Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19

[Regeling vervallen per 01-01-2022.]
Geraadpleegd op 08-05-2024.
Geldend van 18-06-2021 t/m 23-07-2021

Tijdelijke regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 16 juni 2021, nr. WJZ/ 21154365, houdende regels betreffende subsidie voor evenementen bij een evenementenverbod in verband met COVID-19 (Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19)

Artikel 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • evenement: professioneel en projectmatig georganiseerde, één- of meerdaagse fysieke en voor het publiek toegankelijke gebeurtenis bijgewoond door een verzameling personen, waarbij sprake is van toegang tegen betaling en die plaatsvindt binnen een periode van 15 dagen, op een andere plaats dan:

    • a. in een woning of op een daarbij behorend erf;

    • b. in een gebouw of op een plaats als bedoeld in artikel 6, tweede lid, van de Grondwet; of

    • c. in een gebouw dat bestemd is voor de presentatie van podiumkunsten op basis van reguliere podiumprogrammering;

  • Kaderbesluit: Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;

  • minister: Minister van Economische Zaken en Klimaat;

  • organisator: ondernemer die verantwoordelijk is voor het organiseren van een evenement en het financiële risico daarvan draagt;

  • evenementenverbod: bij ministeriële regeling op grond van artikel 58i van de Wet publieke gezondheid vastgesteld verbod tot het organiseren van evenementen;

  • pandemiedekking: dekking voor schade als gevolg van annulering door:

    • a. een pandemie; of

    • b. overmacht in algemene zin, waarbij epidemieën of pandemieën niet expliciet zijn uitgesloten.

  • projectkosten: in redelijkheid daadwerkelijk gemaakte kosten en aangegane betalingsverplichtingen die verbonden zijn aan het organiseren van het evenement, inclusief kosten voor het opstellen van een controleverklaring of verklaring van een deskundige derde als bedoeld in artikel 10, vierde respectievelijk vijfde lid, en exclusief vaste lasten van de organisator en licentiekosten;

  • vaste lasten:

    • a. afschrijvingen op vaste activa; en

    • b. overige vaste bedrijfskosten, niet zijnde

      • 1°. kosten bestaande uit lonen van werknemers, inclusief direct loon en bijzondere beloningen; en

      • 2°. ten laste van de werkgever komende sociale premies.

Artikel 2. Reikwijdte

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 Deze regeling is mede van toepassing in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

  • 2 Voor de toepassing van deze regeling in een openbaar lichaam als bedoeld in het eerste lid, wordt onder ‘evenementenverbod’ mede verstaan een ingevolge artikel 58ca van de Wet publieke gezondheid door de in dat artikel bedoelde gezaghebber bij algemeen verbindend voorschrift vastgesteld verbod tot het organiseren van evenementen.

Artikel 3. Subsidieverstrekking

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 De minister verstrekt aan de organisator van een evenement op aanvraag subsidie ter dekking van de kosten voor het organiseren van een evenement dat moet worden geannuleerd als gevolg van een evenementenverbod.

  • 2 De subsidie wordt uitsluitend verstrekt:

    • a. ten behoeve van een evenement, waarvan de geplande startdatum in de periode van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2021 ligt, en dat geheel of gedeeltelijk in Nederland zou moeten plaatsvinden; en

    • b. indien ten minste twee eerdere edities van het evenement geheel of gedeeltelijk in Nederland hebben plaatsgevonden en voor de vorige geheel of gedeeltelijk in Nederland gehouden of te houden editie van dat evenement een annuleringsverzekering met pandemiedekking was afgesloten.

  • 3 In afwijking van het tweede lid, onderdeel b, wordt subsidie voor internationale sportevenementen verstrekt indien ten minste twee eerdere edities van het evenement hebben plaatsgevonden en voor de vorige gehouden of te houden editie van dat evenement een annuleringsverzekering met pandemiedekking was afgesloten.

