Reglement adviescommissie veelbelovende zorg 2022

[Regeling vervallen per 01-02-2024.]
Geraadpleegd op 26-04-2024.
Geldend van 22-04-2022 t/m 31-01-2023

Besluit van het Bestuur van ZonMw van 7 maart 2022 en de Raad van Bestuur Zorginstituut Nederland van 21 maart 2022, kenmerk 2021032956, tot vaststelling van het reglement van de adviescommissie veelbelovende zorg 2022 (Reglement adviescommissie veelbelovende zorg 2022)

Het Bestuur van ZonMw en de Raad van Bestuur van Zorginstituut Nederland,

Gelet op artikel 1.1 van de Subsidieregeling veelbelovende zorg;

Besluiten:

Artikel 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

Dit reglement verstaat onder:

  • beheersmaatregel: maatregel ter waarborging van advisering zonder vooringenomenheid;

  • commissie: de adviescommissie veelbelovende zorg (Advezo);

  • leden: de leden van de adviescommissie veelbelovende zorg;

  • Minister: de Minister namens wie het Zorginstituut subsidie kan verstrekken;

  • persoonlijk belang: ieder belang dat niet behoort tot de belangen die de commissie uit hoofde van de haar opgedragen taak behoort te behartigen;

  • plaatsvervangende leden: deskundigen die als plaatsvervangende leden van de commissie zijn benoemd om zo nodig de commissie bij te staan bij het adviseren over projectideeën en uitgewerkte aanvragen;

  • regeling: de Subsidieregeling veelbelovende zorg;

  • ronde: beoordelingscyclus lopend van de ontvangst van projectideeën tot en met de advisering over de prioritering van de uitgewerkte aanvraag;

  • secretaris: de eerste secretaris dan wel tweede secretaris van de commissie;

  • voorzitter: de voorzitter van de commissie, dan wel de plaatsvervangend voorzitter van de commissie;

  • ZonMw: samenwerkingsverband tussen de organisatie ZorgOnderzoek Nederland en het domein Medische Wetenschappen van NWO;

  • het Zorginstituut: Zorginstituut Nederland, genoemd in artikel 58, eerste lid van de Zorgverzekeringswet.

Artikel 2. Instelling en taak van de commissie

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 ZonMw en het Zorginstituut stellen een adviescommissie veelbelovende zorg in.

  • 2 De commissie heeft tot taak:

    • a. indieners van een projectidee te adviseren over het wel of niet indienen van een uitgewerkte aanvraag;

    • b. de Raad van Bestuur van het Zorginstituut te adviseren over de uitgewerkte aanvragen en de prioritering daarvan;

    • c. de Raad van Bestuur van het Zorginstituut desgevraagd te adviseren over lopende projecten;

    • d. de Raad van Bestuur van het Zorginstituut desgevraagd te adviseren ten aanzien van alle aangelegenheden met betrekking tot de regeling.

Artikel 3. Samenstelling

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 De commissie bestaat uit negen tot ten hoogste twaalf leden die worden benoemd, geschorst en ontslagen door het Bestuur van ZonMw en de Raad van Bestuur van het Zorginstituut gezamenlijk.

  • 2 De leden van de commissie worden benoemd op grond van de deskundigheid die nodig is voor een goede vervulling van de in artikel 2 bedoelde taak, alsmede op grond van hun brede maatschappelijke kennis en ervaring. Daarbij geldt:

    • a. De voorzitter heeft veelzijdige bestuurlijke ervaring, is wetenschappelijk onderlegd, besluitvaardig, onafhankelijk en onpartijdig;

    • b. Ten minste twee leden zijn deskundig op een voor het werk van de commissie relevant terrein van wetenschapsbeoefening;

    • c. Ten minste twee leden zijn deskundig met betrekking tot de adviestaak als bedoeld in artikel 66 van de Zorgverzekeringswet;

    • d. Ten minste twee leden zijn medisch beroepsbeoefenaar in de zin van artikel 3, eerste lid, van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg;

    • e. Ten minste één lid is afkomstig uit de kring van patiëntenorganisaties;

    • f. Ten minste één lid is afkomstig uit de kring van zorgverzekeraars.

  • 3 Indien de voorzitter afwezig is kan hij worden vervangen door een plaatsvervangend voorzitter. De leden kiezen uit hun midden voor die gelegenheid een plaatsvervangend voorzitter. De plaatsvervangend voorzitter mag geen persoonlijk belang hebben bij een projectidee, een uitgewerkte aanvraag of een persoon die betrokken is geweest bij het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag uit die beoordelingsronde.

