Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021

[Regeling materieel uitgewerkt per 28-06-2024.]
Geraadpleegd op 27-04-2024.
Geldend van 28-06-2022 t/m heden

Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021

1. Inleiding

1.1. Algemeen

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hebben in het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 (verder: model) voorschriften opgenomen voor de inrichting van de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 van het CAK.

De regels voor het accountantsonderzoek en voor de inhoud en inrichting van het accountantsverslag hebben het Ministerie van VWS en de NZa vastgelegd in dit Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording burger-regelingen 2021 (verder: protocol)1.

Dit protocol geeft richtlijnen voor het door de externe accountant uit te voeren onderzoek naar de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 opgenomen financiële overzichten van de baten en lasten en activa en passiva en toelichtingen daarop (verwezen wordt naar het model paragraaf 2.1.1 ad 1 en 2). Het onderzoek betreft in de basis een controleopdracht conform Standaard 800 van de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).

Vanaf verantwoordingsjaar 2021 sluit de verantwoording en controle van de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen in het model en protocol aan bij de wet (artikel 27 van de Wmg en artikel 6.2.6 van de Wlz, juncto artikel 4.3.1 van de Wlz). In de wet staat dat de accountant een verklaring omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid afgeeft.

De overige onderdelen van de bestuurlijke verantwoording worden voor dit onderzoek aangemerkt als ‘andere informatie’ (verwezen wordt naar het model paragraaf 2.1.1 ad 3). De verantwoording van de afgifte van de Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen en de bijlage van verantwoording en controleverklaring van de subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) maken ook onderdeel uit van de andere informatie (verwezen wordt naar het model paragraaf 2.1.1 ad 3 onderdeel 3e en 3f)e). Op de ‘andere informatie’ is Standaard 720 van de NBA van toepassing.

In de bestuurlijke verantwoording legt het CAK verantwoording af met betrekking tot de uitvoering van 18 taken en regelingen, namelijk:

  • 1. Onverzekerbare vreemdelingenregeling;

  • 2. Gemoedsbezwaardenregeling;

  • 3. Onverzekerdenregeling;

  • 4. Wanbetalersregeling;

  • 5. Verstrekking bijdrage aan zorgverzekeraars voor het verzekerd houden van wanbetalers;

  • 6. Missionarissenregeling;

  • 7. Overgangsregeling AWBZ/Wlz-zorg buitenland;

  • 8. Beheerskosten overgangsregeling AWBZ/Wlz-zorg buitenland;

  • 9. Administratie en inning bijdrage verdragsgerechtigden;

  • 10. Verrekening zorglasten met verdragslanden (verbindingsorgaan);

  • 11. Verrekeningen verdragslanden via Orgaan van de woonplaats;

  • 12. Beheerskosten Orgaan van de woonplaats;

  • 13. Verrekeningen verdragslanden via Orgaan van de verblijfplaats;

  • 14. Verrekening zorglasten bevoegd orgaan voor tijdelijk verblijf Nederlandse verdragsgerechtigden;

  • 15. Beheerskosten Orgaan van de verblijfplaats en Bevoegd orgaan voor tijdelijk verblijf Nederlandse verdragsgerechtigden;

  • 16. Vorderingen op zorgverzekeraars inzake verdragen;

  • 17. Beheerskosten medefinanciering sociaal attachés;

  • 18. Vrijwillige Overeenkomst Zorgkostendekking (VOZD).

Het doel van dit protocol is niet om de aanpak van het onderzoek voor te schrijven, maar om de kaders aan te geven waarbinnen het onderzoek moet plaatsvinden. De accountant is zelfstandig verantwoordelijk voor het uitvoeren van zijn werkzaamheden ter verkrijging van voldoende en geschikte controle-informatie als basis voor zijn oordeel.

De accountant hanteert het protocol als kader voor zijn werkzaamheden. Daarnaast laat hij zich leiden door de geldende gedrags- en beroepsvoorschriften, in het bijzonder de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA), de Verordening inzake onafhankelijkheid van de accountant bij assurance-opdrachten (ViO) en de Nadere Voorschriften Controle- en Overige Standaarden (NV COS).

De externe accountant geeft de uitkomst van zijn onderzoek weer in:

  • een controleverklaring;

  • een accountantsverslag.

Het CAK moet de verantwoordingsdocumenten vergezeld van de accountantsproducten (controleverklaring en accountantsverslag) vóór 1 juli van het jaar volgend op het verslagjaar toezenden aan het Ministerie van VWS en de NZa. Vanuit praktische overwegingen is overeengekomen dat Zorginstituut Nederland als fondsenbeheerder ook onderdeel uitmaakt van de verspreidingskring.

Het Ministerie van VWS en de NZa maken bij hun beoordeling zoveel mogelijk gebruik van de verantwoordingsdocumenten van het CAK, van de controleverklaring en het bijbehorende accountantsverslag. Daarbij beoordelen het Ministerie van VWS en de NZa de door de externe accountant uitgevoerde werkzaamheden en stellen op basis van hun bevindingen de eigen (onderzoeks) werkzaamheden vast.

Op grond van de verzamelde informatie vormt de NZa zich een bestuurlijk oordeel over de rechtmatige uitvoering van de wettelijke taken en regelingen door het CAK en over de rechtmatigheid van de daarmee samenhangende financiële stromen.

Zoals in het model is vermeld, beoordeelt het Ministerie van VWS de uitvoering van de (begrotingsgefinancierde) burgerregelingen. Het Ministerie van VWS kan de Auditdienst Rijk (ADR) inschakelen om de werkzaamheden van de externe accountant van het CAK te beoordelen, ten behoeve van de invulling van de systeemverantwoordelijkheid van het departement voor deze taken. Dit betreffen de volgende burgerregelingen:

  • 1. Onverzekerbare vreemdelingenregeling;

  • 2. Gemoedsbezwaardenregeling.

Het Ministerie van VWS vormt zich een oordeel betreffende deze regelingen en stuurt indien akkoord een brief naar het CAK waarin de uitvoering van de (begrotingsgefinancierde) regelingen wordt goedgekeurd.

De NZa brengt verslag uit van haar bevindingen over de rechtmatige uitvoering van de overige (premiegefinancierde) burgerregelingen door het CAK via een rapport vóór 1 november volgend op het verslaggevingsjaar van het CAK.