  • 4 Indien meerdere organisatoren tezamen verantwoordelijk zijn voor het organiseren van een evenement en het financiële risico daarvan dragen, wordt de subsidie uitsluitend verstrekt indien zij samenwerken in een samenwerkingsverband.

Artikel 4. Aanvraag tot subsidieverlening

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend in de periode van het tijdstip waarop deze regeling in werking treedt tot en met 30 september 2021, met dien verstande dat:

  • a. een aanvraag ten behoeve van een evenement dat voor 1 oktober 2021 zou moeten plaatsvinden uiterlijk op 30 juni 2021 wordt ingediend; en

  • b. een aanvraag voor subsidie ten behoeve van een evenement dat na 30 september 2021 zou moeten plaatsvinden wordt ingediend ten minste 3 maanden voor de geplande datum van het evenement.

Artikel 5. Hoogte subsidie

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 2 Indien subsidie wordt verstrekt voor meer dan 80% van de subsidiabele kosten per aanvrager, geldt voor het deel van de subsidie dat dit percentage te boven gaat een terugbetalingsverplichting als bedoeld in artikel 42 van het Kaderbesluit.

Artikel 6. Subsidiabele kosten

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 Als subsidiabele kosten komen in aanmerking de projectkosten die toe te rekenen zijn aan het organiseren van het evenement, waarvan de geplande startdatum in de periode van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2021 ligt, dat moet worden geannuleerd als gevolg van een evenementenverbod en voor zover dat evenement in Nederland zou plaatsvinden.

  • 2 De kosten van verplaatsing naar een andere datum van het evenement dat moet worden geannuleerd als gevolg van een evenementenverbod zijn eenmalig subsidiabel, voor zover deze kosten niet meer bedragen dan de subsidiabele kosten zouden bedragen bij het als gevolg van het evenementenverbod annuleren van het evenement op het tijdstip waarop de kennisgeving van verplaatsing, bedoeld in onderdeel b, wordt gedaan, en indien:

    • a. zowel de datum waarop het evenement blijkens de subsidieaanvraag zou plaatsvinden, als de datum waarnaar het evenement verplaatst wordt, valt in de in het eerste lid bedoelde periode;

    • b. een kennisgeving van de verplaatsing wordt gedaan bij de minister voorafgaand aan de datum waarop het evenement blijkens de subsidieaanvraag zou plaatsvinden; en

    • c. voor de datum waarnaar het evenement verplaatst wordt geen evenementenverbod is vastgesteld of aangekondigd op het tijdstip waarop de kennisgeving, bedoeld in onderdeel b, wordt gedaan.

  • 5 De kosten van aanschaf van vaste activa komen niet in aanmerking als subsidiabele kosten.

  • 7 Indien een organisator voor dezelfde subsidiabele kosten een verzekeringsuitkering ontvangt, wordt deze in mindering gebracht op de subsidiabele kosten.

  • 8 Door de organisator bij de organisatie van het evenement gerealiseerde opbrengsten die onafhankelijk zijn van het daadwerkelijk plaatsvinden van het evenement worden in mindering gebracht op de subsidiabele kosten.

  • 9 De kosten verbonden aan het inhuren van artiesten, waaronder gages en bemiddelingskosten, komen niet in aanmerking als subsidiabele kosten indien deze kosten worden betaald aan een natuurlijke persoon of rechtspersoon die geen ingezetene is van, of niet gevestigd is in, een lidstaat van de Europese Unie, het openbare lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba of een tot de Europese Economische Ruimte behorend land.

Artikel 7. Verdeling subsidieplafond

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 Het subsidieplafond bedraagt € 385 miljoen.

  • 2 De minister verdeelt het beschikbare bedrag op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.

