Organisatiebesluit VWS 2023

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025.]
Geraadpleegd op 10-05-2025. Gebruikte datum 'geldig op' 19-09-2023 en zichtdatum 19-09-2023.
Geldend van 19-09-2023 t/m 28-02-2025

Besluit van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 8 september 2023, kenmerk 3664324-1049996-OBP, houdende de vaststelling van het Organisatiebesluit VWS 2023

Hoofdstuk 1. Begripsbepaling

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 1

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a. minister: Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

  • b. ministerie: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

  • c. ressorteren: vallend onder het gezagsbereik van de genoemde functionaris;

  • d. pSG: plaatsvervangend Secretaris-Generaal;

  • e. SG: Secretaris-Generaal.

Hoofdstuk 2. Hoofdstructuur van de organisatie

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 2

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Het ministerie bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

  • a. de Algemene Leiding;

  • b. het Directoraat-Generaal Volksgezondheid (DGV);

  • c. het Directoraat-Generaal Curatieve Zorg (DGCZ);

  • d. het Directoraat-Generaal Langdurige zorg (DGLZ);

  • e. de (staf)directies;

  • f. de diensten en instellingen;

  • g. de secretariaten van raden en commissies.

Hoofdstuk 3. Algemene leiding

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 3

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

  • 1 De Algemene Leiding ressorteert onder de minister.

  • 2 De Algemene Leiding bestaat uit:

    • a. de Secretaris-Generaal (SG);

      Onder de SG ressorteren de volgende onderdelen:

      • 1. de directie Macro-Economische Vraagstukken en Arbeidsmarkt (MEVA);

      • 2. de directie Financieel-Economische Zaken (FEZ);

    • b. de plaatsvervangend Secretaris-Generaal (pSG);

      De pSG is belast met de interne organisatie en het beheer van het ministerie en vervangt de SG bij diens afwezigheid. Onder de pSG ressorteren de volgende onderdelen:

      • 1. de directie Bestuurlijke en Politieke Zaken (BPZ);

      • 2. de directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel (OBP);

      • 3. de directie Informatiebeleid-CIO (DI/CIO);

      • 4. de directie Communicatie (DCo);

      • 5. de directie Wetgeving en Juridische Zaken (WJZ);

      • 6. de directie Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges en Toetsingscommissies (ESTT);

      • 7. de programmadirectie PGB;

      • 8. het programma Nafase COVID-19;

      • 9. de directie Zorg en Jeugd in Caribisch Nederland (ZJCN);

      • 10. de programmadirectie Openbaarheid.

    • c. de Directeur-Generaal Volksgezondheid (DGV);

      Onder de DGV ressorteren de volgende onderdelen:

      • 1. de directie Publieke Gezondheid (PG);

      • 2. de directie Sport (S);

      • 3. de directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie (VGP);

      • 4. de directie Internationale Zaken (IZ);

      • 5. de programmadirectie COVID-19 Volksgezondheid (PDCV);

      • 6. de programmadirectie COVID-19 Informatie en Coördinatie (PDCIC);

      • 7. de programmadirectie Pandemische Paraatheid Publieke Gezondheid;

    • d. de Directeur-Generaal Curatieve Zorg (DGCZ);

      Onder de DGCZ ressorteren de volgende onderdelen:

      • 1. de directie Curatieve Zorg (CZ);

      • 2. de directie Geneesmiddelen en Medische Technologie (GMT);

      • 3. de directie Patiënt en Zorgordening (PZo);

      • 4. de programmadirectie COVID-19 Zorg (PDCZ);

      • 5. de programmadirectie Medische Isotopen.

    • e. de Directeur-Generaal Langdurige Zorg (DGLZ);

      Onder de DGLZ ressorteren de volgende onderdelen:

      • 1. de directie Langdurige Zorg (LZ);

      • 2. de directie Zorgverzekeringen (Z);

      • 3. de directie Maatschappelijke Ondersteuning (DMO);

      • 4. de directie Jeugd (DJ).

Artikel 4

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Onder de SG ressorteert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ);

De volgende diensten en instellingen ressorteren onder de pSG:

  • 1. de baten-lastendienst Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM);

  • 2. de baten-lastendienst agentschap College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (aCBG);

  • 3. de baten-lastendienst CIBG;

  • 4. de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I);

  • 5. de Dienst Testen (DT) tot 1 september 2023;

  • 6. het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Artikel 5

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De volgende secretariaten van raden en commissies maken deel uit van het ministerie.

Onder de pSG ressorteren:

  • 1. het secretariaat van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS);

  • 2. het secretariaat van de Gezondheidsraad (GR);

  • 3. het secretariaat van de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO);

  • 4. het secretariaat van de Nederlandse Sportraad (NLsportraad).

