Instellingsbesluit Visitatiecommissie NFI

[Regeling vervallen per 31-12-2021.]
Geraadpleegd op 26-04-2024.
Geldend van 01-01-2020 t/m 07-05-2020

Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 11 maart 2019 (kenmerk DP&O/19/2529016), houdende instelling van de Visitatiecommissie NFI (Instellingsbesluit Visitatiecommissie NFI)

De Minister van Justitie en Veiligheid,

Gelet op artikel 2, eerste lid, van de Wet vergoedingen adviescolleges en commissies;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a. minister: Minister van Justitie en Veiligheid;

  • b. commissie: Visitatiecommissie NFI;

  • c. NFI: Nederlands Forensisch Instituut;

  • d. ministerie: ministerie van Justitie en Veiligheid.

Artikel 2. Instelling en taak

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

  • 1 Er is een onafhankelijke Visitatiecommissie NFI.

  • 2 De commissie heeft tot taak om driemaal op onafhankelijke wijze de voortgang van het meerjarig verbetertraject van het NFI te toetsen door middel van visitaties. Daarbij wordt door de commissie beoordeeld of het beoogde verandertraject, waaronder strategie, organisatie en cultuur, doelmatig en doeltreffend wordt uitgevoerd door het NFI.

Artikel 3. Samenstelling, benoeming, ontslag

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

  • 1 De commissie bestaat uit ten minste vier leden, de voorzitter daaronder inbegrepen.

  • 2 De commissieleden zitten op persoonlijke titel in de commissie.

  • 3 De leden van de commissie worden benoemd door de minister.

  • 4 De benoeming geschiedt voor de duur van de werkzaamheden van de commissie.

  • 5 Bij tussentijds vertrek van een lid kan de minister op voordracht van de resterende leden een ander lid benoemen.

  • 6 De leden kunnen wegens ongeschiktheid, onbekwaamheid of op andere zwaarwegende gronden worden geschorst en ontslagen door de minister.

Artikel 4. Leden

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Tot voorzitter van de commissie wordt benoemd:

    Mr. W. Sorgdrager.

  • 2 Tot de andere leden van de commissie worden benoemd:

    • a. R. Bik;

    • b. Prof. dr. M.A. van der Steen;

    • c. Drs. M. Vogelzang.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2020, 24695, datum inwerkingtreding 08-05-2020, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2020.

  • c. mr. J. van der Vlist.

Artikel 5. Instellingsduur

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

De commissie wordt opgeheven vier weken nadat het eindrapport is uitgebracht en uiterlijk 1 september 2021.

Artikel 6. Secretariaat

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

  • 1 De minister voorziet in het secretariaat.

  • 2 Het secretariaat van de commissie is voor de uitvoering van zijn taak uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de voorzitter van de commissie.

Artikel 7. Werkwijze

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

  • 1 De commissie stelt haar eigen werkwijze vast.

  • 2 Bij de visitatie worden verschillende stakeholders betrokken, zoals medewerkers van het NFI, de ondernemingsraad, ketenpartners, de eigenaar, de opdrachtgever en externe deskundigen.

Artikel 8. Inwinnen van inlichtingen commissie

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

  • 1 De commissie is bevoegd zich voor het inwinnen van inlichtingen rechtstreeks te wenden tot personen en instellingen en hen te verzoeken die medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van het onderzoek.

  • 2 Ambtenaren van het ministerie zijn verplicht om de leden van de commissie de verlangde medewerking te verlenen, voor zover deze samenhangt met hun ambtelijke taak.

Artikel 9. Vergoeding

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2020, 24695, datum inwerkingtreding 08-05-2020, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2020.

1 Aan de voorzitter van de commissie wordt een vaste vergoeding per maand toegekend, waarbij de salarisschaal wordt vastgesteld op het maximum van schaal 18 zoals overeengekomen in de laatstelijk afgesloten collectieve arbeidsoverkomst voor rijksambtenaren en de arbeidsduurfactor op:

2 Aan de andere leden van de commissie wordt een vaste vergoeding per maand toegekend, waarbij de salarisschaal wordt vastgesteld op het maximum van schaal 18 zoals overeengekomen in de laatstelijk afgesloten collectieve arbeidsoverkomst voor rijksambtenaren en de arbeidsduurfactor op:

3 In afwijking van het tweede lid wordt in 2020 aan het lid Van der Vlist op diens verzoek geen vergoeding uitgekeerd.

Artikel 10. Kosten van de commissie

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

  • 1 De kosten van de commissie komen, voor zover op basis van een goedgekeurde raming, voor rekening van de minister. Onder kosten worden in ieder geval verstaan:

    • a. de kosten voor faciliteiten van vergaderingen en voor secretariële ondersteuning,

    • b. de kosten voor het inschakelen van externe deskundigheid en het laten verrichten van onderzoek,

    • c. de kosten voor publicatie van de rapporten en

    • d. de kosten voor huisvesting.

  • 2 De commissie biedt zo spoedig mogelijk na haar instelling een gespecificeerde raming aan de minister aan.

  • 3 De commissie voert een eigen financiële administratie.

Artikel 11. Huisvesting commissie

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

De commissie verricht haar werkzaamheden op een locatie buiten het ministerie.

Artikel 12. Eindrapport, tussenrapporten en uiterste datum voor oplevering

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

  • 1 Na afloop van elke visitatie biedt de voorzitter van de commissie haar visitatiebevindingen in een rapport aan de minister aan. De commissie levert in het voorjaar 2019 haar eerste rapportage met visitatiebevindingen op. Het rapport na de derde visitatie is tevens het eindrapport.

  • 2 Het rapport met de visitatiebevindingen gaat vergezeld van een reactie van de directie van het NFI op deze bevindingen.

Artikel 13. Openbaarmaking commissie

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

Rapporten, notities, verslagen, adviezen en andere producten die door of namens de commissie worden vervaardigd of vergaard, worden niet door de commissie openbaar gemaakt, maar uitsluitend aan de minister uitgebracht of overgedragen.

Artikel 14. Archiefbescheiden

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

De commissie draagt zo spoedig mogelijk na beëindiging van haar werkzaamheden of, zo de omstandigheden daartoe aanleiding geven, zoveel eerder, de bescheiden betreffende die werkzaamheden over aan het archief van het ministerie.

Artikel 15. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

  • 1 Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 februari 2019.

  • 2 Dit besluit vervalt vier weken na het uitbrengen van het eindrapport en uiterlijk 1 september 2021.

Artikel 16. Citeertitel

[Regeling vervallen per 31-12-2021]

Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Visitatiecommissie NFI.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en in afschrift worden gezonden aan de betrokkenen.

De Minister van Justitie en Veiligheid,

F.B.J. Grapperhaus

Naar boven