Artikel 8. Afwijzingsgronden

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 De minister beslist afwijzend op een aanvraag indien:

    • a. in het geval van een terugbetalingsverplichting als bedoeld in artikel 5, tweede lid, onvoldoende vertrouwen bestaat dat de subsidieontvanger kan voldoen aan deze terugbetalingsverplichting;

    • b. onvoldoende vertrouwen bestaat dat het evenement zal worden gehouden met inachtneming van de op het tijdstip waarop het evenement gehouden wordt geldende eisen met betrekking tot de veiligheid van evenementen in het kader van de bestrijding van COVID-19, of

    • c. op het tijdstip van het indienen van de aanvraag reeds een evenementenverbod is aangekondigd of vastgesteld waardoor het evenement geen doorgang kan vinden op de datum waarop het zou moeten plaatsvinden.

  • 2 Het eerste lid, onderdeel c, is niet van toepassing indien een evenementenverbod als bedoeld in dat onderdeel, uiterlijk op het tijdstip voor indiening van de aanvraag, bedoeld in artikel 4, onderdeel a, is aangekondigd of vastgesteld.

Artikel 9. Subsidievoorwaarden

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

De subsidie wordt verleend onder de opschortende voorwaarden dat:

  • a. indien voor het evenement een evenementenvergunning is vereist: die vergunning voorafgaand aan het tijdstip van vaststelling van het evenementenverbod als gevolg waarvan het evenement moet worden geannuleerd, is verleend of uiterlijk op dat tijdstip door het voor de vergunningverlening bevoegde gezag schriftelijk het voornemen tot verlening van die vergunning is bevestigd;

  • b. indien sprake is van een terugbetalingsverplichting en de subsidieontvanger onderdeel uitmaakt van een groep, maar niet de hoogste in Nederland gevestigde onderneming binnen die groep is:

    • 1°. bij de aanvraag tot subsidievaststelling een borgstellingsovereenkomst, overeenkomstig een door de minister beschikbaar gesteld middel, wordt overgelegd waarin de hoogste in Nederland gevestigde onderneming binnen de groep zich borg stelt voor het door de subsidieontvanger terug te betalen bedrag; of

    • 2°. bij de aanvraag tot subsidievaststelling een verklaring als bedoeld in artikel 403, eerste lid, onderdeel f, van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek wordt overgelegd die tenminste dezelfde mate van zekerheid ten aanzien van de terugbetalingsverplichting biedt als de borgstelling, bedoeld in subonderdeel 1°.

Artikel 10. Verplichtingen van de subsidieontvanger

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 De subsidieontvanger is verplicht het deel van de subsidie waarvoor een terugbetalingsverplichting geldt binnen ten hoogste 5 jaar na vaststelling van de subsidie en volgens een in de beschikking tot subsidieverlening vastgelegd schema terug te betalen aan de minister.

  • 2 De subsidieontvanger is verplicht over het uitstaande saldo van het deel van de subsidie waarvoor een terugbetalingsverplichting geldt aan de minister jaarlijks 2% rente te betalen.

  • 3 De subsidieontvanger is verplicht alle redelijke maatregelen te nemen om de subsidiabele kosten te beperken.

  • 4 Indien het subsidiebedrag € 125.000 of meer bedraagt is de subsidieontvanger verplicht binnen 6 weken na indiening van de aanvraag tot subsidievaststelling een controleverklaring als bedoeld in artikel 50, tweede lid, onderdeel c, van het Kaderbesluit te overleggen. De accountant of accountant-administratieconsulent controleert en stelt de controleverklaring vast met inachtneming van de voorschriften, gesteld in bijlage 1.

  • 5 Indien het subsidiebedrag € 25.000 of meer bedraagt en minder bedraagt dan € 125.000 is de subsidieontvanger verplicht binnen 6 weken na indiening van de aanvraag tot subsidievaststelling een met gebruikmaking van een door de minister beschikbaar gesteld middel afgegeven verklaring van een onafhankelijke deskundige derde, zijnde accountant, accountant-administratieconsulent of fiscaal adviseur, te overleggen waaruit blijkt dat de aanvraag uitsluitend subsidiabele kosten betreft en overeenkomstig de werkelijke kosten en opbrengsten is.

