1. Algemene uitgangspunten
1.1. Doelstelling
Dit protocol heeft betrekking op de accountantscontrole (verder: controle) van de
financiële verantwoording van het Stimuleringsfonds, dat op grond van de Mediawet 2008 bekostigd wordt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (hierna:
OCW). Artikel 35, derde en vierde lid, van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen bepaalt dat de verklaring van de accountant mede betrekking heeft op de rechtmatige
inning en besteding van de middelen door het zelfstandig bestuursorgaan en op de vraag
of het beheer en de organisatie van een zelfstandig bestuursorgaan voldoen aan eisen
van doelmatigheid. Artikel 8.9 van de Mediawet 2008 bepaalt dat bij ministeriële regeling regels gesteld kunnen worden over de inrichting
van de begroting, het financieel verslag en aandachtspunten voor de accountantscontrole.
In de Regeling financiële verantwoording Stimuleringsfonds voor de journalistiek 2023
en de bekostigingsbeschikking zijn de verantwoordingsvoorschriften opgenomen. Deze
voorschriften leiden tot de volgende accountantsproducten (zie paragraaf 1.3):
-
– Op grond van artikel 35 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen moet de accountant van het Stimuleringsfonds een controleverklaring omtrent de getrouwheid
en (financiële) rechtmatigheid bij de financiële verantwoording verstrekken.
-
– In voorkomende gevallen moet de accountant een rapport van bevindingen opstellen,
wanneer bij de controle de in het protocol vastgelegde rapporteringstolerantie wordt
overschreden.
Het protocol is bedoeld om, aanvullend op de geldende beroepsvoorschriften van de
NBA, limitatief vast te leggen welke onderwerpen door de accountant moeten worden
gecontroleerd en onderzocht.
1.2. Wettelijk kader
Voor de controle zijn de volgende artikelen relevant van de specifieke wet- en regelgeving
op de verantwoording van het Stimuleringsfonds (incl. eventuele wijzigingen):
-
•
Mediawet 2008, artikelen 8.3, tweede lid, 8.4, 8.5, 8.6, 8.8, tweede lid, 8.10, tweede lid, 8.11 tot en met 8.15A, 8.17, derde lid, en 8.20, eerste lid;
-
•
Kaderwet zelfstandige bestuursorganen: artikelen 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, eerste lid, 19, derde lid, 27, 28, 29, eerste lid, 30, 33, 34 en 35;
-
•
Mediaregeling 2008, artikelen 19 tot en met 26;
-
•
Burgerlijk Wetboek (BW), Boek 2, Titel 9;
-
• Richtlijnen van de Raad voor de Jaarverslaggeving, met name RJ 640 (organisaties zonder
winstoogmerk);
-
•
WNT;
-
•
Regeling controleprotocol WNT 2022: indien de WNT op de instelling van toepassing is volgt de accountant het door het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) opgestelde controleprotocol WNT
-
• de Europese (daarmee wordt bedoeld Europese richtlijnen 2014/23/EU betreffende het plaatsen van concessieopdrachten en 2014/24/EU betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten) en de nationale wet- en regelgeving
inzake aanbestedingen (daarmee wordt bedoeld artikel 1.1 van de Aanbestedingswet 2012);
-
• Regeling financiële verantwoording Stimuleringsfonds voor de journalistiek 2023;
-
• Bekostigingsbeschikking.
Het referentiekader voor de controle ligt vast in dit protocol. Het protocol geeft
in hoofdstuk 2.2 en 2.3 een limitatieve opsomming van de relevante bepalingen die
in de controle moeten worden betrokken, met aanwijzingen over de reikwijdte en de
diepgang van de controle.
Dit protocol is opgesteld naar analogie van de door de NBA uitgegeven ‘Schrijfwijzer
Accountantsprotocollen 2017’. De daarin opgenomen uitgangspunten zijn specifiek gemaakt
voor het OCW-mediaterrein. Waar mogelijk zijn tekstpassages uit de handreiking in
dit accountantsprotocol overgenomen. Voor de controle van de financiële verantwoording
is in dit protocol een verplichte tekst voor de controleverklaring opgenomen. De beschreven
controlewerkzaamheden zijn bedoeld als aanvulling op de ‘Nadere voorschriften Controle-
en overige standaarden’ (NV COS).
