Beleidsregel afwikkelbaarheid verzekeraars 2023

Geraadpleegd op 15-06-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-04-2024 en zichtdatum 23-05-2024.
Geldend van 06-04-2023 t/m heden

Beleidsregel van de Nederlandsche Bank N.V. van 27 maart 2023 houdende regels met betrekking tot de beoordeling van de afwikkelbaarheid van verzekeraars als bedoeld in artikel 3a:82 van de Wet op het financieel toezicht (Beleidsregel afwikkelbaarheid verzekeraars 2023)

De Nederlandsche Bank N.V.;

Gelet op de artikelen 3a:77, 3a:78, 3a:81 eerste en vijfde lid, 3a:82, 3a:83, 3a:85 eerste lid, 3a:86, 3a:89, 3a:90 en 3a:91 eerste en tweede lid, van de Wet op het financieel toezicht (‘Wft’)

Gelet op artikel 6 van het Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft (‘Bbpm’)

Na consultatie van de verzekeraars en groepen waarvoor DNB afwikkelingsplannen opstelt, betrokken representatieve organisaties en het bredere publiek.

Besluit:

§ 1. Definities

Artikel 1. Definities

De begrippen in deze beleidsregel hebben dezelfde betekenis als in hoofdstuk 3a.2. Wft en de daarop gebaseerde lagere regelgeving.

Daarnaast wordt in deze beleidsregel verstaan onder:

  • a. DNB: De Nederlandsche Bank N.V.

  • b. governancesysteem: governancesysteem als bedoeld in Hoofdstuk IX van de (Solvency II) Gedelegeerde verordening (EU) 2015/35 van de Commissie van 10 oktober 2014.

  • c. kritieke diensten: diensten die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de verzekeringsactiviteiten van de verzekeraar of groep en die niet binnen een redelijke termijn door een andere dienstverlener kunnen worden verstrekt.

  • d. management informatiesystemen (of ‘MIS’): het geheel van processen en systemen, opgezet en onderhouden door of in opdracht van de verzekeraar of groep, voor de organisatie, aggregatie en levering van informatie die nodig is ter ondersteuning van beslissingen binnen een verzekeraar of groep.

  • e. Resolutierapportage (of ‘ReRap’): een informatieverzoek dat DNB, ten behoeve van het opstellen van afwikkelingsplannen, deelt met verzekeraars en groepen waar zij resolutieplanning voor uitvoert en die de verzekeraars of groepen ingevuld retourneren.

  • f. verzekeraar: een verzekeraar als bedoeld in artikel 3a:78, onder a, Wft.

  • g. verzekeringsactiviteiten: het verschaffen van risicodekking en het uitkeren van polisgelden aan polishouders, verzekerden en begunstigden.

Artikel 2. Reikwijdte

Deze beleidsregel is van toepassing op de beoordeling van de afwikkelbaarheid van verzekeraars en groepen waarvoor DNB op grond van artikel 3a:81 eerste lid Wft afwikkelingsplannen opstelt.

§ 2. Inhoudelijke bepalingen met betrekking tot de afwikkelbaarheidsbeoordeling door DNB

Artikel 3. Afwikkelbaarheidsbeoordeling

  • 1 In de afwikkelbaarheidsbeoordeling die zij op grond van artikel 3a:82 Wft en met in achtneming van de onderdelen als omschreven in artikel 6 Bbpm verricht, betrekt DNB in het bijzonder de in artikel 4 tot en met 9 genoemde elementen, in samenhang met de overige onderdelen van het afwikkelingsplan van de desbetreffende verzekeraar of groep.

  • 2 Indien DNB dit nodig acht voor de resolutieplanning of de beoordeling van de afwikkelbaarheid van de verzekeraar of groep, kan zij bij de afwikkelbaarheidsbeoordeling additionele elementen betrekken. Daartoe kan DNB de verzekeraar of groep om aanvullende informatie en analyses vragen.

Artikel 4. Governance

  • 1 Ten behoeve van de afwikkelbaarheidsbeoordeling beoordeelt DNB of de resolutieplanning en de afwikkelbaarheid voldoende zijn ingebed in het governancesysteem van de verzekeraar of groep en of dat governancesysteem in voorkomend geval de voorbereiding en de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen kan ondersteunen.

