Oproep Incubator Private Lokale Journalistiek

[Regeling vervallen per 01-03-2024.]
Geraadpleegd op 26-09-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-01-2024 en zichtdatum 27-05-2024.
Geldend van 11-11-2023 t/m 29-02-2024

Besluit van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek van 3 november 2023, nr. INC001, tot vaststelling van een Oproep Incubator Private Lokale Journalistiek

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek,

1. Definities

[Regeling vervallen per 01-03-2024]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a) Stimuleringsfonds: het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, bedoeld in artikel 8.2 van de Mediawet 2008.

  • b) journalistiek probleem: een door het Stimuleringsfonds aangewezen probleem binnen de journalistieke sector dat voldoet aan de volgende kenmerken:

    • i. Het probleem wordt door meer dan één individuele organisatie binnen de sector als probleem ervaren; en

    • ii. Het bestaan van het probleem wordt onderbouwd door wetenschappelijk of kortlopend toegepast onderzoek of door ervaringen uit bestaand beleid van het Stimuleringsfonds.

  • c) discipline: een combinatie van kennis, vaardigheden, gedrag en persoonlijke eigenschappen, die je in staat stellen om effectief te functioneren in een specifieke functie of rol.

  • d) Incubator: een door het Stimuleringsfonds opgezet en aangeboden begeleidingsprogramma dat een omgeving biedt waar nieuwe oplossingen voor een journalistiek probleem ontwikkeld kunnen worden.

  • e) Regeling SVDJ Incubator: Besluit van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek van 1 november 2023, nr. INC2324, tot vaststelling van een subsidieregeling Incubator 2023–2025

2. Journalistiek probleem

[Regeling vervallen per 01-03-2024]

Het Stimuleringsfonds roept op tot deelname aan een Incubator gericht op het zoeken van oplossingen voor het volgende journalistieke probleem:

Hoe versterken we het bestaansrecht van de private lokale journalistiek?

Een sterke journalistieke, organisatorische en financiële basis zijn essentieel voor de private lokale journalistiek. Hoewel deze basis jarenlang vanzelfsprekend was en ook nu nog is, wordt dit in de toekomst onzeker. Dit blijkt zowel uit de praktijkervaring van het Stimuleringsfonds als uit onderzoeken van het Commissariaat van Media. Zo laat het onderzoek De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022 – het burgerperspectief1 zien dat het zeer twijfelachtig is of burgers over tien jaar nog steeds gebruik zullen maken van private lokale media. Daarnaast stelt het Digital News Report Nederland 20232 dat private lokale media nog sterk op analoge bedrijfsmodellen zijn gebaseerd, omdat er nog geen levensvatbaar alternatief is.

Het vinden van een alternatief model is geen kleine uitdaging. Hiervoor zijn innovaties nodig op het gebied van gebruik, distributie, vertelvormen en verdienmodellen – die vervolgens als een complex geheel weer op elkaar in moeten grijpen. De huidige private lokale journalistiek is ook niet zomaar op de tekentafel bedacht: daar is een lange ontstaansgeschiedenis aan voorafgegaan. Dat proces moet herhaald worden, maar dan met de tijdsdruk van een razendsnel veranderend medialandschap.

Traditionele subsidieregelingen, waarbij individuele journalistieke organisaties ideeën en oplossingen aandragen, zijn niet genoeg om deze uitdaging aan te gaan. Eén organisatie kan niet de tijd, middelen en expertise hebben om op al deze vlakken tegelijkertijd te innoveren. Dit vereist een gezamenlijke aanpak, van experts binnen en buiten de sector. Multidisciplinaire samenwerking, actieve kennisuitwisseling en iteratief innoveren staan hierbij centraal. Op die manier kunnen er (eerste) deelantwoorden worden ontwikkeld op deze grote vraag voor de sector.

3. De Incubator

[Regeling vervallen per 01-03-2024]

Het Stimuleringsfonds zet zich in om de kwaliteit, diversiteit en onafhankelijkheid van de journalistiek in Nederland te versterken, zo ook op lokaal niveau. Daarom wil het Stimuleringsfonds met professionals van binnen en buiten de journalistiek op zoek naar oplossingen voor een toekomstbestendige private lokale mediasector. Met de Incubator maken we deze zoektocht mogelijk. We kiezen voor een gezamenlijke aanpak, omdat we merken dat er niet alleen behoefte is aan verandering op organisatieniveau, maar ook breder binnen de sector, en dat er een sterke bereidheid is tot samenwerking. Als we gezamenlijk op zoek gaan naar oplossingen, hoeven de betrokken organisaties niet ieder voor zich het wiel uit te vinden en kan het hele journalistieke veld ervan profiteren.