Artikel 6

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

  • 1 Het RIVM, het Directoraat-Generaal Volksgezondheid, het Directoraat-Generaal Curatieve Zorg en het Directoraat-Generaal Langdurige Zorg ressorteren onder een Directeur-Generaal.

  • 2 De IGJ staat onder leiding van een Inspecteur-Generaal.

  • 3 De directies, de stafdirecties, het agentschap CBG, Dienst Testen en SCP staan onder leiding van een directeur.

  • 4 Het CIBG en DUS-I staan onder leiding van een Algemeen Directeur.

  • 5 De programma’s en programmadirecties staan onder leiding van een programmamanager of programmadirecteur.

Hoofdstuk 4. Secretaris generaal

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 7

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Macro-Economische Vraagstukken en Arbeidsmarkt bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Algemeen Economische Beleid;

  • b. Arbeidsmarkt;

  • c. Beroepen;

  • d. Opleidingen, Beleidsadvies en Financiën;

  • e. Programma Duurzame Zorg (PDZ)

Artikel 8

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Financieel-Economische Zaken bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Beleidstoetsing en Advies;

  • b. Budgettaire Zaken;

  • c. Ontwikkeling Financieel Beleid en Beheer.

Hoofdstuk 5. De plaatsvervangend secretaris generaal

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 9

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Bestuurlijke en Politieke Zaken bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Bestuurlijke Politieke Advisering;

  • b. Logistiek, Kabinet en Secretariaat;

  • c. Eigenaarsadvisering;

  • d. Stukkenstroom.

Artikel 10

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Bedrijfsbureau;

  • b. Afdeling Personeel en Organisatie;

  • c. Afdeling Bedrijfsvoering;

  • d. Afdeling CIO Kern en Informatiemanagement;

  • e. Afdeling VWS Flex.

Artikel 11

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Informatiebeleid-CIO bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Cluster iStaf;

  • b. Cluster iBeleid team A;

  • c. Cluster iBeleid team B;

  • d. Cluster iAdvies en Toetsing;

  • e. Bureau Informatieberaad;

  • f. Programma Realisatie Digitale Ondersteuning.

Artikel 12

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Communicatie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Media;

  • b. Advies;

  • c. Publiek;

  • d. Corporate.

Artikel 13

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Wetgeving en Juridische Zaken staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 14

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges en Toetsingscommissies bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. EST (Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges);

  • b. RTE (Regionale Toetsingscommissies Euthanasie).

Artikel 15

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De programmadirectie PGB bestaat uit de volgende onderdelen:

  • 1. Beleid en parlementair;

  • 2. Staf en bestuur.

Artikel 16

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Het programma Nafase COVID-19 staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 17

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Zorg en Jeugd in Caribisch Nederland bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Zorg;

  • b. Sociaal & Jeugd;

  • c. Landen.

Artikel 18

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De programmadirectie Openbaarheid staat onder leiding van een programmadirecteur.

Hoofdstuk 6. Directoraat-generaal volksgezondheid

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 19

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Publieke Gezondheid bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Bevolkingsonderzoek en Medische Ethiek;

  • b. Gezond Leven en Preventie;

  • c. Strategie en Organisatie;

  • d. Vaccinaties en Infectieziekten.

Artikel 20

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Sport staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 21

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 22

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Internationale Zaken staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 23

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De programmadirectie Covid-19 Volksgezondheid staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de (programma)directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de programmadirectie.

Artikel 24

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De programmadirectie Covid-19 Informatie en Coördinatie staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de (programma)directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de programmadirectie.

Artikel 25

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De programmadirectie Pandemische Paraatheid van de Publieke Gezondheid staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de (programma)directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de programmadirectie.

Hoofdstuk 7. Directoraat-generaal curatieve zorg

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 26

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Curatieve Zorg staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 27

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Geneesmiddelen en Medische Technologie staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 28

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Patiënt en Zorgordening staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 29

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De programmadirectie Medische Isotopen staat onder leiding van een programmadirecteur die stuurt op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de programmadirectie.

Artikel 30

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De programmadirectie Covid-19 Zorg staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de (programma)directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de programmadirectie.

Hoofdstuk 8. Directoraat-generaal langdurige zorg

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 31

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Langdurige Zorg staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het collegiaal managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de dienst.

Artikel 32

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Zorgverzekeringen staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 33

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Maatschappelijke Ondersteuning staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

Artikel 34

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directie Jeugd staat onder leiding van een collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de directeur stuurt het managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de directie.

De Jeugdautoriteit ressorteert onder de directie Jeugd.

Hoofdstuk 9. De diensten en instellingen

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 35

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

  • 1 Het agentschap College Beoordeling Geneesmiddelen staat onder leiding van een Directeur.

