1. Prestatie-indicatoren: Telefonische bereikbaarheid
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
De prestatie-indicator Telefonische bereikbaarheid wordt gerekend tot doel D. Cliënt
kan bewuste keuze maken tussen vormen van zin (zorg-in-natura) en pgb en tussen zorgaanbieders;
in het bijzonder D.3. Uitkomsten op de indicator geven de inspanningen van de Wlz-uitvoerder
aan om verzekerden te ondersteunen bij het kiezen. Het doel is veel breder dan deze
indicatoren.
De prestatie-indicator bestaat uit twee onderdelen.
De meting vindt tenminste eenmaal per jaar plaats aan de hand van alle in het verslagjaar
binnengekomen gesprekken.
2. Prestatie-indicatoren: Toekenning pgb
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
De prestatie-indicatoren gericht op de toekenning van pgb, geven enkele resultaten
weer van de inspanning van de Wlz-uitvoerders bij doel E: Cliënt krijgt gedurende
looptijd indicatie tijdig en in continuïteit zorg die voor hem doelmatig is; in het
bijzonder subdoel E.4: Cliënt die een pgb heeft aangevraagd, krijgt tijdig en cliëntgericht
een juiste beschikking over toekenning (pgb). Er zijn bij dit doel twee indicatoren
van belang.
a. Indicator Cliënttevredenheid pgb
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Er wordt gebruik gemaakt van de uniforme, onafhankelijke cliëntenraadpleging die alle
Wlz-uitvoerders die ook als zorgkantoor zijn aangewezen, iedere twee jaar onder pgb-houders
laten uitvoeren door een onderzoeksbureau.
Randvoorwaarde
De score voor elk deelonderwerp wordt op één cijfer achter de komma weergegeven.
Periodiciteit
De meting vindt iedere twee jaar plaats. Als in het verslagjaar geen meting heeft
plaatsgevonden, worden er geen uitkomsten op deze indicator in het uitvoeringsverslag
opgenomen.
b. Indicator Tijdige afhandeling pgb
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Doorlooptijd van de afhandeling van een pgb-aanvraag in kalenderdagen vanaf de datum
van de pgb-aanvraag van nieuwe pgb-houders tot aan de datum van de afgifte van de
toekenningsbeschikking pgb door het zorgkantoor.
Definities
Datum van de pgb-aanvraag:
-
– de datum van binnenkomst van de indicatie met gewenste leveringsvorm pgb bij het zorgkantoor
via het IO31 bericht; of
-
– de datum waarop het zorgkantoor de leveringsvorm op verzoek van de cliënt omzet in
pgb.
Datum toekenningsbeschikking: datum waarop het zorgkantoor de beschikking over de
toekenning van het pgb aan de cliënt heeft verzonden.
Nieuwe pgb-houder: cliënt die voor de eerste maal een aanvraag indient voor een pgb
ten laste van de Wlz. Het kan hier zowel gaan om cliënten die bij de (her)indicatie-aanvraag bij het CIZ
voor de eerste maal een voorkeur aangeven voor de leveringsvorm pgb als om cliënten
die bij het zorgkantoor voor de eerste maal een omzetting vragen van de leveringsvorm
naar pgb voor tenminste één functie.
Periodiciteit
De meting van de doorlooptijd vindt éénmaal per jaar plaats per pgb-aanvraag over
alle in het verslagjaar afgehandelde pgb-aanvragen van nieuwe pgb-houders ongeacht
of het tijdstip van de aanvraag in het verslagjaar lag of daaraan voorafging.
Randvoorwaarden
-
1. In de berekening van de aantallen per categorie doorlooptijd worden van de pgb-aanvragen
alleen die afgehandelde aanvragen meegenomen die in het verslagjaar daadwerkelijk
resulteerden in een toekenningsbeschikking voor pgb ten laste van de Wlz. Afwijzingen tellen niet mee.
-
2. De budgettoekenning moet IN het verslagjaar zijn voltooid; dat wil zeggen de beschikking
over het toekennen van pgb moet IN het verslagjaar zijn afgegeven. Bereken van dat
moment de doorlooptijden terug.
-
3. In de berekening van de aantallen per categorie doorlooptijd worden de pgb-aanvragen
die zijn gestart vóór het jaar dat voorafgaat aan het verslagjaar, niet meegenomen.
Tabel 2 a. Resultaatgerichte indicator bij Doel E: cliëntenraadpleging
Resultaatgerichte indicator
|
2016
|
Adequate afwikkeling administratieve processen:
|
|
- Voorbereiding: score kwaliteitsschaal;
|
|
- Beschikking(en): score kwaliteitsschaal;
|
|
Adequate informatievoorziening en bereikbaarheid:
|
|
- Informatievoorziening pgb: score kwaliteitsschaal;
|
|
- Bereikbaarheid Zorgkantoor: score kwaliteitsschaal.
|
|
Adequate kwaliteit medewerkers zorgkantoor:
|
|
- Bejegening: score kwaliteitsschaal;
|
|
- Deskundigheid medewerkers: score kwaliteitsschaal.
|
|
Goed oordeel cliënten:
|
|
- Oordeel dienstverlening: rapportcijfer;
|
|
- Oordeel uitvoering pgb: rapportcijfer.
