1. Ontwikkelteams
[Regeling vervallen per 01-08-2019]
De staatsecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft in 2014 het startsein
gegeven voor een bezinning op het huidige curriculum van het primair en voortgezet
onderwijs. Begin 2016 heeft het Platform Onderwijs2032 na een maatschappelijke dialoog
het advies ‘OnsOnderwijs2032’ uitgebracht. Vervolgens is de haalbaarheid in de onderwijspraktijk
onderzocht en een dialoog met leraren gevoerd. Er zijn diverse inhoudelijke wijzigingen
doorgevoerd en er is geconcludeerd dat leraren een belangrijke rol moeten krijgen
in het ontwikkelproces. De ontwikkelfase van de herziening van het curriculum loopt
vanaf juli 2017 – begin 2019. Zie voor de processtappen de visual.
Wie doet wat?
[Regeling vervallen per 01-08-2019]
Minister van OCW
|
Is verantwoordelijk voor het verstrekken van de subsidie en neemt daarvoor de formele
besluiten.
|
Coördinatiegroep
|
Bestaat uit de (vice)voorzitters van de PO-Raad, VO-raad, AVS, Onderwijscoöperatie,
LAKS en Ouders & Onderwijs en adviseert de minister.
|
DUS-I
|
Voert de subsidieregeling en de toetsingsprocedure uit en organiseert een evenutele
lotingsprocedure (onderdeel eerste ronde selectieproces).
|
Selectiebureau
|
Is een professioneel selectiebureau dat in opdracht van de coördinatiegroep het selectieproces
begeleidt, voert de eerste en tweede ronde van de selectieprocedure uit.
|
Selectiecommissie
|
Bestaat uit leden die de coördinatiegroep heeft benoemd uit leraren, (waaronder één
voorgedragen vanuit de betrokken vakverenigingen), schoolleiders (of oud-leraren en
-schoolleiders met recente ervaring op dit gebied), Stichting Leerplanontwikkeling
of een medewerker van Curriculum.nu. Voert de derde ronde van de selectieprocedure
uit en adviseert de coördinatiegroep.
|
De ontwikkelfase staat onder regie van de coördinatiegroep. Deze coördinatiegroep
zal de deelnemers aan de ontwikkelteams, die conform dit reglement zijn geselecteerd,
aan de minister van OCW voordragen om de bevoegde gezagen waarvoor zij werkzaam zijn
voor subsidie in aanmerking te laten komen.
De ontwikkelteams maken onderdeel uit van het landelijk proces van curriculumontwikkeling:
curriculum.nu. Er komen 9 ontwikkelteams van leraren en schoolleiders voor de leergebieden
Nederlands, rekenen-wiskunde, Engels, burgerschap, digitale geletterdheid, mens en
maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur, en bewegen en sport. Elk ontwikkelteam
zal bestaan uit ten minste 14 personen: 6 po- en 6 vo-leraren, 1 po- en 1 vo-schoolleider.
In dit reglement wordt verstaan onder po-leraar of po-schoolleider: een leraar of
schoolleider die werkzaam is op een school voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs
of speciaal onderwijs. In dit reglement wordt verstaan onder vo-leraar of vo-schoolleider:
een leraar of schoolleider die werkzaam is op een school voor praktijkonderwijs, voortgezet
speciaal onderwijs, vmbo, havo of vwo. Voor Engels worden 8 extra leraren toegevoegd
(2 po en 6 vo). Voor po worden er 2 extra leraren toegevoegd, omdat er voor Engels
veel in het po moet gebeuren. Voor vo worden er 6 extra leraren toegevoegd, zodat
er binnen dit ontwikkelteam een deelteam ingericht kan worden voor 2 vo-leraren Frans,
2 vo-leraren Duits en 2 vo-leraren Spaans. Tot nu toe zijn de kerndoelen en eindtermen
voor moderne vreemde talen vrijwel gelijk. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het eindniveau
in het Engels in het po verhoogd worden, waardoor ook het startniveau in het vo hoger
wordt. Het startniveau in het vo voor Frans, Duits en Spaans blijft echter hetzelfde.