  • 2 Onder de directeur ressorteren:

    • a. Het divisiehoofd Beoordelen & Vergunning Verlenen;

    • b. Het divisiehoofd Europa, Geneesmiddelengebruik & Veterinair;

    • c. Het divisiehoofd Bedrijfsvoering, Juridische zaken & Communicatie.

  • 3 Onder het divisiehoofd Beoordelen & Vergunning Verlenen ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Regulatory Datamanagement;

    • b. Casemanagement & Implementatiegroep;

    • c. Farmacotherapeutische-groep I;

    • d. Farmacotherapeutische-groep II;

    • e. Farmacotherapeutische-groep III;

    • f. Farmacotherapeutische-groep IV;

    • g. Geneesmiddelenbewaking;

    • h. Kwaliteit 1 (CFB, Veterinair & BNV);

    • i. Kwaliteit 2 (CFB & Stoffen);

    • j. Kwaliteit 3 (CFB & BTG);

    • k. Farmacologie, Toxicologie en Kinetiek.

  • 4 Onder het divisiehoofd Europa, Geneesmiddelengebruik & Veterinair ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Europese Vertegenwoordiging;

    • b. Bureau Diergeneesmiddelen;

    • c. Wetenschap;

    • d. Bestuurlijke Zaken & Geneesmiddelgebruik.

  • 5 Onder het divisiehoofd Bedrijfsvoering, Juridische zaken & Communicatie ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Corporate communicatie;

    • b. Informatievoorziening;

    • c. Financiën, Inkoop, Kwaliteit en Control;

    • d. Human Resource Management & Ontwikkeling;

    • e. Facilitair en Managementondersteuning;

    • f. Juridische Zaken & Public Assessment Report.

Artikel 36

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

  • 1 Het CIBG staat onder leiding van een Algemeen Directeur.

  • 2 Onder de Algemeen Directeur ressorteren:

    • a. de directeur Operationele Zaken/COO;

    • b. de directeur Informatiemanagement/CIO;

    • c. de directeur Bedrijfsvoering/CFO;

    • d. de stafafdeling Account-, Project- en Kwaliteitsmanagement;

    • e. de stafafdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken.

  • 3 Onder de directeur Operationele Zaken/COO ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Authenticatie en Gegevensverstrekking (A&G);

    • b. Toelating en Toezicht (T&T);

    • c. Publieke Knooppunten en Registers;

    • d. Farmatec;

    • e. Klant en Communicatie;

    • f. Projectbureau LCH.

  • 4 Onder de directeur Informatiemanagement/CIO ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. CIO Office;

    • b. Functioneel Beheer;

    • c. Delivery;

    • d. Applicatie- en Servicemanagement.

  • 5 Onder de directeur Bedrijfsvoering/CFO ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Financiën;

    • b. Control;

    • c. Facilitair;

    • d. Inkoop en CLM;

    • e. HRM;

    • f. Managementondersteuning.

Artikel 37

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

  • 1 De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd staat onder leiding van een inspecteur-generaal (IG).

  • 2 Onder de IG ressorteren:

    • a. de Hoofdinspecteurs die belast zijn met bepaalde gebieden van de zorg en tevens aangewezen kunnen worden als plaatsvervangend IG:

      • 1°. de Hoofdinspecteur Cure en GMT;

      • 2°. de Hoofdinspecteur Maatschappelijke Zorg en Jeugd;

      • 3°. de Project Hoofdinspecteur Front-office.

    • b. de directeur Strategie en Organisatie;

    • c. de directeur Bedrijfsvoering;

    • d. de Programmadirecteur Toezicht Sociaal Domein.

  • 3 Onder de Hoofdinspecteur Cure en GMT ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Medisch Specialistische Zorg 1;

    • b. Medisch Specialistische Zorg 2;

    • c. Medische Technologie;

    • d. Eerstelijnszorg 1;

    • e. Eerstelijnszorg 2;

    • f. Farmaceutische Producten.

  • 4 Onder de Hoofdinspecteur Jeugd en Maatschappelijke Zorg ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Jeugd 1;

    • b. Jeugd 2;

    • c. Geestelijke Gezondheidszorg;

    • d. Gehandicaptenzorg en Zorg voor Asielzoekers en Justitiabelen;

    • e. Netwerkzorg en Preventie.

  • 5 Onder de Project Hoofdinspecteur ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Landelijk Meldpunt Zorg;

    • b. Meldpunt;

    • c. Administratie en Digitale informatie voorziening.

  • 6 Onder de directeur Strategie en Organisatie ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Bestuursondersteuning, Beleid en Strategie;

    • b. Juridische Zaken;

    • c. Communicatie;

    • d. Bureau Opsporing en Boetes.

  • 7 Onder de directeur Bedrijfsvoering ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Financiën, Kwaliteit en Control;

    • b. Personeel en Organisatie;

    • c. Risicodetectie en Ontwikkeling;

    • d. Informatie en ICT;

    • e. Facilitaire Management Ondersteuning.