  • 4 De leden worden benoemd voor ten hoogste vijf jaar. Herbenoeming kan eenmaal en voor ten hoogste vijf jaar plaatsvinden.

  • 5 Het lidmaatschap eindigt tussentijds door overlijden, ontslag op eigen verzoek of ontslag om zwaarwichtige redenen door ZonMw en het Zorginstituut gezamenlijk.

  • 6 De leden maken op persoonlijke titel deel uit van de commissie. Zij oefenen hun taken uit zonder last of ruggespraak.

  • 7 Het lidmaatschap van de commissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van het bestuur van ZonMw of de Raad van Bestuur van het Zorginstituut. Ook medewerkers van ZonMw of het Zorginstituut kunnen geen lid zijn van de commissie.

  • 8 Aan de voorzitter en aan de leden van de commissie wordt een vaste vergoeding per maand toegekend. De arbeidsduurfactor voor de voorzitter bedraagt 2,5/43,33 en voor de leden bedraagt de arbeidsduurfactor 2/43,33.

    De vaste vergoeding voor de voorzitter van de commissie wordt vastgesteld naar evenredigheid van de arbeidsduurfactor, op basis van het maximum van salarisschaal 18 van de CAO Rijk. De vaste vergoeding voor een lid van de commissie wordt vastgesteld naar evenredigheid van de arbeidsduurfactor, op basis van het maximum van salarisschaal 17 van de CAO Rijk. De vergoeding voor de plaatsvervangend voorzitter is overeenkomstig de vergoeding voor een lid van de commissie.

  • 9 De leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor reis- en verblijfkosten op de voet van de regeling voor het personeel werkzaam bij de sector Rijk, waarbij er vanuit wordt gegaan dat een kilometervergoeding van € 0,37 wordt toegepast voor gemaakte reiskosten dan wel een vergoeding van kosten openbaar vervoer op basis van eerste klasse.

Artikel 4. Plaatsvervangende leden

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 Het Bestuur van ZonMw en de Raad van Bestuur van het Zorginstituut kunnen plaatsvervangende leden benoemen ter vervanging van commissieleden met een persoonlijk belang dan wel ter vervanging van commissieleden die langere tijd afwezig zijn.

  • 2 De plaatsvervangende leden worden benoemd op grond van de deskundigheid die nodig is voor een goede vervulling van de in artikel 2 bedoelde taak, alsmede op grond van hun brede maatschappelijke kennis en ervaring. Daarbij beschikken de plaatsvervangende leden tenminste over een van de expertises als bedoeld in artikel 3, tweede lid, onder b, c of d, dan wel zijn zij afkomstig uit de kring van patiëntenorganisaties of zorgverzekeraars.

  • 3 Plaatsvervangende leden kunnen op verzoek van de voorzitter van de commissie aan de vergaderingen van de commissie deelnemen.

  • 5 De plaatsvervangend leden wordt een vergoeding per vergadering toegekend. De vergoeding bestaat uit een bedrag per dagdeel per vergadering en een dagdeel voor de voorbereiding. De vergoeding bedraagt per dagdeel 3% van het maximum van salarisschaal 17 van de CAO Rijk.

  • 6 In afwijking van het vijfde lid ontvangt een plaatsvervangend lid afkomstig uit de kring van patiëntenorganisatie een vaste vergoeding per maand van 50% van de vergoeding van de leden van de commissie als bedoeld in artikel 3, achtste lid. Daarnaast ontvangt dit lid een vergoeding per vergadering van 50% van de vergoeding van de plaatsvervangend leden als bedoeld in het vorige lid.

Artikel 5. Waarnemers

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

De Minister kan een of twee waarnemers voor de commissie aanwijzen.

Artikel 6. Omgaan met persoonlijke belangen

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 De commissie verricht haar taak onpartijdig en zonder vooringenomenheid.

  • 2 Alle leden en plaatsvervangende leden vullen jaarlijks een belangenverklaring in die gepubliceerd wordt op de website van het Zorginstituut. Wijzigingen worden tussentijds gemeld aan de voorzitter.

  • 3 De in het tweede lid bedoelde belangenverklaring ziet op hoofd- en nevenfuncties, persoonlijke financiële belangen, persoonlijke relaties, extern gefinancierd onderzoek, intellectuele belangen en reputatie.

