Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol

[Regeling vervallen per 07-11-2022.]
Geraadpleegd op 06-05-2024.
Geldend van 04-04-2022 t/m 06-11-2022

Tijdelijke regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 29 maart 2022, nr. IENW/BSK-2022/47467, houdende vaststelling van vervangende grenswaarden geluidbelasting en vrijstelling van regels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met groot onderhoud aan het banenstelsel van de luchthaven Schiphol (Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1. Definities

[Regeling vervallen per 07-11-2022]

In deze regeling wordt verstaan onder:

Artikel 2. Vervangende grenswaarden geluidbelasting

[Regeling vervallen per 07-11-2022]

  • 1 In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 2 van het LVB gelden voor het gebruiksjaar 2022 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: grenswaarden geluidbelasting in Lden handhavingspunten

    Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,90

    (56,90)

    2

    100.475

    472.525

    57,53

    (58,53)

    3

    104.150

    474.925

    58,69

    (59,69)

    4

    106.325

    477.125

    57,82

    (58,82)

    5

    108.875

    478.725

    57,80

    (58,80)

    6

    109.675

    481.125

    63,35

    (64,35)

    7

    107.625

    486.025

    58,14

    (59,14)

    8

    107.725

    489.075

    58,86

    (59,86)

    9

    107.725

    492.100

    57,18

    (58,18)

    10

    108.525

    495.350

    59,24

    (60,24)

    11

    109.175

    498.100

    58,43

    (59,43)

    12

    109.550

    500.725

    58,07

    (59,07)

    13

    110.250

    503.025

    57,08

    (58,08)

    14

    110.775

    500.550

    56,42

    (57,42)

    15

    110.575

    496.725

    57,84

    (58,84)

    16

    111.750

    491.425

    56,77

    (57,77)

    17

    111.825

    487.425

    56,98

    (57,98)

    18

    111.950

    485.275

    61,28

    (62,28)

    19

    113.625

    482.275

    54,08

    (55,08)

    20

    116.175

    481.925

    60,87

    (61,87)

    21

    119.050

    481.900

    58,39

    (59,39)

    22

    122.025

    481.450

    58,25

    (59,25)

    23

    118.800

    481.050

    57,74

    (58,74)

    24

    114.525

    476.925

    56,57

    (57,57)

    25

    116.100

    474.050

    56,93

    (57,93)

    26

    113.575

    472.550

    54,47

    (55,47)

    27

    112.500

    468.500

    56,06

    (57,06)

    28

    112.600

    472.325

    54,51

    (55,51)

    29

    112.525

    475.400

    56,05

    (57,05)

    30

    110.475

    475.250

    58,87

    (59,87)

    31

    108.600

    475.075

    58,77

    (59,77)

    32

    110.150

    471.075

    58,04

    (59,04)

    33

    106.800

    471.150

    57,06

    (58,06)

    34

    103.400

    472.225

    56,88

    (57,88)

    35

    98.400

    470.300

    57,16

    (58,16)

  • 2 In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 3 van het LVB gelden voor het gebruiksjaar 2022 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: grenswaarden geluidbelasting in Lnight handhavingspunten

    Grenswaarden handhavingspunten nacht Lnight [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    53,06

    (54,06)

    2

    104.150

    474.925

    50,47

    (51,47)

    3

    105.750

    476.600

    47,58

    (48,58)

    4

    108.875

    478.725

    47,42

    (48,42)

    5

    108.025

    485.875

    52,65

    (53,65)

    6

    108.350

    492.100

    52,06

    (53,06)

    7

    108.525

    495.350

    49,85

    (50,85)

    8

    109.275

    501.750

    47,81

    (48,81)

    9

    109.675

    504.850

    46,16

    (47,16)

    10

    110.825

    504.425

    46,66

    (47,66)

    11

    110.775

    500.550

    47,90

    (48,90)

    12

    110.575

    496.725

    49,75

    (50,75)

    13

    110.600

    494.400

    51,20

    (52,20)

    14

    110.175

    488.550

    52,83

    (53,83)

    15

    118.825

    481.650

    52,43

    (53,43)

    16

    120.250

    481.500

    51,33

    (52,33)

    17

    118.825

    481.350

    52,43

    (53,43)

    18

    111.000

    476.350

    48,53

    (49,53)

    19

    109.175

    474.600

    46,21

    (47,21)

    20

    110.750

    471.600

    46,85

    (47,85)

    21

    115.875

    468.125

    43,46

    (44,46)

    22

    111.800

    467.525

    44,10

    (45,10)

    23

    109.500

    468.025

    46,08

    (47,08)

    24

    106.000

    471.050

    45,79

    (46,79)

    25

    100.475

    472.525

    48,85

    (49,85)

Artikel 3. Vrijstellingen

[Regeling vervallen per 07-11-2022]

  • 1 Gedurende de periode van 4 april 2022 tot en met 10 juli 2022 waarin zowel de Aalsmeerbaan als de Buitenveldertbaan niet beschikbaar is vanwege het groot onderhoud aan de kruising van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan, geldt een vrijstelling dagelijks voor het tijdvak tussen 23.00 en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor landingen op baan 22 (Schiphol-Oostbaan).