|
|
Bron: NZa
Tabel 2 b. Resultaatgerichte indicator bij Doel E: doorlooptijden pgb
Categorieën doorlooptijd toegekende aanvragen in kalenderdagen
|
Aantallen in het verslagjaar toegekende pgb-aanvragen
|
Percentages in verslagjaar toegekende pgb-aanvragen
|
<= 28 dagen
|
<<aantal>>
|
%
|
> 28 dagen maar < =42 dagen
|
<<aantal>>
|
%
|
> 42 dagen maar <= 60 dagen
|
<<aantal>>
|
%
|
>= 60 dagen
|
<<aantal>>
|
%
|
|
Totaal aantal in het verslagjaar afgehandelde aanvragen
|
100%
|
Bron: NZa
3. Prestatie-indicatoren: Bewaking beschikbaarheid zorg
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
De prestatie-indicatoren gericht op het bewaken van de beschikbaarheid van zorg geven
de resultaten weer van de inspanning van de Wlz-uitvoerders bij doel E: Cliënt krijgt
gedurende looptijd indicatie tijdig en in continuïteit zorg die voor hem doelmatig
is; in het bijzonder subdoel E.1: Cliënt krijgt tijdig zorg (zin). Er zijn bij dit
subdoel drie indicatoren van belang.
a. Indicator Wachtlijsten
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Percentages voor urgent wachtende cliënten respectievelijk voor actief wachtende cliënten,
ten opzichte van de bemiddelingsdruk:
-
– Aantal urgent wachtende cliënten per sector en soort zorg op meetmoment t zoals opgenomen
in de AW317, gedeeld door de bemiddelingsdruk.
-
– Aantal actief wachtende cliënten per sector en soort zorg op meetmoment t zoals opgenomen
in de AW317, gedeeld door de bemiddelingsdruk.
De gegevens voor deze indicatoren zijn afkomstig van de Wlz-uitvoerders. Zij worden
verzameld en bewerkt door Zorginstituut Nederland als beheerder van iWlz. Het Zorginstituut
levert de uitkomsten op de indicatoren aan aan de NZa. Het Zorginstituut geeft een
constaterende verklaring af dat de gegevens van iWlz correct zijn aangeleverd (juist,
tijdig en volledig) en dat geen onregelmatigheden zijn geconstateerd bij de verwerking
van AW317.
Definities
-
– Aantal wachtende cliënten: aantal actief en urgent wachtende cliënten per sector en
soort zorg, opgenomen in de AW317 op meetmoment t.
-
– Actief wachtende cliënt: een cliënt die een indicatiebeschikking voor zorg met verblijf
heeft, die overal (bij alle zorgaanbieders) de geïndiceerde zorg wil ontvangen, maar
die één of meerdere in de indicatie aangewezen zorgeenheden (reguliere of alternatieve
zorg) niet ontvangt. De cliënt wacht buiten zijn/haar wil. Een actief wachtende cliënt
kan ter overbrugging wel een andere dan de geïndiceerde vorm van zorg ontvangen, of
een deel van de geïndiceerde zorg.
-
– Urgent wachtende cliënt: is actief wachtend én ontvangt geen enkele vorm van zorg.
-
– Bemiddelingsdruk: het aantal cliënten dat in de afgelopen 12 maanden in zorg is genomen
(waarvoor een MAZ is ontvangen) waardoor de status actief wachtend is komen te vervallen.
De uitkomsten worden verbijzonderd naar:
-
– Soort zorg: intramurale zorg respectievelijk extramurale zorg;
-
– Sector: verpleging en verzorging, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg;
-
– De sectorindeling: is gebaseerd op de eerste grondslag van de indicatie; zorgkantoorregio.
Periodiciteit
De meting (t) vindt maandelijks plaats op de zevende dag van de maand over de aan die maand voorgaande
twaalf kalendermaanden. De gegevens zijn afkomstig uit iWlz. De eerste meting vindt
op 7 februari plaats. De laatste op 7 januari van het jaar, volgend op het verslagjaar.
b. Indicator Levering binnen de Treeknorm
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
De indicator betreft het percentage actief wachtende cliënten dat in zorg is gemeld
binnen de Treeknorm, ten opzichte van het totaal aantal actief wachtende cliënten
dat in zorg is gemeld. Het gaat om het aantal cliënten dat in zorg is gemeld binnen
de treeknorm, vanuit de wachtstatus Actief Wachtend, gedeeld door het totaal aantal
cliënten dat in zorg is gemeld vanuit de wachtstatus Actief Wachtend.
De gegevens voor deze indicatoren zijn afkomstig van de Wlz-uitvoerders. Zij worden
verzameld en bewerkt door Zorginstituut Nederland als beheerder van iWlz. Het Zorginstituut
levert de uitkomsten op de indicatoren aan aan de NZa. Het Zorginstituut geeft een
constaterende verklaring af dat de gegevens van iWlz correct zijn aangeleverd (juist,
tijdig en volledig) en dat geen onregelmatigheden zijn geconstateerd bij de verwerking
van AW317.
Definities
-
− Aantallen cliënten: het betreft hier uitsluitend cliënten die in zorg zijn gemeld,
vanuit de wachtstatus Actief Wachtend per zorgkantoor en waarbij de wachtstatus Actief
Wachtend is vervallen;
-
− Treeknorm: de maximale aanvaardbare wachttijd voor het ontvangen van Wlz-zorg.
-
− Wachttijd: de tijd die verstrijkt tussen het moment dat iemand zich met een bepaalde
zorgbehoefte (indicatie) meldt bij het zorgkantoor of bij een zorgaanbieder en de
wachtstatus Actief Wachtend krijgt toegewezen tot aan het moment dat deze zorg daadwerkelijk
ontvangen wordt;
-
− Actief wachtende cliënt: een cliënt die de geïndiceerde zorg wil ontvangen, maar die
één of meerdere toegewezen zorgeenheden (reguliere of alternatieve zorg) niet ontvangt.
De cliënt wacht buiten zijn/haar wil. Een actief wachtende cliënt kan ter overbrugging
wel een andere dan de geïndiceerde vorm van zorg ontvangen, of een deel van de geïndiceerde
zorg.