  • 7 Uit de gegevens, bedoeld in artikel 38, derde lid, van het Kaderbesluit dienen de specifiek ten behoeve van het evenement gemaakte en betaalde kosten te allen tijde op duidelijke en eenvoudige wijze afgeleid te kunnen worden.

Artikel 11. Informatieverplichtingen

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 De aanvraag tot subsidieverlening bevat ten minste de volgende gegevens:

    • a. gegevens over de aanvrager, waaronder het nummer waarmee de onderneming is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel, het post- en bezoekadres, het rekeningnummer van een bankrekening bij een Nederlandse bank of bij een Europese bank, bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht, en het bewijs dat de bankrekening op naam van de aanvrager staat;

    • b. gegevens over de contactpersoon bij de aanvrager, of indien van toepassing bij het samenwerkingsverband, waaronder de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres;

    • c. indien de aanvrager onderdeel uitmaakt van een groep, maar niet de hoogste in Nederland gevestigde onderneming binnen die groep is: informatie over de groepsstructuur, waaronder de naam van de hoogste Nederlandse entiteit binnen de groep;

    • d. kerngegevens over het evenement, waaronder de naam, geplande datum, het beoogde aantal bezoekers, soort evenement en de locatie van het evenement; en

    • e. het percentage van de subsidiabele kosten waarvoor subsidie wordt gevraagd.

  • 2 De aanvraag gaat vergezeld van:

    • a. een begroting voor de in 2021 te houden editie van het evenement, voor zover dat evenement in Nederland zou plaatsvinden;

    • b. exploitatieoverzichten betreffende de twee meest recent in Nederland gehouden edities van het evenement, dan wel, in geval van een internationaal sportevenement, betreffende de twee meest recent gehouden edities van het evenement;

    • c. een offerte of verzekeringspolis van een annuleringsverzekering voor de in 2021 te houden editie van het evenement;

    • d. een verzekeringspolis van een annuleringsverzekering met pandemiedekking voor de vorige in Nederland gehouden of te houden editie van het evenement, dan wel, in geval van een internationaal sportevenement, voor de vorige gehouden of te houden editie van het evenement; en

    • e. een verklaring van de aanvrager dat zal worden voldaan aan de eisen met betrekking tot de veiligheid van het evenement in het kader van de bestrijding van COVID-19 zoals die gelden op het tijdstip waarop het evenement wordt gehouden.

Artikel 12. Voorschotten

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 2 De subsidieontvanger vraagt het voorschot met gebruikmaking van een door de minister beschikbaar gesteld middel aan uiterlijk op het tijdstip van indiening van de aanvraag tot subsidievaststelling.

Artikel 13. Aanvraag tot subsidievaststelling

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 De subsidieontvanger dient een aanvraag tot subsidievaststelling in uiterlijk 13 weken na de datum waarop het evenementenverbod is vastgesteld waardoor het evenement moet worden geannuleerd.

  • 4 De aanvraag tot subsidievaststelling bevat het percentage van de subsidiabele kosten waarvoor de subsidieontvanger subsidie wenst te ontvangen indien dit percentage lager is dan het percentage, bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel e.

  • 5 Indien een evenementenvergunning is vereist, gaat de aanvraag vergezeld van de beschikking tot verlening van de vergunning of de schriftelijke bevestiging van het voornemen daartoe, bedoeld in artikel 9, onderdeel a.

  • 6 Indien sprake is van een terugbetalingsverplichting en de subsidieontvanger onderdeel uitmaakt van een groep, maar niet de hoogste in Nederland gevestigde onderneming binnen die groep is, gaat de aanvraag vergezeld van een borgstellingsovereenkomst als bedoeld in artikel 9, onderdeel b, subonderdeel 1°, of een verklaring als bedoeld in artikel 9, onderdeel b, subonderdeel 2°.

