Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020

[Regeling vervallen per 01-12-2022.]
Geraadpleegd op 09-05-2024.
Geldend van 14-07-2020 t/m 01-09-2021

Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020

De Raad van Bestuur van Zorginstituut Nederland,

Gelet op artikel 2, zesde en zevende lid van het Bestuursreglement van Zorginstituut Nederland;

Heeft in zijn vergadering van 23 juni 2020 besloten:

Artikel 1

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Dit reglement verstaat onder:

  • afdeling: een in de bijlage bij dit reglement vermelde afdeling;

  • afdelingshoofd: een als zodanig aangewezen afdelingshoofd van een van de in de bijlage bij dit reglement vermelde afdelingen;

  • bestuurssecretaris: de in die functie aangestelde medewerker geeft leiding aan het team Bestuursondersteuning en legt zonder tussenkomst van een afdelingshoofd direct verantwoording af aan de Raad van Bestuur;

  • concerncontroller: de in die functie aangestelde medewerker geeft leiding aan het team Concern-control en legt zonder tussenkomst van een afdelingshoofd direct verantwoording af aan de Raad van Bestuur;

  • de voorzitter de voorzitter van de Raad van Bestuur van het Zorginstituut Nederland, of diens plaatsvervanger;

  • lid van de Raad van Bestuur een lid van de Raad van Bestuur van het Zorginstituut Nederland;

  • programmamanager: de medewerker of externe door het Zorginstituut ingehuurde persoon met een eigen budgetverantwoordelijkheid die door het Zorginstituut is aangewezen of aangesteld om leiding te geven aan een programma voor de duur van dat programma;

  • projectleider: de medewerker of door het Zorginstituut ingehuurde externe persoon met een eigen budgetverantwoordelijkheid die door het Zorginstituut is aangewezen of aangesteld om leiding te geven aan een project voor de duur van dat project;

  • team: een in de bijlage bij dit reglement vermeld team;

  • teammanager: een als zodanig aangewezen teammanager van een van de in de bijlage bij dit reglement vermelde teams;

  • werkgebied: een in de bijlage bij dit reglement bij een afdeling/team, beschreven werkgebied.

Artikel 2

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

  • 1 De Raad van Bestuur stuurt gezamenlijk de afdelingshoofden, bestuurssecretaris en concerncontroller aan.

  • 2 De afdelingshoofden zijn verantwoording verschuldigd aan de Raad van Bestuur.

  • 3 De bestuurssecretaris en de concerncontroller zijn, zonder tussenkomst van een afdelingshoofd, verantwoording verschuldigd aan de Raad van Bestuur.

  • 4 Bij afwezigheid vervangen de leden van de Raad van Bestuur elkaar waar zij dat nodig en gewenst achten.

Artikel 3

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

  • 1 Een afdeling wordt geleid door een afdelingshoofd.

  • 2 Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor de uitvoering van werkzaamheden en het afhandelen van aangelegenheden die tot het werkgebied van zijn afdeling behoren.

  • 3 Het in lid 2 bepaalde laat onverlet de bevoegdheid van (een lid van) de Raad van Bestuur om de behandeling van bepaalde aangelegenheden aan zich voor te behouden.

  • 4 Binnen afdelingen zijn teammanagers werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd. Teammanagers sturen een team binnen de afdeling aan.

  • 5 Het team bestuursondersteuning wordt aangestuurd door de bestuurssecretaris. Het team concern control wordt aangestuurd door de concerncontroller.

Artikel 4

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

  • 1 Aan dit Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020 is een bijlage verbonden. Deze bijlage maakt een onverbrekelijk onderdeel uit van het Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020. In deze bijlage zijn de werkgebieden van de afdelingen en teams beschreven.

  • 2 Bij een wijziging van de inrichting van de organisatie van het Zorginstituut Nederland of een wijziging van werkgebied wordt in beginsel uitsluitend de bijlage aangepast.

Artikel 5

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Het Reglement organisatie Zorginstituut Nederland van 24 mei 2016 wordt ingetrokken.