De uitkomsten worden alleen gemeten voor intramurale indicaties en verbijzonderd naar:
sector: verpleging en verzorging, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg;
de sectorindeling: is gebaseerd op de eerste grondslag van de indicatie;
zorgkantoorregio.
Periodiciteit
De meting vindt per kwartaal plaats op de zevende dag van elk kwartaal over de aan
dat kwartaal voorgaande 12 kalendermaanden. De eerste meting vindt op 7 april plaats.
De laatste meting (over het volledige verslagjaar) op 7 januari van het jaar, volgend
op het verslagjaar. Deze laatste meting is leidend.
c. Indicator Spoedzorg
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Realiseren van spoedzorg (of crisiszorg) binnen een dag (sector v&v) respectievelijk
twee dagen (sector ghz) in de intramurale setting.
De indicator moet het percentage aangeven van de spoedopnamen v&v die op de dag na
de dag van aanmelding is gerealiseerd ten opzichte van het totaal aantal spoedopnamen
dat voor de v&v is gemeld.
De indicator moet het percentage aangeven van de spoedopnamen ghz die de tweede dag
na de dag van aanmelding is gerealiseerd ten opzichte van het totaal aantal spoedopnamen
dat voor de ghz is gemeld.
Naast de indicator Spoedzorg waarin de Wlz-uitvoerders de percentages spoedzorg per
zorgkantoorregio per sector geven, tonen de Wlz-uitvoerders in het Uitvoeringsverslag
ook:
Definities
-
– Spoedopname: volgens de algemene definitie van het Handboek Spoedzorg van ZN. De spoedopname
waarvoor het zorgkantoor verantwoordelijk is kan zowel binnen als buiten de eigen
zorgkantoorregio plaatsvinden.
-
– De dag van aanmelding spoedopname: dag waarop cliënt wordt aangemeld voor spoedopname
bij de (dienstdoende) bemiddelaar. Deze gegevens worden bij elke spoedaanmelding geregistreerd
door de bemiddelaar. Wie deze bemiddelaar naar spoedopname is zal per regio verschillen
en eventueel rouleren, bijvoorbeeld het zorgkantoor, een coördinerende externe partij
of een zorgaanbieder.
-
– Realisatie van spoedopname: de dag waarop de spoedplek daadwerkelijk beschikbaar is
voor spoedopname van de cliënt. Het moment waarop de spoedplek wordt gevonden en vastgelegd
is, is niet leidend. Het gaat om de dag, waarop de spoedplek volgens de vastlegging
beschikbaar komt bij de spoedzorgbemiddelaar. Ook kan de dag van daadwerkelijke spoedopname,
op verzoek van cliënt, afwijken van de dag van realisatie. Deze eventuele vertraging
is niet van invloed op de beoordeling of spoedopname op de volgende dag, respectievelijk
de tweede volgende dag is gerealiseerd.
Als spoedzorgbemiddelaar kunnen optreden:
-
– door het zorgkantoor aangewezen zorgaanbieder crisiszorg v&v;
-
– door het zorgkantoor aangewezen regisseur crisisopname ghz;
-
– andere door het zorgkantoor expliciet aangewezen crisisregisseur v&v en/of ghz.
De uitkomsten worden verbijzonderd naar: zorgkantoorregio; daarnaast ook verbijzondering
naar sectoren: verpleging en verzorging, gehandicaptenzorg.
Periodiciteit
De meting vindt plaats over elk kwartaal van het verslagjaar. Alle in het betreffende
kwartaal gemelde spoedopnamen worden in de beschouwing betrokken.
Tabel 3 a1. Resultaatgerichte indicatoren: wachtlijsten urgent wachtenden
Resultaatgerichte indicator Wachtlijst Regio ...... 2016
|
J
|
F
|
M
|
A
|
M
|
J
|
J
|
A
|
S
|
O
|
N
|
D
|
Wachtlijst v&v intramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijst ghz intramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijst ghz intramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijst v&v extramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijsten ghz extramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijsten ggz extramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: NZa
Tabel 3 a2. Resultaatgerichte indicatoren: wachtlijsten actief wachtenden
Resultaatgerichte indicator Wachtlijst Regio ...... 2016
|
J
|
F
|
M
|
A
|
M
|
J
|
J
|
A
|
S
|
O
|
N
|
D
|
Wachtlijst v&v intramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijst ghz intramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijst ggz intramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijst v&v extramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijsten ghz extramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wachtlijsten ggz extramuraal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: NZa
Tabel 3 b. Resultaatgerichte indicator: levering binnen de Treeknorm
Resultaatgerichte indicator Treeknorm
Regio ...... 2016
|
Kwartaal 1
|
Kwartaal 2
|
Kwartaal 3
|
Kwartaal 4
|
Tijdige realisatie zorg intramurale indicaties v&v
|
|
|
|
|
Tijdige realisatie zorg intramurale indicaties ghz
|
|
|
|
|
Tijdige realisatie zorg intramurale indicaties ggz
|
|
|
|
|
Bron: NZa
Tabel 3 c1. Resultaatgerichte indicator: spoedzorg
Resultaatgerichte indicator Spoedzorg
Regio ...... 2016
|
Kwartaal 1
|
Kwartaal 2
|
Kwartaal 3
|
Kwartaal 4
|
Tijdige realisatie spoedopnamen v&v
|
|
|
|
|
Tijdige realisatie spoedopnamen ghz
|
|
|
|
|
Bron: NZa
Tabel 3 c2. Resultaatgerichte indicator: spoedzorg aantallen
Resultaatgerichte indicator Spoedzorg aantallen
Regio ...... 2016
|
Kwartaal 1
|
Kwartaal 2
|
Kwartaal 3
|
Kwartaal 4
|
Totaal aantal spoedopnamen v&v
|
|
|
|
|
Aantal tijdige spoedopnamen v&v
|
|
|
|
|
Totaal aantal spoedopnamen ghz
|
|
|
|
|
Aantal tijdige spoedopnamen ghz
|
|
|
|
|
Bron: NZa
5. Prestatie-indicatoren: doelmatigheid van zorg en beheer
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
De prestatie-indicatoren gericht op de doelmatigheid van zorgverlening Wlz en doelmatigheid van uitvoering Wlz, geven een aanduiding weer van resultaten van
de Wlz-uitvoerders bij doel F De financiële middelen voor Wlz-zorg zijn doelmatig
besteed.