De Incubator Lokale Journalistiek loopt van 1 maart 2024 tot en met 28 februari 2025. In deze 12 maanden tijd zullen deelnemers in teamverband werken aan het vinden van oplossingen voor het hierboven genoemde journalistieke probleem. Bij deze zoektocht word je begeleidt door het Stimuleringsfonds en zijn er regelmatig contactmomenten om voortgang en kennis te delen.

Voor de Incubator stelt het Stimuleringsfonds € 1.080.000 beschikbaar. Deze subsidie zal worden ingezet als een vergoeding voor de tijd die in het programma wordt geïnvesteerd. Organisaties kunnen een medewerker beschikbaar stellen voor deelname aan de Incubator. Zzp’ers kunnen zichzelf beschikbaar stellen.

4. Deelnemers

[Regeling vervallen per 01-03-2024]

Het Stimuleringsfonds zoekt voor de Incubator Lokale Journalistiek deelnemers met minimaal twee jaar werkervaring binnen één van de volgende disciplines:

  • 1. Data-analist: Verzamelt en analyseert om waardevolle inzichten en trends te ontdekken die besluitvorming ondersteunen;

  • 2. Financieel medewerker: Beheert en analyseert de financiële activiteiten van een organisatie, inclusief budgettering, cashflowbeheer, financiële rapportage en risicobeheer.

  • 3. Journalist: Verzamelt informatie, maakt hier nieuws van en presenteert dit aan het publiek via diverse mediakanalen.

  • 4. Juridisch adviseur: Adviseert organisaties en particulieren bij juridische vraagstukken met betrekking tot bedrijfsactiviteiten en naleving van regelgeving.

  • 5. Marketeer: Verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van marketingstrategieën, waaronder sociale media, e-mailmarketing en SEO, om de verkoop te stimuleren, de merkbekendheid te vergroten en klantloyaliteit op te bouwen.

  • 6. Onderzoeker: Voert onderzoek uit binnen hun vakgebied, zoals wetenschappelijk onderzoek, marktonderzoek of sociaal onderzoek.

  • 7. Productontwikkelaar: Werkt aan het ontwerpen, verbeteren en innoveren van producten om aan de behoeften van de klant te voldoen.

  • 8. Sales: Stelt verkoopdoelen vast en ontwikkelt verkoopstrategieën, identificeert potentiële klanten, voert verkoopgesprekken en sluit deals.

  • 9. Softwareontwikkelaar: Programmeert en ontwikkelt softwaretoepassingen voor verschillende platforms en systemen.

  • 10. UX/UI-ontwerper: Richt zich op het ontwerpen van intuïtieve en gebruiksvriendelijke gebruikersinterfaces en ervaringen voor digitale producten en websites.

De deelnemer kan zelf bepalen hoeveel tijd hij of zij wil investeren. De hoogte van de vergoeding (oftewel de subsidie) wordt aan de hand van deze tijdsinvestering berekend. Hiervoor gebruikt het Stimuleringsfonds het volgende schema:

Fte

Uren per week

Maximale subsidiehoogte per maand

Maximale subsidiehoogte (totaal)

0,2

8

€ 1.000,–

€ 12.000,–

0,4

16

€ 2.000,–

€ 24.000,–

0,6

24

€ 3.000,–

€ 36.000,–

0,8

32

€ 4.000,–

€ 48.000,–

1,0

40

€ 5.000,–

€ 60.000,–

Voorbeeld: je bent marketeer en werkt 36 uur per week bij een organisatie. Je bent enthousiast over deelname aan de Incubator en komt met je werkgever overeen dat je hiervoor 16 uur per week beschikbaar kan worden gesteld. Als vergoeding voor deze tijdsinvestering betaalt het Stimuleringsfonds maximaal € 2.000,– per maand aan jouw werkgever.