1.2. Situatie uitvoering hersteloperatie Kinderopvangtoeslag

Op 18 januari 2021 is door de Staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane in een brief aan de Tweede Kamer (2021Z0896) de gewenste aanpak voor gedupeerde ouders binnen de hersteloperatie kinderopvangtoeslag (KOT) beschreven. In relatie tot de aanpak van de schuldenproblematiek is aangegeven dat alle openstaande schulden, die gedupeerde ouders op dat moment van uitbetalen van de herstelbetaling bij de Belastingdienst hebben, worden kwijtgescholden. Ook andere publieke schuldeisers schelden de betreffende schulden van deze gedupeerden kwijt, waaronder ook het CAK. Voor het CAK speelt kwijtschelding bij de volgende drie burgerregelingen (uit paragraaf 1.1. van dit protocol):

  • Wanbetalersregeling;

  • Onverzekerdenregeling;

  • Regeling bijdrage verdragsgerechtigden;

Het CAK handelt in deze situatie, in opdracht van het Ministerie van VWS en vooruitlopend op de inwerkingtreding van de voorgenomen wetswijziging. Op dit moment is een kwijtscheldingsgrondslag in voorbereiding. Het Ministerie van VWS heeft aangegeven zich binnen haar mogelijkheden in te spannen de voorgenomen wetswijziging zo spoedig in werking te laten treden.

In de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 verantwoordt het CAK zich over de uitvoering en de financiële omvang in aantallen en bedragen van de hersteloperatie KOT in de andere informatie. In bijlage 4 van het model is nader toegelicht hoe het CAK zich hierover moet verantwoorden en aan welke onderdelen in de uitvoering door het CAK zij minimaal aandacht moet besteden in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021, waaronder per betreffende regeling.

Het CAK moet zelf ook een beoordeling doen in het verlengde van haar uitvoeringstaken die aantoont dat de opdrachtbrieven van het Ministerie van VWS met de daar bijhorende door de Belastingdienst aangegeven lijst(en) met tot een juiste en volledige verwerking in de (financiële) administratie en bestuurlijke verantwoording hebben geleid. De externe accountant rapporteert vervolgens conform NVCOS 720 voorschriften over de juiste weergave hiervan. Hiervoor wordt verder verwezen naar het doel van het accountantsonderzoek en het object van het onderzoek beschreven in hoofdstuk 2 en paragraaf 4.2.

1.3. Publicatie in Staatscourant

De Raad van Bestuur van de NZa heeft op 31 mei 2022 dit ‘Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021’ vastgesteld. Dit protocol treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin dit protocol is geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2021. U kunt dit protocol en alle andere in dit protocol genoemde documenten raadplegen via www.nza.nl.

2. Doel accountantsonderzoek

De externe accountant onderzoekt of de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 opgenomen bedragen in de financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva en de toelichtingen daarop in alle van materieel belang zijnde aspecten juist en volledig zijn weergegeven en onderzoekt of de opgenomen financiële stromen in de financiële overzichten van de baten en lasten rechtmatig zijn, in overeenstemming met de voor het CAK van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals vastgelegd in het Model jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021. Tevens gaat de externe accountant na of de andere informatie in de bestuurlijke verantwoording minimaal alle informatie bevat die op grond van het model is vereist en verenigbaar is met de financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva en de toelichtingen daarop.

De externe accountant rapporteert over de bevindingen en conclusies van dit onderzoek in:

  • een controleverklaring;

  • een accountantsverslag.

Controleverklaring

Het onderzoek van de bestuurlijke verantwoording 2021 leidt tot een gecombineerde controleverklaring van de externe accountant over de getrouwheid van de in de bestuurlijke verantwoording opgenomen bedragen in de financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva en de toelichtingen daarop en de rechtmatigheid van de opgenomen financiële stromen in de financiële overzichten van de baten en lasten. Voor de tekst van de controleverklaring maakt de externe accountant gebruik van het model dat in hoofdstuk 5 van dit protocol is opgenomen.

Accountantsverslag

Voor de tekst van het accountantsverslag maakt de externe accountant gebruik van het model dat in hoofdstuk 6 van dit protocol is opgenomen. Dit deel valt aan te merken als de uitkomst van de controleopdracht en wordt tezamen met de controleverklaring afgegeven

Verspreidingskring

De controleverklaring en het accountantsverslag zijn alleen bestemd voor het CAK, het Ministerie van VWS, de NZa en het Zorginstituut.

3. Te volgen procedures

De procedure van het onderzoek in het verslagjaar kan als volgt worden weergegeven.

CAK en externe accountant

  • het CAK geeft de externe accountant opdracht om een onderzoek uit te voeren op de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen2021, zoals omschreven in het doel van het onderzoek in hoofdstuk 2 in dit protocol het CAK en de externe accountant maken voor de uitvoering van het onderzoek afspraken over de samenwerking. De externe accountant maakt bij zijn onderzoek voor zover mogelijk gebruik van de interne controlewerkzaamheden van het CAK en zal, indien nodig, aan het CAK aangeven welke aanvullende informatie en werkzaamheden er benodigd zijn;

  • de externe accountant voert zijn onderzoek uit volgens dit protocol. De externe accountant rapporteert aan het CAK door middel van een controleverklaring en een accountantsverslag over de uitkomsten van zijn onderzoek naar de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen;

  • het CAK stuurt vóór 1 juli van het jaar volgend op het verslagjaar aan het Ministerie van VWS en de NZa, de door de externe accountant gecontroleerde bestuurlijke verantwoording burgerregelingen, de controleverklaring en het accountantsverslag op. Het Zorginstituut behoort eveneens tot de verspreidingskring.