In overleg met Wlz-uitvoerders is afgesproken gegevens op de onderstaande indicatoren
op te nemen in het uitvoeringsverslag Wlz, terwijl nog geen sprake is van een uitontwikkelde indicator. Later zullen andere
gegevens worden toegevoegd aan de uit te vragen gegevens voor de indicatoren en zullen
ook verklarende variabelen worden toegevoegd. De gegevens voor de indicator doelmatigheid
van zorgverlening zullen namens de Wlz-uitvoerders centraal worden aangeleverd via
Vektis. De indicator-gegevens voor de kosten van uitvoering/de beheerskosten worden
geleverd door de Wlz-uitvoerders met de functie van zorgkantoor.
a. Indicatoren kosten verschillende zorgvormen Verpleging en Verzorging afgezet tegen
totale kosten
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Dit betreft de volgende indicatoren.
-
1.
Pgb-kosten afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal door het zorgkantoor toegekende pgb-budgetten aan cliënten op jaarbasis
in jaar t. Noemer: de totale Wlz-kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar
t.
-
2.
Zin intramuraal laag ZZP afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal aan goedgekeurde AW319-declaraties voor de prestatiecodes ‘zzp-laag’
(zie ...) met zorgleveringsdatum in jaar t van instellingen die voor regio X zijn
gecontracteerd. Noemer: totale Wlz-kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar
t.
-
3.
Zin intramuraal hoog ZZP afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal aan goedgekeurde AW319-declaraties voor de prestatiecodes ‘zzp-hoog’
(zie ...) met zorgleveringsdatum in jaar t van instellingen die voor regio X zijn
gecontracteerd. Noemer: totale Wlz-kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar
t.
-
4.
Zin Vpt/Mpt laag ZZP afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal aan goedgekeurde AW319-declaraties voor de prestatiecodes ‘vpt-laag’
(zie ...) met zorgleveringsdatum in jaar t van instellingen die voor regio X zijn
gecontracteerd.
Noemer: totale Wlz kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar t.
-
5.
Zin Vpt hoog ZZP afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal aan goedgekeurde AW319-declaraties voor de prestatiecodes ‘vpt-hoog’
(zie ...) met zorgleveringsdatum in jaar t van instellingen die voor regio X zijn
gecontracteerd.
Noemer: totale Wlz kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar t.
Definities
De indeling van ZZP’s in ZZP’s-Hoog en ZZP’s-Laag is conform de uitwerking van Vektis.
b. Indicatoren kosten verschillende zorgvormen Gehandicaptenzorg afgezet tegen totale
kosten
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Hiervoor worden dezelfde indicatoren gehanteerd als onder a.
c. Indicator: doelmatigheid kosten uitvoering Wlz
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Omschrijving
-
1. De kosten van uitvoering van de Wlz in de regio(’s) in een specifiek jaar waarbinnen de Wlz-uitvoerder werkzaamheden
verricht voor zorg in natura en pgb, gedeeld door het gemiddeld aantal inwoners in
diezelfde regio(‘s) in dezelfde tijdsperiode.
-
2. De kosten van uitvoering van de Wlz in de regio(’s) in een specifiek jaar waarbinnen de Wlz-uitvoerder werkzaamheden
verricht voor zorg in natura en pgb, gedeeld door het gemiddeld aantal Wlz-geïndiceerden
in diezelfde regio(‘s) in dezelfde tijdsperiode.
Definities
-
– De kosten van uitvoering: de uitvoeringskosten van de Wlz-uitvoerder in jaar t, zoals
opgenomen in de jaarrekening van de Wlz-uitvoerder.
-
– Aantal inwoners: het gemiddeld aantal inwoners met een adres volgens de Basisregistratie
Personen dat gerekend moet worden tot de regio(‘s) waarvoor de Wlz-uitvoerder werkzaam
is, welk inwonertal door het Zorginstituut Nederland wordt gehanteerd bij de vaststelling
van het beheerskostenbudget Wlz-uitvoerder voor de functie van Zorgkantoor zoals beschreven
in artikel 4.4. van het Besluit Wfsv.
-
– Aantal Wlz-geïndiceerden: het gemiddeld aantal inwoners met een adres volgens de Basisregistratie
Personen dat gerekend moet worden tot de regio(‘s) waarvoor de Wlz-uitvoerder werkzaam
is en die een indicatie-beschikking van het CIZ hebben ontvangen.
Randvoorwaarden
De gegevens worden gevraagd op het niveau van de Wlz-uitvoerder met de functie van
zorgkantoor.
Periodiciteit
De meting vindt eenmaal per jaar plaats.
6. Prestatie-indicatoren: tijdige, juiste en volledige afhandeling declaraties (zin)
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
De prestatie-indicatoren gericht op de afhandeling van declaraties van zorg geven
resultaten weer van de inspanning van de Wlz-uitvoerders die als zorgkantoor zijn
aangewezen, bij doel J: Kwalitatief goede organisatie en aansturing; in het bijzonder
subdoel J.5: Tijdige, juiste en volledige afhandeling declaraties. Er zijn bij dit
subdoel zes indicatoren van belang.
a. Indicator Tijdige aanbieding declaraties
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Omschrijving
Percentage van het aantal zorgaanbieders die over periode t de declaratie op cliëntniveau
tijdig indienden ten opzichte van het totale aantal zorgaanbieders die over periode
t de declaratie op cliëntniveau indienden.