Binnen de Incubator wordt er gewerkt in teamverband. Bij de start worden in overleg tussen de deelnemers en het Stimuleringsfonds maximaal 30 teams gevormd. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1. een team bestaat uit minimaal 3 verschillende gevraagde disciplines;

  • 2. een team bestaat uit maximaal 7 leden.

5. Aanvraagprocedure

[Regeling vervallen per 01-03-2024]

Geïnteresseerde deelnemers kunnen in de periode van 3 november 2023 tot en met 3 januari 2024 een aanvraag indienen. Dit gebeurt digitaal via MijnSVDJ, het online portaal van het Stimuleringsfonds. Het aanvraagformulier bevat onderdelen voor zowel de werkgever als de medewerker die beschikbaar wordt gesteld. Het invullen van het formulier doen ze samen. Dit geldt uiteraard niet voor zzp’ers, zij kunnen zelfstandig een aanvraag indienen. Bij een aanvraag wil het Stimuleringsfonds in ieder geval het volgende van aanvragers weten:

  • 1. Voor welke discipline meld je je aan?

  • 2. Welke tijdinvestering ben je bereid te leveren?

Daarnaast dient de aanvrager een cv van de medewerker en algemene informatie over de organisatie in.

Nadat een aanvraag is ingediend, controleert het Stimuleringsfonds eerst of deze compleet is. Ontbreken er gegevens, dan wordt er contact met de aanvrager opgenomen. Vervolgens beoordeelt het Stimuleringsfonds aan de hand van het cv of de betreffende aanvrager werkzaam is in een van de gevraagde disciplines én wat diens werkervaring is. Aanvragen die voldoen aan de gestelde criteria worden dan gesorteerd per discipline, op volgorde van binnenkomst. Hiermee ontstaat per discipline een ranglijst, die gebruikt wordt voor de selectie.

6. Selectie

[Regeling vervallen per 01-03-2024]

Om een zo divers mogelijke mix van de gevraagde disciplines toe te laten, wordt bij de selectie naar alle ranglijsten tegelijk gekeken. De volgorde van binnenkomst bepaalt welke aanvraag als eerste in aanmerking komt voor subsidie. De selectie begint bij de deelnemers die op de eerste plek staan van elke ranglijst. Vervolgens worden telkens de deelnemers van de daaropvolgende plek geselecteerd, zolang het subsidieplafond nog niet is bereikt. Komt het subsidieplafond in zicht en is het niet meer mogelijk om alle deelnemers van de eerstvolgende plek op de ranglijst toe te laten? Dan kijkt het Stimuleringsfonds naar de datum en tijdstip van de aanvraag.

 

Discipline 1

Discipline 2

Discipline 3

Discipline 4

Discipline 5

Discipline 6

Discipline 7

Discipline 8

Discipline 9

Discipline 10

1

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

2

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

deelnemer

 

deelnemer

deelnemer

deelnemer

3

deelnemer

deelnemer

 

deelnemer

 

deelnemer

 

deelnemer

deelnemer

 

4

deelnemer

deelnemer

     

deelnemer

   

deelnemer

 

Voorbeeld: alle potentiële deelnemers zijn gesorteerd per discipline op volgorde van binnenkomst. Hierdoor ontstaat de bovenstaande tabel. De selectie begint bij alle deelnemers uit rij 1. Vervolgens worden de deelnemers uit rij 2 geselecteerd enzovoort. Bij rij 4 is het vanwege het subsidieplafond niet meer mogelijk om alle 4 deelnemers uit die rij te selecteren. Bij deze vier potentiële deelnemers wordt er nogmaals gekeken naar datum en tijdstip van de aanvraag. De volgorde van binnenkomst bepaalt welke van de vier deelnemers uit de rij als eerste wordt geselecteerd. De selectie gaat door tot het subsidieplafond bereikt is.

8. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 01-03-2024]

Deze regeling treedt in werking op 3 november 2023. Als de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 3 november 2023, treedt deze regeling in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 3 november 2023. Deze regeling vervalt met ingang van 1 maart 2024, maar blijft van toepassing op de afwikkeling van op grond van deze regeling ingediende aanvragen en verleende subsidies.

  1. https://www.cvdm.nl/wp-content/uploads/2020/01/Rapport-De-staat-van-de-lokale-informatievoorziening-2022.pdf ^ [1]
  2. https://www.cvdm.nl/wp-content/uploads/2023/06/CvdM-DigitalNewsReport-2023.pdf ^ [2]