VWS en de NZa

  • het Ministerie van VWS en de NZa maken bij hun beoordeling zoveel mogelijk gebruik van de werkzaamheden van de externe accountant. Op basis hiervan stellen zij hun eigen (onderzoeks)werkzaamheden vast;

  • het Ministerie van VWS en de NZa koppelen onafhankelijk van elkaar, indien nodig, hun bevindingen betreffende de werkzaamheden van de externe accountant schriftelijk terug aan de betreffende externe accountant;

  • Ministerie van VWS vormt zich een oordeel over de uitvoering van de Onverzekerbare vreemdelingenregeling en de Gemoedsbezwaardenregeling en stuurt een brief naar het CAK met haar oordeel over de verantwoording over de uitvoering door het CAK van deze (begrotingsgefinancierde) regelingen;

  • de NZa rapporteert over haar bevindingen in een conceptrapport. In dit conceptrapport neemt de NZa de bevindingen en conclusies op over de uitvoering van de overige burgerregelingen in het verslagjaar door het CAK. De NZa bespreekt het conceptrapport met het CAK. Het CAK kan in een formele hoorprocedure reageren op de bevindingen en de opgenomen conclusies in het rapport;

  • de Raad van Bestuur van de NZa stelt de definitieve versie van het rapport vast. De NZa stuurt deze versie toe aan het CAK. De NZa stuurt het rapport ook toe aan het Ministerie van VWS en aan het Zorginstituut.

Inzage in het accountantsdossier

De NZa en het Ministerie van VWS kunnen zonder verdere tussenkomst van het CAK contact opnemen met de externe accountant van het CAK met betrekking tot inzage op de uitgevoerde werkzaamheden in het accountantsdossier van de externe accountant en over eventueel aanvullend te verstrekken informatie en over vaktechnische aangelegenheden. Het Ministerie van VWS is op basis van de Comptabiliteitswet en de NZa is op basis van de Wmg wettelijk bevoegd om stukken uit het accountantsdossier te kopiëren en/of digitaal op te vragen voor hun eigen dossiervorming.

De NZa en het Ministerie van VWS kunnen de accountant verzoeken2 om stukken uit het accountantsdossier aan te leveren en de opgevraagde stukken (laten) kopiëren voor eigen dossiervorming.

Daarnaast kan het Ministerie van VWS en de NZa:

  • rapporteren over stukken uit het accountantsverslag; 3

  • over uitkomsten van de inzage van het accountantsdossier rapporteren in een reviewmemorandum. 4

4. Te hanteren uitgangspunten

4.1. Verantwoordingsstructuur

Het CAK moet op grond van artikel 6.2.6 van de Wlz en artikel 27 van de Wmg vóór 1 juli5 van het jaar volgend op het verantwoordingsjaar bij het Ministerie van VWS en de NZa de volgende verantwoordingsdocumenten, inclusief de accountantsproducten, aanleveren:

  • een financieel verslag;

  • een uitvoeringsverslag.

In de hierna opgenomen paragrafen zijn deze onderdelen uitgewerkt.

Het object van onderzoek van dit protocol (de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen) wordt behandeld in paragraaf 4.2 en verder.

4.1.1. Financieel verslag

Het financieel verslag bestaat uit vier financiële verantwoordingen. Alleen de vierde verantwoording valt onder de reikwijdte van dit protocol, de tweede verantwoording, de SOV, is enkel als bijlage opgenomen in de andere informatie van de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen en is reeds eerder voorzien van een controleverklaring van de externe accountant. De vier verantwoordingen betreffen:

  • 1. een financiële verantwoording van de uitvoeringsorganisatie (hierna aangeduid als: de jaarrekening);

  • 2. een financiële verantwoording over de uitvoering van de subsidieregeling ‘medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV)’;

  • 3. een bestuurlijke verantwoording;

  • 4. een bestuurlijke verantwoording burgerregelingen.

Voor nadere details wordt verwezen naar het model paragraaf 2.1.

4.1.2. Uitvoeringsverslag

Het uitvoeringsverslag wordt bijgevoegd bij de oplevering van de jaarrekening door het CAK. De eisen die gesteld worden aan het uitvoeringsverslag zijn nader uitgewerkt in de Regeling bezoldiging beheerskosten zelfstandige bestuursorganen VWS 2018 en het accountantsprotocol als bijlage hiervan. Het uitvoeringsverslag valt buiten de reikwijdte van dit protocol.

4.2. Object van het onderzoek

Het object van het accountantsonderzoek betreft de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021. Het CAK stelt de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen op in overeenstemming met de vereisten van het model.

De bestuurlijke verantwoording burgerregelingen bestaat uit drie componenten:

  • 1. financiële overzichten van baten en lasten en toelichtingen daarop;

  • 2. financiële overzichten van activa en passiva en toelichtingen daarop;

  • 3. andere informatie die minimaal uit de volgende onderdelen bestaat:

    • a. voorwoord en inleiding;

    • b. de verantwoording over ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financieel beheer van de wettelijke taken;

    • c. de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen;

    • d. bestuursverklaring met eventuele bijlagen;

    • e. de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen zijn afgegeven in het verantwoordingsjaar, inclusief een prognose van het verwachte aantal aanvragen voor het volgende jaar;

    • f. de bijlage over de verantwoording van de uitvoering van de Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (conform de verantwoording zoals genoemd in paragraaf 2.1 puntpunt 2);

    • g. de verantwoording over klachten en bezwaarschriften;

    • h. de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar – NZa;

    • i. de verantwoording over de uitvoering van de hersteloperatie Kinderopvangtoeslag (KOT).

Ad 1 en 2 ‘financiële overzichten’

In de financiële overzichten worden de baten en lasten van de financiële stromen opgenomen in een totaaloverzicht en in specificatieoverzichten per financiële stroom met toelichtingen daarop.

In de financiële overzichten worden de activa en passiva van de financiële stromen opgenomen in een totaaloverzicht en in specificatieoverzichten per regeling, minimaal in verloopoverzichten met balansstanden, balansmutaties en vergelijkende cijfers, met toelichtingen daarop.

In de toelichting wordt per financiële stroom opgenomen welke taken het CAK uitvoert, het normenkader, de gehanteerde waarderingsgrondslag, eventuele bijzonderheden en/of analyse van financiële ontwikkelingen ten overstaan van voorgaand boekjaar. Van de activa en passiva worden minimaal verloopoverzichten en toelichtingen opgenomen van vorderingen en schulden. Dit betreft in het bijzonder de verloopoverzichten van de rekening-courantposities en de openstaande vorderingen en een uitsplitsing per financiële stroom (m.u.v. de baten en lasten van het verbindingsorgaan) voor de rekening courant CAK – Zorginstituut.

Toelichting bij de ‘analyse debiteurenpositie’

Het CAK neemt in de financiële overzichten van activa en passiva, indien van toepassing, per financiële stroom debiteurenvorderingen op. Deze vorderingen worden gewaardeerd tegen de reële waarde. In de toelichting wordt een nadere uiteenzetting gegeven inzake gehanteerde schattingen en een nadere toelichting inzake juistheid, volledigheid en bestaan van de debiteurenpositie.