Randvoorwaarde
Gecontracteerde ZZP-ers worden buiten beschouwing gelaten. De betreffende AGB-codes
worden uitgesloten.
Definities
Tijdige indiening van de declaratie op cliëntniveau: binnen 17 werkdagen volgend op
de maand waarin de zorg is geleverd.
Zorgaanbieder: zorgaanbieder op NZa-rekenstaatniveau.
Berekeningswijze
De berekening wordt als volgt uitgevoerd per Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is
aangewezen.
-
1. Selecteer per zorgaanbieder die tot het desbetreffende zorgkantoor behoort het eerst
aangeleverde declaratiebericht voor een bepaalde declaratieperiode (maand-jaar combinatie).
Bijvoorbeeld zorgaanbieder levert in februari 2016 2 declaratieberichten aan voor
de declaratieperiode 1-1-2016 t/m 31-1-2016. Het eerste bericht met alle declaratieregels
van januari 2016 op 1-2-2016 en het tweede bericht met correcties op 26-2-2016. In
dit geval wordt het bericht van 1-2-2016 geselecteerd.
-
2. Bepaal voor de geselecteerde berichten hoeveel van deze berichten tijdig zijn, maximaal
17 werkdagen na de declaratieperiode (maand-jaar combinatie) vastgelegd. Bijvoorbeeld:
voor januari 2016 zijn de berichten tijdig indien deze uiterlijk op 23-2-2016 zijn
aangeleverd. Het geselecteerde bericht van deze zorgaanbieder is dus tijdig.
-
3. Deel het aantal zorgaanbieders met tijdige berichten door het totaal aantal zorgaanbieders
dat berichten heeft aangeleverd over de betreffende maand-jaar combinatie. Resultaat
is bijvoorbeeld: er zijn 95 zorgaanbieders die in februari 2016 tijdig hebben aangeleverd
voor januari 2016 en 100 zorgaanbieders die in totaal voor januari 2016 hebben aangeleverd.
Hiermee voldoet dit zorgkantoor aan de norm voor januari 2016.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle zorgaanbieders die over de betreffende
maand bij het zorgkantoor declaraties op cliëntniveau hebben ingediend.
b. Indicator Juiste aanbieding declaraties
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Omschrijving
Percentage van het aantal zorgaanbieders die over periode t de declaratie op cliëntniveau
correct indienden ten opzichte van het totale aantal zorgaanbieders die over periode
t de declaratie op cliëntniveau indienden.
Randvoorwaarden
Gecontracteerde ZZP-ers worden buiten beschouwing gelaten. De betreffende AGB-codes
worden uitgesloten.
Facultatieve controles (waaronder MAZ/MEZ/Bandbreedte) binnen N7-set in de AW319 vallen
buiten de scope van deze norm (declaratieregels die enkel worden afgekeurd met een
retourcode 8290 en of 8287 worden als goedgekeurd meegeteld).
Definities
Correcte indiening van de declaratie op cliëntniveau: tenminste 80% van het aantal
declaraties, door de zorgaanbieder aangeleverd in periode t, is door het zorgkantoor
goedgekeurd. De juistheid wordt hier op cliëntniveau gemeten.
Goed- en afkeuring op basis van de landelijke controle-eisen: COV check cliënt op
verzekering Wlz, BRP gegevens: BSN, ingezetenschap, samenloop pgb met ZIN, Landelijke controle-set
N6/N7 waaronder zorgtoewijzing, overeenkomst en tarief.
Zorgaanbieder: zorgaanbieder op NZa-rekenstaatniveau.
Berekeningswijze
De berekening wordt als volgt uitgevoerd per Wlz-uitvoerder/zorgkantoor.
-
1. Selecteer per zorgaanbieder die tot het desbetreffende zorgkantoor behoort, alle aangeleverde
declaratieregels per maand-jaar-combinatie. Bijvoorbeeld: in februari 2016 zijn er
10 declaratieregels door een zorgaanbieder aangeleverd.
-
2. Bepaal per zorgaanbieder hoeveel van het totaal aantal aangeleverde declaratieregels
in een maand-jaar-combinatie voor deze zorgaanbieder zijn afgekeurd. Bijvoorbeeld:
van de in februari 2016 aangeleverde declaratieregels zijn voor de zorgaanbieder bij
punt 1 twee (2) declaratieregels afgekeurd.
-
3. Bepaal per zorgaanbieder per maand-jaar combinatie of het goedkeuringspercentage minimaal
80% is. Bij de zorgaanbieder van punt 1 en 2 is dit (10-2)/10 = 80%. Deze zorgaanbieder
voldoet dus aan de eis dat minimaal 80% juist moet zijn gedeclareerd.
-
4. Bereken voor het zorgkantoor: het aantal zorgaanbieders dat minimaal 80% juist heeft
gedeclareerd in de betreffende maand-jaar-combinatie en deel dit door het totaal aantal
zorgaanbieders dat heeft gedeclareerd in de maand-jaar-combinatie. In dit voorbeeld
bij dit zorgkantoor zijn er 99 zorgaanbieders die minimaal 80% juist hebben gedeclareerd
t.o.v. 100 zorgaanbieders totaal. Het zorgkantoor voldoet voor februari 2016 hiermee
aan de norm.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle zorgaanbieders die over de betreffende
maand bij het zorgkantoor declaraties op cliëntniveau hebben ingediend.
c. Indicator Tijdige afhandeling declaraties
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Omschrijving
Percentage van het aantal door de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is aangewezen,
tijdig afgehandelde declaraties op cliëntniveau ten opzichte van het totale aantal
declaraties op cliëntniveau, die in het betreffende tijdvak via VECOZO aan het zorgkantoor
zijn aangeboden.