Artikel 6

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Dit besluit kan worden aangehaald als: Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020.

Artikel 7

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Plv. Voorzitter Raad van Bestuur

P. Siebers

Bijlage bij het Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Zorginstituut Nederland kent onder de Raad van Bestuur van de volgende afdelingen en teams:

  • Afdeling Zorg I;

  • Afdeling Zorg II;

  • Afdeling Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken;

  • Afdeling Fondsen;

  • Afdeling Informatiemanagement;

  • Afdeling Bedrijfsdiensten;

  • Team Bestuursondersteuning;

  • Team Concern-control.

Het werkgebied van de Afdeling Zorg I

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

De afdeling draagt zorg voor het stimuleren en ondersteunen van de partijen in de zorg bij de totstandkoming van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten. Het ondersteunen van de partijen in de zorg bij de implementatie van deze professionele standaarden, best practices en innovatie. Het inzichtelijk maken van de kwaliteit van de verleende zorg door het verzamelen en beschikbaar maken van gegevens over kwaliteit van zorg ten behoeve van keuze- en toezichtinformatie in de zorg. Het bevorderen van gepast gebruik. Het adviseren van de minister van VWS over de samenstelling van het basispakket en verduidelijken van wat wel en niet tot het verzekerde pakket behoort. De voor de afdeling relevante processen en dwarsverbanden zijn beschreven in het Handboek Zorg.

De afdeling kent teams die zich ieder richten op een specifiek zorggebied. De afdeling kent de volgende teams:

a. Team Oncologie

Dit team heeft het zorggebied oncologische aandoeningen.

b. Team Endocrien, Spijsvertering en Stofwisseling

Team Endocrien, spijsvertering en stofwisseling heeft de volgende zorggebieden: Interne ziekten, inclusief nefrologie, endocrinologie, Maag, darm en lever en Urogenitale stelsel.

c. Team Bewegingsapparaat en Neurologie

Team Bewegingsapparaat en Neurologie heeft de zorgvraaggebieden: Bewegingsapparaat, Neurologie, Traumazorg / IC.

d. Team Geboortezorg en Gynaecologie

Team Geboortezorg en Gynaecologie heeft de volgende zorgvraaggebieden: Gynaecologie, Verloskunde, Geboortezorg, Kraamzorg, Huid en Subcutis, Mondzorg.

Het werkgebied van de Afdeling Zorg II

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Het werkgebied van de Afdeling Zorginhoudelijke advisering II is gelijk aan het werkgebied van de Afdeling Zorginhoudelijke advisering I.

De voor de afdeling relevante processen en dwarsverbanden zijn beschreven in het Handboek Zorg.

De afdeling kent teams die zich ieder richten op een specifiek zorggebied. De afdeling kent de volgende teams:

a. Team Hart, Vaat, Long

Het team Hart, Vaat, Long heeft als zorggebied hart- en vaatziekten en longaandoeningen.

b. Team Ouderenzorg

Team Ouderenzorg heeft als zorggebied Ouderenzorg én Multimorbiditeit / integrale zorg, zowel voor Wlz en Zvw. Aanspraken Zvw: Huisartsenzorg, Extramurale behandeling, Eerstelijns verblijf, Verpleging in de wijk, Intensieve kindzorg, Vervoer.

c. Team Geestelijke Gezondheidszorg

Het team Geestelijke Gezondheidszorg heeft als zorggebied het bevorderen van zorg voor mensen met een psychische aandoening.

d. Team Gehandicaptenzorg, oog en oor

Het team gehandicaptenzorg, oog en oor heeft als zorggebied het bevorderen van zorg voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke beperking en voor mensen met aandoeningen aan het oog, oor.

e. Team Infectieziekten, Bloed en Immunologie

Team Infectieziekten, bloed en immunologie (IBI) heeft de volgende zorggebieden: Interne ziekten, inclusief Infectieziekten, bloed en immunologie. Bij team IBI is verder de taak adviseren wet BIG ondergebracht.