Daarnaast dient in de toelichting het verloop van de voorziening wegens oninbaarheid van vorderingen op onverzekerden en wanbetalers te worden weergegeven. Het CAK vormt deze onder andere op basis van de incassoresultaten uit het verleden en met inachtneming van de procedures zoals vastgelegd in het debiteurenbeleid van het CAK ‘de regeling verdragsgerechtigden’ en ‘Wanbetalers- en onverzekerdenregeling CAK’, alsmede de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) omtrent verjaring.

De te hanteren sjablonen en modellen die gebruikt worden in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen volgen de inrichtingsvoorschriften zoals opgenomen in bijlage 3 van dit model en worden vooraf met partijen afgestemd. De te hanteren uitgangspunten en waarderingsgrondslagen zijn opgenomen in bijlage 1 van dit model.

Ad 3 ‘andere informatie’

De andere informatie in de bestuurlijke verantwoording bestaat minimaal uit bovengenoemde onderdelen a tot en met i.

Onderdeel a ‘Het voorwoord en de inleiding’

In het voorwoord en de inleiding geeft de Raad van Bestuur van het CAK een algemene uiteenzetting over de gang van zaken in het verslagjaar.

Onderdeel b ‘de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het financieel beheer’

In dit onderdeel beschrijft het CAK onder andere in hoeverre de organisatorische maatregelen ter borging van de rechtmatigheid gedurende het verantwoordingsjaar 2021 hebben gefunctioneerd. Voor een nadere toelichting op de minimaal voorgeschreven inhoudelijke aandachtpunten wordt verwezen naar paragraaf 3.1.

Gelet op de positie en de taken van het CAK is het rechtmatigheidsbegrip naar de 18 specifieke burgerregelingen, zoals opgenomen in paragraaf 1.1, onder te verdelen. Als in deze taken en regelingen wordt voldaan aan de voorschriften van de wet- en regelgeving, dan zijn de betreffende processen en de daaruit voortvloeiende baten en lasten en activa en passiva van de financiële stromen als rechtmatig aan te merken. Voor specifieke taken en regelingen zijn de toezichtstaken verdeeld tussen het Ministerie van VWS en de NZa (zie paragraaf 1.3 en 1.4). In de paragrafen van hoofdstuk 4 is het rechtmatigheidsbegrip (zie paragraaf 3.3.) per taak of regeling uitgewerkt. Ook wordt aangegeven hoe dit begrip concreet ingevuld moet worden, met een directe koppeling naar de betreffende financiële stroom.

Onderdeel c ‘de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen’

Bij de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid geeft het CAK aan op welke manier en in hoeverre de rechtmatigheid van de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen opgenomen financiële stromen is gewaarborgd.

Onderdeel d ‘de bestuursverklaring’

In de bestuursverklaring geeft de Raad van Bestuur van het CAK aan of de informatie in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen een getrouw beeld geeft van de uitvoering van de burgerregelingen, in overeenstemming met het model en de terzake voor het CAK geldende wet- en regelgeving (rechtmatige uitvoering van de burgerregelingen).

Onderdeel e ‘de verantwoording Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen’

Indien een burger naar het buitenland reist en medicijnen bij zich heeft die een of meer bestanddelen bevatten die onder de Opiumwet vallen, is de burger verplicht een om een Schengen- of Engelstalige medicijnverklaring bij zich te dragen. Ten aanzien van de beide verklaringen gelden specifieke regels.

Het CAK neemt in de andere informatie van de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen op hoeveel Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen zijn afgegeven in het verslagjaar. Verder wordt een prognose opgenomen van het verwachte aantal aanvragen voor het volgende jaar.

Er is geen specifieke financiële stroom voor de afgifte van de Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen. De door het CAK in dit kader gemaakte kosten worden verantwoord onder de beheerskosten van het CAK. Deze kosten worden verantwoord in de jaarrekening van het CAK.

Onderdeel f ‘bijlage verantwoording Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden’

Over de uitvoering van de Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) stelt het CAK op verzoek van het Ministerie van VWS separaat een verantwoording op, voorzien van een controleverklaring van de externe accountant. Volledigheidshalve neemt het CAK in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen de bijlage op over de rechtmatige uitvoering van de SOV in 2021 (deze bijlage is gelijk aan de verantwoording conform paragraaf 4.1.1 ad. 2).

Onderdeel g ‘de verantwoording over klachten en bezwaar’

Het CAK geeft in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen aan op welke wijze in de organisatie is verankerd dat klachten en bezwaren van klanten op een zorgvuldige, klantgerichte en voortvarende wijze worden behandeld. Het CAK moet de klachten en bezwaarschriften behandelen conform de Awb.

In de bestuurlijke verantwoording besteedt het CAK aandacht aan de organisatorische borging van de behandeling van klachten- en bezwaarschriften binnen het CAK. Het CAK geeft ook aan op welke wijze lering wordt getrokken uit de ontvangen klachten en bezwaarschriften en tot welke concrete verbeteringen in de uitvoering dit heeft geleid.

Onderdeel h. ‘de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar – NZa’

Het CAK geeft hierbij in een totaaloverzicht toelichting op de op stand van zaken en de voortgang in de opvolging van verbeterpunten waarover de NZa heeft gerapporteerd.in de toezichtsrapportage(s) over de uitvoering van de wettelijke taken door het CAK.

Onderdeel i ‘de verantwoording over de uitvoering van de hersteloperatie Kinderopvangtoeslag (KOT)’.

In bijlage 4 van het model is in detail beschreven wat deze verantwoording omvat en waar deze verantwoording aan moet voldoen.

4.3. Toetsingscriteria

4.3.1. Algemeen

De externe accountant toetst of de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 opgenomen bedragen in de financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva en de toelichtingen daarop in alle van materieel belang zijnde aspecten juist en volledig zijn weergegeven en toetst of de opgenomen financiële stromen in de financiële overzichten van de baten en lasten rechtmatig zijn, in overeenstemming met voor het CAK van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals vastgelegd in het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021.