Randvoorwaarden
Doorlooptijd goedkeuring: aantal werkdagen van ontvangst tot en met verwerking van
de goedgekeurde declaratie.
Doorlooptijd afkeuring: aantal werkdagen van ontvangst tot en met retourzending van
afgekeurde declaratie (AW320).
Definities
Tijdige verwerking van goedgekeurde declaraties op cliëntniveau: leidt tot de aanmaak
van een retourbestand binnen 15 werkdagen nadat de declaratie door VECOZO is ontvangen
en technisch correct bevonden.
Berekeningswijze
De berekening wordt als volgt uitgevoerd per Wlz-uitvoerder/zorgkantoor.
-
1. Selecteer alle in de betreffende maand-jaar combinatie aangeleverde declaratieberichten.
Bijvoorbeeld er zijn in februari 2016 in totaal 100 berichten aangeleverd.
-
2. Bepaal voor elk geselecteerde bericht hoeveel van deze berichten tijdig zijn afgehandeld.
Berekening: aanmaakdatum retourbestand minus- aanleverdatum declaratiebericht. Datum
retourbestand mag maximaal 15 werkdagen na de aanleverdatum liggen om tijdig te zijn.
Bijvoorbeeld: van de in februari 2016 aangeleverde berichten zijn 99 berichten binnen
15 werkdagen afgehandeld
-
3. Deel het aantal tijdig afgehandelde berichten door het totaal aantal geselecteerde
berichten dat in de betreffende per maand-jaar combinatie is aangeleverd. Op basis
van het voorbeeld in punt 1 en 2 is de uitkomst 99 / 100 waarmee voor februari 2016
wordt voldaan aan de norm.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle in de betreffende maand via VECOZO ontvangen
declaraties op cliëntniveau.
d. Indicator Juiste afhandeling declaraties
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Omschrijving
Percentage van het aantal door de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is aangewezen,
juist afgehandelde declaraties op cliëntniveau ten opzichte van het totale aantal
declaraties op cliëntniveau, die in het betreffende tijdvak door het zorgkantoor zijn
afgehandeld.
Randvoorwaarde
Facultatieve controles (waaronder MAZ/MEZ/Bandbreedte) binnen N7-set in de AW319 vallen
buiten de scope van deze norm.
Definities
Verwerking van uitsluitend goedgekeurde declaraties op cliëntniveau.
Retourzending van uitsluitend afgekeurde declaraties op cliëntniveau (AW320) die niet
voldoen aan de landelijke controle-eisen.
Goed- en afkeuring op basis van de landelijke controle-eisen: COV check cliënt op
verzekering Wlz, BRP-gegevens: BSN, ingezetenschap, samenloop pgb met ZIN, Landelijke controle-set
N6/N7 waaronder zorgtoewijzing, overeenkomst en tarief.
Berekeningswijze
De berekening wordt als volgt uitgevoerd per Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is
aangewezen.
-
1. Selecteer alle in de betreffende maand-jaar combinatie aangeleverde declaratieberichten.
Bijvoorbeeld: er zijn in februari 2016 in totaal 100 berichten aangeleverd.
-
2. Beoordeel voor elk geselecteerd bericht of de declaratieregels in het bericht terecht
zijn goedgekeurd dan wel terecht zijn afgekeurd.
-
3. Deel het aantal berichten waarvan alle declaratieregels terecht zijn goedgekeurd dan
wel terecht zijn afgekeurd door het totaal aantal geselecteerde berichten per maand-jaar
combinatie. Bijvoorbeeld in februari 2016 zijn 100 berichten aangeleverd, waarvan
bij 99 berichten de afhandeling van alle declaratieregels correct was. Hiermee voldoet
het zorgkantoor aan de norm voor februari 2016.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle in de betreffende maand door het zorgkantoor
afgehandelde declaraties op cliëntniveau.
e. Indicator Volledige afhandeling declaraties
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Omschrijving
Percentage van het aantal door de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is aangewezen,
afgehandelde declaraties op cliëntniveau ten opzichte van het totale aantal declaraties
op cliëntniveau, die in het betreffende tijdvak via VECOZO aan het zorgkantoor zijn
aangeboden.
Definities
Verwerking van goedgekeurde declaraties op cliëntniveau.
Retourzending van afgekeurde declaraties op cliëntniveau (AW320).
Berekeningswijze
De berekening wordt als volgt uitgevoerd per Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is
aangewezen.
-
1. Selecteer alle in de betreffende maand-jaar combinatie aangeleverde declaratieberichten.
Bijvoorbeeld: er zijn in februari 2016 in totaal 100 berichten aangeleverd.
-
2. Vergelijk voor elk geselecteerd bericht of de totaaltelling van het aantal aangeleverde
declaratieregels in het bericht gelijk is aan het totaal aantal goedgekeurde declaratieregels
+ aantal afgekeurde declaratieregels van dat betreffende bericht.
-
3. Deel het aantal berichten waarbij de telling overeenkomt door het/ totaal aantal geselecteerde
berichten per maand-jaar combinatie. Bijvoorbeeld in februari 2016 zijn er 100 berichten
aangeleverd, waarvan bij 99 berichten de telling overeenkomt. Hiermee voldoet het
zorgkantoor aan de norm voor februari 2016.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle in de betreffende maand via VECOZO ontvangen
declaraties op cliëntniveau.
f. Indicator Tijdige afhandeling bovenbudgettaire verstrekking hulpmiddelen
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Omschrijving
Percentage van het aantal door de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is aangewezen,
afgehandelde declaraties op cliëntniveau ten opzichte van het totale aantal declaraties
op cliëntniveau, waarvoor geldt dat de doorlooptijd in kalenderdagen minder is dan
of gelijk is aan 40.