1.3. Accountantsproducten
Van de accountant van het Stimuleringsfonds worden de volgende producten verwacht:
-
1. Verklaring van getrouwheid en (financiële) rechtmatigheid bij de financiële verantwoording
van het Stimuleringsfonds;
-
2. Een vormvrij rapport van bevindingen, waarin de accountant rapporteert – indien aan
de orde – over enkele in dit controleprotocol genoemde onderwerpen
Ad. 1: De accountantscontrole op de financiële verantwoording mondt uit in een controleverklaring.
De accountant maakt gebruik van de bij dit protocol gevoegde modelteksten en betrekt
de financiële rechtmatigheid in zijn oordeel. Van de accountant wordt verwacht dat
hij zijn controle in het kader van de financiële rechtmatigheid zo inricht, dat hij
met inachtneming van de gegeven controletolerantie tot een oordeel over de financiële
rechtmatigheid kan komen. Bij een controle van een jaarrekening maakt de accountant
gebruik van de toegevoegde modeltekst. De accountant mag ervoor kiezen om ten behoeve
van OCW een zogenaamde ‘WG-verklaring’ af te geven, waarbij uitsluitend de naam van
de accountant met aanduiding w.g. (was getekend) wordt vermeld. De origineel ondertekende
verklaring/rapport met de persoonlijke handtekening van de accountant moet in het
archief van het Stimuleringsfonds worden opgenomen.
Ad. 2: Dit vormvrije rapport van bevindingen is bedoeld voor het eventueel melden
van bevindingen bij het uitvoeren van de aanwijzingen in dit controleprotocol. Hiervoor
geldt een standaard rapportagetolerantie van 0,1% van de totale bekostiging van OCW.
Deze tolerantie geeft aan vanaf welke omvang afwijkingen in het rapport van bevindingen
gemeld moeten worden.
1.4. Voorschriften voor de accountant
Er bestaan specifieke voorschriften voor registeraccountants en accountants-administratieconsulenten,
met name de NV COS.
Uitgangspunt voor het accountantsonderzoek gericht op het financieel verslag is Standaard
700 ‘Het vormen van een oordeel en het rapporteren over financiële overzichten’.
Voor de documentatie van verrichte controlewerkzaamheden, de bevindingen en de conclusie
gelden de eisen zoals genoemd in Standaard 230.
1.5. Procedure controleprotocol
Dit controleprotocol geldt voor het Stimuleringsfonds vanaf 2023 over het verantwoordingsjaar
2023 en is tot nader order van toepassing.
3. Model controleverklaring bij de jaarrekening
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
Aan: <<Naam Opdrachtgever>>
A. Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen jaarrekening 202X
Ons oordeel
Wij hebben de jaarrekening 202X van.... (naam entiteit) te.... (statutaire vestigingsplaats)
gecontroleerd.
Naar ons oordeel:
-
• Geeft de in dit jaarverslag opgenomen jaarrekening een getrouw beeld van de grootte
en de samenstelling van het vermogen van... (naam entiteit) op 31 december 202X en
van het resultaat over 202X in overeenstemming met het Handboek financiële verantwoording
Stimuleringsfonds voor de journalistiek 2023;
-
• zijn de in het financieel verslag verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties
in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn gekomen in
overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen zoals
vermeld in paragraaf 1.2 (wettelijk kader) en uitgewerkt in 2.3 (financiële rechtmatigheid)
van het Accountantsprotocol financiële verantwoording Stimuleringsfonds voor de journalistiek
2023.
De jaarrekening bestaat uit:
-
• de balans per 31 december 202X;
-
• de exploitatierekening over 202X; en
-
• de toelichting met een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving
en andere toelichtingen.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden en het Accountantsprotocol Verantwoording Stimuleringsfonds
voor de journalistiek 2023 vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn
beschreven in de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening'.
Wij zijn onafhankelijk van... (naam entiteit) zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland.
Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Naleving anticumulatiebepaling WNT niet gecontroleerd
In overeenstemming met het Controleprotocol WNT 201X hebben wij de anticumulatiebepaling,
bedoeld in artikel 1.6a WNT en artikel 5, eerste lid, onderdelen n en o, Uitvoeringsregeling WNT, niet gecontroleerd. Dit betekent dat wij niet hebben gecontroleerd of er wel of
niet sprake is van een normoverschrijding door een leidinggevende topfunctionaris
vanwege eventuele dienstbetrekkingen als leidinggevende topfunctionaris bij andere
WNT-plichtige instellingen, alsmede of de in dit kader vereiste toelichting juist
en volledig is.
B. Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen andere informatie
Het jaarverslag omvat andere informatie, naast de jaarrekening en onze controleverklaring
daarbij.