In de bijlagen bij het model zijn de verslaggevingsvoorschriften voor het CAK uitgewerkt. Deze voorschriften fungeren tevens als toetsingscriteria voor het onderzoek van de externe accountant:

  • Bijlage 1: Toelichtingen en waarderingsgrondslagen;

  • Bijlage 2: Juridisch kader met wet- en regelgeving en overige beleidsstukken;

  • Bijlage 3: Inrichtingsvoorschriften financiële overzichten;

  • Bijlage 4: Verantwoording uitvoering hersteloperatie Kinderopvangtoeslag.

4.3.2. Financiële en procedurele rechtmatigheid

Voor wat betreft de in het model gebruikte begrippen getrouwheid en (financiële en procedurele) rechtmatigheid baseert de accountant zich op de uitwerking van deze begrippen in hoofdstuk 3.2 en 3.3 van het model.

De controle van de accountant richt zich uitsluitend op de financiële rechtmatigheid, met uitzondering van de volgende drie procedurele rechtmatigheidaspecten:

  • de procedures inzake het opvolgen en/of oplossen van (technische) storingen of signaleringslijsten (functionele uitvalbakken) bij het opleggen van boetes of premies ter voorkoming van stapelfacturen;

  • de procedures inzake het opvolgen en/of oplossen van signaleringslijsten bij periodieke bestandvergelijkingen om vast te stellen dat de administraties dezelfde informatie bevatten ten behoeve van de juiste verwerking bij het opleggen van boetes of premies;

  • de procedures inzake de incasso-inspanningen ter voorkoming van het afboeken van vorderingen.

Van de accountant wordt verwacht dat hij de toetsing van genoemde procedurele rechtmatigheidsaspecten in zijn controle op de financiële rechtmatigheid integreert. Uitgangspunt hierbij vormt de verantwoording die het CAK over deze drie aspecten aflegt in de bestuurlijke toelichting als onderdeel van de verantwoording per regeling (zie voor begrippenkader hoofdstuk 3.3 van het model). Geconstateerde bevindingen (afwijkingen ten opzichte van de verantwoording van het CAK terzake) hoeft hij echter niet mee te wegen in zijn eindoordeel over de financiële rechtmatigheid, of op te nemen in zijn controleverklaring. Hij rapporteert hierover uitsluitend in het accountantsverslag.

4.3.3. Uitwerking accountantsonderzoek

In hoofdstuk 2 en paragraaf 4.2 is reeds het doel van het accountantsonderzoek en het object van het onderzoek beschreven.

4.3.3.1. Accountantsonderzoek naar de financiële overzichten van de activa en passiva

De accountant geeft in zijn controleverklaring een totaaloordeel over het getrouwe beeld van deze financiële overzichten af. Zie hoofdstuk 5 voor de uitwerking van dit oordeel in de verklaring.

4.3.3.2. Accountantsonderzoek naar de financieel stromen in de financiële overzichten van de baten en lasten

De accountant richt zich bij dit onderdeel van het accountantsonderzoek op de getrouwe weergave alsmede de rechtmatigheid van de opgenomen financiële stromen in de financiële overzichten van de baten en lasten in bestuurlijke verantwoording burgerregelingen. De accountant richt zijn onderzoek in per financiële stroom. Voor wat betreft het rechtmatigheidsbegrip van de financiële stromen in de financiële overzichten van de baten en lasten baseert de accountant zich op hoofdstuk 4 van het model. In dat hoofdstuk is per financiële stroom het normenkader voor waardering, verslaggeving en de concrete invulling van de rechtmatigheid van de wettelijke taken uitgewerkt. Het CAK hanteert dit normenkader om zich over de betreffende financiële stroom te verantwoorden in de bestuurlijke verantwoording. Daarnaast moet in de documentatie van het CAK voor de accountant duidelijk herleidbaar zijn hoe het CAK wet- en regelgeving heeft geïmplementeerd ten aanzien van de uitvoering van de wettelijke taken.

De externe accountant hanteert het normenkader als uitgangspunt voor het rechtmatigheidsonderzoek dat hij uitvoert. De accountant bepaalt de specifieke toetspunten en toetst of het CAK de wettelijke taken overeenkomstig het normenkader rechtmatig heeft uitgevoerd. Uit de vastleggingen in het accountantsdossier moet duidelijk herleidbaar zijn welke specifieke toetspunten de accountant voor zijn onderzoek heeft gebruikt. Ook richt de externe accountant zich hierbij op specifieke zaken die spelen in het verslagjaar, zoals beleidsaanpassingen of aflopende, nieuwe of gewijzigde taken en regelingen.

4.3.3.3. Analyse debiteurenpositie

De debiteurenpositie en bepaling van de voorziening zijn onderdeel van de controlewerkzaamheden van de externe accountant. De externe accountant stelt vast dat de debiteurenpositie juist is en de voorziening volledig aan de hand van de uitkomsten van het reguliere proces debiteurenbeheer, conform de procedures zoals vastgelegd in het debiteurenbeleid van het CAK ‘de wanbetalers- en onverzekerdenregeling’ en de ‘regeling verdragsgerechtigden’ en voor verjaring conform de Awb.

De externe accountant stelt vast dat het bovengenoemde van toepassing zijnde reguliere procedures van het debiteurenbeheer en de beleidsregels aantoonbaar (middels vastleggingen) zijn nageleefd door het CAK om te komen tot de verantwoorde debiteurenpositie met toelichting daarop.

4.4. Materialiteit

Voor wat betreft de definities van fouten (afwijkingen) en onzekerheden en de toe te passen materialiteit baseert de accountant zich op de uitwerking van deze begrippen in hoofdstuk 3.5 van het model.

De accountant streeft met zijn onderzoek erna een redelijke mate van zekerheid te verkrijgen dat de bestuurlijke verantwoording als geheel geen afwijking van materieel belang bevat. Indien het begrip redelijke mate van zekerheid bij het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, moet worden uitgegaan van een betrouwbaarheid van 95% dat de bewering juist is dat de bestuurlijke verantwoording geen grotere fout of onzekerheid in de controle bevat dan de hieronder beschreven goedkeuringstoleranties.