Afdeling Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

De afdeling Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken (OW&IZ) faciliteert continue verbetering en wetenschappelijke verankering van onze werkwijzen. De werkzaamheden van de afdeling vinden plaats in samenwerking en met inbreng en personele uitwisseling vanuit de primaire afdelingen en zijn geclusterd in twee teams:

a. OWIZ I

Het team OWIZ I faciliteert continue verbetering en wetenschappelijke verankering van de werkwijzen van het Zorginstituut.

b. OWIZ II

het team OWIZ II is gericht op internationale thema’s rond toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van zorg.

Afdeling Fondsen

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

De afdeling Fondsen is belast met de uitvoering van de wettelijke taken van het Zorginstituut op het gebied van de financiële geldstromen in de fondsen zoals nu vastgelegd in de Zvw, Wlz, WMG, en Wfsv. Dit betreft de taken risicoverevening, fondsbeheer, beheerskosten Wlz en subsidies. De afdeling is verantwoordelijk voor de financiële en financiële informatieproducten van het Zorginstituut die hiermee samenhangen.

De afdeling bestaat uit twee teams:

a. Team Fondsbeheer & Analyse Zorgkostenontwikkeling

Dit team verricht adviserende en uitvoerende werkzaamheden van in belangrijke mate financieel-economische aard. Hierbij gelden de volgende aandachtsgebieden:

  • 1. Informatievoorziening: Het team voorziet VWS en belanghebbenden van kwantitatieve informatie en analyses over de baten, lasten en financiering van de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg.

  • 2. Verantwoording Fondsen: Het team is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële fondsen verbonden aan de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg.

  • 3. Bevorderen doelmatige uitvoering: Het team ondersteunt de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wet langdurige zorg en vaardigt daartoe zo nodig uitvoeringsvoorschriften uit.

b. Team Risicoverevening, Beheerskosten en Subsidies

Binnen de relevante wet- en regelgeving alsmede door het Zorginstituut opgestelde beleidsregels stelt het team beschikkingen op, worden kasstromen bepaald en wordt opdracht verstrekt tot financiële transacties.

Afdeling Informatiemanagement

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Informatiemanagement is net als zorginhoudelijk advies en fondsenbeheer een kerntaak van Zorginstituut Nederland. Deze afdeling kent de volgende teams:

a. Team Businessapplicaties, Informatiebeleid en Architectuur (BIA)

Het team BIA fungeert als interne IT-dienstverlener voor het Zorginstituut. Het team schept daarmee de voorwaarden de organisatie optimaal te ondersteunen met de inzet van IT en levert daarmee een bijdrage aan het realiseren van de doelen die het Zorginstituut heeft.

b. Team Databeheer

Het verzamelen van gegevens en het bewerken en aanbieden daarvan is onlosmakelijk verbonden met de uitvoering van de wettelijke taken van het Zorginstituut. Het werkgebied van het team Databeheer omvat het bewerken van data en het ontsluiten daarvan, door verschillende informatieproducten te ontwikkelen en door websites up-to-date te houden. Daarnaast voorziet het team Databeheer de organisatie van gegevensbestanden die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van het Zorginstituut en draagt zorg voor de ondersteuning daarbij. Het koppelen van datasets ten behoeve van analyse van gegevensbestanden behoort tot het werkgebied van het team Databeheer.

c. Team Informatiestandaarden

Het werkgebied van het team Informatiestandaarden omvat het beheer van de i-standaarden iWLZ, IWMO en iJW.

d. Team Programma’s en Projecten IM

Binnen het werkgebied van het team PPIM zijn de IT-werkzaamheden belegd die betrekking hebben op de ontwikkeling en innovatie op het gebied van informatievoorziening in de zorg. Daarnaast ondersteunt het team programma’s en projecten, waaronder het actieprogramma iWLZ, PHT & fair data, blockchain en IZO.

e. Team CIO-office

Het team CIO-office is verantwoordelijk voor het opstellen van het informatiebeleidsplan, de uitwerking van een enterprise-architectuur en het effectief applicatie-, en project portfolio- management. Ook toetsing en oordeelsvorming voor de i-projecten binnen de eigen organisatie is onderdeel van de verantwoordelijkheid van het CIO-office.