  • 2 In haar beoordeling, als bedoeld in het eerste lid, beoordeelt DNB de mate waarin de verzekeraar of groep:

    • a. beschikt over gekwalificeerd personeel ter uitvoering van de werkzaamheden in verband met resolutieplanning en afwikkelbaarheid;

    • b. in staat is tot een correcte, complete en in de gegeven omstandigheden tijdige aanlevering aan DNB van informatie relevant voor de resolutieplanning, de afwikkelbaarheidsbeoordeling en de voorbereiding en uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen;

    • c. op de in onderdeel b bedoelde informatieaanlevering een formele interne controle laat uitvoeren;

    • d. beschikt over verantwoordelijkheidsverdelingen, rapportagelijnen en escalatieprocedures richting het bestuur en (hoger) management en over goedkeuringsprocessen ten behoeve van resolutieplanning en afwikkelbaarheid;

    • e. beschikt over procedures die waarborgen dat resolutieplanning- en afwikkelbaarheid bij strategische besluiten in ogenschouw worden genomen. Als strategisch besluit wordt in ieder geval aangemerkt een materiële wijziging in:

      • i. de juridische structuur;

      • ii. het operationele businessmodel;

      • iii. de IT-structuur en managementinformatiesystemen;

      • iv. de interne governanceregelingen en ondersteunende processen; en

      • v. het risico- en kapitaalmanagement.

    • f. verantwoordelijkheden, rapportagelijnen, escalatieprocedures richting het bestuur en (hoger) management en goedkeuringsprocessen als bedoeld in onderdeel d, en procedures als bedoeld in onderdeel e, binnen het governancesysteem van de verzekeraar of groep helder heeft vastgelegd.

Artikel 5. Operationele continuïteit

  • 1 Ten behoeve van de afwikkelbaarheidsbeoordeling beoordeelt DNB of de verzekeraar of groep adequate regelingen heeft getroffen om de continuïteit van kritieke diensten in aanloop naar en tijdens de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen te waarborgen.

  • 2 In haar beoordeling, als bedoeld in het eerste lid, beoordeelt DNB:

    • a. hoe is gewaarborgd dat kritieke diensten gecontinueerd kunnen worden in aanloop naar en tijdens de uitvoering van afwikkelingsmaatregelen;

    • b. de mate waarin de verzekeraar of groep heeft gewaarborgd dat zij in de aanloop naar en tijdens de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen beschikt over systemen en processen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van kritieke diensten;

    • c. de mate waarin de verzekeraar of groep heeft gewaarborgd dat de kosten waartegen kritieke diensten worden verleend in de aanloop naar en tijdens de uitvoering van de afwikkelingsinstrumenten transparant en voorspelbaar zijn;

    • d. of een verzekeraar of groep beschikt over een overzicht van kritieke diensten waarvoor geldt dat de continuïteit daarvan in aanloop naar en tijdens de uitvoering van afwikkelingsmaatregelen onzeker is, met inzicht in de mogelijke gevolgen hiervan voor de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen.

Artikel 6. Financiële continuïteit

  • 1 Ten behoeve van de afwikkelbaarheidsbeoordeling beoordeelt DNB of de verzekeraar of groep adequate regelingen heeft getroffen om de infrastructuur voor de (toegang tot) liquiditeit- en financieringsbronnen te behouden in aanloop naar en tijdens de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen.

  • 2 In haar beoordeling, als bedoeld in het eerste lid, beoordeelt DNB:

    • a. of de verzekeraar of groep beschikt over methodieken en processen om haar liquiditeits- en financieringsbehoefte, te allen tijde te kunnen meten en voor verschillende perioden te kunnen projecteren, in het bijzonder voor de periode in aanloop naar en tijdens de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen;

    • b. hoe is gewaarborgd dat kritieke financiële relaties gecontinueerd kunnen worden in aanloop naar en tijdens de uitvoering van afwikkelingsmaatregelen;

    • c. of een verzekeraar of groep beschikt over een overzicht van kritieke financiële relaties waarvoor geldt dat de continuïteit daarvan in aanloop naar en tijdens de uitvoering van afwikkelingsmaatregelen onzeker is, met inzicht in de mogelijke gevolgen hiervan voor de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen;

    • d. wanneer sprake is van een groep, hoe invulling is gegeven aan het in onderdeel a tot en met c bepaalde voor de voor afwikkeling in aanmerking komende holdingmaatschappij(en) binnen de groep.