4.4.1. Toleranties getrouw beeld

Ten aanzien van de goedkeuringstoleranties voor het totaaloordeel van de externe accountant over de getrouwheid (juiste en volledige weergave) van de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen opgenomen bedragen in de financiële overzichten van baten en de lasten en de activa en passiva wordt in dit protocol geen materialiteit voorgeschreven. Er wordt verwacht dat de externe accountant deze bepaalt rekening houdend met de voor hem geldende beroepsvoorschriften (in het bijzonder de NV COS), zijn eigen professional judgement en het doel van de opdracht. De accountant rapporteert in het accountantsverslag over de gehanteerde controletoleranties in dit kader (zie hoofdstuk 6)

4.4.2. Toleranties financiële rechtmatigheid

Ten aanzien van de rechtmatigheid geeft de externe accountant oordelen af per financiële stroom. Om te kunnen vaststellen of voor de opgenomen financiële stromen in de financiële overzichten van de baten en lasten aan de financiële rechtmatigheidseisen is voldaan, moet de externe accountant uitgaan van de onderstaande goedkeuringstoleranties in tabel 1. ‘Goedkeuringstoleranties rechtmatigheid per financiële stroom’. De genoemde toleranties betreffen die voor fouten.

Tabel 1. Goedkeuringstoleranties rechtmatigheid per financiële stroom

Financiële stroom

Tolerantie

Grondslag voor tolerantie

1. Onverzekerbare vreemdelingenregeling

5%

Som van de ontvangsten en uitgaven van deze regeling

2. Gemoedsbezwaardenregeling

10%

Som van de baten en lasten van deze regeling

3. Onverzekerdenregeling

5%

Som van de baten en lasten van deze regeling

4. Wanbetalersregeling

5%

Som van de baten en lasten van deze regeling

5. Verstrekking bijdrage aan zorgverzekeraars voor het verzekerd houden van wanbetalers

1%

Som van de baten en lasten van deze regeling

6. Overgangsregeling Missionarissen1

10%

Som van de baten en lasten van deze regeling2

7. Overgangsregeling AWBZ/Wlz-zorg buitenland

1%

Som van de baten en lasten van deze regeling

8. Beheerskosten overgangsregeling AWBZ/Wlz-zorg buitenland

1%

Som van de baten en lasten van deze regeling

9. Administratie en inning bijdragen verdragsgerechtigden (verzekeringskantoor)

5%

Som van de baten en lasten van deze regeling

10. Verrekeningen zorglasten met verdragslanden (verbindingsorgaan)

10%

Som van de baten en lasten van deze regeling; en daarnaast

Som van de balansmutaties van deze regeling

11. Verrekeningen verdragslanden via Orgaan van de woonplaats

10%

Som van de baten en lasten van deze regeling; en daarnaast

Som van de balansmutaties van deze regeling

12. Beheerskosten Orgaan van de woonplaats

1%

Som van de baten en lasten van deze regeling

13. Verrekeningen verdragslanden via Orgaan van de verblijfplaats

10%

Som van de baten en lasten van deze regeling; en daarnaast

Som van de balansmutaties van deze regeling

14. Verrekeningen zorglasten Bevoegd orgaan tijdelijk verblijf Nederlandse verdragsgerechtigden

10%

Som van de baten en lasten van deze regeling

15. Beheerskosten Orgaan van de verblijfplaats en Bevoegd orgaan tijdelijk verblijf Nederlands verzekerden

1%

Som van de baten en lasten van deze regeling

16. Vorderingen op verzekeraars inzake verdragen

10%

Som van de balansmutaties van deze regeling

17. Beheerskosten medefinanciering sociaal attachés

1%

Som van de baten en lasten van deze regeling)

18. Vrijwillige overeenkomst zorgkostendekking (VOZD)

1%

Som van de baten en lasten van deze regeling)

1 Met akkoordbevinding van de keten (Ministerie van VWS, het Zorginstituut en de NZa) heeft er een wijziging plaatsgevonden in de scope van de verantwoording en controle van deze regeling. Voor detail hierbij wordt verwezen naar paragraaf 4.6.2 in het model.

2 Voor verslaggevingsjaar 2021 is voor deze regeling in de keten ingestemd met een heroverweging om bij uitzondering de totale last van de financiële stroom als het ware op te knippen in de werkelijke zorgkosten en schattingspost betreffende de ‘nog te betalen zorglasten’ en dit schattingselement buiten scope te stellen Buiten de schattingspost om is er een controletolerantie die vrijwel nihil is van toepassing voor het meest betekenisvolle gedeelte van deze financiële stroom, namelijk de werkelijke zorgkosten, waarvoor de rechtmatigheid wordt gecontroleerd middels een nagenoeg integrale controle van de ingediende declaraties. Zie voor meer details het model paragraaf 4.2.8.

Bron: het Ministerie van VWS en de NZa

Doordat er sprake is van gecombineerde oordelen, zowel over het getrouwe beeld als over de rechtmatigheid (met inbegrip van variërende goedkeuringstoleranties per financiële stroom), bestaat het risico dat de goedkeuringstolerantie voor de rechtmatigheid van een individuele financiële stroom hoger is (in geldbedrag) dan de tolerantie voor het getrouwe beeld van het geheel van de financiële overzichten (in geldbedrag). In dat geval geldt dat de tolerantie voor de rechtmatigheid van een individuele financiële stroom gelijk wordt gesteld aan de tolerantie voor de getrouwe beeld van het geheel van de financiële overzichten. De rechtmatigheidstolerantie wordt dan als het ware 'afgetopt' op het maximum van de getrouwbeeldtolerantie (even nauwkeurig).

De accountant voert zelfstandig onderzoek uit naar de rechtmatigheid. Dit houdt in dat wanneer de accountant niet vast kan stellen of posten of delen van posten rechtmatig zijn, hij deze opneemt als onzekerheid in zijn controle. Hiervoor hanteert hij de relevante bepalingen uit NV COS om eventuele aanpassingen in zijn oordeel te verwerken.

4.4.3. Foutentabel

De externe accountant neemt in het accountantsrapport een foutentabel op. Geconstateerde fouten die niet gecorrigeerd zijn, moeten – ongeacht hun omvang – in de foutentabel worden vermeld.

De externe accountant neemt geconstateerde fouten en/of onzekerheden beneden € 10.000 niet afzonderlijk op in de foutentabel, maar als één bedrag6.

Tabel 2. Foutentabel (in € 1.000)

Fouten in de verantwoording

 

Onzekerheden in de controle

 

Bron: het Ministerie van VWS en de NZa

Bij de tabel geeft de externe accountant een toelichting waarin hij vermeldt wat de oorzaak en aard van de fouten en onzekerheden is.