Afdeling Bedrijfsdiensten

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

De afdeling levert ondersteunende diensten ten behoeve van de hele organisatie. Het gaat om communicatie, juridische ondersteuning, personeelszaken, organisatieontwikkeling, financiën, inkoop, facilitaire zaken en ICT-ondersteuning. De afdeling bewaakt, toetst en stelt algemene kaders op die voor de hele organisatie gelden: zoals financiële, juridische, personele, inkoop- en beveiligingskaders. Verder levert de afdeling onder meer communicatieadviezen, personeelsadviezen en juridische adviezen en facilitaire dienstverlening.

a. Team Personeel & Organisatie

Het team P&O adviseert, faciliteert en ondersteunt bestuur, leidinggevenden en projecten op Personeel & Organisatie-gebied en is tevens aanspreekpunt voor medewerkers. Ze is verantwoordelijk voor de uitvoering van organisatie brede activiteiten op Leren en Ontwikkelen (L&O).

b. Team Communicatie

Het team Communicatie adviseert bestuur, leidinggevenden en projecten over communicatie en woordvoering. Het team is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie en het imago van het Zorginstituut. Hiertoe worden communicatieplannen opgesteld en uitgevoerd. Tevens is het team verantwoordelijk voor de uitvoering van organisatie brede activiteiten en content op het gebied van evenementen, drukwerk, redactie en websites.

c. Team Juridische Zaken

Het team JZ adviseert bestuur, leidinggevenden, medewerkers en programma’s/projecten over juridische zaken en inkoop. JZ vertegenwoordigt het Zorginstituut in juridische procedures. Verder behandelt het team voor de gehele organisatie de WOB-verzoeken en bezwaarschriften, en coördineert JZ de afhandeling van klachten die bij het Zorginstituut zijn ingediend. Het team JZ beheert het Normenkader en ziet toe op de naleving daarvan.

d. Team Financiën

Het team Financiën zorgt voor de financieel-administratieve basishuishouding en adviseert de leidinggevenden en projecten op financieel administratief gebied. De adviseurs ondersteunen en adviseren de afdelingshoofden bij het sturen en verantwoorden van de afdeling, bijvoorbeeld door het uitvoeren van analyses bij de periodieke rapportage. Hierbij legt de adviseur het verband tussen inhoud, financiën en personele bezetting. Er is een belangrijke samenwerkingsrelatie met het team CC en de afdeling Fondsen.

e. Team Servicecentrum

Het team Servicecentrum ondersteunt leidinggevenden, projecten en medewerkers op het gebied van facilitaire zaken, basis ICT dienstverlening en werkplekautomatisering, informatiebeheer, contractmanagement en projectmatig werken en procesmanagement. Tevens is de frontoffice verantwoordelijk voor de eerstelijns contacten met burgers voor de totale organisatie en specifiek voor de afdelingen Zorg en IM.

Teams Bestuursondersteuning en Concern control

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

De teams Bestuursondersteuning en Concern-control ressorteren rechtstreeks onder de Raad van Bestuur.

Team Bestuursondersteuning

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Bestuursondersteuning verzorgt de inhoudelijke, organisatorische en secretariële ondersteuning van de Raad van Bestuur.Het team zorgt dat besturing en besluitvorming volgens de (wettelijke) regels en gemaakte afspraken verlopen en ondersteunt de bestuurlijke contacten met stakeholders. Het team adviseert en betrekt hierbij afdelingshoofden, teammanagers en medewerkers.

Team Concern-control

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Concern-control bewaakt en adviseert over de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van financiële en inhoudelijke doelstellingen en resultaten van het Zorginstituut. Het team is verantwoordelijk voor de uitvoering van de planning & control cyclus, waaronder opstellen van jaarplan en begroting en de (financiële) verantwoording aan het ministerie van VWS. Tevens levert het team managementinformatie, coördineert risicomanagement en voert interne controle uit.

Naar boven