Projectbeschrijving Invest International in opbouw
[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 27-07-2021]
Inleiding
[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 27-07-2021]
In hun brief aan de Tweede Kamer van 20 december 2019 informeren de Minister voor
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de Minister van Financiën de Kamer
over de oprichting aan van de privaatrechtelijke organisatie Invest International.
Met het project Invest International in opbouw wordt aan dit voornemen uitvoering
gegeven.
Het project Invest International in opbouw bestaat uit twee onderdelen:
Nadere detaillering activiteiten
[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 27-07-2021]
Voorbereiden van en bijdragen aan de oprichting van Invest International
[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 27-07-2021]
Hieronder vallen in ieder geval:
-
• Adviseren bij het vaststellen van de governance van de vennootschappen
-
• Adviseren bij het opstellen van statuten
-
• Adviseren bij het aannemen van bestuursleden en commissarissen
-
• Adviseren bij het vaststellen van het normrendement
-
• Adviseren over de vestigingsplaats van de toekomstige vennootschap.
Opbouwen en inrichten van Invest International
[Regeling vervallen per 21-05-2022 met terugwerkende kracht tot en met 27-07-2021]
Betreft het geheel van activiteiten nodig om de toekomstige staatsdeelneming als organisatie vanaf oprichtingsdatum te laten functioneren. In de praktijk betekent dit het deels
voortzetten van activiteiten die zijn ingezet vóór aantreden van de directeur Invest
International in opbouw. Verder alles wat noodzakelijk is voor, en dienstig is aan
het opbouwen en inrichten. Hieronder vallen in ieder geval:
-
• Doorontwikkelen van de strategie
-
• Doorontwikkelen van de organisatiestructuur en -cultuur
-
• Vaststellen en inrichten van de organisatiestructuur, afgezien van de topstructuur
-
• Inrichten van het primair proces (ontwikkelen en investeren; in te zetten producten;
markten/sectoren) en de ondersteuning daarvan
-
• Beleidsformulering op het gebied van Risico management, Compliance/KYC, ESG/Impact
-
• Opstellen en vaststellen van HR-beleid, functiegebouw en -profielen en arbeidsvoorwaarden
-
• Inrichten van de HR-functie van Invest International
-
• Inrichten van de Legal functie en van het bestuurssecretariaat
-
• Voorzien in de benodigde ICT-functionaliteiten (incl. basisinfra en kantoorautomatisering)
-
• Inrichten van de Finance & Risk-functie, w.o.:
-
○ Inrichten financiële administratie, personeelsadministratie en salarisadministratie
-
○ Opstellen, goedkeuren en implementeren van beleid Risk Management en Compliance
-
○ Leningen- en deelnemingenadministratie: onderzoek outsourcen/zelf doen en implementeren
-
○ Opzetten en implementeren van een Ratingmodel en een Pricingmodel
-
• Inrichten van communicatiefunctie en verzorgen communicatie Invest International (w.o.
rond opstart)
-
• Voorzien in huisvesting en facilitaire diensten