Artikel 38

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

  • 1 De baten-lastendienst Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu staat onder leiding van een Directeur-Generaal (DG). De Chief Financial Officer (CFO) is tevens plaatsvervangend Directeur-Generaal (pDG) en is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering.

  • 2 Onder de DG ressorteren:

    • a. de directeur Bedrijfsvoering/CFO (pDG);

    • b. de directeur Volksgezondheid en Zorg;

    • c. de directeur Centrum Infectieziektebestrijding;

    • d. de directeur Milieu en Veiligheid;

    • e. de directeur Informatievoorziening;

    • f. de directeur (kwartiermaker) van de Tijdelijke werkorganisatie.

  • 3 Onder de directeur Bedrijfsvoering/CFO (pDG) ressorteren:

    • a. de stafeenheid Bureau Directieraad;

    • b. de stafeenheid Communicatie en Documentaire Informatievoorziening;

    • c. de stafeenheid Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel;

    • d. de stafeenheid Finance, Control & Inkoop;

    • e. het Projectbureau Nieuwe Huisvesting RIVM.

  • 4 Onder de directeur Volksgezondheid en Zorg ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Centrum Gezondheid en Maatschappij;

    • b. Centrum Gezondheidsbescherming;

    • c. Centrum Voeding, Preventie en Zorg.

  • 5 Onder de directeur Centrum Infectieziektebestrijding ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Centrum Epidemiologie en Surveillance van Infectieziekten;

    • b. Centrum Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding;

    • c. Centrum Infectieziekteonderzoek, Diagnostiek en Laboratorium Surveillance;

    • d. Centrum Zoönosen en Omgevingsmicrobiologie;

    • e. Centrum Immunologie van Infectieziekten en Vaccins.

  • 6 Onder de directeur Milieu en Veiligheid ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Centrum Veiligheid van Stoffen en Producten;

    • b. Centrum Duurzaamheid, Milieu en Gezondheid;

    • c. Centrum Milieukwaliteit;

    • d. Centrum Veiligheid.

  • 7 Onder de directeur Informatievoorziening ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. de stafeenheid CIO-office, Kwaliteit & Support;

    • b. de stafeenheid Applicaties en databases;

    • c. de stafeenheid Generieke ICT-Voorzieningen;

    • d. de stafeenheid Onderzoek en Datadiensten;

    • e. de stafeenheid IV-advies & Regie.

  • 8 Onder de directeur (kwartiermaker) van de Tijdelijke werkorganisatie LFI ressorteren de volgende onderdelen:

    • a. Centrum voor Bevolkingsonderzoek;

    • b. Dienst Vaccinvoorziening en Preventieprogramma’s;

    • c. Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding

    • d. COVID-19 vaccinatieprogramma.

Artikel 39

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen staat onder leiding van het collegiaal managementteam. Onder eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur stuurt het collegiaal managementteam op de koers, prioritaire thema’s, flexibele inzet van medewerkers en organisatie van de dienst.

Artikel 40

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De Dienst Testen staat onder leiding van een directeur.

Artikel 41

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Het Sociaal en Cultureel Planbureau staat onder leiding van een directeur en een adjunct-directeur.

Het Planbureau werkt met een flexibele programmastructuur en kent daarnaast de volgende vaste onderdelen:

  • a. Afdeling Bedrijfsvoering;

  • b. Afdeling Methodologie;

  • c. Afdeling Communicatie.

Hoofdstuk 10. De secretariaten van de raden en commissies

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 42

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Het secretariaat van de Gezondheidsraad staat onder leiding van de Algemeen Secretaris en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Wetenschappelijke staf team 1;

  • b. Wetenschappelijke staf team 2;

  • c. Bedrijfsvoering;

  • d. Communicatie en Redactie.

Artikel 43

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Het secretariaat van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving staat onder leiding van een Directeur/Algemeen secretaris.

Artikel 44

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Het Secretariaat van de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek staat onder leiding van een Algemeen Secretaris en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. Bedrijfsvoering;

  • b. Landelijk Bureau;

  • c. Bureau CCMO.

Artikel 45

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Het Secretariaat van de Nederlandse Sportraad staat onder leiding van een Algemeen Secretaris.

Artikel 46

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Het secretariaat van de Commissie Genetische Modificatie staat onder leiding van een secretaris en is ambtelijk ondergebracht bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

Hoofdstuk 11. Slotbepalingen

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

Artikel 47

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

De directeur Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel is belast met het beheer van dit besluit.

Artikel 48

[Regeling vervallen per 05-04-2025 met terugwerkende kracht tot en met 01-03-2025]

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 2023.

  • 2. Het Organisatiebesluit VWS 2021 wordt ingetrokken.

  • 3. Dit besluit wordt aangehaald als: Organisatiebesluit VWS 2023.

Dit besluit wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

E.J. Kuipers