  • 4 Uitgesloten van advisering en beraadslaging in een bepaalde ronde zijn in ieder geval leden en plaatsvervangende leden die:

    • a. betrokken zijn geweest bij het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag;

    • b. (beoogd) projectleider of deelprojectleider zijn;

    • c. direct leidinggevende zijn van een persoon die betrokken is geweest bij het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag;

    • d. bloed- of aanverwantschap tot en met de derde graad hebben met een persoon die betrokken is geweest bij het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag;

    • e. het hebben gesloten van een (notarieel) samenlevingscontract met een persoon die betrokken is geweest bij het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag.

  • 5 Voorafgaand aan een ronde ontvangen de leden en de plaatsvervangende leden een overzicht van ingediende projectideeën, aanvragen en personen die betrokken zijn geweest bij het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag.

  • 6 Indien een lid of plaatsvervangend lid een persoonlijk belang heeft bij een projectidee, een uitgewerkte aanvraag, of een persoon die betrokken is geweest bij het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag, meldt hij dit onmiddellijk bij de voorzitter en de secretaris.

  • 7 Indien het lid een persoonlijke belang heeft dat niet is uitgesloten op grond van artikel 6, vierde lid, maakt het lid een expliciete afweging over de vraag of en onder welke voorwaarden deelgenomen kan worden aan activiteiten binnen de betreffende ronde. Indien het lid beslist tot deelname neemt hij een schriftelijke en gemotiveerde beslissing over zijn omgang met persoonlijke belangen.

    De voorzitter en secretaris bespreken de persoonlijke belangen en de voorgenomen beheersmaatregelen van de individuele leden. Indien zij tot de conclusie komen dat de voorgenomen beheersmaatregelen mogelijk niet afdoende zijn om de onafhankelijkheid van de commissie te waarborgen, neemt de voorzitter contact op met het betreffende lid. Indien noodzakelijk geacht, leidt dat tot een aanscherping van de voorgenomen beheersmaatregelen.

    Indien het lid afziet van deelname aan een bepaalde ronde, bespreekt hij de reden met de voorzitter en deelt deze schriftelijk mee aan de overige leden. Indien het lid besluit zijn lidmaatschap van de commissie te beëindigen, behoeft hij de redenen die aan die beslissing ten grondslag hebben gelegen niet uiteen te zetten.

  • 8 De voorzitter meldt een persoonlijk belang bij een projectidee, een uitgewerkte aanvraag of een persoon die betrokken is geweest bij het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag onmiddellijk bij de voorzitter van de Raad van Bestuur van het Zorginstituut, de voorzitter van het bestuur van ZonMw en de secretaris. De voorzitter wordt voor die beoordelingsronde vervangen door de plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 7. De vergaderingen van de commissie

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 De voorzitter belegt een vergadering zo dikwijls hij dit nodig oordeelt.

  • 2 De commissie vergadert onder leiding van de voorzitter.

  • 3 De commissie beslist bij meerderheid van stemmen. Bij stakende stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 4 De commissie vergadert achter gesloten deuren.

  • 5 De leden en plaatsvervangend leden zijn gebonden aan geheimhouding over de projectideeën en de aanvragen, alsmede over de beraadslaging en de besluitvorming daarover. Ook de secretarissen, betrokken medewerkers van ZonMw en het Zorginstituut, alsmede andere genodigden zijn aan dezelfde geheimhouding gebonden.

  • 6 Van de bespreking van de projectideeën en de uitgewerkte aanvragen wordt een zakelijk verslag gemaakt met een gemotiveerde beoordeling over de projectideeën en de uitgewerkte aanvragen.

  • 7 De commissie bespreekt verklaringen, bedoeld in artikel 6, tweede lid, in zijn eerste vergadering. Wijzigingen van de verklaringen of verklaringen van nieuw benoemde leden bespreekt de commissie in de eerste vergadering na de datum van wijziging of benoeming.

  • 8 Iedere vergadering van de commissie vangt aan met een bespreking van persoonlijke belangen van de voorzitter, de leden, de secretarissen en de betrokken medewerkers van ZonMw en het Zorginstituut.

    De commissie beslist over deelname van leden met een persoonlijk belang aan de ronde alsmede over de beheersmaatregelen. De commissie stelt daarna vast of zij haar werk zonder vooringenomenheid kan verrichten.

Artikel 8. Tussentijdse schriftelijke raadpleging

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 In bijzondere gevallen kan de commissie tussen twee vergaderingen schriftelijk geraadpleegd worden.

