Artikel 1. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 01-07-2023]
-
a.
Orderdatum behandeling: datum waarop de instelling, op verzoek van een patiënt of arts, een afspraak maakt
voor een behandeling. Wanneer reeds op een eerdere datum is vastgesteld dat een behandeling
noodzakelijk is, dan geldt die eerdere datum als orderdatum.
-
b.
afspraakdatum: datum, vastgelegd in het digitale agendasysteem van de instelling, waarop een behandeling
plaatsvindt.
-
c.
rekenkundige wachttijd: het aantal kalenderdagen tussen de orderdatum en de afspraakdatum.
-
d.
waarnemingen: het aantal waargenomen rekenkundige wachttijden voor een behandeling op de peildatum.
-
e.
peildatum: datum waarop een instelling per specialisme of subspecialisme de wachttijden voor
behandeling, polikliniekbezoek of diagnostiek op de in deze regeling voorgeschreven
wijze bepaalt en aanlevert.
-
f.
wachttijd behandeling: mediaan, uitgedrukt in kalenderdagen, van het totaal aantal rekenkundige wachttijden
per behandeling op de peildatum.
-
g.
wachttijd polikliniek, respectievelijk diagnostiek: het aantal kalenderdagen tussen de peildatum en de datum die de derde mogelijkheid
in het digitale agendasysteem van de instelling weergeeft waarop een patiënt voor
polikliniekbezoek of diagnostiek terecht kan.
-
h.
polikliniekbezoek: contactmoment, fysiek (‘face to face’), digitaal (‘screen to screen’), telefonisch
of schriftelijk, tussen patiënt en arts op, via, of vanuit de polikliniek van het
(sub)specialisme van de arts.
-
i.
diagnostiek: toepassing van een diagnostische methode of techniek ter vaststelling van (de aard
en ernst van) een ziekte of aandoening.
-
j.
behandeling: medisch-specialistische behandeling van een patiënt.
-
k.
medisch-specialistische zorg: bij ministeriële regeling aangewezen zorg die door een arts wordt verleend en valt
binnen de bijzondere deskundigheid van artsen aan wie de bevoegdheid toekomt tot het
voeren van een wettelijk erkende specialistentitel als bedoeld in artikel 14 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg, met inbegrip van gespecialiseerde mondzorg zoals kaakchirurgen die plegen te bieden.
-
l.
instelling: een rechtspersoon die bedrijfsmatig zorg verleent of doet verlenen, organisatorisch
verband van natuurlijke personen die bedrijfsmatig zorg verlenen of doen verlenen
of natuurlijk persoon die bedrijfsmatig zorg doet verlenen, met uitzondering van een
instelling die binnen het kader van de binnen een andere instelling verleende zorg
een deel van die zorg verleent.
-
m.
locatie: afzonderlijk gebouw of gebouwenbestand, dat tezamen met één of meer andere locaties
in juridische zin de instelling vormt. Op een locatie kan polikliniekbezoek, diagnostiek
of behandeling in het kader van medisch-specialistische zorg plaatsvinden.
-
n.
kenmerkende zorgactiviteiten: zorgactiviteiten die kunnen worden gebruikt bij de bepaling van de wachttijd voor
een behandeling.
-
o.
treeknorm: de maximaal aanvaardbare termijn waarbinnen een patiënt zorg moet kunnen krijgen,
een en ander zoals afgesproken door veldpartijen in het Treekoverleg en door de NZa
overgenomen in de beleidsregel ‘Toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw’ (TH/BR-025). Het is de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraar deze tijdigheidsnorm
te borgen voor haar verzekerden.