Artikel 7. Management informatiesystemen

  • 1 Ten behoeve van de afwikkelbaarheidsbeoordeling beoordeelt DNB of de verzekeraar of groep beschikt over adequate MIS om aan DNB correct, compleet en tijdig informatie te verstrekken ten behoeve van:

    • i. het door DNB opstellen en actualiseren van het afwikkelingsplan;

    • ii. het door een externe waardeerder of DNB (laten) uitvoeren van de waarderingen als bedoeld in artikelen 3a:89, 3a:90 en 3a:91, Wft en

    • iii. het door DNB voorbereiden of toepassen van afwikkelingsmaatregelen.

  • 2 In haar beoordeling, als bedoeld in het eerste lid, beoordeelt DNB de mate waarin de verzekeraar of groep:

    • a. een ReRap data-uitvraag en overige in het kader van de resolutieplanning, de afwikkelbaarheidsbeoordeling en de uitvoering van mogelijke afwikkelingsmaatregelen verzochte informatie correct, compleet en binnen de door DNB gestelde tijdslijnen aan kan leveren;

    • b. binnen door DNB vastgestelde termijnen data kan leveren die nodig is voor het uitvoeren van de waarderingen als bedoeld in de artikelen 3a:89, 3a:90 en 3a:91 Wft door een externe waardeerder of DNB;

    • c. onderliggende gegevensbronnen, aannames en methodologieën van de in onderdeel a en onderdeel b bedoelde data kan onderbouwen en verantwoorden; en

    • d. de MIS en het in artikel 4 eerste lid bedoelde governancesysteem van de verzekeraar of groep zodanig op elkaar aansluiten dat de data, te verschaffen voor het voorbereiden en uitvoeren van de afwikkelingsmaatregelen, van voldoende kwaliteit, volledigheid en relevantie zijn.

Artikel 8. Communicatie

  • 1 Ten behoeve van de afwikkelbaarheidsbeoordeling beoordeelt DNB of de verzekeraar of groep beschikt over een crisiscommunicatieplan om een tijdige, heldere en consistente communicatie richting relevante belanghebbenden te waarborgen, in aanloop naar en tijdens de uitvoering van afwikkelingsmaatregelen, een en ander in lijn met de afspraken die DNB met de verzekeraar of groep heeft gemaakt.

  • 2 In haar beoordeling, als bedoeld in het eerste lid, beoordeelt DNB de mate waarin de verzekeraar of groep in het crisiscommunicatieplan:

    • a. inzicht verschaft in de door de verzekeraar of groep verwachte communicatieprocessen in aanloop naar en tijdens de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen;

    • b. een overzicht geeft van de relevante interne en externe belanghebbenden waarvan voorzienbaar is dat zij door de verzekeraar of groep geïnformeerd dienen te worden in aanloop naar en tijdens de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen;

    • c. een op de belanghebbenden toegespitste communicatiestrategie opneemt met aandacht voor tijdslijnen, communicatiemiddel, toon en detailniveau van de te communiceren boodschap;

    • d. een overzicht geeft van mogelijke risico’s en belemmeringen tijdens de uitvoering van de communicatiestrategie; en

    • e. beschikt over duidelijke governanceregelingen die een effectieve uitvoering van het crisiscommunicatieplan als bedoeld in het eerste lid waarborgen en aansluiten op het governancesysteem als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel b.

Artikel 9. Structuur, bedrijfsvoering en strategische besluiten

  • 1 Ten behoeve van de afwikkelbaarheidsbeoordeling beoordeelt DNB of de juridische structuur en feitelijke bedrijfsvoering van de verzekeraar of groep de toepassing van afwikkelingsinstrumenten bemoeilijkt en of de verzekeraar of groep afwikkelbaarheid meeweegt bij het nemen van strategische besluiten, waaronder die als omschreven in artikel 4, derde lid, onderdeel e.

  • 2 In haar beoordeling als bedoeld in het eerste lid, beoordeelt DNB de mate waarin:

    • a. de juridische structuur van de verzekeraar of groep aansluit op de feitelijke bedrijfsvoering;

    • b. de juridische structuur van de verzekeraar of groep de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen mogelijk in de weg staat en

    • c. de feitelijke bedrijfsvoering van de verzekeraar of groep de uitvoering van de afwikkelingsmaatregelen in de weg staat.

Deze beleidsregel zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Amsterdam, 27 maart 2023

De Nederlandsche Bank N.V.,

N. Stolk

Directeur

Naar boven