  • 2 De voorzitter bepaalt, in overleg met de secretarissen, of tussentijdse schriftelijke raadpleging geboden is.

  • 3 De voorzitter bepaalt, in overleg met de secretarissen, hoe de schriftelijke raadpleging zal plaatsvinden.

  • 4 De voorzitter bepaalt, in overleg met de secretarissen, de termijn waarop de schriftelijke raadpleging wordt gesloten. Deze termijn omvat minimaal drie werkdagen, gerekend vanaf de dag na de dag van verzending van de stukken.

  • 5 Indien drie of meer leden van de commissie binnen de in het vorige lid gestelde termijn de voorzitter schriftelijk meedelen zich te verzetten tegen een schriftelijke raadpleging, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de commissie geplaatst en in die vergadering behandeld.

Artikel 9. Advisering projectidee

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 Ter voorbereiding van de advisering over een projectidee door de commissie wordt elk projectidee door drie leden bestudeerd en voorlopig beoordeeld aan de hand van een gestructureerd format waarin de criteria uit de subsidieregeling en de voorbewerking van het secretariaat zijn opgenomen.

  • 2 De commissie bespreekt de projectideeën aan de hand van het projectidee, de voorbewerking van het secretariaat en het preadvies van de leden.

  • 3 De commissie brengt een advies over het projectidee uit aan de indieners daarvan.

  • 4 De adviezen aan de indieners van een projectidee worden namens de commissie ondertekend door de secretaris.

Artikel 10. Advisering uitgewerkte aanvraag

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 Ter voorbereiding van de advisering over een uitgewerkte aanvraag door de commissie wordt elke uitgewerkte aanvraag door drie leden bestudeerd en voorlopig beoordeeld aan de hand van een gestructureerd format waarin de criteria uit de subsidieregeling en de voorbewerking van het secretariaat zijn opgenomen.

  • 2 De commissie bespreekt de uitgewerkte aanvragen aan de hand van de uitgewerkte aanvraag, de adviesbrief over het projectidee, de voorbewerking van het secretariaat over de uitgewerkte aanvraag, de referentenrapporten en de reactie van de aanvrager daarop en het preadvies van de leden.

  • 3 De commissie vergewist zich of bij de referent is gevraagd of er sprake is van een persoonlijk belang.

  • 4 De commissie brengt een onderbouwd advies over de uitgewerkte aanvragen en de prioritering daarvan aan het Zorginstituut. De commissie verstrekt daarbij een overzicht van de persoonlijke belangen van de leden en onderbouwt de wijze waarop hier door de commissie mee is omgegaan.

  • 5 De adviezen aan het Zorginstituut worden namens de commissie ondertekend door de secretaris.

Artikel 11. Secretariaat

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 De commissie wordt ondersteund door een secretariaat.

  • 2 Het secretariaat bereidt in overleg met de voorzitter de vergaderingen van de commissie voor en draagt zorg voor een zakelijk verslag van elke vergadering.

  • 3 De secretaris kan, in overleg met de voorzitter, medewerkers van ZonMw of het Zorginstituut uitnodigen een vergadering of een deel daarvan bij te wonen.

  • 4 De secretaris kan, in overleg met de voorzitter, indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven, andere personen of vertegenwoordigers van organisaties uitnodigen een vergadering of een deel daarvan bij te wonen.

  • 5 Voorafgaand aan de beoordeling van projectideeën of uitgewerkte aanvragen ontvangen de secretarissen en de betrokken medewerkers van ZonMw en het Zorginstituut een overzicht van ingediende projectideeën of uitgewerkte aanvragen en personen die betrokken zijn geweest met het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag. Indien een secretaris of een medewerker een persoonlijk belang heeft bij een projectidee, een uitgewerkte aanvraag, of een persoon die betrokken is geweest bij het opstellen van een projectidee of uitgewerkte aanvraag of beoogd projectleider, melden zij dit onmiddellijk bij hun direct leidinggevende en diens leidinggevende.

Artikel 12. Inwerkingtreding en intrekking

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

  • 1 Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 februari 2022.

  • 2 Het Reglement adviescommissie veelbelovende zorg wordt ingetrokken.

Artikel 13. Citeertitel

[Regeling vervallen per 01-02-2024]

Dit besluit wordt aangehaald als Reglement adviescommissie veelbelovende zorg 2022.

Dit reglement zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Voorzitter Bestuur ZonMw

Namens deze,

V. Timmerhuis

Voorzitter Raad van Bestuur

S. Wijma

Naar boven