Artikel 14. Staatssteun

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 De subsidie, bedoeld in artikel 3, bevat staatssteun en wordt gerechtvaardigd door Staatssteunmaatregel SA.62743 (2021/N).

  • 2 De minister maakt na de datum van vaststelling van de subsidie de gegevens bekend, bedoeld in Staatssteunmaatregel SA.62743 (2021/N).

  • 3 De gegevens, bedoeld in het tweede lid, blijven ten minste tien jaar openbaar beschikbaar.

Artikel 15. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • 1 Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

  • 2 De regeling vervalt met ingang van 1 januari 2022, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn verleend.

Artikel 16. Citeertitel

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 16 juni 2021

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,

M.C.G. Keijzer

Bijlage 1. behorende bij artikel 10, vierde lid, van de Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

Controleprotocol

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

1. Uitgangspunten

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

1.1. Doelstelling

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

Dit protocol heeft als doel het geven van aanwijzingen over de reikwijdte en de diepgang van de controle aan de accountant, belast met de controle van de door de subsidieontvanger bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in te dienen financieel verslag opgenomen in de aanvraag om subsidievaststelling. Financiële afrekening door EZK of LNV vindt plaats op basis van het in de aanvraag tot subsidievaststelling opgenomen financieel verslag als bedoeld in artikel 50 van het Kaderbesluit nationale EZK en LNV-subsidies, voorzien van een controleverklaring van de accountant.

1.2. Definities

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

  • Accountant: een registeraccountant of Accountant-Administratieconsulent als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek aan wie de subsidieontvanger de opdracht heeft toegekend de aanvraag tot subsidievaststelling te controleren;

  • Subsidieontvanger: een natuurlijke of rechtspersoon of diens gemachtigde aan wie namens de Minister van EZK een subsidie is verstrekt;

  • Controleverklaring: een schriftelijke verklaring van de accountant inhoudende een oordeel over de juistheid, de volledigheid en de financiële rechtmatigheid van een aanvraag tot subsidievaststelling.

1.3. Wet- en regelgeving

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

Voor de controle van het financieel verslag is de volgende wet- en regelgeving van toepassing:

  • de voorwaarden en verplichtingen die in (de bijlagen bij) de beschikking tot subsidieverlening (of wijzigingen daarin) tot toetsingskader voor de accountant worden benoemd, voor zover dit de door hem te controleren financiële rechtmatigheid van het verslag betreft;

  • indien de subsidieontvanger een aanbestedende dienst is volgens artikel 1.1 van de Aanbestedingswet 2012: de Aanbestedingswet 2012, het Aanbestedingsbesluit en de Gids Proportionaliteit.

Bij de uitvoering van de controle stelt de accountant vast dat:

  • a. in het financieel verslag:

    • 1°. geen kosten als subsidiabel zijn opgenomen die niet voor subsidie in aanmerking komen op grond van het toetsingskader in de beschikking tot subsidieverlening;

    • 2°. uitsluitend kosten als subsidiabel zijn opgenomen die zijn gemaakt binnen de subsidiabele periode en voor rekening komen van de subsidieontvanger;

  • b. de subsidieontvanger opgave doet van alle opbrengsten, waaronder subsidies, waarmee de activiteit waarop de subsidie betrekking heeft, mede is gefinancierd;

  • c. kosten en opbrengsten aantoonbaar zijn gemaakt in het kader van de organisatie van het evenement in overeenstemming met de begroting waarop de beschikking tot subsidieverlening betrekking heeft.

2. Controleaanpak

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

2.1. Eisen voor de controleaanpak

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

De controle moet voldoen aan de controlestandaarden die onderdeel zijn van de nadere voorschriften Controle- en overige standaarden (NV COS), die door de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) zijn vastgesteld.

Voor de controle van aanbestedende diensten geldt dat bij aanbestedingen boven de Europese drempelbedragen voor de financiële rechtmatigheid van de in het financieel verlag opgenomen kosten de in dit protocol opgenomen goedkeuringstoleranties worden gehanteerd.