Definities
Ontvangstdatum factuur: de datum waarop de factuur gestempeld of ingelezen is door
het zorgkantoor.
Betaaldatum factuur: de werkelijke datum waarop het zorgkantoor het geld heeft overgemaakt
of de datum betaalbaarstelling CAK.
Doorlooptijd: het aantal dagen tussen de ontvangstdatum van de goedgekeurde factuur
en de betaaldatum.
Berekeningswijze
Bepaal per declaratie het aantal dagen tussen de ontvangstdatum van de goedgekeurde
factuur voor hulpmiddelen en de betaaldatum van (door) de Wlz- uitvoerder/zorgkantoor.
Randvoorwaarden
De gegevens worden gevraagd op het niveau van de Wlz-uitvoerder met de functie van
zorgkantoor.
Het gaat alleen om de tijdige betaling van de goedgekeurde declaraties.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle in de betreffende maand ontvangen declaraties
op cliëntniveau.
Tabel 6-1. Resultaatgerichte indicatoren: afhandeling declaraties percentages
Resultaatgerichte indicator 2016
|
J
|
F
|
M
|
A
|
M
|
J
|
J
|
A
|
S
|
O
|
N
|
D
|
Tijdige aanbieding declaraties
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Juiste aanbieding declaraties
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tijdige afhandeling declaraties
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Juiste afhandeling declaraties
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Volledige afhandeling declaraties
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tijdige afhandeling bovenbudgettaire verstrekking
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: NZa
7. Prestatie-indicatoren: Behandeling klachten en bezwaarschriften
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
De prestatie-indicatoren gericht op de behandeling van klachten en bezwaarschriften
geven resultaten weer van de inspanning van de Wlz-uitvoerders bij doel J: Kwalitatief
goede organisatie en aansturing; in het bijzonder subdoel J.2: Cliëntgerichte afhandeling
klachten. Er zijn bij dit subdoel acht indicatoren van belang.
a. Indicator Tijdige ontvangstbevestiging klachten
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Percentage van de ontvangen klachten waarvan de ontvangst aan verzekerde binnen drie
weken is bevestigd, dan wel binnen drie weken afhandeling heeft plaatsgevonden, ten
opzichte van het totaal aantal ontvangen klachten.
Randvoorwaarde
Alleen schriftelijk ingediende klachten (inclusief e-mail) worden voor deze indicator
in aanmerking genomen.
Definities
Klacht: elke uiting van onvrede door een verzekerde.
Startdatum voor klachtbehandeling: de ontvangstdatum van de klacht. Deze wordt door
het zorgkantoor voor elke klacht vastgelegd.
Schriftelijk ingediende klachten: klachten die per brief of per email worden ingediend.
Ontvangstbevestiging: de schriftelijke reactie van het zorgkantoor na het ontvangen
van de klacht dat de klacht door het zorgkantoor is ontvangen en in behandeling is
genomen. De ontvangstbevestiging moet binnen drie weken plaatsvinden.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal ontvangen
klachten.
b. Indicator Tijdige afhandeling klachten
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Percentage van de afgehandelde klachten die binnen 6 weken zijn afgehandeld dan wel
bij verdaging binnen 10 weken, ten opzichte van het totaal aantal afgehandelde klachten.
Randvoorwaarden
Alleen schriftelijk ingediende klachten (inclusief e-mail) worden voor deze indicator
in aanmerking genomen.
Als het een klacht over een derde betreft, bijvoorbeeld de zorgverlener, dan wordt
de brief aan de klager waarin het zorgkantoor aangeeft dat hij de klacht heeft voorgelegd
bij de derde, beschouwd als afhandelingsbrief. Hierbij wordt opgemerkt dat de klager
toestemming moet geven voor het doorsturen van klachten aan derden.
Definities
Klacht: elke uiting van onvrede door een verzekerde.
Startdatum voor klachtbehandeling: de ontvangstdatum van de klacht. Deze wordt door
het zorgkantoor voor elke klacht vastgelegd;
Schriftelijk ingediende klachten: klachten die per brief of per email worden ingediend.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal afgehandelde
klachten
c. Indicator Inbreng verzekerden bij klachten
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Percentage resulterend uit de aantallen ontvangen klachten waarbij de klager in de
gelegenheid is gesteld om gehoord te worden, maar van deze gelegenheid geen gebruik
maakte OF van deze gelegenheid wel gebruik maakte EN waarbij een verslag is gemaakt
van de hoorzitting, ten opzichte van het totaal aantal ontvangen klachten.
Randvoorwaarden
Alleen schriftelijk ingediende klachten (inclusief e-mail) worden voor deze indicator
in aanmerking genomen.
Als het een klacht over een derde betreft, bijvoorbeeld een zorgverlener, dan volstaat
ook (telefonische) contact met de klager over de achtergrond van de klacht.
Definities:
Klacht: elke uiting van onvrede door een verzekerde.
Schriftelijk ingediende klachten: klachten die per brief of per email worden ingediend.
Periodiciteit:
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal ontvangen
klachten.
d. Indicator Verwijzing naar Nationale Ombudsman bij klachten
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Percentage van de afgehandelde klachten waarbij het zorgkantoor de klager een schriftelijke
kennisgeving heeft gezonden over de mogelijkheid om bij de Nationale ombudsman een
verzoekschrift in te dienen, ten opzichte van het totaal aantal afgehandelde klachten.
Randvoorwaarden
Alleen schriftelijk ingediende klachten worden voor deze indicator in aanmerking genomen.
Als een klacht uitsluitend betrekking heeft op het functioneren van een zorgaanbieder,
dan is verwijzing naar de Nationale ombudsman niet van toepassing. Als het een klacht
betreft die niet alleen betrekking heeft op het functioneren van een zorgaanbieder,
maar ook op het functioneren van het zorgkantoor, dan is verwijzing naar de Nationale
ombudsman wel van toepassing.