Voor mens en maatschappij worden 2 extra vo-leraren en 2 extra po-leraren per leergebied
toegevoegd en voor mens en natuur worden 3 extra vo-leraren (waaronder een vo-leraar
aardrijkskunde) en daarmee ook 3 extra po-leraren toegevoegd. Hierdoor kan elke discipline
binnen deze leergebieden vertegenwoordigd zijn in een ontwikkelteam. Voor vo is een
extra aardrijkskundeleraar bij mens en natuur nodig vanwege de inhoudelijke raakvlakken.
Voor digitale geletterdheid en voor burgerschap worden 2 extra po-leraren toegevoegd,
omdat dit leergebieden zijn waar in het po veel op moet gebeuren. Over het geheel
genomen bestaat er zo ook een balans in de inzet van po- en vo-leraren.
De ontwikkelteams ontwikkelen bouwstenen die de essentie beschrijven van wat leerlingen
moeten kennen en kunnen in een doorlopende leerlijn van primair naar voortgezet onderwijs,
rekening houdend met verschillende niveaus en in afstemming met het vervolgonderwijs.
Kenmerkend voor de werkwijze van de ontwikkelteams is dat zij in een periode van 9
maanden vier keer 3 opeenvolgende dagen (ontwikkelsessie) bij elkaar komen om te werken
aan de ontwikkeling van bouwstenen. Het startpunt voor de ontwikkelteams ligt bij
de praktijk, aangevuld met wetenschappelijke inzichten. Na elke ontwikkelsessie delen
de ontwikkelteams zo breed mogelijk de tussenproducten met ontwikkelscholen en vele
netwerken (waaronder vakverenigingen), professionals (waaronder die uit het vervolgonderwijs
en van lerarenopleidingen) en belangstellenden om inbreng en feedback te verkrijgen,
alsmede een nadere concretisering of uitwerking. Dit resulteert in een basis van waaruit
de huidige kerndoelen en eindtermen na politieke besluitvorming herzien kunnen worden.
De ontwikkelteams zijn werkzaam in de periode van februari 2018 tot en met januari
2019.
Aan elk ontwikkelteam zijn ontwikkelscholen verbonden. Deze scholen geven inbreng
en feedback op de tussenproducten van de ontwikkelteams. Verder maken zij op het leergebied
van hun ontwikkelteam eigen uitwerkingen voor hun school en geven dit ter inspiratie
mee aan hun ontwikkelteam. Op deze wijze worden de ervaringen van ontwikkelscholen
benut in het landelijk proces van curriculumontwikkeling. Voor de meeste leergebieden
wordt gestreefd naar 4 po-scholen en 4 vo-scholen. In dit reglement wordt verstaan
onder een po-school: een school voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of speciaal
onderwijs. In dit reglement wordt verstaan onder vo-school: een school voor praktijkonderwijs,
voortgezet speciaal onderwijs, vmbo, havo of vwo. Voor het leergebied Engels wordt
gestreefd naar 6 po-scholen en 6 vo-scholen, omdat voor het primair onderwijs Engels
een uitgebreider onderdeel van het curriculum wordt en in het voortgezet onderwijs
ook leraren van andere moderne vreemde talen betrokken kunnen worden. Voor de leergebieden
mens en maatschappij en mens en natuur wordt gestreefd naar 6 po-scholen en 6 vo-scholen,
zodat elke discipline vertegenwoordigd kan zijn in een ontwikkelteam. Er wordt een
koppeling nagestreefd tussen de ontwikkelteams en ontwikkelscholen. Zo kan een leraar
uit het ontwikkelteam contactpersoon zijn voor een ontwikkelschool. Ook kan het zo
zijn dat de leraar uit een ontwikkelteam van een ontwikkelschool afkomstig is.