  • 2 Gedurende de periode van 16 mei 2022 tot en met 29 mei 2022 waarin de Kaagbaan beperkt beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling dagelijks tussen 23.00 en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor starts van baan 09 (Buitenveldertbaan).

  • 3 Gedurende de periode van 5 september 2022 tot en met 18 september 2022 waarin de Buitenveldertbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling dagelijks voor het tijdvak tussen 23.00 en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB met betrekking tot landingen op baan 22 (Schiphol-Oostbaan).

  • 4 Gedurende de periode van 26 september 2022 tot en met 2 oktober 2022 waarin de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling dagelijks voor het tijdvak tussen 23.00 en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor starts van baan 18L (Aalsmeerbaan).

  • 5 Gedurende de periode van 10 oktober 2022 tot en met 16 oktober 2022 waarin de Polderbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling dagelijks voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor starts van baan 36C (Zwanenburgbaan).

  • 6 Gedurende de periode van 10 oktober 2022 tot en met 16 oktober 2022 waarin de Polderbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling dagelijks voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van de artikelen 3.1.1, eerste lid, en 3.1.3, eerste lid, van het LVB met betrekking tot de luchtverkeerwegen die voor vertrekkend verkeer vanaf baan 36C (Zwanenburgbaan) zijn aangewezen in bijlage 1 van het LVB op de kaart 2/21.

  • 7 Gedurende de periode van 24 oktober 2022 tot en met 30 oktober 2022 waarin de Kaagbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling dagelijks voor het tijdvak tussen 23.00 en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor:

    • a. starts van baan 09 en baan 27 (Buitenveldertbaan);

    • b. landingen op baan 22 (Schiphol-Oostbaan).

  • 8 Het gebruik van de Schiphol-Oostbaan voor landingen, als bedoeld in het eerste lid, derde lid en zevende lid, kan slechts plaatsvinden indien geen van de andere banen voor landingen beschikbaar of bruikbaar is.

Artikel 4. Beperkingen en voorschriften

[Regeling vervallen per 07-11-2022]

  • 1 Met het oog op beperking van de geluidhinder wordt gedurende de periode van 4 april 2022 tot en met 10 juli 2022 voor de afhandeling van het luchthavenluchtverkeer gegeven de dan beschikbare start- en landingsbanen, zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de meest preferente baancombinaties binnen de daarvoor geldende meteorologische en operationele randvoorwaarden overeenkomstig de navolgende baanpreferentietabellen:

    Tabel 1: Preferentietabel van kracht van 6.00 uur tot 23.00 uur tijdens groot onderhoud Aalsmeerbaan indien alleen de Aalsmeerbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1

    (S1)

    Startbaan 2

    (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06

    Kaagbaan

    27

    Buitenveldertbaan

    36L

    Polderbaan

    36C

    Zwanenburgbaan

     

    06

    Kaagbaan

    18R

    Polderbaan

    09

    Buitenveldert

    baan

    36C

    Zwanenburgbaan

    2

    18R

    Polderbaan

    18C

    Zwanenburgbaan

    24

    Kaagbaan

    09

    Buitenveldertbaan

    Hierbij geldt dat de eerste regel bij preferentie 1 de meest preferente combinatie is die met name ingezet wordt bij noorden- of noordwestenwind of windstil weer. De tweede regel bij preferentie 1 betreft een baancombinatie die ingezet wordt als de wind uit het oosten komt. De eerste regel bij preferentie 1 is dan niet meer geschikt voor inzet tijdens landingspieken vanwege de staartwindlimiet voor de Buitenveldertbaan (landen baan 27). In dat geval wordt de Buitenveldertbaan als hoofdstartbaan ingezet in oostelijke richting (starten baan 09), met de Kaagbaan (baan 06) en Polderbaan (baan 18R) als landingsbanen. Starten van de Zwanenburgbaan in noordelijke richting (starten baan 36C) is in dat geval vanwege de veiligheid niet mogelijk. Tijdens een startpieken met een noordelijke wind is de eerste regel van preferentie 1 het meest preferent, met landen op de Kaagbaan (baan 06) en starten vanaf de Polderbaan (baan 36L) en Zwanenburgbaan (baan 36C).

    Tabel 2: Preferentietabel van kracht van 6.00 uur tot 23.00 uur indien de Aalsmeerbaan geheel en de Kaagbaan gedeeltelijk niet beschikbaar zijn.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1

    (S1)

    Startbaan 2

    (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    36C

    Zwanenburgbaan

    27

    Buitenveldertbaan

    36L

    Polderbaan

    09

    Buitenveldertbaan

    2

    18R

    Polderbaan

    18C

    Zwanenburgbaan

    24

    Kaagbaan

    09

    Buitenveldertbaan

    Hierbij geldt dat de Buitenveldertbaan (baan 09/27) niet gebruikt zal worden voor starts (baan 09) op het moment dat deze in gebruik is voor landingen (baan 27). Evenzo zal de baan niet gebruikt worden voor landen (baan 27) op het moment dat deze in gebruik is voor starts (baan 09).