Definities
Klacht: elke uiting van onvrede door een verzekerde.
Schriftelijk ingediende klachten: klachten die per brief of per email worden ingediend.
Kennisgeving: schriftelijke kennisgeving, waarin het zorgkantoor standaard vermeldt
bij welke ombudsman en binnen welke termijn de klager vervolgens een verzoekschrift
kan indienen. Daarbij geeft hij aan binnen welke termijn dit moet gebeuren.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal afgehandelde
klachten
Tabel 7-1. Resultaatgerichte indicatoren: Afhandeling klachten, percentages
Resultaatgerichte indicator Afhandeling klachten 2016
|
Kwartaal 1
|
Kwartaal 2
|
Kwartaal 3
|
Kwartaal 4
|
a. Tijdige ontvangstbevestiging klachten
|
|
|
|
|
b. Tijdige afhandeling klachten
|
|
|
|
|
c. Inbreng verzekerden bij Klachten
|
|
|
|
|
d. Verwijzing naar Nationale Ombudsman bij klachten
|
|
|
|
|
Bron: NZa
e. Indicator Tijdige ontvangstbevestiging bezwaarschriften
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Percentage van de ontvangen bezwaarschriften waarvan de ontvangst aan verzekerde binnen
drie weken is bevestigd, dan wel binnen drie weken afhandeling heeft plaatsgevonden,
ten opzichte van het totaal aantal ontvangen bezwaarschriften.
Randvoorwaarde
Alleen schriftelijk ingediende bezwaarschriften worden voor deze indicator in aanmerking
genomen.
Definities
Bezwaarschrift: Het vragen van een voorziening tegen een besluit bij het bestuursorgaan
dat het besluit heeft genomen.
Startdatum voor de behandeling van het bezwaarschrift: de ontvangstdatum van het bezwaarschrift.
Deze wordt door het zorgkantoor voor elk bezwaarschrift vastgelegd.
Schriftelijk ingediende bezwaarschriften: Bezwaarschriften die per brief of per email
worden ingediend.
Ontvangstbevestiging: De schriftelijke reactie van het zorgkantoor na het ontvangen
van het bezwaarschrift dat het bezwaarschrift door het zorgkantoor is ontvangen en
in behandeling is genomen. De ontvangstbevestiging moet binnen drie weken plaatsvinden.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal ontvangen
bezwaarschriften.
f. Indicator Tijdige afhandeling bezwaarschriften
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Percentage van de afgehandelde bezwaarschriften die binnen 6 weken zijn afgehandeld
dan wel bij verdaging binnen 12 weken plus de afgehandelde bezwaarschriften bij tussenkomst
van een adviescommissie binnen 12 weken zijn afgehandeld dan wel verdaging binnen
18 weken, ten opzichte van het totaal aantal afgehandelde bezwaarschriften.
Randvoorwaarden
Alleen schriftelijk ingediende bezwaarschriften worden voor deze indicator in aanmerking
genomen.
Definities
Bezwaarschrift: Het vragen van een voorziening tegen een besluit bij het bestuursorgaan
dat het besluit heeft genomen.
Startdatum voor de behandeling van het bezwaarschrift: de ontvangstdatum van het bezwaarschrift.
Deze wordt door het zorgkantoor voor elk bezwaarschrift vastgelegd.
Schriftelijk ingediende bezwaarschriften: Bezwaarschriften die per brief of per email
worden ingediend.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal afgehandelde
bezwaarschriften.
g. Indicator Inbreng verzekerden bij bezwaarschriften
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Percentage van de ontvangen bezwaarschriften waarbij de indiener in de gelegenheid
is gesteld om gehoord te worden, ten opzichte van het totaal aantal ontvangen bezwaarschriften
Randvoorwaarden
Alleen schriftelijk ingediende bezwaarschriften worden voor deze indicator in aanmerking
genomen.
Definities
.Bezwaarschrift: Het vragen van een voorziening tegen een besluit bij het bestuursorgaan
dat het besluit heeft genomen.
Schriftelijk ingediende bezwaarschriften: Bezwaarschriften die per brief of per email
worden ingediend.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal ontvangen
bezwaarschriften.
h. Indicator Verwijzing naar Beroepsmogelijkheid bij bezwaarschriften
[Regeling vervallen per 11-07-2017]
Percentage van de afgehandelde bezwaarschriften waarbij het zorgkantoor vermeldt door
wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan beroep kan worden ingesteld, ten opzichte
van het totaal aantal afgehandelde bezwaarschriften.
Randvoorwaarde
Alleen schriftelijk ingediende bezwaarschriften worden voor deze indicator in aanmerking
genomen.
Definities
Bezwaarschrift: Het vragen van een voorziening tegen een besluit bij het bestuursorgaan
dat het besluit heeft genomen.
Schriftelijk ingediende bezwaarschriften: Bezwaarschriften die per brief of per email
worden ingediend.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal afgehandelde
bezwaarschriften.
Tabel 7-2. Resultaatgerichte indicatoren: Afhandeling bezwaarschriften, percentages
Resultaatgerichte indicator Afhandeling bezwaarschriften 2016
|
Kwartaal 1
|
Kwartaal 2
|
Kwartaal 3
|
Kwartaal 4
|
e. Tijdige ontvangstbevestiging bezwaarschriften
|
|
|
|
|
f. Tijdige afhandeling bezwaarschriften
|
|
|
|
|
g. Inbreng verzekerden bij bezwaarschriften
|
|
|
|
|
h. Verwijzing naar Beroepsmogelijkheid bij bezwaarschriften
|
|
|
|
|
Bron: NZa