2.2. Materialiteit: goedkeuringstoleranties en gewenste zekerheid

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

Bij zijn oordeelsvorming over de naleving van de subsidievoorwaarden streeft de accountant naar een redelijke mate van zekerheid. Indien dit begrip voor het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, wordt een betrouwbaarheid van 95 procent gehanteerd.

Een controleverklaring met een goedkeurende strekking impliceert dat, gegeven eerder genoemde betrouwbaarheid, de maximale afwijking niet groter is dan één procent en de maximale onzekerheid niet groter is dan drie procent van het totaalbedrag aan subsidiabele kosten dat in het financieel verslag wordt verantwoord. De hierna vermelde goedkeuringstoleranties zijn in dit kader van toepassing.

Aard van de aangelegenheid

Controleverklaring

 

Goedkeurend

Met beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

Afwijkingen in het financieel verslag (fouten)

< 1%

≥ 1% en < 3%

N.v.t.

≥ 3%

Het niet in staat zijn om voldoende en geschikte controle-informatie te verkrijgen (onzekerheden in de controle)

< 3%

≥ 3% en < 10%

≥ 10%

N.v.t.

Voor de financiële rechtmatigheid worden alle geconstateerde fouten die van invloed zijn op de hoogte van de vaststelling van subsidie, voor zover mogelijk door de subsidieontvanger gecorrigeerd. Hierbij is het niet van belang of de tolerantiegrenzen worden overschreden.

Indien de accountant zowel fouten in de verantwoordingsinformatie als onzekerheden in de controle aantreft, dan weegt hij deze bij zijn oordeelsvorming altijd in onderlinge samenhang.

3. Verslaglegging

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

De accountant legt de uitkomsten van de controle vast in een controleverklaring. Hiervoor wordt de meest actuele NBA-voorbeeldtekst in de Handleiding Regelgeving Accountancy, deel 3, sectie II, hoofdstuk 10.3: ‘Controleverklaring bij een subsidiedeclaratie in de (semi)publieke sector’ als basis gehanteerd. In de verklaring dient te staan dat de accountant dit accountantsprotocol heeft gevolgd.

4. Reviewbeleid

[Regeling vervallen per 01-01-2022]

De Auditdienst Rijk (ADR) kan een review uitvoeren op de uitgevoerde accountantscontrole op deze subsidie. De accountant, die de subsidiecontrole heeft uitgevoerd, verstrekt de ADR desgevraagd alle inlichtingen en bescheiden.1

  1. Krachtens artikel 6.3 van de Comptabiliteitswet 2016 hebben EZK en LNV bij rechtspersonen, commanditaire vennootschappen, vennootschappen onder firma en natuurlijke personen die een beroep of bedrijf uitoefenen aan wie door de Staat of een derde voor rekening of risico van de Staat rechtstreeks of middellijk een subsidie, een lening of garantie wordt verstrekt het recht kennis te nemen van (interne) jaarrekeningen, jaarverslagen en daaraan toegevoegde overige gegevens, verantwoordingen, gegevens en documenten nodig voor vaststelling van subsidies, leningen en garanties en verslagen van onderzoeken van accountants hiernaar en naar aanleiding hiervan nadere inlichtingen in te winnen en zijn EZK en LNV bevoegd inzage te vorderen in de controledossiers van de accountant die de betreffende bescheiden heeft gecontroleerd om te bepalen of bij de vaststelling kan worden gesteund op de door deze accountant uitgevoerde controle. Met betrekking tot het verlenen van inzage in het controledossier kan de accountant zich niet beroepen op de omstandigheid dat hij op grond van andere bij of krachtens de wet opgelegde verplichtingen tot geheimhouding is verplicht van in dit dossier opgenomen vertrouwelijke gegevens. EZK en LNV zijn bevoegd van stukken inzake de betreffende controle uit de controledossiers kopieën te maken. ^ [1]
Naar boven