorschot het volledig verleende subsidiebedrag uitgekeerd.

  • 2 Bij elke volgende subsidieverlening wordt bij wijze van voorschot het volledig verleende subsidiebedrag uitgekeerd wanneer de subsidie van de voorgaande subsidieverlening definitief is vastgesteld.

  • 3 Indien het uitgekeerde voorschot hoger is dan de definitief vastgestelde subsidie, wordt dit verrekend met een volgende subsidie of moet dit binnen een termijn van een maand na vaststelling worden terugbetaald door de aanvrager.

Hoofdstuk 4. Verplichtingen

Artikel 4.1. Medewerkings- en informatieplicht

  • 1 Deelnemers zijn verplicht de subsidiabele activiteiten uit te voeren overeenkomstig het activiteitenplan.

  • 2 Het volledige team van de deelnemers neemt deel aan alle fasen van het door het Stimuleringsfonds aangeboden begeleidingsprogramma, stelt zich coachbaar op en volgt in dat verband de aanwijzingen van de begeleiding op.

  • 3 Na toelating tot het begeleidingsprogramma worden in overleg met het Stimuleringsfonds per team meetbare doelen afgesproken. Deze doelen moeten binnen het subsidietijdvak worden behaald door het desbetreffende team.

  • 4 Deelnemers aan het begeleidingsprogramma zijn verplicht het eindresultaat van hun deelname te presenteren op een door het Stimuleringsfonds georganiseerd evenement in november 2024. Het Stimuleringsfonds kan andere datum vaststellen waarop dit evenement wordt georganiseerd. Deze datum wordt gepubliceerd op de website van het Stimuleringsfonds www.svdj.nl.

  • 5 Als toelating tot het begeleidingsprogramma wordt verleend aan een natuurlijke persoon zonder inschrijving bij de Kamer van Koophandel, dan legt het Stimuleringsfonds de verplichting op dat de deelnemer voor 3 mei 2024 is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Indien de voor de desbetreffende activiteiten verantwoordelijke natuurlijke personen niet in Nederland zijn gevestigd, maar wel in een Europese lidstaat, legt het Stimuleringsfonds de verplichting op dat de deelnemer voor 3 mei 2024 is ingeschreven bij het handelsregister van het vestigingsland.

  • 6 Deelnemers werken mee aan door of namens het Stimuleringsfonds ingestelde onderzoeken die erop gericht zijn het Stimuleringsfonds inlichtingen te verschaffen ten behoeve van de ontwikkeling van het door of namens het Stimuleringsfonds te voeren beleid.

  • 7 Deelnemers doen zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het Stimuleringsfonds van omstandigheden die van belang kunnen zijn voor een beslissing tot beëindiging van deelname aan het begeleidingsprogramma, dan wel tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie. Daarbij worden de relevante stukken overgelegd.

  • 8 Deelnemers werken mee aan overleg over en presentatie en publicatie van tussentijdse en eindresultaten van de uitvoering van de activiteiten binnen het begeleidingsprogramma, met als doel resultaten van deelnemers onder de aandacht te brengen waardoor deze ten gunste kunnen komen van andere partijen in de sector.

  • 9 Het Stimuleringsfonds kan aan deelnemers de verplichting verbinden dat deze in zijn bekendmakingen rondom resultaten die voortvloeien uit deelname het Stimuleringsfonds vermeldt.

Hoofdstuk 5. Subsidievaststelling

Artikel 5.1. Aanvraag tot vaststelling

  • 1 Een aanvraag tot subsidievaststelling wordt ingediend na afloop van elke sprint binnen het begeleidingsprogramma, uiterlijk op de daartoe door het Stimuleringsfonds vast te stellen data.

  • 2 Alle aanvragen tot subsidievaststelling moeten uiterlijk 10 december 2024 zijn ingediend.

  • 3 Een aanvraag tot subsidievaststelling gaat vergezeld van een activiteitenverslag en een financieel verslag, zoals bedoeld in artikel 5.2. Het activiteitenverslag en het financieel verslag worden uitsluitend ingediend volgens een door het Stimuleringsfonds vast te stellen format.

  • 4 De subsidie wordt vastgesteld op basis van het activiteitenverslag en het financieel verslag.

Artikel 5.2. Activiteitenverslag en financieel verslag

  • 1 Het activiteitenverslag bevat een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt en van de daarmee bereikte resultaten, in het bijzonder:

    • a) de gerealiseerde vernieuwingen en de effecten daarvan voor:

      • i. het eigen bedrijf van de subsidieontvanger;

      • ii. andere journalistieke actoren in de sector; en

      • iii. de gebruiker.

    • b) inzicht in de voortzetting van de activiteiten na afloop van de projectperiode.

  • 2 De inrichting van het verslag komt overeen met de inrichting van het activiteitenplan.

  • 3 Het verslag bevat, voor zover van toepassing, een analyse van verschillen tussen de voorgenomen activiteiten, vermeld in het activiteitenplan en de feitelijke realisatie.

  • 4 Het financieel verslag bevat een overzicht van de gerealiseerde kosten ten opzichte van de begrote kosten in de subsidieaanvraag.

  • 5 Het Stimuleringsfonds kan nadere verplichtingen opleggen in verband met de inrichting van het financieel verslag en de controleverklaring.

Artikel 5.3. Wijziging, intrekking en terugvordering

Hoofdstuk 6. Slotbepaling

Artikel 6.1. Inwerkingtreding

  • 1 Deze regeling treedt in werking op 24-1-2024.

  • 2 Als de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 24-1-2024, treedt deze regeling in afwijking van het eerste lid in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 24-1-2024.

  • 3 Deze regeling vervalt met ingang van 24-1-2025. In afwijking van de eerste volzin blijft deze regeling zoals hij luidde op de dag voorafgaand aan de datum met ingang waarvan deze regeling vervalt, van toepassing op de afwikkeling van op grond van deze regeling ingediende verzoeken, aanvragen en verleende subsidies.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Namens het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek,

F. van Exter

Voorzitter

Naar boven