    Tabel 3: Preferentietabel van kracht van 23.00 uur tot 06.00 uur tijdens groot onderhoud Aalsmeerbaan indien de Aalsmeerbaan geheel en de Kaagbaan gedeeltelijk niet beschikbaar zijn.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1

    (S1)

    Startbaan 2

    (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    36C

    Zwanenburgbaan

    36L

    Polderbaan

    2

    18R

    Polderbaan

    24

    Kaagbaan

     
    Tabel 4: Preferentietabel van kracht van 06.00 uur tot 23.00 uur tijdens groot onderhoud Aalsmeerbaan indien de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan niet beschikbaar zijn.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1

    (S1)

    Startbaan 2

    (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    06

    Kaagbaan

    04

    Oostbaan

    36L

    Polderbaan

    36C

    Zwanenburgbaan

    2

    18R

    Polderbaan

    18C

    Zwanenburgbaan

    24

    Kaagbaan

    22

    Oostbaan

  • 2 Met het oog op beperking van de geluidhinder wordt gedurende de periode van 5 september 2022 tot en met 6 november 2022 voor de afhandeling van het luchthavenluchtverkeer gegeven de dan beschikbare start- en landingsbanen, zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de meest preferente baancombinaties binnen de daarvoor geldende meteorologische en operationele randvoorwaarden overeenkomstig de navolgende baanpreferentietabellen:

    Tabel 5: Preferentietabel van kracht van 06.00 uur tot 23.00 uur indien de Buitenvelderbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1 (L1)

    Landingsbaan 2 (L2)

    Startbaan1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06

    Kaagbaan

    36R Aalsmeerbaan

    36L Polderbaan

    36C

    Zwanenburgbaan

    2

    18R

    Polderbaan

    18C

    Zwanenburgbaan

    24 Kaagbaan

    18L Aalsmeerbaan

    Goed zicht

    3

    36R Aalsmeerbaan

    36C

    Zwanenburgbaan

    36L Polderbaan

    36C Zwanenburgbaan

    4

    18R Polderbaan

    18C Zwanenburgbaan

    18L Aalsmeerbaan

    18C Zwanenburgbaan

    Marginaal zicht

    5

    18R Polderbaan

    18C Zwanenburgbaan

    18L Aalsmeerbaan

    24 Kaagbaan

    Tabel 6: Baanpreferentietabel van kracht van 6.00 uur tot 23.00 indien de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1 (L1)

    Landingsbaan 2 (L2)

    Startbaan1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06 Kaagbaan

    36R Aalsmeerbaan

    36L Polderbaan

    09 Buitenveldertbaan

    2

    18R Polderbaan

    27 Buitenveldertbaan

    24 Kaagbaan

    18L Aalsmeerbaan

    Tabel 7: Baanpreferentietabel van kracht voor het gehele etmaal indien de Polderbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1 (L1)

    Landingsbaan 21 (L2)

    Startbaan1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)1

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06 Kaagbaan

    36R Aalsmeerbaan

    36C Zwanenburgbaan

    09 Buitenveldertbaan

    2

    18C Zwanenburgbaan

    27 Buitenveldertbaan

    24 Kaagbaan

    18L Aalsmeerbaan

    1 In de periode van 23.00 tot 6.00 uur mag de tweede baan niet worden ingezet.

    Tabel 8: Baanpreferentietabel van kracht van 06.00 uur tot 23.00 uur indien de Kaagbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1 (L1)

    Landingsbaan 21 (L2)

    Startbaan1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht

    1

    36R Aalsmeerbaan

    36C Zwanenburgbaan

    36L Polderbaan

    36C Zwanenburgbaan

    36R Aalsmeerbaan

    36C Zwanenburgbaan

    36L Polderbaan

    09 Buitenveldertbaan

    2

    18R Polderbaan

    18C Zwanenburgbaan

    18L Aalsmeerbaan

    18C Zwanenburgbaan

    18R Polderbaan

    27 Buitenveldertbaan

    18L Aalsmeerbaan

    18C Zwanenburgbaan

    Marginaal zicht

    3

    36R Aalsmeerbaan

    36C Zwanenburgbaan

    36L Polderbaan

    09 Buitenveldertbaan

    1 In de periode van 23.00 tot 6.00 uur mag de tweede baan niet worden ingezet.

    Tabel 9: Preferentietabel van kracht van 23.00 uur tot 6.00 uur indien de Kaagbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1 (L1)

    Landingsbaan 2 (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    36C

    Zwanenburgbaan

    36L

    Polderbaan

    2

    18R

    Polderbaan

    18C

    Zwanenburgbaan

Artikel 5. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 07-11-2022]

Deze regeling treedt in werking met ingang van 4 april 2022 en vervalt met ingang van 7 november 2022.

Artikel 6. Citeertitel

[Regeling vervallen per 07-11-2022]

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

M.G.J. Harbers

Naar boven