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:
-
• met de jaarrekening verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat;
-
• alle informatie bevat die op grond van titel 9 van Boek 2 van het BW en het Handboek financiële verantwoording Stimuleringsfonds voor de journalistiek
2023 is vereist.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle of anderszins, overwogen of de andere informatie
materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Accountantsprotocol
financiële verantwoording Stimuleringsfonds voor de journalistiek 2023 en de Nederlandse
Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden
bij de jaarrekening.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie, waaronder
het bestuursverslag inclusief het kwantitatief activiteitenoverzicht en de overige
gegevens in overeenstemming met het Handboek financiële verantwoording Stimuleringsfonds
voor de journalistiek 2023.
C. Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de jaarrekening
Verantwoordelijkheden van het bestuur voor de jaarrekening
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opmaken en getrouw weergeven van de jaarrekening
in overeenstemming met het Handboek financiële verantwoording Stimuleringsfonds voor
de journalistiek 2023. Het bestuur is ook verantwoordelijk voor het rechtmatig tot
stand komen van de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties,
in overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen
zoals opgenomen in de bekostigingsbeschikking en zoals vermeld in paragraaf 1.2 (wettelijk
kader) en uitgewerkt in paragraaf 2.3 (financiële rechtmatigheid) van het Accountantsprotocol
financiële verantwoording Stimuleringsfonds voor de journalistiek 2023.
In dit kader is het bestuur tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing
die het bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van de jaarrekening en de naleving
van die relevante wet- en regelgeving mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel
belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van de jaarrekening moet het bestuur afwegen of het Stimuleringsfonds
in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit voort te zetten. Op grond van genoemde
verslaggevingsstelsels moet het bestuur de jaarrekening opmaken op basis van de continuïteitsveronderstelling,
tenzij het bestuur het voornemen heeft om het Stimuleringsfonds te liquideren of de
activiteiten te beëindigen of als beëindiging het enige realistische alternatief is.
Het accountantsbureau moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel
zou kunnen bestaan of het Stimuleringsfonds haar activiteiten in continuïteit kan
voortzetten, toelichten in de jaarrekening.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op het proces van
financiële verslaggeving van het Stimuleringsfonds. Het bestuur is verantwoordelijk
voor de in het financieel verslag verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties
in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn gekomen in
overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen zoals
vermeld in paragraaf 1.2 (wettelijk kader) en uitgewerkt in paragraaf 2.3 (financiële
rechtmatigheid) van het Accountantsprotocol financiële verantwoording Stimuleringsfonds
voor de journalistiek 2023.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze jaarrekening
nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden
en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Een meer gedetailleerde beschrijving van onze verantwoordelijkheden is opgenomen in
de bijlage bij onze controleverklaring.
<<Plaats>>, <<datum>>
<<Naam accountant>>
Bijlage bij de controleverklaring:
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Accountantsprotocol financiële verantwoording Stimuleringsfonds
voor de journalistiek 2023, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
• het identificeren en inschatten van de risico’s dat baten en lasten alsmede balansmutaties
als gevolg van fouten of fraude niet in alle van materieel belang zijnde aspecten
rechtmatig tot stand zijn gekomen, het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren
van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie die voldoende
en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking
van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake
zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties
vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van
de interne beheersing;
-
• het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de entiteit;
-
• het vaststellen dat de door het bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is. Tevens het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen
of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of de organisatie haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen
dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht
in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen
in de jaarrekening. Als de toelichtingen inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring
aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie die verkregen
is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden
kunnen er echter toe leiden dat een organisatie haar continuïteit niet langer kan
handhaven;
-
• het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving,
de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria en het evalueren van de redelijkheid
van schattingen door het bestuur en de toelichtingen die daarover in de jaarrekening
staan.
-
• het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van het financieel verslag en
de daarin opgenomen toelichtingen; en
-
• het evalueren of het financieel verslag een getrouw beeld geeft van de onderliggende
transacties en gebeurtenissen en of de in het financieel verslag verantwoorde baten
en lasten alsmede de balansmutaties in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig
tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving
opgenomen bepalingen zoals vermeld in paragraaf 1.2 (wettelijk kader) en uitgewerkt
in 2.3 (financiële rechtmatigheid) van het Accountantsprotocol financiële verantwoording
Stimuleringsfonds voor de journalistiek 2023.
Wij communiceren met het bestuur onder andere over de geplande reikwijdte en timing
van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle naar voren
zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne beheersing.