4.5. Andere informatie

De andere informatie in de bestuurlijke verantwoording bestaat minimaal uit minimaal zes onderdelen met eventuele bijlagen zoals genoemd in paragraaf 4.2 van dit protocol.

De accountant stelt conform Standaard 720 vast of de andere informatie in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen:

  • verenigbaar is met de financiële overzichten met de daar bijhorende verloopoverzichten en toelichtingen en geen materiële afwijkingen bevat;

  • voldoet aan de inrichtingsvoorschriften zoals opgenomen in het model.

5. Controleverklaring

In dit hoofdstuk is de voorbeeldtekst van de goedkeurende controleverklaring bij de Bestuurlijke verantwoording burgerregelingen weergegeven. De strekking van het oordeel kan behalve goedkeurend ook met beperking, met oordeelonthouding of afkeurend zijn. In dat geval dient de externe accountant zijn verklaring hierop aan te passen.

Deze voorbeeldtekst is gebaseerd op de modellen van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Mochten de modellen tussentijds wijzigen dan zal dit middels een addendum kenbaar gemaakt worden.

Controleverklaring van de onafhankelijke accountant

Aan: de Raad van Bestuur van het CAK te Den Haag

Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 opgenomen financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva 2021

Ons oordeel

Wij hebben het financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva van de financiële stromen van de burgerregelingen 2021 van het CAK te Den Haag gecontroleerd.

Naar ons oordeel geven de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen opgenomen financiële overzichten de baten en lasten en de activa en passiva op 31 december 2021 getrouw (juist en volledig) weer in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021.

Naar ons oordeel zijn de in de financiële overzichten van de baten en lasten opgenomen financiële stromen over 2021, inzake:

  • 1. Onverzekerbare vreemdelingenregeling;

  • 2. Gemoedsbezwaardenregeling;

  • 3. Onverzekerdenregeling;

  • 4. Wanbetalersregeling;

  • 5. Verstrekking compensatiebijdrage aan zorgverzekeraars voor het verzekerd houden van wanbetalers;

  • 6. Overgangsregeling Missionarissen;

  • 7. Overgangsregeling AWBZ-zorg buitenland;

  • 8. Beheerskosten overgangsregeling AWBZ-zorg buitenland;

  • 9. Administratie en inning bijdrage verdragsgerechtigden (verzekeringskantoor);

  • 10. Verrekening zorglasten met verdragslanden (verbindingsorgaan);

  • 11. Verrekeningen verdragslanden via Orgaan van de woonplaats;

  • 12. Beheerskosten Orgaan van de woonplaats;

  • 13. Verrekeningen verdragslanden via Orgaan van de verblijfplaats;

  • 14. Verrekening zorglasten Bevoegd orgaan voor tijdelijk verblijf van Nederlandse verdragsgerechtigden;

  • 15. Beheerskosten Orgaan van de verblijfplaats en Bevoegd orgaan voor tijdelijk verblijf van Nederlands verdragsgerechtigden;

  • 16. Vorderingen op zorgverzekeraars inzake verdragen;

  • 17. Beheerskosten medefinanciering sociaal attachés;

  • 18. Vrijwillige Overeenkomst Zorgkostendekking (VOZD),

in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig, in overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals opgenomen in het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021.

De financiële overzichten bestaat uit:

  • financiële overzichten van de baten en lasten van de burgerregelingen over het jaar 2021 en de daarbij behorende toelichtingen;

  • financiële overzichten van de activa en passiva van de burgerregelingen ultimo 2021 en de daarbij behorende toelichtingen;

  • het rekening-courantoverzicht CAK-Zorginstituut Nederland;

  • de analyse van de debiteurenpositie en de verloopoverzichten van de voorziening wegens oninbaarheid van vorderingen op onverzekerden en wanbetalers;

  • een overzicht van de hierbij gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving.

De basis voor ons oordeel

Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de Nederlandse controlestandaarden en het Protocol Accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de sectie “Onze verantwoordelijkheden voor de controle”.

Wij zijn onafhankelijk van het CAK zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).

Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel.

Benadrukking van de basis voor financiële verslaggeving en beperking in gebruik en verspreidingskring

Wij vestigen de aandacht op punt xx in de toelichting van de financiële overzichten waarin de basis voor financiële verslaggeving uiteen is gezet. De basis voor de financiële verslaggeving betreft de grondslagen zoals beschreven in het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021. De bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 is opgesteld voor het Ministerie van VWS, de Nederlandse Zorgautoriteit en het Zorginstituut Nederland met als doel het CAK in staat te stellen verantwoording af te leggen over de uitvoering van de burgerregelingen conform de geldende wet- en regelgeving. Hierdoor is de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring is derhalve uitsluitend bestemd voor het Ministerie van VWS, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.

Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.

Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 opgenomen andere informatie

Naast de financiële overzichten en onze controleverklaring daarbij, omvat de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 andere informatie, die bestaat uit7:

  • voorwoord, inhoudsopgave en inleiding, pagina’s ... t/m ...;

  • ordelijkheid en controleerbaarheid van het financieel beheer, pagina’s ... t/m ...;

  • bestuursverklaring met eventuele bijlagen, pagina’s ... t/m ...;

  • de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige verklaringen zijn afgegeven in het verantwoordingsjaar, inclusief een prognose van het verwachte aantal aanvragen voor het volgende jaar;

  • de bijlage over de verantwoording en de controleverklaring van de uitvoering van de Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden pagina’s ... t/m ...;

  • de verantwoording over klachten en bezwaar, op pagina’s ... t/m

  • de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar – NZa, op pagina’s ... t/m ...;

  • de verantwoording over de uitvoering hersteloperatie Kinderopvangtoeslag, op pagina’s ... t/m ....

Wij zijn van mening dat de andere informatie:

  • met de financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva verenigbaar zijn en geen materiële afwijkingen bevatten;

  • alle informatie bevat die op grond van het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 vereist is.

Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons begrip, verkregen vanuit de controle van de financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva en toelichtingen daarop of anderszins, overwogen of de andere informatie materiële afwijkingen bevat.

Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021 en de Nederlandse Standaard 720.

Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de financiële overzichten van de baten en lasten en activa en passiva.

De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021.

Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de financiële overzichten

Verantwoordelijkheden van de Raad van Bestuur voor de financiële overzichten

De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021. De Raad van Bestuur is ook verantwoordelijk voor het rechtmatig tot stand komen van de in de financiële overzichten opgenomen baten en lasten en activa en passiva van de financiële stromen, in overeenstemming met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals vastgelegd in het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021.

In dit kader is de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing die de Raad van Bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van de financiële overzichten mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fouten of fraude.

Bij het opstellen van de financiële overzichten moet de Raad van Bestuur afwegen of het CAK in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit voort te zetten. Op grond van genoemd verslaggevingsstelsel moet de Raad van Bestuur de genoemde financiële overzichten opstellen op basis van de continuïteitsveronderstelling, tenzij de Raad van Bestuur het voornemen heeft om het CAK te liquideren of de activiteiten te beëindigen of als beëindiging het enige realistische alternatief is. De Raad van Bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of het CAK haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten, toelichten in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen.

Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de financiële overzichten

Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door ons af te geven oordeel.

Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid, waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten en fraude ontdekken.

Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fouten of fraude en zijn materieel indien redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze financiële overzichten nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.

Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse controlestandaarden, het Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.

Onze controle bestond onder andere uit:

  • het identificeren en inschatten van de risico’s

    • dat de financiële overzichten afwijkingen van materieel belang bevatten als gevolg van fouten of fraude

    • van het niet rechtmatig tot stand komen van de verantwoorde baten en lasten van de financiële stromen

    • het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;

  • het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden. Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit van de interne beheersing van de organisatie;

  • het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door de Raad van Bestuur en de toelichtingen die daarover in de financiële overzichten staan;

  • het vaststellen dat de door de Raad van Bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling aanvaardbaar is en het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de organisatie haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen in de financiële overzichten. Als de toelichtingen inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een organisatie haar continuïteit niet langer kan handhaven;

  • het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de financiële overzichten en de daarin opgenomen toelichtingen;

  • het evalueren of de financiële overzichten een getrouw beeld geven van de onderliggende transacties en gebeurtenissen en of de in deze financiële overzichten opgenomen baten en lasten van de financiële stromen in alle van materieel zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn gekomen.

Wij communiceren met de Raad van Bestuur onder andere over de geplande reikwijdte en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne beheersing.

Plaats en datum

.... (naam accountantsorganisatie)

.... (naam accountant)

6. Accountantsverslag

Het CAK moet de verantwoordingsdocumenten vergezeld van de accountantsproducten (controleverklaring en accountantsverslag) vóór 1 juli van het jaar volgend op het verslagjaar toezenden aan het Ministerie van VWS en de NZa. Het Zorginstituut behoort eveneens tot de verspreidingskring. Naast de controleverklaring legt de externe accountant in een apart accountantsverslag zijn bevindingen uit zijn onderzoek vast, als de uitkomst van de controleopdracht.

De externe accountant neemt in het accountantsverslag ieder geval volgende onderdelen op:

  • 1. Onderbouwing oordeel van de controleverklaring:

    De externe accountant gaat in op de onderbouwing van zijn oordeel en rapporteert eventuele bijzonderheden.

  • 2. Onderbouwing gehanteerde goedkeuringstoleranties bij de getrouwe beeld weergave toetsing

    De externe accountant neemt in zijn verslag een uiteenzetting op van gehanteerde controletoleranties voor fouten en onzekerheden ter vaststelling van het getrouw beeld van de opgenomen bedragen van de financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva.

  • 3. Foutentabel

    Bij de tabel geeft de externe accountant een toelichting waarin hij vermeldt wat de oorzaak van de fouten en onzekerheden is. Ook rapporteert hij over de opvolging door het CAK van fouten en onzekerheden in voorgaande verslagjaren.

  • 4. Geconstateerde bevindingen bij procedurele rechtmatigheid

    Hierbij is de externe accountant gevraagd geconstateerde bevindingen bij de toetsing van de genoemde procedurele rechtmatigheidsaspecten in de uitvoering door het CAK (zie paragraaf 4.3.2) in het accountantsverslag op te nemen.

  1. Op basis van artikel 31 van de Wmg kan de NZa regels stellen voor de inhoud en inrichting van de verklaring en van het accountantsverslag zoals bedoeld in artikel 4.3.1 van de Wlz. Artikel 6.2.6 (lid 1) van de Wlz geeft aan dat artikel 4.3.1 (lid 1 tot en met 4) van de Wlz van overeenkomstige toepassing is op het CAK. Daarnaast bepaalt artikel 27 van de Wmg dat de NZa regels stelt over de verklaring en het accountantsverslag. ^ [1]
  2. Op basis van artikel 61 van de Wmg. ^ [2]
  3. Het Ministerie van VWS en de NZa kunnen besluiten passages uit de accountantsrapporten te gebruiken voor haar rapportages, indien dit noodzakelijk is voor een juiste en volledige weergave. Indien het Ministerie van VWS of de NZa hiertoe besluiten, passen zij hierbij hoor- en wederhoor toe. ^ [3]
  4. De NZa kan over de uitkomsten van de inzage van het accountantsdossier aan de accountant (als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek) rapporteren via een reviewmemorandum. De NZa stelt de accountant in de gelegenheid om op het concept van het reviewmemorandum te reageren en de NZa verwerkt deze reactie in het definitieve memorandum. Op basis van het Samenwerkingsconvenant tussen de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de NZa van januari 2014 deelt de NZa de bevindingen over de accountantscontroles met de AFM. De AFM betrekt deze informatie vervolgens bij het bepalen van de prioriteiten van haar toezicht op accountantsorganisaties en de financiële verslaggeving. ^ [4]
  5. De aanleverdatum zoals overeengekomen tussen partijen is gevolgd voor het verantwoordingsjaar 2021 en geldt voor de bestuurlijke verantwoording en bestuurlijke verantwoording burgerregelingen. Deze datum kan afwijken van de aanleverdata die gelden voor andere onderdelen van het financieel verslag. ^ [5]
  6. Als voorwaarde hierbij geldt dat uit het accountantsdossier de individuele fout(en), de foutoorza(a)k(en) en de optelsom daarvan tot de ondergrens van het rapporteringsbedrag van geconstateerde fouten en onzekerheden herleidbaar moet zijn. ^ [6]
  7. De hierna opgenomen opsomming moet alle onderdelen bevatten van de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2021. Minimaal moeten de genoemde onderdelen terugkomen. ^ [7]
Naar boven